Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hymistelyketju, tavallisia juttuja

Vierailija
04.02.2026 |

Räväkät älkööt vaivautuko. Täällä ei saa ilkeillä. Liian pitkästyttäviä kommentteja ei olekaan täyttämään tätä ketjua.

Kaikki mukaan, ketkä ikäviin ketjuihin olette kyllästyneet

Kommentit (12756)

Vierailija
12481/12756 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös harmaa takki ole hautajaisiinkin ihan etiketin mukainen. Etiketti kun suosittaa hillittyä tai tummaa, harmaa nyt voi olla vaikka kumpaakin, mutta varsin hillittyä. Minulla on ollut isovanhempani hautajaisissa talviaikaan harmaa villakangastakki, olisi ollut mustakin villakangastakki mutta halusin just sen harmaan. Minulla ei tosin ole erillisiä hautajaisvaatteitakaan, mennään sillä mitä vaatekaapista löytyy, on hameita, housuja paitoja ja mekkoja.

Uuh, peikonlehti alkaa tehdä juuria, ekat hennot sellaiset on jo olemassa. Vähänkö tänään oli lämmintä, ihana lämmittävä aurinko, olispa töllaista samanlaista ainakin lokakuuhun. Ja lokakuussa voi sitten alkaa fiilistellä halloweenia ja marraskuussa joulua.

Vierailija
12482/12756 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös harmaa takki ole hautajaisiinkin ihan etiketin mukainen. Etiketti kun suosittaa hillittyä tai tummaa, harmaa nyt voi olla vaikka kumpaakin, mutta varsin hillittyä. Minulla on ollut isovanhempani hautajaisissa talviaikaan harmaa villakangastakki, olisi ollut mustakin villakangastakki mutta halusin just sen harmaan. Minulla ei tosin ole erillisiä hautajaisvaatteitakaan, mennään sillä mitä vaatekaapista löytyy, on hameita, housuja paitoja ja mekkoja.

Uuh, peikonlehti alkaa tehdä juuria, ekat hennot sellaiset on jo olemassa. Vähänkö tänään oli lämmintä, ihana lämmittävä aurinko, olispa töllaista samanlaista ainakin lokakuuhun. Ja lokakuussa voi sitten alkaa fiilistellä halloweenia ja marraskuussa joulua.

Tässä oli kai pointtina kulunut takki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12483/12756 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Innostuin viestien pohjalta lukemaan hautajaisasuista ja hautajaisista. Miehille suositellaan tummaa pukua (musta tai tumma sininen) ja tummaa solmiota sekä valkoista paitaa.

Naisilla on vapaampaa: musta tai vihreä, sininen, harmaa, violetti tai ruskea. Nämä kaikki värit sopii tummina. Korut joko helmikoruja tai hopeaa. 

Hautajaiskulttuuri on kuulemma menossa yksilöllisyyttä  ja ympäristöarvoja korostavaan suuntaan ja saa täydennystä eri kulttuurien perinteistä. 

Tärkeää on kaikessa kunnioittaa vainajaa ja muita surijoita. Muistotilaisuus on vainajan ja omaisten viimeinen yhteinen juhla. Sille ominaista on yhteisöllisyys, ei tarkka kurinalaisuus. Ehkä muistotilaisuuteen pätee sama sääntö kuin muuhun sivistyneeseen käytökseen. Sivistymätön ei ole se, joka tietämättömyyttään syö väärällä haarukalla, vaan se, joka menee siitä huomauttamaan.

Omat hautajaiset voi suunnitella sellaisiksi kuin haluaa. Saattaa olla, että mun hautajaisissa soi jazz eikä siellä näy yhtään synkkää asua. Siellä muistellaan hauskoja sattumuksia ja herkutellaan mun lempiruualla. Jotkut tykkää ehkä enemmän perinteisistä. Jokainen habituksensa mukaan.

Vierailija
12484/12756 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää yötä, kauniita unia, oman kullan kuvia.

Vierailija
12485/12756 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei hymistelevät. Laitan illan päätteeksi jutun Aku Ankasta, joku saattaa teistä tämän muistaa.

Eräässä Aku-tarinassa olivat veljekset Filemon ja Perkamon Haukio, joilla oli kalakauppa nimeltään Haukion kala. Siellä myytiin mm. karhennettuja turtanoita. Mainoskyltissä luki: turtana on hyvä olla.

Kaikkea sitä tuleekin mieleen, nyt on aika mennä yöpuulle, hyvää yötä.

Vierailija
12486/12756 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä yritän sinnitellä valveilla, viime yö meni 5 tunnin unilla ja aikaisella heräämisellä. Mutta jos nyt painaisin pääni tyynyyn, heräisin viiden maissa. Ei hyvä, kun unirytmini yleensä on klo 2 - 9. Joskus vaan on pakko herätä ennen kukonlaulua (minun näkökulmastani), vaikka kuinka yrittää sopia kaikki menot iltapäivälle, ei aina onnistu ja sitten oma vuorokausirytmi on totaalisen sekaisin monta päivää. Tänään, tai toivottavasti vasta huomisen puolella, ei ainakaan tarvitse melatoniiniin turvautua kun sänky kutsuu ;)

Hyvää yötä kaikille erilaisella vuorokausirytmillä eläville.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä yritän sinnitellä valveilla, viime yö meni 5 tunnin unilla ja aikaisella heräämisellä. Mutta jos nyt painaisin pääni tyynyyn, heräisin viiden maissa. Ei hyvä, kun unirytmini yleensä on klo 2 - 9. Joskus vaan on pakko herätä ennen kukonlaulua (minun näkökulmastani), vaikka kuinka yrittää sopia kaikki menot iltapäivälle, ei aina onnistu ja sitten oma vuorokausirytmi on totaalisen sekaisin monta päivää. Tänään, tai toivottavasti vasta huomisen puolella, ei ainakaan tarvitse melatoniiniin turvautua kun sänky kutsuu ;)

Mun kroppa ei ole koskaan toiminut kellon mukaan. Eniten vireystilaani vaikuttaa valon määrä. Kesäkuussa herään aikaisin ja valvon myöhään. Marraskuussa taas teki aina tiukkaa pysyä hereillä edes työpäivän ajan. Kun 2013 olin sairaslomalla pitkään, mua alkoi kyllästyttää tekemisen puute, joten sovin silloin töissä, että teen etänä töitä sen verran, mitä kulloinkin jaksan. Siitä alkoi mun pysyväksi jäänyt etätyöni. Ja otin sen edellisen koirani. Nautin siitä kesästä, kun joskus olin koiran kanssa aamulenkillä jo ennen viittä. Oli valoisaa, kaunista ja rauhallista. Missään ei ketään. Ei baarista koteihinsa palaavia eikä vielä ketään töihin lähdössäkään. Kaikki tutut antoivat mun olla ihan rauhassa, joten kukaan ei soitellut enää iltaisin eikä kukaan olettanutkaan, että vastaisin viesteihin keskiyöllä. Eikä kukaan odottanut saavansa musta seuraa yhtään minnekään. Kun sitten palasin syksyllä kokopäivätyöhön, niin vaikka edelleen tein etätöitä, niin taas iski jäätävä väsymys. Ja kaikki olettivat, että nyt voin palata taas normaaliin. Aamuisin syttyi ajastimella kirkasvalolamppu ja söin vaikka mitä vitamiineja sun muita, mutta kellon mukaan eläminen oli silti haastavaa. Silloin aloin miettiä, että reilut 10 vuotta enää ja sitten pääsen pois oravanpyörästä. 

Äidin muistisairausvuodet oli kaikista kamalimmat. Siis vaikka teinkin enää vain 3-päiväistä työviikkoa. Piti päivystää 24/7. Olla aina tavoitettavissa. Lopulta en saanut iltaisin unta, koska alitajunnassani aina odotin, että kohta puhelin taas soi. Joinain öinä se soi, joinain ei. Joskus se ei soinut yöllä, mutta soi heti kuudelta aamulla. Nyt eläkkeellä on taas kuten silloin keväällä ja kesällä 2013. Menen nukkumaan, kun väsyttää, ja nousen ylös, kun ei enää väsytä. Kännykkäni on klo 18-08 välisen ajan Älä häiritse -tilassa. Joskus laitan kännykän siihen tilaan jo vähän aikaisemmin. Mulla kun vaikuttaa nukahtamiseen sekin, jos olen puhunut jonkun kanssa pitkän puhelun ja kuunnellut toisen huolia ja murheita, niin jään miettimään puhuttuja asioita ja siksi en saa unta. Joskus taas voin valvoa pitkäänkin, jos vaikka katselen jotain mielenkiintoista ohjelmaa. Ja joskus nukkuminen on ihan näistä kivuistakin kiinni. Kaikki tutut tietävät, että jos en illalla vastaa viestiin, olen joko jo nukkumassa tai sitten en vaan ole katsonut viestejäni. En minäkään odota, että viesteihini vastattaisiin heti. Mulla on tuttuja, työelämästä jo pois jääneitä, jotka valvovat pitkään ja heräävät silti aikaisin, mutta nukkuvatkin sitten päiväunet. Mä taas en osaa nukkua päikkäreitä kuin kovassa kuumeessa. 

Vierailija
12488/12756 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama juttu kuin Lampaalla, että jos puhun pitkään tai monta puhelua saman päivän aikana, varsinkin illalla, niin niitä puhuttuja asioita kelaa sitten mielessään eikä uni tule.

Jonkinlainen tasapaino on löytynyt ystävieni kanssa yhteydenpidossa.  He tietävät, että minulle ei kannata illalla soittaa. Onneksi on muitakin tapoja pitää yhteyttä kuin soittaminen.

Omasta jaksamisesta on hyvä pitää huolta, kertoo nimim. kantapään kautta oppinut.

Vierailija
12489/12756 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyssadot on olleet ajankohtaisia. Pongasin uutisen jostain sienijärjestöstä, en muista nimeä. Heillä on sivusto, jonne voi kommentoida sienisatoa, kysellä ja jakaa sienitietoutta. Yllättäen se on mennyt riitaisaksi. Moderaattorina toimiva joutuu poistamaan riitaa, haukkumista ja muitten arvostelua sekä väärää sieni-infoa. Hänen riesanaan oli 10 vuotta joku besserwisser, mutta tämä on onneksi poistunut. Aika hämmästyttävää, että jotkut saa riidan aikaan sienistä. En ole käynyt tuolla, mutta kiva idea tuollainen sivusto, jos toimii. Kanttarelleja olen nähnyt, mutta en kerännyt.

Vierailija
12490/12756 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäinen kello on jokaisella omanlainen. Sitä ei paljon huomioida missään. Koulut taitaa nykyään alkaa myöhemmin tai ainakin joillain paikkakunnilla. Enää ei tarvi veren maku suussa lähteä opinahjoon. Sen on ihan tutkijatkin todenneet, että nuorten aivot vaatii aamulepoa. Syy ei ole siis iltapelaaminen, vaan aivojen kehitys. Yksilöllistä sekin. Vuorotyön on todettu rasittavan, koska rytmi menee aina uudelleen sekaisin. Joillekin se on helpompaa, mutta iän myötä kuulemma vaikeutuu. Jotkut on ilta- ja jotkut aamuvirkkuja. Sitä voisi ehkä ammattiuralla hyödyntää. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyssadot on olleet ajankohtaisia. Pongasin uutisen jostain sienijärjestöstä, en muista nimeä. Heillä on sivusto, jonne voi kommentoida sienisatoa, kysellä ja jakaa sienitietoutta. Yllättäen se on mennyt riitaisaksi. Moderaattorina toimiva joutuu poistamaan riitaa, haukkumista ja muitten arvostelua sekä väärää sieni-infoa. Hänen riesanaan oli 10 vuotta joku besserwisser, mutta tämä on onneksi poistunut. Aika hämmästyttävää, että jotkut saa riidan aikaan sienistä. En ole käynyt tuolla, mutta kiva idea tuollainen sivusto, jos toimii. Kanttarelleja olen nähnyt, mutta en kerännyt.

Mä sain just äsken kuivattuja sieniä sekä kesäkurpitsahilloa. Huomasin aamulla yhden FB-kaverini päivityksen, jossa kyseli lainaksi kasvikuivuria. Mulla sellainen joskus lahjaksi saatuna, mutta en ole käyttänyt. Kävi äsken sen hakemassa (saa pitää sen itsellään) . Vei mulla vain turhaa tilaa keittiössä. 

Vierailija
12492/12756 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vink, vink: se on kantarelli :)

Vierailija
12493/12756 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! 😂 Oletko mahdollisesti valaissut  tiedoillasi meitä sienistä tietämättömiä aiemmin tuolla mainitulla sienisivustolla? 

Vierailija
12494/12756 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! 😂 Oletko mahdollisesti valaissut  tiedoillasi meitä sienistä tietämättömiä aiemmin tuolla mainitulla sienisivustolla? 

En. Opin itsekin asian vasta hiljattain, siksi huomasinkin :)

Ethän pahastunut?

Vierailija
12495/12756 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö ole tässä ketjussa huomannut, että riidan saa aikaan ihan kaikesta, jopa sanasta.

Vierailija
12496/12756 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari rahkaomenapiirakkaa just otettiin uunista. Kylläpä tuoksuu hyvältä! Kunhan vähän jäähtyy niin maistellaan.

Vielä on naapurilta saatuja omppuja ämpärissä, pitää kehitellä jotakin niistä.

Edellisessä kodissa mies opetti tintit hakemaan kädestä pähkinöitä. Usein ihan pelästyi kun pihalla istuessa tintti pyrähti polvelle kerjäämään.

Täälläkin varmaan pian uskaltautuisi kädelle, tulee kuistille jo odottamaan herkkua ja mies heille pähkinöitä nakkelee.

Minä olen niin iltauninen että ihan turha olettaakaan että ikinä näkisin revontulia vaikka miten hienoja olis luvassa.

Vierailija
12497/12756 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Opin itsekin asian vasta hiljattain, siksi huomasinkin :)

Ethän pahastunut?

Otin vitsinä, toivottavasti sinäkin. Harmittaa, kun ei hoksattu rakentaa tästä kunnon satiirista  kissanhännän vetoa sienisivuston tyyliin. Ehkä toiste.😉

Vierailija
12498/12756 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö ole tässä ketjussa huomannut, että riidan saa aikaan ihan kaikesta, jopa sanasta.

Niin, täällä. Kuvittelin, että nuo informatiiviset sivustot on maltillisempia. Niin väärässä sitä voi ihminen olla. Meno on sielläkin kuin pohjalaisissa häissä. Ennen oli naapuririidat rosiksessa, nyt saa modet sovitella. Niin muuttuu maailma. 

Vierailija
12499/12756 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on näköjään sama rytmi sitten. Minäkin menen nukkumaan yleensä 2 aikaan. Sopii parhaiten itselleni. Sitten jos pitää herätä aikaisin niin ei se auta, vaikka menisin tosi aikaisin nukkumaan, kun uni ei kuitenkaan tule. Parempi siis mennä kello 2 ja nukkua vaikka 4 tuntia sen jälkeen ja herätä kuin pyöriä sängystä jostain kello 22 asti nukkumatta ollenkaan. 

Vierailija
12500/12756 |
16.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkumista vielä se, että itselleni riittää 6 tuntia unta ihan hyvin. Joskus aikoinaan, kun koulussa, kävin ja aikainen herätys niin riitti, kun nukkumaan meni kello 24. Se riitti ja siitä johonkin kello 6 asti nukkui. Jopa 4 tuntia ok myös parempi kuin olla nukkumatta lainkaan. Tuo reissukäynti meni 4 tunnin unilla ja se riitti jo hyvin. Onneksi siis edes tuon verran nukuin. Elämää eteenpäin miettiessä se ajatus silti tulee mieleen kuinka nukkuminen on itselleni vähän vaikeaa. Esim vieraissa paikoissa, reissussa ollessa tms nukun huonosti. Sitten jos on uneton yö niin päivät melko vaikeita.