Paljonko saatte rahaa säästöön vuodessa?
Juttelin aiheesta tänään töissä parin työkaverin kanssa, ja ilmeisesti paljonkin vaihtelee, kuinka paljon jää säästöön, vaikka saamme samaa palkkaa.
Joten kertokaahan, paljonko saatte säästöön (ml. sijoituksiin) vuodessa ja vuositulonne.
Minulla: säästöön 10 000€/vuosi, vuositulot noin 50 000€ (brutto).
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Just tänään mietin että ei tuu lähitulevevaisuudessakaan jäämään säästöön yhtään vaan joudun syömään omia säästöjäni. Tänä vuonna tulot 0 € ku Kela hylkäsi opintorahahakemuksen vaikka tukikuukausia on jäljellä enkä oo oikeutettu toimeentulotukeen. Asumislisäkin sidottu opintorahaan.
Niin no olet astunut siihen hallituksen ja ek:n toivomaan ansaan, etenkin jos menet vielä velkaantumaan opintolainoilla niin hierovat käsiään oikein yhteen. Tuo tai työttömän vastaava tilanne on juuri se mitä yritetään säästämisellä ja sijoittamisella välttää jos se vaan suinkin on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuollaiset luvut on edes mahdollisia?
Itse...
30400 € pelkästään nämä...
Itse vastasin tuon 10k säästöön vuodessa 40k/vuosipalkasta.Omat menot.
Yhtiövastike + vesi 280€/kk
Bussilippu 55€/kk
Puhelin ja netti 50€/kk
Ruokakuluja en ole laskenut. Menee mitä menee.
Kotivakuutus n.10€/kkSähkö n.20€/kk
Niin no joo tietysti. Kun itsekin saa talon maksettua pois niin jää jo siitä 10000 vuodessa säästöön. Olin vähän yksinkertainen enkä ajatellut tuota...
Mä laskisin sen lainanlyhennyksen säästöksi, tosin talon arvo ei ole vakio...
Nettovarallisuus kuitenkin kasvaa sitä mukaa kun laina lyhenee niin sinänsä ei ole oikeastaan paljonkaan väliä mikä talon arvo on.
Vuositulo n 42ke. Teen osa-aikaista koska muksut pieniä. Puolisolla aika samat.
Säästöön jää noin 1000- 6000e vuosittain. Riippuu onko mitä hankintoja tehty yms. Mutta esim 3v sitten mentiin rajusti miinukselle kun ostettiin asunto ja toinen auto samana vuonna. Nyt taas kerätty puskuria tulevaisuutta varten.
Eli meilläkin vaihtelee paljon. Ihan normaalia että välillä niitä säästöjä menee käyttöönkin.
M45
Olen vastannut tuonne alkupäähän... mutta 150 euron palkankorotukseni laitoin menemään suoraan Nordnettiin eli 1800 vuodessa edellisten lisäksi heti tilipäivänä pois silmistä.
Itse olen vasta nykyhallituksen myötä aloittanut säästämisen. Toki aiemminkin ostin silloin tällöin osakkeita ja rahaa kertyi myös huomaamatta lainanhoitotilille, josta maksetaan asumisen kulut.Nykyään tälle tilille ei juuri enää kerry rahaa kun kaikki maksut nousseet.
Nyt olen saanut muutaman viime vuoden ajan säästöön noin 10000-12000e. Olen huomattavasti karsinut kulutusta. Bruttovuosituloni ovat noin 60000e. Säästän indeksirahastoon, osakkeisiin ja säästötilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tänään mietin että ei tuu lähitulevevaisuudessakaan jäämään säästöön yhtään vaan joudun syömään omia säästöjäni. Tänä vuonna tulot 0 € ku Kela hylkäsi opintorahahakemuksen vaikka tukikuukausia on jäljellä enkä oo oikeutettu toimeentulotukeen. Asumislisäkin sidottu opintorahaan.
Niin no olet astunut siihen hallituksen ja ek:n toivomaan ansaan, etenkin jos menet vielä velkaantumaan opintolainoilla niin hierovat käsiään oikein yhteen. Tuo tai työttömän vastaava tilanne on juuri se mitä yritetään säästämisellä ja sijoittamisella välttää jos se vaan suinkin on mahdollista.
Joo, onneksi jos kaikki menee maaliin ni valmistun lähiviikkoina amk:sta. Mut hassua et mua rangaistiin työssäolemisen takia sillä että en saa opintorahaa (en siis nyt ole töissä vaan opintojen välissä olin ja nyt olisin tarvinnut opintojen loppuajaksi opintorahaa).
Meidän työeläkepariskunta laittaa säästöön vuodessa noin 2-3 tonnia. Välillä tulee pakollisia kuluja jotka syövät säästöjä, talvella uusi pesukone 700 egee ja nyt toukokuussa puolison silmälääkäri + uudet lasit noin tuhat egee. Puskuria on pakko olla!
Olen työtön ja 3600 pakko saada sijoitettua. Laitan osakkeisiin 300 euroa kuukaudessa että 8 vuoden päästä voidaan ostaa asunto ilman lainaa. Saadaan asosta vielä 30 000.
Osa-aikaisten töiden palkasta saatavat vuositulot noin 16000 €. Saan säästöön niin, että säästöt palaa työttömyysaikoina, ehkä 500e edestä vuoden aikana sijoitan.
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön ja 3600 pakko saada sijoitettua. Laitan osakkeisiin 300 euroa kuukaudessa että 8 vuoden päästä voidaan ostaa asunto ilman lainaa. Saadaan asosta vielä 30 000.
Paljonko saat ansiosidonnaista, jos pystyt 300e sijoittamaan myös porrastus huomioiden? Sinulla puoliso, ei lapsia? Ihailtavaa.
Normaalisti ehkä 500-800 e/kk, mutta nyt on ollut rahakkaiden ylitöiden suhteen niin hyvä alkuvuosi, että mennyt jopa 1500-2000 e/kk. Ylityöt menee oikeastaan suoraan sijoitettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta huomaa että todellakin keskituloisten verotuksessa on kiristämisen varaa! Myös varallisuusverotus pitäisi palauttaa Kaikki yli 10 000 tileillään hilloavat varallisuusverotuksen piiriin ja HETI!
Höpöjä, täällä sedät ja tädit satuilevat ihan tosissaan. Ei mistään parin tonnin liksasta jää säästöön yhtään mitään, enkä ymmärrä miksi jengi laittaa noita vähä-älyisiä provojaan. Oma liksani on 6000 e/kk brutto ja vaikka käteen tulee hieman yli 4000 e joka kuukausi, kaikki menee eikä meinaa riittääkään. Asuminen pelkästään vie lähes puolet tuosta (uudehko asunto, pk-seutu), ja siihen päälle vakuutukset, auton maksut, ruuat, lemmikkien kulut... No se sanottakoon, että elätän myös lapset eikä heillä ole mitään tuloja tällä hetkellä. Ja toki halvempi asuminen mahdollistaisi säästämisenkin, mutta tämän sakin edellyttämä asunto maksaisi esim. vuokrina pk-seudulla kuitenkin lähes saman kuin nykyinen.
No mulla samansuuruiset palkkatulot, ikää jo lähes 50 joten yksi jo maksettu asunto ja toinen peritty oman lisäksi. Kun puolison kanssa asuu niin pk seudullakin riittää jo 700-800e ihan kivaan asumiseen kun toinen panostaa saman verran. sijoitussalkku n 750k joten mukavasti tulee osinkoja/arvonnousua joka vuosi tekemättä yhtikäs mitään. Lisäksi vuokratulot rullaa kun on asunnot mukavalla paikalla ja vuokra kohtuullinen niin vuokralaisetkin saa itse valita vaikka nykyinen aika ei suosi vuokranantajaa.
Perintörikkaat ovat asia erikseen eikä kuulu tähän keskusteluun missä itse elämisensä maksamaan joutuvat keskustelevat siihen liittyvistä asioista. Perinnöillä nyt on aika turha muutenkaan leveillä, sellaisen saaminen on tuurista kiinni ja voi saada kuka vain pösilö kun ei asia vaadi saajalta yhtään mitään. Mutta tuolle yhdelle ylläolevalle 6k€/kk valittajalle voi kyllä todeta että hän maksaa ylihintaa asumisesta ja tuhlaa muutenkin. Pienillä korjauksilla saisi asiansa kuntoon.
Ei se ole mitään leveilyä. Ja joku max 250k arvoinen perintö ei nyt omassa elämässä vaikuta suuntaan eikä toiseen, sanoisin että sen asunnon tuotto esim viime vuonna (osinkoja ja arvonnousua osakkeissa/rahastoissa) n 150k, vuokratulot-vastike n 10k eli ei edes 10%. Ei voi pitää merkitsevänä asiana. Mutta kateellinen nyt tarttuu heti kaikkeen.
Aika tarkkaan 1000€/kk eli 12000€ vuodessa. Se oli asuntolainan lyhennyssumma ja kun laina oli maksettu pois, sama summa menee nyt säästöön.
Säästöön 12000-20000/vuosi. Bruttotulot 77000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta huomaa että todellakin keskituloisten verotuksessa on kiristämisen varaa! Myös varallisuusverotus pitäisi palauttaa Kaikki yli 10 000 tileillään hilloavat varallisuusverotuksen piiriin ja HETI!
Höpöjä, täällä sedät ja tädit satuilevat ihan tosissaan. Ei mistään parin tonnin liksasta jää säästöön yhtään mitään, enkä ymmärrä miksi jengi laittaa noita vähä-älyisiä provojaan. Oma liksani on 6000 e/kk brutto ja vaikka käteen tulee hieman yli 4000 e joka kuukausi, kaikki menee eikä meinaa riittääkään. Asuminen pelkästään vie lähes puolet tuosta (uudehko asunto, pk-seutu), ja siihen päälle vakuutukset, auton maksut, ruuat, lemmikkien kulut... No se sanottakoon, että elätän myös lapset eikä heillä ole mitään tuloja tällä hetkellä. Ja toki halvempi asuminen mahdollistaisi säästämisenkin, mutta tämän sakin edellyttämä asunto maksaisi esim. vuokrina pk-seudulla kuitenkin lähes saman kuin nykyinen.
No mulla samansuuruiset palkkatulot, ikää jo lähes 50 joten yksi jo maksettu asunto ja toinen peritty oman lisäksi. Kun puolison kanssa asuu niin pk seudullakin riittää jo 700-800e ihan kivaan asumiseen kun toinen panostaa saman verran. sijoitussalkku n 750k joten mukavasti tulee osinkoja/arvonnousua joka vuosi tekemättä yhtikäs mitään. Lisäksi vuokratulot rullaa kun on asunnot mukavalla paikalla ja vuokra kohtuullinen niin vuokralaisetkin saa itse valita vaikka nykyinen aika ei suosi vuokranantajaa.
Perintörikkaat ovat asia erikseen eikä kuulu tähän keskusteluun missä itse elämisensä maksamaan joutuvat keskustelevat siihen liittyvistä asioista. Perinnöillä nyt on aika turha muutenkaan leveillä, sellaisen saaminen on tuurista kiinni ja voi saada kuka vain pösilö kun ei asia vaadi saajalta yhtään mitään. Mutta tuolle yhdelle ylläolevalle 6k€/kk valittajalle voi kyllä todeta että hän maksaa ylihintaa asumisesta ja tuhlaa muutenkin. Pienillä korjauksilla saisi asiansa kuntoon.
Ei se ole mitään leveilyä. Ja joku max 250k arvoinen perintö ei nyt omassa elämässä vaikuta suuntaan eikä toiseen, sanoisin että sen asunnon tuotto esim viime vuonna (osinkoja ja arvonnousua osakkeissa/rahastoissa) n 150k, vuokratulot-vastike n 10k eli ei edes 10%. Ei voi pitää merkitsevänä asiana. Mutta kateellinen nyt tarttuu heti kaikkeen.
Vuokratuloista menee vielä 30% verohin.
On teillä hirveet tulot. Jännä juttu, jos vertaa näihin juttuihin palstalla.
Teillä ei vissiin ole lapsia, vaikka tällä palstalla olette. Mulla ei jää mitään säästöön, autan pienistä tuloistani opiskelevia nuoriani.
Vierailija kirjoitti:
Ööh, sellaiset 24000 euroa.
Meinaatko sä aina oksentaa, kun avaat suun vai mitä toi örinä on?
Just tänään mietin että ei tuu lähitulevevaisuudessakaan jäämään säästöön yhtään vaan joudun syömään omia säästöjäni. Tänä vuonna tulot 0 € ku Kela hylkäsi opintorahahakemuksen vaikka tukikuukausia on jäljellä enkä oo oikeutettu toimeentulotukeen. Asumislisäkin sidottu opintorahaan.