Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hymistelyketju, tavallisia juttuja

Vierailija
04.02.2026 |

Räväkät älkööt vaivautuko. Täällä ei saa ilkeillä. Liian pitkästyttäviä kommentteja ei olekaan täyttämään tätä ketjua.

Kaikki mukaan, ketkä ikäviin ketjuihin olette kyllästyneet

Kommentit (13504)

Vierailija
13481/13504 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lammas, joko koiruus on kotona? Uskallatko/pystytkö kaikelle vauvakansalle paljastamaan rotua? Oikeaa nimeä et varmaan, mutta jollain nimellä sitä varmaan kirjoituksissasi täällä kutsut. Saammeko ehdottaa "ketjunimeä"? Ehdotan, vaikken saisikaan:  Kuura. Kuten olet huomannut, monet elävät mukana ja haluavat olla menossa mukana.

Vierailija
13482/13504 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä olisi hyvä halloweenleffa? Ei kauhua, jotain syksyistä, siis missä on vuodenaikana syksy.

Miten olisi Mikko Niskasen Syksyllä kaikki on toisin? Kertomus pankinjohtajan elämän luhistumisesta alamäkiluisuun aina potkuihin ja lähtöön oman käden kautta. En ole Niskasen fani, vainuan jonkinlaista itsesääliä hänen töissään. Mutta sehän on ihan ok. Jotkut tykkää. Kuva on vuodelta 1978.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sateinen aamu, kun lähdin 7 aikaan niin oli ihan hämärää ja myrskysi. Onhan näissäkin aamuissa se oma tunnelmansa, jotenkin tuntee olevansa elossa kun pääsee sateisesta myrskystä lämpimään. Olen siirtynyt villavaatteisiin, on siis syksy, villasukat saappaissa, neulepanta ja lapaset, huivi on vielä puuvillaa.

Meillä on ensimmäinen isänpäivä ilman pappaa, mutta eiköhän isänpäivä silti ole ihan kiva.

Kihta on se aika vuodesta, että töihin lähdetään pimeällä ja pimeällä sieltä palataan.

Mä olen 1980-luvun alussa muutaman kuuakuden Meilahden sairaalan röntgenissä röntgenkuvien kehittäjänä just kihta-aikana. Koko työpäiväkin - kahvi- ja lounastauokoa lukuunottamatta - tein töitä pimeähuoneessa. En ole ollut ikinä ollut niin väsynyt kuin silloin. 

Vierailija
13484/13504 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on se tyyli lainata kirjoja, että kävelen vaan kirjastossa kiertäen hyllyjä läpi ja katson jos näen kiinnostavan kirjan. Luen takakannen ja jos vaikuttaa kiinnostavalta niin otan sen. En katso kirjailijaa tai mitään muutakaan. Yleensä tällä tavalla löydä useita kirjoja. Viimeksikin paljon. 

Muuten tänään ollut kyllä tosi synkkä päivä ja satanut eilisestä saakka. Olin silti asiolla ja pitkällä lenkillä. Kylmä vaan alkaa jo olla. Puutarhassa vielä hommat kesken, mutta ei voi mitään. Ruokaa ainakin on taas ja pärjään pitkän aikaa. Jos itse mietin uutisia ja pohdin asioita sen myötä niin iskee toivottomuus monin tavoin. Ei aina kyllä usko mihinkään enää. Toisaalta kaikilla kuten meilläkään se ei ole juhlaa ollut ennenkään. Ei mitään sellaista elämää. Itsellä se näkyy ehkä siinä, että moni asia tuo huolensa elämääni. 

Vierailija
13485/13504 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun katsoo Koko Suomi leipoo ohjelman kisaajien tuotoksia näkee ettei ne ole kondiittoritasoa vaan harrastajaväkerryksiä, joidenkin kilpailjoiden puolesta tuntee häpeää.

Kotileipureita he ovatkin, taso sen mukainen eikä mitään hävettävää. Uutta kautta en ole vielä katsonut, se uusin juontaja ja "kaulaaminen"... pistää joka kerta korvaan! Puita kaulataan, minä kaulin taikinaa enkä kaulaa!

Se on meidän ammattileipureiden sanastoa. Kaulataan taikinat ohueksi. Taikinat lyödään ylös. Sitten riivataan. Kaikilla aloilla on ammattisanastoa joita ei muut tiedä. Noita ohjelmia en katso, ei pysty kun tietää jo että nyt menee pieleen. 

Ammattisanastoa juu, ois o.k. jos ohjelma olisi suunnattu ammattilaisille. Osallistujat ovat kotileipureita ja samoin useimmat katsojat, jotka leipovat enemmän tai vähemmän tai eivät ollenkaan, sanasto kohderyhmän mukaan.

Vierailija
13486/13504 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kihta-aika on hyvä ilmaisu, mutta olisiko niin, että kirjoittajan tarkoitus oli kirjoittaa "kohta"? Aika hyvä uudissana, Lammas.

Hyvää perjantaita ja alkavaa viikonloppua!

Vierailija
13487/13504 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kihta-aika on hyvä ilmaisu, mutta olisiko niin, että kirjoittajan tarkoitus oli kirjoittaa "kohta"? Aika hyvä uudissana, Lammas.

Kihta = Kiva hetki talvesta. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä pointti :D Mä ajattelin, että voi olla joku murresana :D

Vierailija
13489/13504 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tapana käydä vuoden pimeimpään aikaan jossain lämpimässä kun olin lapsi ja nuori, tuohon aikaan viikon tai parin poissaolo koulusta oli suunnilleen ilmoitusasia. Siinä oli aina se odotus, vielä niin ja niin monta viikkoa näitä loka-marraskuisia aamuja niin sitten lähdetään. Vaikka ne lähdöt ei aina niin kivoja olleet, varsinkin jos lähdettiin yöllä tai aikaisin aamulla, mutta oli jotain odotettavaa.

Vierailija
13490/13504 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:) kiva hei talvi alkaa!

Vierailija
13491/13504 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on yhdellä ammattialalla satiirinimitys ajanjaksolle, jolloin ei valoisaa päivää näe ja se potuttaa erityisesti.

Vierailija
13492/13504 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka omistaa sanat?

Mitä? Missä? Koska?  Ei oo näkynyt. Ei mun lähipiirissä. 

Vierailija
13493/13504 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on yhdellä ammattialalla satiirinimitys ajanjaksolle, jolloin ei valoisaa päivää näe ja se potuttaa erityisesti.

Taas oppii ihiminen uutta kun viettää aikaansa täällä. Maltatko vielä kertoa ammattialaa?

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai mahdollisesti on  Kyllä Itkettää Hemmetin Talvinen Aika

Vierailija
13495/13504 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkään en tänne kuulu, mutta olen tosi väsynyt nyt ikäviin puheisiin itsestäni ja kaikkeen muuhun pahaan ihmisten osalta. Tosi surullinen, toivoton ja väsynyt. Ei tämä ole elämää mitä toivoin ja samalla kukaan ei ansaitsisi tätä kaikkea. Tuntuu tosi pahalta tämä kaikki vielä tänäänkin. Välillä siihen turtuu, mutta sitten liika on liikaa taas. 

Toivoisin vaan itselleni yhden toiveen eli sen, ettei tuossa määrin enää sama jatkuisi. Kestän jotenkin yksinäisyyttä, mutta en aina sitä jos minulla ei ole enää ihmisarvoa ja minusta voi puhua mitä vaan. Ei tarvitsisi odottaa ja ennakoida, että koska taas joku avaa suunsa. Ja miettiä, että mitä piti nyt tuonnekin lähteä, kun taas kerran samaa p*skaa taas. Anteeksi tämä viesti, mutta vihaan tätä osaa elämässäni välillä tosi paljon. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lammas, joko koiruus on kotona? Uskallatko/pystytkö kaikelle vauvakansalle paljastamaan rotua? Oikeaa nimeä et varmaan, mutta jollain nimellä sitä varmaan kirjoituksissasi täällä kutsut. Saammeko ehdottaa "ketjunimeä"? Ehdotan, vaikken saisikaan:  Kuura. Kuten olet huomannut, monet elävät mukana ja haluavat olla menossa mukana.

Tämä just osoittaa mukavan hyvänmielen ketjun. Kysellään koiran kuulumisia, toivotellaan parantumista sairaille jne. Sitten joku (selkeästi ketjuun kuulumaton) härkkii riitaa, kopioi toisten kuulumisia, poistaa kivoja juttuja, alapeukuttaa loputtomiin.

Kenen kuvittelette jatkavan ketjua ystävällisesti, kehoittaen toisia jatkamaan.

Ihmettelin vaan.

En huomannutkaan tuota aiempaa viestiä. Koiruli ei ole vielä kotona. Sovittiin, että tulee tämän kuun loppupuolella. Tai ainakin kuun puolivälin jälkeen.  Mulla on sen verran paljon hommaa isän asunnon tyhjentämisessä enkä halua heti alkuun jättää koirulia tänne ilman ihmistä. Siis vain kissan kanssa. Haluan, että se kaikessa rauhassa opetella elämään täällä. Kun edellinen koirani tuli mulle, niin sen silloinen omistaja joutui luopumaan siitä "pitovaikeuksien" vuoksi. Mä alussa mietin, että mitähän ne "pitovaikeudet" oikein oli. Myöhemmin selvisi, että koira oli edellisessä paikassa joutunut olemaan paljon yksin  ja mä taas tein jo silloin etätöitä. Kyse sen koiran kohdalla oli siis eroahdistuksesta. Ei se edellisellä omistajallaan ollut ehtinyt olla kuin jotain kolmisen kuukautta, mutta hän oli ollut päivisin töissä. Meillä se sai olla hyvin pitkään ennenkuin joutui olemaan yksin. Kun vihdoin alkoi luottamaan siihen, että narunjatke kyllä varmasti tulee takaisin, niin mitään eroahdistusta ei meillä ilmennyt. 

Koiruli on sekarotuinen. Tullut aikoinaan Suomeen Virosta. Kuura sopii oikein hyvin koirulin ketjunimeksi. 

En ole päivittänyt blogiani yli vuoteen, kun on ollut elämässä kaikenlaista muuta. Mutta kun koiruli tulee, niin varmasti teen valokuvinen siitä päivityksen. 

Vierailija
13497/13504 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä viikko, oli pakko laittaa takki pesuun taas. Työskentelen varhaiskasvatuksessa ja herranjestas miten se kuluttaa vaatteita, pakko pestä useammin kun ovat ihan likaisia kun lapsi kurahaalareineen ollut sylissä. Vähän tosin huvittaa tuo keskistelu että saako varhaiskasvatuksen henkilökunta syödä ruokailutilanteissa omia eväitä, esimerkiksi pitsaa. No ne ruokailutilanteet on yleensä päivän ainoa mahdollisuus syödä ja päiväkodin ruoka on täällä ainakin aika kallista. Halvemmaksi tulee omat eväät, ja näillä palkoilla se todellakin on kustannuskysymys. Joskus vaan se aamulla ennen työvuoron alkua haettu mikropitsa vaan on ainoa mitä jaksaa, nopea ja helppo.

Tuossa tapauksessa siis Turku oli ohjeistanut, ettö henkilökunta ei saisi ottaa sellaisia eväitä mitkä voisi herättää lapsissa annoskateutta, olikohan Ylen sivuilla kysely vanhemmille että onko sinusta ok jos henkilökunta päiväkodissa syö eri ruokaa kuin lapsesi, esimerkiksi sitä pitsaa. Joidenkin vanhempien mielestä tämä siis oli ollut väärin.

Tavallaan ihanaa tietää että tällä alalla on myös tuollaisia first world problems kaikkien epärealististen resurssien keskellä, mutta olipahan viikon kevennys.

Vierailija
13498/13504 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai mahdollisesti on  Kyllä Itkettää Hemmetin Talvinen Aika

Psnp = Pois savustettava narsistipomo

Tahu = Tarkoituksella huonosti tehty

Loima = Loismato (pinnari)

Pt-pan = Päätoiminen palkannauttija

Aina ei työpaikoilla voi puhua kaikesta. Siitä kehittyy oma kieli. Monesti napataan lyhenne jonkun letkautuksesta. 

Vierailija
13499/13504 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan huomenna keltaisia vaahteroita puistossa, viime viikonloppuna ei vielä ollut. Ihana vapaa viikonloppu, ei mitään sen ihmeempää suunnitelmaa, vapaus tehdä ihan mitä tahansa. Ehkä myös jatkan Dickensin Kaksi kupunkia tai Toven Muumipeikko ja pyrstötähteä.

Tuolla keskusteltiin siitä kuka saa sanoa menettäneensä vanhempansa, eihän sitä voi kukaan määrittää, ei koske minua eikä varmaan ketään toistakaan jos joku sanoo olevansa isätön. Varmasti sellaisessa tapauksessa, että vanhempaa ei vaan voi syystä tai toisesta kutsua vanhemmaksi vaatii ihan eri tavalla käsiteltävää kuin vanhemman kuolema. Tosin tässäkin on varmaan vain subjektiivisia kokemuksia.

Vierailija
13500/13504 |
09.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen uutinen muutaman vuoden takaa. Siinä yksi autoliike oli kirjannut asiakasrekisteriinsä yhden asiakkaan tietoihin infoksi muille: "Asiakas on mulkku." Asia selvisi jotain kautta asiakkaalle, joka suivaantui. Saattoivat olla oikeassa, mutta sanakikkailu olisi pelastanut.