Varhaiskasvatuksen opettaja
Miksi arvostus on niin huonoa? Näkyy vanhempien asenteessa ja ylisurkeassa palkassa.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemukseni on, että eroja opettajien ja hoitajien välille pyritään luomaan eroja vaikka väkisin. Esimerkiksi eräässä talossa ruokailuilla se on opettajien tehtävä annostella lapsille ruokaa, kun taas hoitajat kaatavat lapsille maitoa laseihin ja voitelevat näkkäreitä. Ruuan annostelu kun on se "vaativa" työtehtävä. Toki samaan aikaan eräissä muissa taloissa jopa 3-vuotiaat ottavat ruokansa itse, mutta se on aihe josta ei sovi puhua...
Anteeksi, mutta opettaja ja hoitajahan tekevät eri työtä ja heillä on eri toimenkuvat. Miksi se ei saisi näkyä? Tuo ruokajuttu on pelkkää vittuilua, tiedät sen itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemukseni on, että eroja opettajien ja hoitajien välille pyritään luomaan eroja vaikka väkisin. Esimerkiksi eräässä talossa ruokailuilla se on opettajien tehtävä annostella lapsille ruokaa, kun taas hoitajat kaatavat lapsille maitoa laseihin ja voitelevat näkkäreitä. Ruuan annostelu kun on se "vaativa" työtehtävä. Toki samaan aikaan eräissä muissa taloissa jopa 3-vuotiaat ottavat ruokansa itse, mutta se on aihe josta ei sovi puhua...
Ne opet opettavat lapsia ottamaan itse ruokansa. Ja näin kuuluukin olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta opettaja ja hoitajahan tekevät eri työtä ja heillä on eri toimenkuvat. Miksi se ei saisi näkyä? Tuo ruokajuttu on pelkkää vittuilua, tiedät sen itsekin.
Vanhemman polven sosionomit tekevät samaa työtä kuin opettajat mutta nuoremmat polven sosionomit eivät teekään vaan heille on kehitetty eri toimenkuva. Toisaalta hoitajien koulutuksesta (esim. lastenohjaaja) noin 90% on suunnittelun opettamista, mutta käytännössä hoitajat eivät suunnittelua tee koska se ei kuulu heidän toimenkuvaansa.
Mikä järki? No ei paljon suurempi kuin mitä tuossa ruokahommassakaan. Teennäistä rajanvetoa jotta ihmiset pääsevät pätemään. Töitä ja toimenkuvia syntyy ja katoaa kuin tyhjää vaan. Ainoa mikä säilyy on lastenhoito (se kamala).
Vanhemman polven sosionomit tekevät samaa työtä kuin opettajat mutta nuoremmat polven sosionomit eivät teekään vaan heille on kehitetty eri toimenkuva. Toisaalta hoitajien koulutuksesta (esim. lastenohjaaja) noin 90% on suunnittelun opettamista, mutta käytännössä hoitajat eivät suunnittelua tee koska se ei kuulu heidän toimenkuvaansa.
Mikä järki? No ei paljon suurempi kuin mitä tuossa ruokahommassakaan. Teennäistä rajanvetoa jotta ihmiset pääsevät pätemään. Töitä ja toimenkuvia syntyy ja katoaa kuin tyhjää vaan. Ainoa mikä säilyy on lastenhoito (se kamala).
Minä ihmettelen miksi ne ammattikoululaiset väkisin puskevat seinää päin. Siellä päiväkodissa ei ole kenenkään pakko olla töissä, jos toimenkuva ei miellytä. Se vaan on nykypäivää, että siellä on opettajia, sosionomeja ja hoitajia ja heillä on eri toimenkuvat. Joko sen hyväksyy tai lähtee muihin töihin.
Työntekijät haluaisivat tehdä koulutuksensa mukaista työtä, mutta ikävät vanhemmat vaativat että heidän lastaan pitää hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen miksi ne ammattikoululaiset väkisin puskevat seinää päin. Siellä päiväkodissa ei ole kenenkään pakko olla töissä, jos toimenkuva ei miellytä. Se vaan on nykypäivää, että siellä on opettajia, sosionomeja ja hoitajia ja heillä on eri toimenkuvat. Joko sen hyväksyy tai lähtee muihin töihin.
Ei se noin mene eikä voi mennä. Ryhmässä pitäisi olla tosi monta lastenhoitajaa jos vain heille kuuluisi perushoito.
Vierailija kirjoitti:
.
Katsos, kun me vanhemmat haluaisimme, että päiväkodissa on nimenomaan aikuisia, jotka ehtivät hoitaa lapsiamme ja olla heidän kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Katsos, kun me vanhemmat haluaisimme, että päiväkodissa on nimenomaan aikuisia, jotka ehtivät hoitaa lapsiamme ja olla heidän kanssaan.
Sinä haluat, minä en halua, että siellä on pelkkiä ammattikoululaisia. Vanhempi minäkin.
Varhaiskasvatusyksiköihin voisi ottaa käyttöön jonkun arvomerkkisysteemin mistä näkisi heti että kuka on kuka. Esimerkiksi:
vakajohtaja = viisi kultaista nallea tammenlehvien kera
vakaerityisope = neljä kultaista nallea
vakaope = kolme kultaista nallea
vakasosionomi = kaksi hopeaista nallea
vakahoitaja = yksi pronssinen nalle
vaka-avustaja = yksi rautainen nalle
Koulutustason nostaminen on ristiriidassa muiden resurssien vähyyden kanssa. Eipä nuo varhaiskasvatettavat taimet paljon pääse vakahenkilön koulutuksesta nauttimaan, kun tilat on ahtaat, aikuisia on liian vähän, osa penskoista kiljuu ja joku raapii pyllyään kihomatojen takia. Yhdellä pääsee lirut housuun ja yksi saa katatonisen kohtauksen.
Sinänsä koulutus on arvostettava asia ja kyllä se näkyy siinä, miten henkilö lasten kanssa toimii. Mutta yhtälö ei vain ole kestävä, että koulutus nostaa palkkakuluja mutta muista resursseista siksi leikataan.
Varhaiskasvatuksen opettajan tuntipalkka? Ikäisiä?
Ei nää naperot tarvii mitään opetusta ennen koulua. Turhaa hommaa
Vierailija kirjoitti:
Koulutustason nostaminen on ristiriidassa muiden resurssien vähyyden kanssa. Eipä nuo varhaiskasvatettavat taimet paljon pääse vakahenkilön koulutuksesta nauttimaan, kun tilat on ahtaat, aikuisia on liian vähän, osa penskoista kiljuu ja joku raapii pyllyään kihomatojen takia. Yhdellä pääsee lirut housuun ja yksi saa katatonisen kohtauksen.
Sinänsä koulutus on arvostettava asia ja kyllä se näkyy siinä, miten henkilö lasten kanssa toimii. Mutta yhtälö ei vain ole kestävä, että koulutus nostaa palkkakuluja mutta muista resursseista siksi leikataan.
Kaikki tietävät, että sitä ei tule tapahtumaan että ryhmiin lisättäisiin neljäs tai viides lakisääteinen työntekijä. Samaan aikaan kuitenkin työtehtävien määrää lisätään koko ajan, ja se näkyy perustehtävän eli perushoidon kurjistumisena. Jotta toiminta olisi kestävällä pohjalla tulisikin työtehtäviä alkaa karsimaan reilulla kädellä.
Koulutusta lisäämällä saadaan lisättyä teoreettista näkökulmaa käytännön näkökulman sijasta. Työntekijä oppii, että teoria on tärkeä eikä se, että miltä asia omin silmin katsottuna näyttää. Tämä on tietysti teoreettisesti oikein, ja tieteen tutkimustulokset siten tukevat tällaista lähestymistapaa. Yhä enemmän olisi kuitenkin tarvetta niille henkilöille jotka uskaltaisivat sanoa, että keisarilla ei ole vaatteita.
Esimerkiksi jos ajatellaan sitä kiljuvaa penskaa, niin koulutettu työntekijä näkee hänessä rohkeasti ja avoimesti tunteitaan ilmaisevan lapsen jonka tunnetaitoja tosin tulisi hieman kehittää positiivisen pedagogiikan menetelmin. Kouluttamaton työntekijä taas näkee hänessä huonokäytöksisen ja tottelemattoman lapsen joka häiritsee koko ryhmän toimintaa ja joka altistaa muut stressille ja tinnitukselle, ja joka siksi tulisi saada olemaan hiljaa ja tottelemaan.
Itse jouduin lopettamaan opiskelin kesken, koska laskeskelimme etten tule pärjäämään vakaopen palkalla. Hakeuduin sitten insinööriopintoihin ja palkka jo opiskeluvaiheessa 1500€ parempi.
Mitä väliä? Itse en ainakaan välitä, ajatelkoot mitä tykkäävät. Aika harvaa vanhempaa sitä itsekään arvostan, joten sujut ollaan siinä mielessä.
Tarhantäti
Vierailija kirjoitti:
Vakaopen lähtöpalkkahan on useamman sata euroa enemmän kuin luokanopettajan, vaikka koulutus on kaksi vuotta lyhyempi. En siis sanoisi huonoksi. Toki lomaedut ym toisenlaiset.
Vakaope saa lastenhoitajaa noin 150€ enemmän käteen. Itse tiedän tämän koska olen valmistunut lastenhoitajasta vakaopeksi 1 1/2 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakaopen lähtöpalkkahan on useamman sata euroa enemmän kuin luokanopettajan, vaikka koulutus on kaksi vuotta lyhyempi. En siis sanoisi huonoksi. Toki lomaedut ym toisenlaiset.
Vakaope saa lastenhoitajaa noin 150€ enemmän käteen. Itse tiedän tämän koska olen valmistunut lastenhoitajasta vakaopeksi 1 1/2 vuotta sitten.Esiopetuksessa ero on n 350€.
Tarhantäti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakaope saa lastenhoitajaa noin 150€ enemmän käteen. Itse tiedän tämän koska olen valmistunut lastenhoitajasta vakaopeksi 1 1/2 vuotta sitten.Esiopetuksessa ero on n 350€.
Tarhantäti
Toinen on opiskellut amiksessa ja toinen yliopistossa ja ero vaivaiset 150€. Ei mitään järkeä!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarhantäti
Toinen on opiskellut amiksessa ja toinen yliopistossa ja ero vaivaiset 150€. Ei mitään järkeä!!
Tekevät lähes samaa työtä ja se on se mikä ratkaisee.