Varhaiskasvatuksen opettaja
Miksi arvostus on niin huonoa? Näkyy vanhempien asenteessa ja ylisurkeassa palkassa.
Kommentit (57)
Varhaiskasvatuksen opettajan seurassa lapset laskevat laadukkaasti pulkkamäkeä. Kun taas ammattikoulutettujen hoitajien seurassa pulkalla lasku tapahtuu sillä lailla laaduttomasti.
Harmi kun ihmiset eivät tajua tätä eikä varhaiskasvatuksen opettaja siksi saa lisää liksaa.
Ymmärrän kyllä, että amishoitaja voi sanoa asiat suoraan, kiertelemättä ja käyttämättä hienoja sanakoukeroita. Opettajat osaavat suurin osa olla sanomatta lapsesta mitään negatiivista, vaikka lapsi olisi hakannut toisen sairaalakuntoon "Tänään pirkkopetteri on ollut tosi aloitteellinen ja innostui liikunnasta oikein todenteolla. Olipa kiva nähdä tällainen uusi puoli hänestä!"
Olen tällä pastalla oppinut, että amishoitajat eivät ymmärrä tuon taivaallista lasten kasvatuksesta tai kehityksestä. Puhutaan ilmiselvistä tuen tarpeista luonteenpiirteinä, mallia nepsyt ovat ilkeitä tai kuvitellaan kiintymyssuhdetta muodostettavan vielä viisivuotiaana. Omaa lastani hakiessani hoitajalta sai kuvauksena suurin piirtein, että leikki taloleikkiä ja ei tiedä söikö. Opettajalta sen sijaan sai keskustelun siitä millaista motoriikkaa lapsi osaa ja millaisista harrastuksista voisi hyötyä, miten puhe on kehittynyt tai millaista sosiaalisten taitojen haasteita on ollut. En minä tee mitään sillä tiedolla leikkikö taloleikkiä ja nukeilla.
Suurin osa vanhemmista kokee, että tavoitteellinen varhaiskasvatus ei mitenkään hyödytä heidän lapsiaan vaan ainoastaan aiheuttaa sen, että ryhmän aikuisilla on vähemmän aikaa heidän lastensa hoitoon. Vaka-opettajan aika menee kaikenlaiseen suunnitteluun ja palaverointiin. Se aika on pois lapsilta.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä, että amishoitaja voi sanoa asiat suoraan, kiertelemättä ja käyttämättä hienoja sanakoukeroita. Opettajat osaavat suurin osa olla sanomatta lapsesta mitään negatiivista, vaikka lapsi olisi hakannut toisen sairaalakuntoon "Tänään pirkkopetteri on ollut tosi aloitteellinen ja innostui liikunnasta oikein todenteolla. Olipa kiva nähdä tällainen uusi puoli hänestä!"
Olen tällä pastalla oppinut, että amishoitajat eivät ymmärrä tuon taivaallista lasten kasvatuksesta tai kehityksestä. Puhutaan ilmiselvistä tuen tarpeista luonteenpiirteinä, mallia nepsyt ovat ilkeitä tai kuvitellaan kiintymyssuhdetta muodostettavan vielä viisivuotiaana. Omaa lastani hakiessani hoitajalta sai kuvauksena suurin piirtein, että leikki taloleikkiä ja ei tiedä söikö. Opettajalta sen sijaan sai keskustelun siitä millaista motoriikkaa lapsi osaa ja millaisista harrastuksista voisi hyötyä, miten puhe on kehittynyt tai millaista sosiaalisten tait
Einotaunoa ei kiinnosta päiväunet ja siksi einotauno kieltäytyy tulemasta nukkariin ja jää leikkihuoneeseen leikkimään automatolla. Hoitaja näkee einotaunossa kurittoman lapsen ja hakee toimistosta tukun fyysisen rajoittamisen lomakkeita jotta voisi taluttaa einotaunon väkisin nukkariin. Opettaja sen sijaan näkee einotaunon tunnesäätelyssä selviä nepsypiirteitä eikä halua pakottaa einotaunoa maskaamaan vaan osoittaa että hän on turvassa tunteineen. Illalla opettaja ehdottaa einotaunon vanhemmille einotaunon viemistä nepsytutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän tämä vakaopettajiin jatkuvasti kohdistuva viha ja hyökkäykset johtuvat? Ketkä tätä ajavat? Lastenhoitajat vai jotkut elämänkoululaisäidit, joille koulutettu opettaja on jotenkin uhka. En ymmärrä. Lapset ovat arvokkainta mitä meillä on. On vaan hyvä, että heihin panostetaan ja heitä päivän aikana opettaa ihan koulutettu ihminen. Ei varhaiskasvatus ole pakollista. Jos opettaja pelottaa tai vihastuttaa, pitäkää lapsenne kotona.
Minä olen koulutukseltani tohtori. En tunne mitään vihaa vakaopettajia kohtaan, mutta koen, että tämä nykyinen tavoitteellisen varhaiskasvatuksen painotus tarkoittaa sitä, että päivähoidossa ehditään panostamaan entistä vähemmän lapsiin, kun vakaopettajan aika menee kaikkeen muuhun. Niinpä omat lapseni olivatkin perhepäivähoidossa eskariin asti.
Voisi hyvin olla niin että kunnat velvoitettaisiin tarjoamaan sekä perhepäivähoitoa että varhaiskasvatusta. Ensin mainittu olisi niille jotka kaipaavat lapselleen hoitopalvelua. Ja jälkimmäinen niille jotka eivät koe osaavansa kasvattaa lastaan tarpeeksi hyvin ja jotka siksi tarvitsevat ammattilaisen hoitamaan kasvatustyön.
Vierailija kirjoitti:
Voisi hyvin olla niin että kunnat velvoitettaisiin tarjoamaan sekä perhepäivähoitoa että varhaiskasvatusta. Ensin mainittu olisi niille jotka kaipaavat lapselleen hoitopalvelua. Ja jälkimmäinen niille jotka eivät koe osaavansa kasvattaa lastaan tarpeeksi hyvin ja jotka siksi tarvitsevat ammattilaisen hoitamaan kasvatustyön.
Minä olen akateeminen sosiaalialan perheenäiti ja puolustan kyllä voimakkaasti vakaopettajia. Ihmeellinen ajatus, että joku kokisi ettei osaa kasvattaa lastaan tarpeeksi hyvin. Eihän siitä ole kyse. Kyse on siitä, että työpäiväni aikana lapsellani on n. 8 tuntia aikaa tehdä erilaisia asioita. Kyllä siinä ajassa sopii jotain oppiakin, vaikka kotona kasvatetaankin. Oman lapsen kohdalla ne oppimiset olivat kivoja harjoituksia. Opittiin motoriikkaa, lukemista, laskemista ja kaikenlaisia kivoja retkiä. Oopperassakin taisivat käydä. En tiedä miksi osalle vanhemmista riittää, että lasta säilötään päivät.
Minä olen akateeminen sosiaalialan perheenäiti ja puolustan kyllä voimakkaasti vakaopettajia. Ihmeellinen ajatus, että joku kokisi ettei osaa kasvattaa lastaan tarpeeksi hyvin. Eihän siitä ole kyse. Kyse on siitä, että työpäiväni aikana lapsellani on n. 8 tuntia aikaa tehdä erilaisia asioita. Kyllä siinä ajassa sopii jotain oppiakin, vaikka kotona kasvatetaankin. Oman lapsen kohdalla ne oppimiset olivat kivoja harjoituksia. Opittiin motoriikkaa, lukemista, laskemista ja kaikenlaisia kivoja retkiä. Oopperassakin taisivat käydä. En tiedä miksi osalle vanhemmista riittää, että lasta säilötään päivät.
Mutta kuitenkin koet ettei ammattikoulun käynyt hoitaja osaa muuta kuin säilöä lapsia? Eli kun ammattikoulun käynyt hoitaja vaikkapa käy lasten kanssa luistelemassa niin se on säilömistä, mutta kun akateeminen opettaja käy lasten kanssa luistelemassa niin se on motoriikan opettamista?
Mutta kuitenkin koet ettei ammattikoulun käynyt hoitaja osaa muuta kuin säilöä lapsia? Eli kun ammattikoulun käynyt hoitaja vaikkapa käy lasten kanssa luistelemassa niin se on säilömistä, mutta kun akateeminen opettaja käy lasten kanssa luistelemassa niin se on motoriikan opettamista?
Kävisikin. Käytännössä ne hoitajat taitavat keskittyä siihen, että hoitavat "karjalaumaa". Että ryhmä etenee ruokailuihin, vessatuksiin, pihalle ja taas takaisin päivän mittaan. Muuta sisältöä niissä päivissä ei oikein ole ellei opettaja sitä sinne rikasta.
Vierailija kirjoitti:
Kävisikin. Käytännössä ne hoitajat taitavat keskittyä siihen, että hoitavat "karjalaumaa". Että ryhmä etenee ruokailuihin, vessatuksiin, pihalle ja taas takaisin päivän mittaan. Muuta sisältöä niissä päivissä ei oikein ole ellei opettaja sitä sinne rikasta.
Jatkan vielä, että ei siinä mitään perushoitoa tekeviä tarvitaan ja saisivat kyllä arvostustakin. Mutta se, että sitä arvostusta haetaan ilkeillä puheilla opettajista ja halveksunnasta toista ammattiryhmää kohtaa, ei oman työn arvostus todellakaan nouse. Se saa meidät ajattelemaan tällaisista hoitajista vielä matalammin.
Vierailija kirjoitti:
Kun opettaja istuu tietokoneella tekemässä tunnekasvatussuunnitelman kirjauksia ja sosionomi on lasupalaverissa, niin eipä se ainokainen hoitaja ehdi muuta kuin yrittää jotenkuten huolehtia kaikkien 21 lapsen perustarpeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun opettaja istuu tietokoneella tekemässä tunnekasvatussuunnitelman kirjauksia ja sosionomi on lasupalaverissa, niin eipä se ainokainen hoitaja ehdi muuta kuin yrittää jotenkuten huolehtia kaikkien 21 lapsen perustarpeista.
Pitäisikö se lastensuojelun asiakaslapsen asiat sitten jättää hoitamatta ja sosionomin kiiruhtaa avustamaan hoitajia näiden perushoidon tehtävissä?
Monet päiväkodit eivät retkeile juuri koskaan, kun taas perhepäivähoitajat ovat harva se päivä matkalla leikkipuistoon, metsään, kirjastoon tms.
Toki ymmärrän tuon sikäli, että isoa lapsiryhmää ei oikein sanoittamalla pidetä aisoissa ja retket ovat siksi vaaroja täynnä. Mutta ei se toisaalta niinkään ole, että akateemiset retkeilevät ja amiskan käyneet eivät retkeile.
"Minä olen akateeminen sosiaalialan perheenäiti ja puolustan kyllä voimakkaasti vakaopettajia. Ihmeellinen ajatus, että joku kokisi ettei osaa kasvattaa lastaan tarpeeksi hyvin. Eihän siitä ole kyse. Kyse on siitä, että työpäiväni aikana lapsellani on n. 8 tuntia aikaa tehdä erilaisia asioita. Kyllä siinä ajassa sopii jotain oppiakin, vaikka kotona kasvatetaankin."
Minä olen jo yllä kommentoinut toisen alan tohtori, jonka lapset olivat perhepäivähoidossa eskariin asti. Ajattelen, että kaikkein tärkeintä pienen lapsen kehitykselle on vapaa leikki. Taitoja minä ehdin kyllä opettaa lapsilleni ihan tarpeeksi sinä aikana, kun olemme yhdessä kotona.
Ei minua sinänsä haittaisi, vaikka hoitopäivään sisältyisi myös oppimiseen tähtääviä juttuja, kunhan ne eivät vie liikaa aikaa vapaalta leikiltä. Mutta minusta on ongelma, jos niiden oppimiseen tähtäävien juttujen suunnittelu ja raportointi aiheuttaa käytännössä sen, että vähintään puolet päivästä ryhmässä on läsnä yksi aikuinen vähemmän kuin mitä siellä normaalisti olisi.
Vakaopen lähtöpalkkahan on useamman sata euroa enemmän kuin luokanopettajan, vaikka koulutus on kaksi vuotta lyhyempi. En siis sanoisi huonoksi. Toki lomaedut ym toisenlaiset.
Parhaat Pisa-tulokset saavutettiin vuosituhannen vaihteessa eikä kukaan ollut siihen aikaan kuullutkaan mistään varhaiskasvatuksesta. Silloin oli ihan tavalliset päiväkodit joissa osa lapsista kävi.