Vanhojen tanssit perjantaina. Siis millainen lukiolainen ei tanssi vanhoja siitä syystä, koska ei halua?
Eli olisi kyllä parin löytänyt ja saanut tansseihin, muttei siksi tanssi, koska ei itse halua tanssia. Mikä tuohon on syynä? Jonkinlainen itsekkyys vai kapinahenkisyys?
Kommentit (130)
Tämä on kyllä ensimmäinen kerta elämässäni, kun minua syytetään kapinahenkisyydestä :D
Olen aina tykännyt tanssimisesta, ja nimenomaan noista perinteisistä tansseista, ei yökerhojutuista. Mutta ensinnäkään minulla ei ollut paria, ja olin vielä aika ujo ja kokematon, joten ujostuttikin. Isoin ongelma oli raha. Itse pidin päätöstä jättäytyä pois nimenomaan epäitsekkäänä - jätin vähät pojat muille tytöille enkä vaatinut vanhemmiltani isoja rahoja asuun ja tykötarpeisiin.
Sille, joka oli kovin huolissaan siitä, mitä meistä syrjäytyneistä ja mielenterveyshäiriöisistä tuli: Ei hätää. Jatkoin yliopistoon, löysin kivan pojan, valmistuin ajallaan, menimme naimisiin, pääsin hyvin työelämään ja olen nykyään yrittäjänä alalla, josta todella tykkään.
Tulihan noihin osallistuttua, olikohan vuosi kenties 1979. Tuolloin vielä riitti asuksi joku faijan vanha puku. Nykyisin nuo "tanssit" ovat jotain aivan ihmeellisiä muotinäytöksiä ja ymmärrän todella hyvin heitä jotka jättävät nuo mieluummin väliin.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen, miksi kaikilla tytöillä on lähes samanlainen puku. Leveä helma, tylliä, glitteriä yms.
Miksei kukaan pukeudu esim 20-30- lukujen tyyliin, esim flapper olisi paljon mielikuvitusrikkaampi. Siinä on erilaisia pääkoristeita, koruja, viuhkoja ja höyhenpuuhkia. Heti erottuisi porukasta!
Samaa katsoin, että puvut ovat lähes identtisiä, vain väri vaihtelee, ja osuikin jotenkin tosi positiivisesti silmään Ylen jutussa, kun Kotkan kuvissa oli niiden seassa yksi oikea tanssiaisleninki (sitä entistä vanhojentanssityyliä):
https://images.cdn.yle.fi/image/upload/c_crop,h_2267,w_4031,x_0,y_0/ar_…
Vierailija kirjoitti:
1984 kun olin lukiossa ei tainnut edes olla vanhojen tansseja, ja jos oli niin en ollut tietoinen eikä olis kiinnostanut yhtään. Sain silloin ajokortin ja autot oli kiinnostuksen kohde. Toki tytötkin mutta silloin ei ollut menestystä naismaailmassa, myöhemmin kyllä.
Ok, onko sitten ollut niin lukiokohtaista. Itse olin abi v 1970 ja kyllä meillä oli vanhojen tanssit.
Mutta meillä pukeuduttiin oikeasti vanhoihin vaatteisiin ja lukioni oli pieni keskisuomalainen koulu.
Eikä kukaan käynyt kampaajalla eikä meikkaajalla :D, tuli halvaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempana voi kyllä ärsyttää kun elämys jäänyt sitten kokematta oman uppiniskaisuuden takia.
Toistaiseksi ei kaduttanut. Missä vaiheessa se ikä mahtaa tulla että katuu?
Itse jätin aikanaan tanssit välistä. Ei ollut rahaa pukuun ja muuhun. Se oli ysärin lamaa. Asia ei tuntunut tärkeältä. Olisi ollut hölmöä käyttää satoja markkoja turhaan asiaan. Jos mulla olisi ollut satasia rahaa, olisin ostanut vaatteita itselleni. Koko lukion olin kirpputorivaatteissa, mulla ei aina ollut edes kunnollisia kenkiä.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vanhempana voi kyllä ärsyttää kun elämys jäänyt sitten kokematta oman uppiniskaisuuden takia.
Ei ole k skaan harmittanut, ärsyttänyt eikä kaduttanut kun jätin väliin v. 2001. En ole uppiniskainen vaan elän kuten itse haluan enkä mene massojen mukana.
En olisi halunnut tanssia, koska minulla oli niin paljon muutakin elämää, osa-aikatyö jne, enkä pitänyt tuota rahanmenoa filsuna. Silloinen poikaystäväni kuitenkin ylipuhui minut mukaan. Meille tuli ero harjoitusten alkuvaiheessa mutta silti päädyttiin tanssimaan, kun oli puvutkin tilattu. Ei saatu vaihdettua paria kenenkään kanssa. Oli kyllä huono fiilis, kun en ollut kuunnellut itseäni.
Penkkarien kanssa olin jo fiksumpi ja tein oman mieleni mukaan. Ne jätin välistä ja lähdin parempiin bileisiin kavereiden kanssa toiselle paikkakunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Mikä elämys? Teinit leikkimässä aikuisten tanssiaisia jostain 1800-luvulta? Kerkiää sitä roolipelata myöhemminkin jos haluaa.
Minä luulin että teinit ovat nykyään niin ahdistuneita ilmastosta etteivät kuluta tuollaisiin kerskatanssiaisiin vähiä varojaan. Luulin myöskin että teinit ovat niin ahdistuneita ilmastosta etteivät ajelisi kaupungilla kuorma-auton lavalla ja heittelisi roskaa pitkin katua. Vai koskeeko teinien ahdistus vain meidän vanhempien ihmisten elintapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä elämys? Teinit leikkimässä aikuisten tanssiaisia jostain 1800-luvulta? Kerkiää sitä roolipelata myöhemminkin jos haluaa.
Samaa ajattelen ja puvut ovat todella toistensa kopioita. Monet tytöt ovat vaivautuneita, kun puku pitää olla niin paljastava ja pelko puvun putoamisesta on suuri. Puvuissa voisi käyttää enemmän mielikuvitusta ja ajatella sen jälkikäyttöäkin. Tuollaisella prinsessa hörhelöllä ei luultavasti ole koskaan mitään käyttöä.
Ja monessa perheessä pukuun laitetaan todella suuria summia.
Vierailija kirjoitti:
Minä luulin että teinit ovat nykyään niin ahdistuneita ilmastosta etteivät kuluta tuollaisiin kerskatanssiaisiin vähiä varojaan. Luulin myöskin että teinit ovat niin ahdistuneita ilmastosta etteivät ajelisi kaupungilla kuorma-auton lavalla ja heittelisi roskaa pitkin katua. Vai koskeeko teinien ahdistus vain meidän vanhempien ihmisten elintapoja.
Tai voisiko olla niin uskomattomasti, että mikään ikäluokka ei ole yhtenäistä massaa. Osa kuluttaa huoletta, osa elää vaatimattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai voisiko olla niin uskomattomasti, että mikään ikäluokka ei ole yhtenäistä massaa. Osa kuluttaa huoletta, osa elää vaatimattomasti.
Ei voisi. Kyllä nuo samat örveltäjät ovat inisemässä omaa muka ahdistuneisuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ajattelen ja puvut ovat todella toistensa kopioita. Monet tytöt ovat vaivautuneita, kun puku pitää olla niin paljastava ja pelko puvun putoamisesta on suuri. Puvuissa voisi käyttää enemmän mielikuvitusta ja ajatella sen jälkikäyttöäkin. Tuollaisella prinsessa hörhelöllä ei luultavasti ole koskaan mitään käyttöä.
Ja monessa perheessä pukuun laitetaan todella suuria summia.
Se prinsessahörhelö myydään seuraavalle jälkikäteen. Vai arkivaatteissako pitäisi juhlia ja tanssia, jotta voi sitten myöhemmin käyttää uudelleen?
Täällä siihen pitää käydä kurssi vai jopa kaksi. Moni opiskelusta kiinnostunut ei osallistu, kun nuo ovat "täyte"kursseja eikä hyödytä jatko-opintoihin hakiessa.
Vierailija kirjoitti:
Nämä on nykyään pienemmän porukan juttuja. Omana lukioaikana lähes kaikki osallistui, mekot oli lainassa, ei ollut prinsessailua eikä luksusta, nyt lapsen luokalta alle puolet osallistui, lähinnä "somevaikuttaja" -haaveilijat. Kaikki oli ostaneet vielä samanlaiset kengätkin.
Kaikki tytöt samanlaisissa mekoissa väri vaan vaihtelee
Miksi ei mielikuvitusta vähän kirpparilta saa edullisesti vanhoja mekkoja
Sitten voi osallistua vähävaraisetkin oppilaat jotka yleensä ovat hyviä oppilaita koulussa.
Tyhjänpäiväistä amerikkalaista kouhotusta. Koko prinsessaleikki on typerää ajanhaaskausta ja rahanmenoa. En itse osallistunut edes penkkariajeluun, oli parempaa tekemistä kuin ruokkiminen traktorin lavalla.
Vierailija kirjoitti:
Tyhjänpäiväistä amerikkalaista kouhotusta. Koko prinsessaleikki on typerää ajanhaaskausta ja rahanmenoa. En itse osallistunut edes penkkariajeluun, oli parempaa tekemistä kuin ruokkiminen traktorin lavalla.
:D :D
Pieni katkeruus paistaa kun nuorena on hauskanpito jäänyt välistä.