Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko saatte rahaa säästöön vuodessa?

Vierailija
06.02.2026 |

Juttelin aiheesta tänään töissä parin työkaverin kanssa, ja ilmeisesti paljonkin vaihtelee, kuinka paljon jää säästöön, vaikka saamme samaa palkkaa. 
Joten kertokaahan, paljonko saatte säästöön (ml. sijoituksiin) vuodessa ja vuositulonne. 
Minulla: säästöön 10 000€/vuosi, vuositulot noin 50 000€ (brutto).

Kommentit (179)

Vierailija
121/179 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjusta huomaa että todellakin keskituloisten verotuksessa on kiristämisen varaa! Myös varallisuusverotus pitäisi palauttaa  Kaikki yli 10 000 tileillään hilloavat varallisuusverotuksen piiriin ja HETI! 

Höpöjä, täällä sedät ja tädit satuilevat ihan tosissaan. Ei mistään parin tonnin liksasta jää säästöön yhtään mitään, enkä ymmärrä miksi jengi laittaa noita vähä-älyisiä provojaan. Oma liksani on 6000 e/kk brutto ja vaikka käteen tulee hieman yli 4000 e joka kuukausi, kaikki menee eikä meinaa riittääkään. Asuminen pelkästään vie lähes puolet tuosta (uudehko asunto, pk-seutu), ja siihen päälle vakuutukset, auton maksut, ruuat, lemmikkien kulut... No se sanottakoon, että elätän myös lapset eikä heillä ole mitään tuloja tällä hetkellä. Ja toki halvempi asuminen mahdollistaisi säästämisenkin, mutta tämän sakin edellyttämä asunto maksaisi esim. vuokrina pk-seudulla kuitenkin lähes saman kuin nykyinen.

Muut satuilee koska sinä et saa säästettyä mitään vaikka tienaat enemmän kuin 80-90% väestöstä?

Vierailija
122/179 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjusta huomaa että todellakin keskituloisten verotuksessa on kiristämisen varaa! Myös varallisuusverotus pitäisi palauttaa  Kaikki yli 10 000 tileillään hilloavat varallisuusverotuksen piiriin ja HETI! 

Höpöjä, täällä sedät ja tädit satuilevat ihan tosissaan. Ei mistään parin tonnin liksasta jää säästöön yhtään mitään, enkä ymmärrä miksi jengi laittaa noita vähä-älyisiä provojaan. Oma liksani on 6000 e/kk brutto ja vaikka käteen tulee hieman yli 4000 e joka kuukausi, kaikki menee eikä meinaa riittääkään. Asuminen pelkästään vie lähes puolet tuosta (uudehko asunto, pk-seutu), ja siihen päälle vakuutukset, auton maksut, ruuat, lemmikkien kulut... No se sanottakoon, että elätän myös lapset eikä heillä ole mitään tuloja tällä hetkellä. Ja toki halvempi asuminen mahdollistaisi säästämisenkin, mutta tämän sakin edellyttämä asunto maksaisi esim. vuokrina pk-seudulla kuitenkin lähes saman kuin nykyinen.

Uudehko asunto pkseudulla on varmaankin noilla tuloilla omistusasunto eli ilmeisesti et laske lyhennystä itsellesi kertyväksi varallisuudeksi vaikka pitäisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/179 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Brutto vuodessa 42000 e, olen jo vuosikausia laittanut säästöön siitä sen vakion 1500e, eli kivat 18 000e/vuodessa. 

Lisäksi ok-talo ja kesämökki velattomia ja ne olen saanut puoliksi maksettua mieheni kanssa. Niin saa nyt säästöön/sijoituksiin laitettua kun ei velkaakaan ole ollut vuosikausiin.

Vierailija
124/179 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuositulot noin 120 000 €. Ansiotulot 85 000 € ja pääomatulot keskimäärin 40 000-45 0000 €. Ei velkaa. Säästöön eli sijoitettavaksi jää helposti noin 25 000 € vuodessa. Korkoa korolle.

Ajattelit laittaa viestin sitten vauvapalstalle? Eli ei oikeasti mene hyvin elossa tai sitten vaan vittuilet.

Vierailija
125/179 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä varten säästätte? Itselläni on mielestäni riittävä puskuri ja toisaalta ostovoima on reilusti pienentynyt, en säästä tällä hetkellä.

Se on hyvä kysymys, olen sitä tässä itsekin miettinyt aika paljon.   Periaatteessa voisin alkaa tehdä kolmepäiväistä viikkoa ilman että se vaikuttaisi muuhun kuin säästöjen karttumiseen ja olenkin sitä välillä aina harkinnut.  Ehkä puuttuu uskallus ja toisaalta kun myös pidän työstäni niin ei ole senkään takia suurta hinkua tunteja vähentää.  Tässä maailmantilanteessa tuntuu turvalliselta että säästöjä on ja niitä kertyy eläkettä varten edelleen, varsinkin kun en koe että joudun säästämisen takia tinkimään mistään.  

Vierailija
126/179 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatanan pösilö! Mitä meidän rahamme sinua kiinnostavat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
127/179 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin kymppitonnia enempää tulee säästöön laitettua vuoden aikana.

Vierailija
128/179 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää mitään, jäin työttömäksi. Nyt säästöt hupenevat huimaa vauhtia 😢

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
129/179 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 20k€ saan säästöön ja sijoituksiin. Vuositulot noin 60k€ brutto. Hitaalta tuntui alussa saada alussa mitään isoja summia mutta nyt 10v jälkeen olenkin yhtäkkiä erittäin tyytyväinen, tuotot, osingot ja korot tekevät tosi paljon pitkällä aikavälillä.

Vierailija
130/179 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En enää mitään, jäin työttömäksi. Nyt säästöt hupenevat huimaa vauhtia 😢

Tuo on se kauhukuva nykyisin. Jos olet nuori ei haittaa voit vielä pystyä nousemaan mutta jos yli 45v niin toivottavasti säästössä oli jo niin paljon että selviät eläkeikään. Kannattaa harkita alasta riippuen myös ulkomaita jos työhön vielä riittää yhtään intoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
131/179 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin pitkään taukoa sijoituksissa, ajattelin että se silloinen määrä tuottoineen riittää hyvin minulle. Sitten alkoi ukrainan sota ja aloin laittaa joka kk 2500e eli 30ke vuodessa sijoituksiin. Vuositulot n 80k ja päälle muutama tonni päivärahoja ja muutama tonni vuokratuloja, osingot laitan aina takaisin sijoituksiin. Nyt lopetin taas säästämisen ja vähensin työntekoa kun kurssit mielestäni vähän yliarvostettuja

Vierailija
132/179 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatanan pösilö! Mitä meidän rahamme sinua kiinnostavat?

Et ole tainnut kauheasti säästää itse? Angsti on varmaan kova kun tajuaa että se olisi kannattanut aloittaa jo aikoja sitten. Nyt kun työelämä on paljon pas kempaa eikä suojaa ole niin on edessä pitempi karumpi tie. Mutta aloittaisin säästämisen ennemmin nyt kuin huomenna, ei ainakaan suomessa asiat tule menemään ihmisten kannalta parempaan suuntaan, voi muuttua äkkiä todella kammottavaksikin kun työhön on aina vaan vaikeampi päästä, verokuorma nousee ja työtä vailla olevia potkitaan entistäkin rajummin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
133/179 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidin pitkään taukoa sijoituksissa, ajattelin että se silloinen määrä tuottoineen riittää hyvin minulle. Sitten alkoi ukrainan sota ja aloin laittaa joka kk 2500e eli 30ke vuodessa sijoituksiin. Vuositulot n 80k ja päälle muutama tonni päivärahoja ja muutama tonni vuokratuloja, osingot laitan aina takaisin sijoituksiin. Nyt lopetin taas säästämisen ja vähensin työntekoa kun kurssit mielestäni vähän yliarvostettuja

On mutta toisaalta se johtuu paljon silmittömästä rahanpainamisesta johtuneesta inflaatiosta eli ei kurssit reaalisesti ole nousseet mutta rahan arvo on laskenut joten euromääräisesti ne ovat korkeampia. 

Ei p/e luvut tai p/b luvut ole mitään kovia kuin jollain tämänhetkiseen kuplaan puhalletuilla teknoyhtiöillä joilla tulevaisuus on lopulta arvailujen varassa mutta markkinat näyttävät uskovan että menestyvät jatkossakin.

Korot ovat nousussa mikä onneksi hillitsee inflaatiota ja rahanpainamista. Nyt sai jo 3% koron määräaikaistalletuksellekin, se on 2% riskitön nettotuotto vuodessa millä saa jo inflaatiosuojan nykytilanteessa, ainakin jos uskoo virallisia inflaatiolukuja. Niillähän on toki huumoriarvoa lähinnä mutta ne kumminkin vaikuttava indeksikorotuksiin ja palkankorotusvaatimuksiin jne.

Vierailija
134/179 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjusta huomaa että todellakin keskituloisten verotuksessa on kiristämisen varaa! Myös varallisuusverotus pitäisi palauttaa  Kaikki yli 10 000 tileillään hilloavat varallisuusverotuksen piiriin ja HETI! 

Höpöjä, täällä sedät ja tädit satuilevat ihan tosissaan. Ei mistään parin tonnin liksasta jää säästöön yhtään mitään, enkä ymmärrä miksi jengi laittaa noita vähä-älyisiä provojaan. Oma liksani on 6000 e/kk brutto ja vaikka käteen tulee hieman yli 4000 e joka kuukausi, kaikki menee eikä meinaa riittääkään. Asuminen pelkästään vie lähes puolet tuosta (uudehko asunto, pk-seutu), ja siihen päälle vakuutukset, auton maksut, ruuat, lemmikkien kulut... No se sanottakoon, että elätän myös lapset eikä heillä ole mitään tuloja tällä hetkellä. Ja toki halvempi asuminen mahdollistaisi säästämisenkin, mutta tämän sakin edellyttämä asunto maksaisi esim. vuokrina pk-seudulla kuitenkin lähes saman kuin nykyinen.

No mulla samansuuruiset palkkatulot, ikää jo lähes 50 joten yksi jo maksettu asunto ja toinen peritty oman lisäksi. Kun puolison kanssa asuu niin pk seudullakin riittää jo 700-800e ihan kivaan asumiseen kun toinen panostaa saman verran.  sijoitussalkku n 750k joten mukavasti tulee osinkoja/arvonnousua joka vuosi tekemättä yhtikäs mitään. Lisäksi vuokratulot rullaa kun on asunnot mukavalla paikalla ja vuokra kohtuullinen niin vuokralaisetkin saa itse valita vaikka nykyinen aika ei suosi vuokranantajaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
135/179 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjusta huomaa että todellakin keskituloisten verotuksessa on kiristämisen varaa! Myös varallisuusverotus pitäisi palauttaa  Kaikki yli 10 000 tileillään hilloavat varallisuusverotuksen piiriin ja HETI! 

Höpöjä, täällä sedät ja tädit satuilevat ihan tosissaan. Ei mistään parin tonnin liksasta jää säästöön yhtään mitään, enkä ymmärrä miksi jengi laittaa noita vähä-älyisiä provojaan. Oma liksani on 6000 e/kk brutto ja vaikka käteen tulee hieman yli 4000 e joka kuukausi, kaikki menee eikä meinaa riittääkään. Asuminen pelkästään vie lähes puolet tuosta (uudehko asunto, pk-seutu), ja siihen päälle vakuutukset, auton maksut, ruuat, lemmikkien kulut... No se sanottakoon, että elätän myös lapset eikä heillä ole mitään tuloja tällä hetkellä. Ja toki halvempi asuminen mahdollistaisi säästämisenkin, mutta tämän sakin edellyttämä asunto maksaisi esim. vuokrina pk-seudulla kuitenkin lähes saman kuin nykyinen.

No mulla samansuuruiset palkkatulot, ikää jo lähes 50 joten yksi jo maksettu asunto ja toinen peritty oman lisäksi. Kun puolison kanssa asuu niin pk seudullakin riittää jo 700-800e ihan kivaan asumiseen kun toinen panostaa saman verran.  sijoitussalkku n 750k joten mukavasti tulee osinkoja/arvonnousua joka vuosi tekemättä yhtikäs mitään. Lisäksi vuokratulot rullaa kun on asunnot mukavalla paikalla ja vuokra kohtuullinen niin vuokralaisetkin saa itse valita vaikka nykyinen aika ei suosi vuokranantajaa. 

Perintörikkaat ovat asia erikseen eikä kuulu tähän keskusteluun missä itse elämisensä maksamaan joutuvat keskustelevat siihen liittyvistä asioista. Perinnöillä nyt on aika turha muutenkaan leveillä, sellaisen saaminen on tuurista kiinni ja voi saada kuka vain pösilö kun ei asia vaadi saajalta yhtään mitään. Mutta tuolle yhdelle ylläolevalle 6k€/kk valittajalle voi kyllä todeta että hän maksaa ylihintaa asumisesta ja tuhlaa muutenkin. Pienillä korjauksilla saisi asiansa kuntoon. 

Vierailija
136/179 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eläkeläinen.Teen kerta viikkoon töitä ja vaikea säästää, pari vuotta sitten säästin omaisuuden muutamassa vuodessa. 

Vierailija
137/179 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettotulot noin 120 000 joista jää säästöön yli 100 000

Vierailija
138/179 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuollaiset luvut on edes mahdollisia?

 

Itse...

 

30400 € pelkästään nämä...

 


Itse vastasin tuon 10k säästöön vuodessa 40k/vuosipalkasta.

Omat menot.

Yhtiövastike + vesi 280€/kk

Bussilippu 55€/kk

Puhelin ja netti 50€/kk

Ruokakuluja en ole laskenut. Menee mitä menee. 
Kotivakuutus n.10€/kk

Sähkö n.20€/kk

 

Niin no joo tietysti. Kun itsekin saa talon maksettua pois niin jää jo siitä 10000 vuodessa säästöön. Olin vähän yksinkertainen enkä ajatellut tuota...

Mä laskisin sen lainanlyhennyksen säästöksi, tosin talon arvo ei ole vakio...

Vierailija
139/179 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoituksetkin kutistuneet.Ei ole sama kasvu kuin ennen , eikä minulla samanlaila sijoitettavaa.Kyllä ruoka on noussut ja vienyt minun säästöt, vaikka elän säästäväisesti. 

Vierailija
140/179 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat tulot mitä aloittajalla, saisin saman säästöön, mutta pistän siitä about puolet matkusteluun. Sen mitä saan säästöön sijoitan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi