Paljonko saatte rahaa säästöön vuodessa?
Juttelin aiheesta tänään töissä parin työkaverin kanssa, ja ilmeisesti paljonkin vaihtelee, kuinka paljon jää säästöön, vaikka saamme samaa palkkaa.
Joten kertokaahan, paljonko saatte säästöön (ml. sijoituksiin) vuodessa ja vuositulonne.
Minulla: säästöön 10 000€/vuosi, vuositulot noin 50 000€ (brutto).
Kommentit (179)
Saldo vuoden lopussa aina miinusmerkkinen. Harmi kyllä. Pätkätöillä ja pienellä palkalla ei jää kuin känsät kouraan. Kivahan se olisi edes se parisen tonnia jäädä plussalle.
Menoissa ei ole mistä vähentää. Tai voihan aina yrittää myydä asunnon mutta tällä hetkellä ei kauppa käy ja hinnat laskeneet niin että saattaisi jäädä velkaa itselle. Päälle muuttokulut ja uuden asunnon kulut niin ei siinä mitään jäisi käteen. Katsotaan kun hinnat taas nousee.
Joku 8000 saan laitettua säästöön vuodessa
Ei pidä paikkaansa. Valehtelette.
Eläkeläisenä saan 1300 nettona. En pysty säästämään. Onko nää säästäjät samoja, jotka mollaa eläkeläisiä? Tai valittaa leikkauksista? Että silleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko pankkitilille maksetaan korkoa, ja paljonko on inflaatio?
Inflaatio tällä hetkellä n. 2%. Mulla on yks määräaikainen tili, jossa on 35000€ korko 2,3%. Se on mun vararahastoni, mulle riittää että se pysyy inflaatiovauhdissa mukana.
Sulle jää tosta 1.6% verojen jälkeen. Korot ei ikinä pärjää inflaatiolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko pankkitilille maksetaan korkoa, ja paljonko on inflaatio?
Inflaatio tällä hetkellä n. 2%. Mulla on yks määräaikainen tili, jossa on 35000€ korko 2,3%. Se on mun vararahastoni, mulle riittää että se pysyy inflaatiovauhdissa mukana.
Lähdeveron jälkeen tuo 2.3% ei ihan pysy 2% inflaation kyydissä, pitäisi olla noin 2.9%.
En ole kyllä itsekään jaksantu alkaa optimoimaan ihan loppuun asti, Svealta saa 2.55% vuoden määräaikaisille niin mulla pyörii 3kk välein jaksotettuna 4 x 1v määräaikaiset siellä. Olen katsellut että lähemmäs 3% olisi kyllä tarjolla mutta sellaisia että sitten pitää verot ilmoitella itse niin en ole jaksanut alkaa vaihtamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta huomaa että todellakin keskituloisten verotuksessa on kiristämisen varaa! Myös varallisuusverotus pitäisi palauttaa Kaikki yli 10 000 tileillään hilloavat varallisuusverotuksen piiriin ja HETI!
Höpöjä, täällä sedät ja tädit satuilevat ihan tosissaan. Ei mistään parin tonnin liksasta jää säästöön yhtään mitään, enkä ymmärrä miksi jengi laittaa noita vähä-älyisiä provojaan. Oma liksani on 6000 e/kk brutto ja vaikka käteen tulee hieman yli 4000 e joka kuukausi, kaikki menee eikä meinaa riittääkään. Asuminen pelkästään vie lähes puolet tuosta (uudehko asunto, pk-seutu), ja siihen päälle vakuutukset, auton maksut, ruuat, lemmikkien kulut... No se sanottakoon, että elätän myös lapset eikä heillä ole mitään tuloja tällä hetkellä. Ja toki halvempi asuminen mahdollistaisi säästämisenkin, mutta tämän sakin edellyttämä asunto maksaisi esim. vuokrina pk-seudulla kuitenkin lähes saman kuin nykyinen.
Tänne kirjoittaa eri elämänvaiheessa olevia ihmisiä. Omat tuloni ovat samat kuin tällä kirjoittajalla, mutta olen itse 60-vuotias, joten pääkaupunkiseudulla oleva omakotitalo on maksettu velattomaksi jo vuosia sitten. Uusi se ei tosin enää ole, kun kerran muutimme siihen 25 vuotta sitten. Lapsetkin ovat muuttaneet pois kotoa ja ovat täysillä työelämässä, joten heidän elättämiseensä ei mene rahaa.
Niinpä suhteellisen huolettomallakin rahankäytöllä joka kuukausi jää tonni tai kaksi laitettavaksi sijoituksiin. Viime vuonna sijoitin palkkarahoistani yhteensä 20 000 euroa. Lisäksi tuli vanhojen sijoitusten tuottoja (jotka sijoitin uudelleen) ja arvonnousuja 26 000 euroa. Eli säästöni (sijoitukseni) kasvoivat viime vuoden aikana yhteensä 46 000 euroa.
Mitään perintöjä tms. en ole saanut, vaan olen sijoittanut ihan palkkarahojani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tänään mietin että ei tuu lähitulevevaisuudessakaan jäämään säästöön yhtään vaan joudun syömään omia säästöjäni. Tänä vuonna tulot 0 € ku Kela hylkäsi opintorahahakemuksen vaikka tukikuukausia on jäljellä enkä oo oikeutettu toimeentulotukeen. Asumislisäkin sidottu opintorahaan.
Niin no olet astunut siihen hallituksen ja ek:n toivomaan ansaan, etenkin jos menet vielä velkaantumaan opintolainoilla niin hierovat käsiään oikein yhteen. Tuo tai työttömän vastaava tilanne on juuri se mitä yritetään säästämisellä ja sijoittamisella välttää jos se vaan suinkin on mahdollista.
Joo, onneksi jos kaikki menee maaliin ni valmistun lähiviikkoina amk:sta. Mut hassua et mua rangaistiin työssäolemisen takia sillä että en saa opintorahaa (en siis nyt ole töissä vaan opintojen välissä olin ja nyt olisin tarvinnut opintojen loppuajaksi opintorahaa).
Ei se ole outoa, koska olemme suomessa. Muualla euroopassa ja länsimaissa olisi. Saat tottua tuohon koko loppuelämäsi ja opit sen kyllä jos aiot olla tässä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vuositulo n 42ke. Teen osa-aikaista koska muksut pieniä. Puolisolla aika samat.
Säästöön jää noin 1000- 6000e vuosittain. Riippuu onko mitä hankintoja tehty yms. Mutta esim 3v sitten mentiin rajusti miinukselle kun ostettiin asunto ja toinen auto samana vuonna. Nyt taas kerätty puskuria tulevaisuutta varten.
Eli meilläkin vaihtelee paljon. Ihan normaalia että välillä niitä säästöjä menee käyttöönkin.
M45
Niin ja tää siis per nokka. Vaimolla jää varmaan vähän enemmän per vuosi.
M45
500 e-1500 e/vuosi rahastoihin, riippuen vuodesta.
Nämä on aina näitä joissa naisen on helppoa säästää parisuhteessa jossa mies maksaa kaiken
Ei yhtään kun kaikki mennyt päin prsettä parin viime vuoden aikana. Päinvastoin menee kun jouduin ottamaan lainaakin.
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään kun kaikki mennyt päin prsettä parin viime vuoden aikana. Päinvastoin menee kun jouduin ottamaan lainaakin.
Lisään...asuntolaina sentään loppuu tänä syksynä. Jotakin positiivista näkyvissä
Vierailija kirjoitti:
Nämä on aina näitä joissa naisen on helppoa säästää parisuhteessa jossa mies maksaa kaiken
En tiedä kehen viittasit kommentillasi, mutta olen sinkku.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Nämä on aina näitä joissa naisen on helppoa säästää parisuhteessa jossa mies maksaa kaiken
Tuttavapiirissäni ei ole yhtään pariskuntaa, jossa mies maksaisi kaiken tai edes lähes kaiken. Maksamme miehen kanssa menot suunnilleen puoliksi. Mutta kun kummallakin jää käteen palkasta 4000 euroa tai yli, niin kyllä siinä molemmilla riittää rahaa myös sijoituksiin.
168
21 vuodessa on kertynyt säästöön 25€ eli reilu euro vuodessa. Eihän työtä tekemällä säästöön jää. Riitä edes laskuihin.
Osinkoja pörssistä tulee vuodessa n. 5tonnia
Vuokratuloja vuodessa n.6tonnia ja siitä verot
Kaikki eteenpäin indexseihin tai osinkoja maksaviin yhtöihin.
Palkka tuloista indexseihin tai osakkeisiin joku 800 - 1500 kk suunnilleen
vuositulot siinä 50tonnia.
Elän sillä tavalla uutta elämänvaihetta että palkkatulot ovat päättyneet, eläkettä en vielä saa enkä myöskään mitään etuuksia.
Saan kuukausittain pientä vuokratuloa ja muutamina kuukausina sitten osinkotuloja.
En vielä osaa sanoa, jääkö tästä tilanteesta keskimäärin jotain säästöön vai alkavatko jo olevat säästöni pikku hiljaa sulamaan. Tämä tosin olisi vähän tarkoituskin, koska ei ole jälkeläisiä, kenelle ne sitten jäisivät kun minusta aika joskus jättää.
Inflaatio tällä hetkellä n. 2%. Mulla on yks määräaikainen tili, jossa on 35000€ korko 2,3%. Se on mun vararahastoni, mulle riittää että se pysyy inflaatiovauhdissa mukana.