Paljonko saatte rahaa säästöön vuodessa?
Juttelin aiheesta tänään töissä parin työkaverin kanssa, ja ilmeisesti paljonkin vaihtelee, kuinka paljon jää säästöön, vaikka saamme samaa palkkaa.
Joten kertokaahan, paljonko saatte säästöön (ml. sijoituksiin) vuodessa ja vuositulonne.
Minulla: säästöön 10 000€/vuosi, vuositulot noin 50 000€ (brutto).
Kommentit (179)
5e ja sekin menee ulosottoon.
baaripersu
Olen kolmen lapsen kanssa yksin ja hyvin peruspalkkainen. Bruttopalkka vuodessa noin 44000€. Säästöön saan todella pieniä summia. Joskus jos tulee jotain ylimääräistä, niin pistän säästöön. Nyt säästöjä noin 10 000€. Asuminen maksaa ihan helkkaristi ja vanhimmasta lapsesta en saa enää lapsilisää, tuntuu kivasti kukkarossa.
1500 kuukaudessa eli 18 000 vuodessa siirrän tällä hetkellä sijoitussalkkuun. Tuon lisäksi salkku kasvaa tällä hetkellä arvonnousuna itsekseen noin 20 000 vuodessa. Bruttopalkka 85 000 vuodessa, netto noin 52 000 joten kyllähän tuosta säästää. Asuntolainakin jo maksettu. Enemmänkin pystyisin säästämään jos haluaisin, mutta tällä hetkellä priorisoin mm. opiskelevien nuorteni auttamista ja matkailua, enkä muutenkaan halua turhanpäiten vetää liian kireälle budjettia.
Hyvässä lykyssä muutaman satasen. Yksinhuoltaja, pieni palkka ja niskassa ex-puolison nimiini ottamia lainoja, takana työttömyysjaksoja. Kaikki tulot menee elämisen kuluihin kuten vuokra, ruoka, lasten vaatteet ja harrastukset. Ei matkustella eikä ole edes autoa. En tiedä mistä repisin enää mitään säästöön. Olette onnekkaita te joilla on iso palkka ja ylipäätään vakituinen työpaikka.
Tästä ketjusta huomaa että todellakin keskituloisten verotuksessa on kiristämisen varaa! Myös varallisuusverotus pitäisi palauttaa Kaikki yli 10 000 tileillään hilloavat varallisuusverotuksen piiriin ja HETI!
Vuositulot on 80 tonnin korvilla brutto. Luokkaa 25 tonnia menee vuodessa säästöön (sijoitukset + asuntolainan lyhennys). Matkamökki syö aika paljon rahaa, muuten menot on tosi pienet kun harrastukset on lähinnä retkeilyä ja kalastusta ja asuntona on pieni kaksio minkä vastike on alle 200e/kk.
Säästöön menee noin 1000 euroa kuukaudessa mutta valitettavasti tällä hetkellä sieltä säästöistä myös sitten lähtee nopeasti.
Viimeisen kahden viikon sisällä esimerkiksi olen ostanut mökille paljun 3000 euroa ja tyttärelle skootterin 3000 euroa.
Mitä te vastaajat pidätte alkuperäisen kysymyksen tarkoittamana säästämisenä? Osa tuntuu laskevan vain pitkäaikaiseen sijoitussalkkuun tai pitkäaikaistilille säästämisen, osa näyttäisi laskevan myös "säästän ensin rahat ja sitten remontoin tai ostan auton" -tyyppisen säästämisen.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta huomaa että todellakin keskituloisten verotuksessa on kiristämisen varaa! Myös varallisuusverotus pitäisi palauttaa Kaikki yli 10 000 tileillään hilloavat varallisuusverotuksen piiriin ja HETI!
Tähän! Näköjään hallitus on oikeassa kiskoessaan veroja keskituloisilta. Mutta jos on rahaa ostella paljuja ja skoottereita niin silloin voi maksaa kyllä saman verran veroakin lisää, jotta saadaan terveydenhoito toimivaksi. Go Riikka go, nyt veronkorotukset yli 40 000 euroa vuodessa tienaaville ja jos tilillä tai sijoitettuna on yli 10 000 euroa niin jokaiselta alkavalta kymppitonnilta 1000 euroa valtiolle.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te vastaajat pidätte alkuperäisen kysymyksen tarkoittamana säästämisenä? Osa tuntuu laskevan vain pitkäaikaiseen sijoitussalkkuun tai pitkäaikaistilille säästämisen, osa näyttäisi laskevan myös "säästän ensin rahat ja sitten remontoin tai ostan auton" -tyyppisen säästämisen.
Itse tuon matkailuauton osalta en laske sen lyhennystä säästöön, enkä myöskään kohta kun laina loppuu niin seuraavaan säästämistä varsinaiseksi säästöksi vaan olen budjetuinut sen kokonaisuudessaan (lainat, verot, vakuutukset, polttoaineet ylläpito jne) kuukausikuluksi mistä osa on tällä hetkellä lyhennystä ja ensi vuodesta alkaen säästämistä seuraavaa varten. Se on minusta selkeämpää oman taloudenpitoni kannalta että tuo on kokonaisuudessaan vain kulu ja erillään paremmin arvonsa säilyttävästä varallisuudesta, kuten sijoituksista ja asunnosta.
#107
43000€ vuodessa bruttopalkka ja säästöön jää se tonni kuussa eli noin 12000€ jotka laitan pääasiassa sijoituksiin. Käyttötilillä pidän pari tonnia. Olen säästeliäs poikamies jolla velaton rivarikaksio. Asumiskulut 200€/kk sisältää veden ja sähkön. Harrastuksina ulkoilua ja punttisali. Mulla on jo kotona kaikki. Vaatekaapit täynnä ehjiä ja puhtaita vaatteita 10v takaa.
M39
Vuositulot noin 120 000 €. Ansiotulot 85 000 € ja pääomatulot keskimäärin 40 000-45 0000 €. Ei velkaa. Säästöön eli sijoitettavaksi jää helposti noin 25 000 € vuodessa. Korkoa korolle.
Brutto vuodessa 42000 e, olen jo vuosikausia laittanut säästöön siitä sen vakion 1500e, eli kivat 18 000e/vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta huomaa että todellakin keskituloisten verotuksessa on kiristämisen varaa! Myös varallisuusverotus pitäisi palauttaa Kaikki yli 10 000 tileillään hilloavat varallisuusverotuksen piiriin ja HETI!
Höpöjä, täällä sedät ja tädit satuilevat ihan tosissaan. Ei mistään parin tonnin liksasta jää säästöön yhtään mitään, enkä ymmärrä miksi jengi laittaa noita vähä-älyisiä provojaan. Oma liksani on 6000 e/kk brutto ja vaikka käteen tulee hieman yli 4000 e joka kuukausi, kaikki menee eikä meinaa riittääkään. Asuminen pelkästään vie lähes puolet tuosta (uudehko asunto, pk-seutu), ja siihen päälle vakuutukset, auton maksut, ruuat, lemmikkien kulut... No se sanottakoon, että elätän myös lapset eikä heillä ole mitään tuloja tällä hetkellä. Ja toki halvempi asuminen mahdollistaisi säästämisenkin, mutta tämän sakin edellyttämä asunto maksaisi esim. vuokrina pk-seudulla kuitenkin lähes saman kuin nykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta huomaa että todellakin keskituloisten verotuksessa on kiristämisen varaa! Myös varallisuusverotus pitäisi palauttaa Kaikki yli 10 000 tileillään hilloavat varallisuusverotuksen piiriin ja HETI!
Höpöjä, täällä sedät ja tädit satuilevat ihan tosissaan. Ei mistään parin tonnin liksasta jää säästöön yhtään mitään, enkä ymmärrä miksi jengi laittaa noita vähä-älyisiä provojaan. Oma liksani on 6000 e/kk brutto ja vaikka käteen tulee hieman yli 4000 e joka kuukausi, kaikki menee eikä meinaa riittääkään. Asuminen pelkästään vie lähes puolet tuosta (uudehko asunto, pk-seutu), ja siihen päälle vakuutukset, auton maksut, ruuat, lemmikkien kulut... No se sanottakoon, että elätän myös lapset eikä heillä ole mitään tuloja tällä hetkellä. Ja toki halvempi asuminen mahdollistaisi säästämisenkin, mutta tämän sakin edellyttämä asunto maksaisi esim. vuokrina pk-seudulla kuitenkin lähes saman kuin nykyinen.
Oma bruttoni on 6400 ja siitä jää käteen 3800. Mutta asuntolainani olen maksanut joten kyllä mulle säästöönkin jää, kahden teinin yksinhuoltajanakin.
Poista itse omasta kuviostasi asuntolainan kulut ja mieti olisiko tilanteesi toinen.
Mitä varten säästätte? Itselläni on mielestäni riittävä puskuri ja toisaalta ostovoima on reilusti pienentynyt, en säästä tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Brutto vuodessa 42000 e, olen jo vuosikausia laittanut säästöön siitä sen vakion 1500e, eli kivat 18 000e/vuodessa.
?
Reilut satatonnia