Varhaiskasvatuksen opettaja
Miksi arvostus on niin huonoa? Näkyy vanhempien asenteessa ja ylisurkeassa palkassa.
Kommentit (128)
Rajat ovat tärkeitä mutta niin kauan kuin kuri puuttuu ja sen sijasta uskotaan positiiviseen kasvatukseen niin ei niitä rajoja käytännössä ole. Vastahakoista lasta ei juuri pystytä pakottamaan eikä painostamaan. Voidaan vain olla positiivisia ja toivoa että lapsikin jossain vaiheessa alkaa olla. Tätä on varhaiskasvatus eli vaka.
Vierailija kirjoitti:
Rajat ovat tärkeitä mutta niin kauan kuin kuri puuttuu ja sen sijasta uskotaan positiiviseen kasvatukseen niin ei niitä rajoja käytännössä ole. Vastahakoista lasta ei juuri pystytä pakottamaan eikä painostamaan. Voidaan vain olla positiivisia ja toivoa että lapsikin jossain vaiheessa alkaa olla. Tätä on varhaiskasvatus eli vaka.
Tämä on niin totta. Kun positiivisen pedagogiikan harjoittajilta kysyy kuinka ratkaisisivat haastavat konfliktitilanteet, kiemurtelevat kuin mato koukussa.
Tuloksena on heillä se, että lapset vievät aikuisia kuin pässiä narussa, työrauha olematon ja resursseja lisätäääään....
Vierailija kirjoitti:
Tjaa, en tiedä. Palkka tosiaankin on surkea. Itse arvostan lapseni päiväkodin koko henkilökuntaa valtavasti, ja olen kiitollinen ja usein myös täysin ällikällä lyöty siitä kaikesta, mitä he tekevät. Ja samaa kuulen päiväkotikaverien vanhempien suusta. Ihan vaan yhtenä esimerkkinä voisin mainita, että 4-vuotias lapseni, jolle en ole opettanut kirjaimia, kirjoitti tuossa yksi päivä oman nimensä, ja alkoi sitten kirjoittelemaan muutakin. En edes tajua, miten tämä on tapahtunut.
Näköjään jotkut oikeasti tarvitsevat perheen ulkopuolista ihmistä opettamaan perusasioita lapselleen. Itse hoidin neljä lastani itse. Ehkä se ei sitten kaikille ole selvää, mutta kotonakin voi ja pitää ihan arjessa opettaa lapsille erinäisiä asioita. No, ehkä varhaiskasvatusta sitten tarvitaan kun kaikilta ei sitä järkeä löydy. Lapseni kävivät kyllä esikoulun ja kyllä lappujen pyörittely ja muu hölynpöly oli aivan turhaa. Nuorinkin ymmärrettävästi oli kotona leikkinyt vuosia sisarustensa kanssa, mutta päiväkodin, anteeksi varhaiskasvatuksen tyhjäpäät leikkivät jatkuvasti heidän arjessaan leikkiä jossa päiväkodissa piileskeli pelottavien tarinoiden jättihämähäkki. Nykyään 16-vuotiaana muistaa vieläkin eskari-ajan vain ikävänä ja pelottavana. Tuntui että meitä kytättiin koko ajan olemattomista asioista, ymmärrettiin tahallaan väärin ja keksittiin jotain pieniä esim. vaatetukseen liittyviä asioita joissa ei oikeasti ollut vikaa, ja vaikka asia muutettiin heidän haluamaan suuntaan, valitettavaa löytyi silti. Sen sijaan paremmin toimeentulevien toiminnasta ei löytynyt vikaa vaikka moni heidän lapsista oli uhmakkaita jotka jyräsivät kilteimmät TÄTIEN siunauksella. Tänään viimeksi törmäsimme kaupassa erääseen tuollaiseen lapseen oman lapseni kanssa ja täysin päihteissähän hän oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
--->> 1 hoitaja tekee 3:n työt. Aika reilua vai mitä?
-Ei vaan opettaja tekee opettajan työt, sosionomi sosionomin työt ja hoitaja hoitajan työt. Vai ajatteletko, että kouluissakin opettaja tekee myös koulunkäyntiavustajan töitä ja kanslistin töitä?
- Kerrotko minkä vuoksi päiväkodit on perustettu? Hoitajaa ei saa jättää yksin vastuuseen liian isosta lapsirtyhmästä. Riski tapaturmille on silloin suuri. Luulisi sosionomin ja opettajan ymmärtävän asian vai mitä siellä alan kouluissa opetetaan? Istumaan teamseissa ? Lasten turvallisuus menee varhaiskasvatuksessa aivan kaiken edelle. Sen on oltava perusasia.
Päiväkodit on alkujaan perustettu lasten hoitopaikoiksi sitä varten, että lasten molemmat vanhemmat pääsisivät töihin tai opiskelemaan.
Nykyisin lain mukaan
Kauheaa jargonia asiasta joka pitäisi olla yksi luonnollisimmista asioista tässä maailmassa: oman jälkikasvun kasvatus! Mutta ei, kyllä siihen nyt lässynlää tarvitaan joku lapseton tantta joka on lukenut vähän enemmän, kertomaan miten pirjopetteri pitäisi kasvattaa. Johan se on nähty mihin tämä on johtanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tjaa, en tiedä. Palkka tosiaankin on surkea. Itse arvostan lapseni päiväkodin koko henkilökuntaa valtavasti, ja olen kiitollinen ja usein myös täysin ällikällä lyöty siitä kaikesta, mitä he tekevät. Ja samaa kuulen päiväkotikaverien vanhempien suusta. Ihan vaan yhtenä esimerkkinä voisin mainita, että 4-vuotias lapseni, jolle en ole opettanut kirjaimia, kirjoitti tuossa yksi päivä oman nimensä, ja alkoi sitten kirjoittelemaan muutakin. En edes tajua, miten tämä on tapahtunut.
Näköjään jotkut oikeasti tarvitsevat perheen ulkopuolista ihmistä opettamaan perusasioita lapselleen. Itse hoidin neljä lastani itse. Ehkä se ei sitten kaikille ole selvää, mutta kotonakin voi ja pitää ihan arjessa opettaa lapsille erinäisiä asioita. No, ehkä varhaiskasvatusta sitten tarvitaan kun kaikilta ei sitä järkeä löydy. Lapseni kävivät kyllä esikoulun ja kyllä lappujen pyörittely
Peesi. Hyvä kasvatus ei ole koulutuksesta kiinni.
Lapsen hoito ja kasvatus ei ole rakettitiedettä, eikä pyörää tarvitse keksiä uudelleen.
Lapsen myönteisellä kohtaamisella, aktivoinnilla ja ihan tavallisella kurilla pääsee pitkälle.
Opetusvinkit jokainen ope kuitenkin kaivaa "hienolla suunnitteluajallaan" netin syövereistä, Instasta, Facebookista, Pinterestistä. Siellä niitä lauluja ja askartelujuttuja on, jotka lastenhoitajatkin pystyisivät kaivamaan.
On aivan järkyttävää seurata tätä koulutusbuumia ja hankehumppaa, kun siellä lapsiryhmässä lastenhoitajat (tai parhaimmillaan keikkalaiset) yrittävät selvitä lapsiryhmän kanssa.
Vakaopet vasta 5-6-vuotiaille, sitä nuoremmilla lähihoitajat tai korkeintaan sosionomit riittävät ryhmän vetäjiksi. Eikä sosionomienkaan vakakoulutus kovin kummoinen ole.
Olen nähnyt erittäin laadukasta ja monipuolista pedagogista toimintaa ihan lähärien vetämänä, tuen tarpeeseen ollaan puututtu jne.
Se on se KOKEMUS joka puhuu. Tietysti jotkut 80-luvun jyräävät tantat eivät kovin monipuolisesti ajattele, mutta monipuolinen ja ennakoiva kasvatus ei ole koulutustasosta kiinni.