Hymistelyketju, tavallisia juttuja
Räväkät älkööt vaivautuko. Täällä ei saa ilkeillä. Liian pitkästyttäviä kommentteja ei olekaan täyttämään tätä ketjua.
Kaikki mukaan, ketkä ikäviin ketjuihin olette kyllästyneet
Kommentit (11949)
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ihmettelen luterilaisen kirkon toimintaa. Rahasta ei ainakaan ole kiinni, ettei olisi riittäviä resursseja saattaa edesmenneitä hautaan. Kirkon omaisuus lasketaan miljardeissa. Ortodoksit hautaa vainajan kolmen päivän päästä kuolemasta. Siihen mennessä on ehditty pappi tavata, kirkossa lukea rukoukset vainajan puolesta, tehdä muut valmistelut ja kaivaa hauta. Nykyään maassa on maahanmuuton myötä paljon ortodokseja.
Mä en kirkon toimintaa juurikaan tunne ja mietin, mitä kaikkea ne papit sitten muuta tekevät kuin hoitavat näitä kirkollisia juttuja. Siis tosiaan kuten kerroin, niin kirkkosali ja seurakuntasali oli vapaana, mutta ei pappia koko siitä seurakunnasta. Missä ne papit on?
Aika paljon papit pitää hartauksia, mm palvelutaloissa. Maalla on kinkereitä. Päiväkodeissakin ja sairaaloissa käyvät ja ikääntyneiden syntymäpäivillä. Monenlaista on puuhaa ja lomat, vapapäivät lisäksi.
Kiitos edellisille tiedosta pappien muista hommista. Ja joo, nyt ymmärrän. Onhan nuokin tietysti tarpeellisia ja tärkeitä juttuja. Mutta sitten pappeja taitaa olla yksinkertaisesti vaan liian vähän. Tai ihmisiä kuolee liian paljon, mikä sekin on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ihmettelen luterilaisen kirkon toimintaa. Rahasta ei ainakaan ole kiinni, ettei olisi riittäviä resursseja saattaa edesmenneitä hautaan. Kirkon omaisuus lasketaan miljardeissa. Ortodoksit hautaa vainajan kolmen päivän päästä kuolemasta. Siihen mennessä on ehditty pappi tavata, kirkossa lukea rukoukset vainajan puolesta, tehdä muut valmistelut ja kaivaa hauta. Nykyään maassa on maahanmuuton myötä paljon ortodokseja.
Mä en kirkon toimintaa juurikaan tunne ja mietin, mitä kaikkea ne papit sitten muuta tekevät kuin hoitavat näitä kirkollisia juttuja. Siis tosiaan kuten kerroin, niin kirkkosali ja seurakuntasali oli vapaana, mutta ei pappia koko siitä seurakunnasta. Missä ne papit on?
Toimistotyöt, hallintotyöt, kouluvierailut, vanhusten piirit, kinkerit, miesten aamiaiset, hiljaisuuden retriitit, rippikoululeirit ja sielunhoito, akuutti onnettomuus, virsilauluillat, uskonnolliset kesäjuhlat, radiotyö, lähetyspiirit, ruoka-apu, ristiäiset, häät, kodin siunaamiset, pellon siunaamiset, hautajaiset, ejtoollisen jsko kuolevalle ja omaisille, saaranan valmistelu ja jumalanpalvelut, jne jne.
Lyhyesti siis byrokratia ja ehkä työnjako. Monet hommat voisi papeilta delegoida muulle henkilökunnalle. Mutta itse tietenkin päättävät. Voisihan niitä pappejakin palkata lisää, jos tarve on noin kova. Kirkko voi olla aika jäykkä ja hierarkinen laitos, kehittäminen ja muutokset ei ehkä suju helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimistotyöt, hallintotyöt, kouluvierailut, vanhusten piirit, kinkerit, miesten aamiaiset, hiljaisuuden retriitit, rippikoululeirit ja sielunhoito, akuutti onnettomuus, virsilauluillat, uskonnolliset kesäjuhlat, radiotyö, lähetyspiirit, ruoka-apu, ristiäiset, häät, kodin siunaamiset, pellon siunaamiset, hautajaiset, ejtoollisen jsko kuolevalle ja omaisille, saaranan valmistelu ja jumalanpalvelut, jne jne.
Lyhyesti siis byrokratia ja ehkä työnjako. Monet hommat voisi papeilta delegoida muulle henkilökunnalle. Mutta itse tietenkin päättävät. Voisihan niitä pappejakin palkata lisää, jos tarve on noin kova. Kirkko voi olla aika jäykkä ja hierarkinen laitos, kehittäminen ja muutokset ei ehkä suju helposti.
Kun me viime viikolla siskoni kanssa tavattiin se eläkkeelle jäänyt pappi, niin hän sanoikin, että kirkko on tosi hierarkinen laitos ja ylipäätään jo se, että saa papin - vaikka siis jo eläkkeellä olevan - eri seurakunnasta kuin missä siunaustilaisuus pidetään, niin sekin vaatii oman byrokratiansa.
Vierailija kirjoitti:
Papit ja D
Siinäpä päivän aiheet.
Muutama päivä sitten tässä ketjussa papit ja seksi liittyi sujuvasti toisiinsa :D
Kiitos edellisille tiedosta pappien muista hommista. Ja joo, nyt ymmärrän. Onhan nuokin tietysti tarpeellisia ja tärkeitä juttuja. Mutta sitten pappeja taitaa olla yksinkertaisesti vaan liian vähän. Tai ihmisiä kuolee liian paljon, mikä sekin on mahdollista.
Hauska ajatus, että ihmisiä kuolee liian paljon. Mitä jos seurakunnat budjetoisi aina tietyn määrän hautaamisia ja sitten ilmoittaisi, kuinka monen on lupa tänä vuonna kuolla, että hautaamiset saadaan hoidetuksi. Sitten voitaisi vanhana keskenään sopia, että kuole sinä tänä vuonna, niin minä kuolen ensi vuonna. Ei siitä kyllä mitään tulisi. Suunnitelmat kaatuisi, jos joku pentele menisi kuolemaan toisen vuorolla.
Vierailija kirjoitti:
Hauska ajatus, että ihmisiä kuolee liian paljon. Mitä jos seurakunnat budjetoisi aina tietyn määrän hautaamisia ja sitten ilmoittaisi, kuinka monen on lupa tänä vuonna kuolla, että hautaamiset saadaan hoidetuksi. Sitten voitaisi vanhana keskenään sopia, että kuole sinä tänä vuonna, niin minä kuolen ensi vuonna. Ei siitä kyllä mitään tulisi. Suunnitelmat kaatuisi, jos joku pentele menisi kuolemaan toisen vuorolla.
Hauskaa ja hauskaa. Mutta onhan se selvää, että kun suuret ikäluokat - siis ne, jotka ovat edelleen elossa - ovat jo 76- 81-vuotiaita, niin koko ajan hoivapalveluiden tarve kasvaa ja samoin myös niiden määrä, joita ei voi lääketiede enää parantaakaan, niin myös kuolemien määrä lisääntyy. Tähän sitten lisäksi ne, jotka kuolevat heitä nuorempina. Väestörakenteen muutos on tiedetty jo vuosikymmeniä, mutta edelleen ollaan ihan ö aapisen laidassa, kun resurssit ei riitäkään kaikkeen. Jossain vaiheessa oli kirjoittelua siitä, että vainajia joudutaan säilyttämään ruumishuoneilla niin pitkään. Ja nyt on kai tulossa - vai joko tulikin? - erillinen vuorokausimaksu näille vainajille. Mutta minkäs teet, jos ei ole pappeja eikä siunauspaikkoja? Jopa suoratuhkauksissa eli ei järjestetä mitään siunaustilaisuutta ensin, odotusaika on noin 1-2 viikkoa, isommissa kaupungeissa 2-3 viikkoa.
Hassua kyllä, eikö just seurakunnat itse kritisoi sitä että kuoleman ja hautajaisten välillä on liian pitkä aika? Ainakin joku vuosi sitten oli nöitä kirjoituksia missä papit pitivät vääränä sitä että hautajaiset on nykyään kuukauden tai kwhden kulittua kuolemasta, heidän mielestään kun ne hautajaiset pitäisi olla viimeistään kahden tai kolmen viikon sisällä kuolemasta.
Mutta kun ongelma vaikuttaa olevan just siellä seurakunnan päässä, että siunausaikoja ei saa aiemmin, siihen parin-kolmen viikon aikavälille. Minusta tästä ei voi syyttää omaisia, eihän omaiset siihen voi vaikuttaa millaisia siunausaikoja seurakunnalla on saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa ja hauskaa. Mutta onhan se selvää, että kun suuret ikäluokat - siis ne, jotka ovat edelleen elossa - ovat jo 76- 81-vuotiaita, niin koko ajan hoivapalveluiden tarve kasvaa ja samoin myös niiden määrä, joita ei voi lääketiede enää parantaakaan, niin myös kuolemien määrä lisääntyy. Tähän sitten lisäksi ne, jotka kuolevat heitä nuorempina. Väestörakenteen muutos on tiedetty jo vuosikymmeniä, mutta edelleen ollaan ihan ö aapisen laidassa, kun resurssit ei riitäkään kaikkeen. Jossain vaiheessa oli kirjoittelua siitä, että vainajia joudutaan säilyttämään ruumishuoneilla niin pitkään. Ja nyt on kai tulossa - vai joko tulikin? - erillinen vuorokausimaksu näille vainajille. Mutta minkäs teet, jos ei ole pappeja eikä siunauspaikkoja? Jopa suoratuhkauksissa eli ei järjestetä mitään siunaustilaisuutta ensin, odotusaika on noin 1-2 viikkoa, isommissa kaupungeissa 2-3 viikkoa.
Hautaamiseen liittyvät jutut on kirkon ydintoimintaa. Valtionkirkko kuitenkin ja varakas. Luulisi, että virkoja voisi lisätä. Kukahan kirkon toimintaa ohjeistaa ja valvoo. Byrokratianpurkutalkoot voisi olla tervetulleet. Yhdessä vaiheessa uhkasivat luopua hautausmaista, kun valtion tukea vähennettiin. En tiedä, miten kävi.
Hyvin nukuin yön, aamukahvi 10.00 maissa, sitten kaveri kävi leikkauttaa hiuksensa, söin pyttipannun. Nyt vaan olla möllötän, tänään jatkuu la promesa tauon jälkeen klo 15.00.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on suoratuhkaus?
Suoratuhkaus on sitä, että vainaja viedään suoraan ruumishuoneelta tuhkattavaksi. Kirkkohan ei siunaa uurnassa olevia tuhkia vaan ainoastaan arkussa olevan vainajan. Jos siunaustilaisuutta ei tarvita tai haluta, sitten voi järjestää suoratuhkauksen. Mä kun en edes kuulu kirkkoon, niin mulle sitten aikanaan tulee just tuo suoratuhkaus.
Vierailija kirjoitti:
Hassua kyllä, eikö just seurakunnat itse kritisoi sitä että kuoleman ja hautajaisten välillä on liian pitkä aika? Ainakin joku vuosi sitten oli nöitä kirjoituksia missä papit pitivät vääränä sitä että hautajaiset on nykyään kuukauden tai kwhden kulittua kuolemasta, heidän mielestään kun ne hautajaiset pitäisi olla viimeistään kahden tai kolmen viikon sisällä kuolemasta.
Mutta kun ongelma vaikuttaa olevan just siellä seurakunnan päässä, että siunausaikoja ei saa aiemmin, siihen parin-kolmen viikon aikavälille. Minusta tästä ei voi syyttää omaisia, eihän omaiset siihen voi vaikuttaa millaisia siunausaikoja seurakunnalla on saatavilla.
Ehkä papit on ylityöllistettyjä ja haluaa nostaa tuon aikaviiveen esiin. Toivovat lisäresursseja. He tuskin päättävät virkojen määrästä. Kirkko tietenkin säästää, kun pappeja ei palkata lisää. Kuten joku hyvin sanoi, suuret ikäluokat alkaa kuolla. Lisäksi kirkosta erotaan paljon. Vaikuttaa palvelujen kysyntään ja verotuloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä papit on ylityöllistettyjä ja haluaa nostaa tuon aikaviiveen esiin. Toivovat lisäresursseja. He tuskin päättävät virkojen määrästä. Kirkko tietenkin säästää, kun pappeja ei palkata lisää. Kuten joku hyvin sanoi, suuret ikäluokat alkaa kuolla. Lisäksi kirkosta erotaan paljon. Vaikuttaa palvelujen kysyntään ja verotuloihin.
Totta. Papit on kuitenkin vain palkansaajia eivätkä niitä, jotka päättävät resursseista.
Vierailija kirjoitti:
Papit ja D
Siinäpä päivän aiheet.
Muutama päivä sitten tässä ketjussa papit ja seksi liittyi sujuvasti toisiinsa :D
Silloin kun katolisen kirkon pedofiiliskandaalit oli otsikoissa, katsoin vanhaa Palmu-elokuvaa. Siinä oli niljakas saarnaaja Mustapää, joka ahdisteli nuorta tyttöä. Ajattelin, että ei mitään uutta auringon alla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on suoratuhkaus?
Suoratuhkaus on sitä, että vainaja viedään suoraan ruumishuoneelta tuhkattavaksi. Kirkkohan ei siunaa uurnassa olevia tuhkia vaan ainoastaan arkussa olevan vainajan. Jos siunaustilaisuutta ei tarvita tai haluta, sitten voi järjestää suoratuhkauksen. Mä kun en edes kuulu kirkkoon, niin mulle sitten aikanaan tulee just tuo suoratuhkaus.
Tuosta jo tuhkattujen siunaamisestahan on ollut kirkossa keskustelua joku vuosi sitten, siihen kun ei ole olemassa mitään yksiselitteistä ohjetta tai sääntöä. Käytännössä jo tuhkattujen siunaus yleensä onnistuu, vaikka jotkut yksittäiset papit eivät tätä hyväksykään tai halua tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on suoratuhkaus?
Tuosta jo tuhkattujen siunaamisestahan on ollut kirkossa keskustelua joku vuosi sitten, siihen kun ei ole olemassa mitään yksiselitteistä ohjetta tai sääntöä. Käytännössä jo tuhkattujen siunaus yleensä onnistuu, vaikka jotkut yksittäiset papit eivät tätä hyväksykään tai halua tehdä.
Totta tuokin. Ja onhan niitäkin tilanteita - käsittääkseni - jossa ihminen on kuollut jossain muualla päin maailmaa ja omaiset ovat sitten sieltä hakeneet vain uurnan ja sen on sitten joku pappi suostunut siunaamaan. Mutta en nyt osaa sanoa, onko uurnan siunaustilaisuuden järjestäminen yhtään sen nopeampaa kuin arkun siunaaminenkaan, mutta ainakaan ei tarvitse maksella niitä uusia säilytysmaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt pienen palstatauon jälkeen (elämässä kiireitä hieman) sorrun taas kirjoittamaan. Minä en ole kotoisin mistään. Tai teoriassa olen asunut siellä täällä, mutta mitään niistä paikoista en hakua enää mainita esim kokemusteni myötä. Voin sanoa syntyneen Helsingissä ja sitten tarinani loppuu siihen itseni osalta tai ainakin haluan olla hiljaa asuinpaikoistani. Lapsuuden paikkakunta, joka siis melko pieni kylä säilyy muistoissani paikkana missä vietin ihan hyvää aikaa. Myöhemmin tietyt ihmiset levittivät sielläkin pahoja puheita minusta (asuessani muualla nuoruudessa) ja käynnit siellä jäivät. Arvelen sitä taustaa kuka niitä on puheita on levittänyt. Silti tarkasti en tiedä ja jotain voi silti päätellä. Silti tuo sotki muistojani paikasta josta ajattelin paljon hyvää aiemmin.
Nykyisin mietin niitä vuosia kuitenkin elämäni parhaina. Lapsuus siellä oli itselleni hyvä. Joskus mietin, että kumpa oltaisiin jääty tuonne asumaan. Siellä ei ollut parasta ja sielläkin kiusaamista osittain, mutta kuitenkin elämä parempaa.
Lapsuuden lopun/nuoruuden asuinpaikkaa en halua edes mainita kenellekään. Mikä tahansa paikka voittaa sen ja kenenkään ihmisen ei pitäisi ikinä elämässään joutua asumaan sellaisessa paikassa. En toivoisi kenellekään sellaista. Paikkana muuten ok ja luonto myös. Silti se on kakku on päältä kaunis ja kaunis muutenkin joillekin ihmisille. Niillä joilla on sukua ja ns valtaa sekä asemaa siellä. Tai niille, jotka sopivat muottiin. Sitten on ne jotka eivät sovi ja niihin isketään. Esim minä ja pari muuta. Joku sanoo, että sano vastaan. Minä sanon sen, että tuollaisessa paikassa ei voi asua sitten enää jos haluaa verta nenästään. Sitten pitää lähteä pois. Siellä ei toimi muu. Elämäni muuttui paljon pahemmaksi, kun joskus vastustin. Nuo paikat ovat niitä, ettei elämä ole normaalia enää jos joudut siihen myllyyn mukaan. Ei minunkaan ollut. Näin lähdin, kun vielä voimat riitti. Viimeiset ajat hoin vaan sitä, että pakko päästä pois. Niin paljon, että vanhempanikin osittain käsittivät, että tuo on totta. No, pääsin pois jotenkin ja pelastin elämäni.
Tämä nykyinen paikka taas on se varasuunnitelma. Paikka mihin oli vähän sattumalta päädyttävä. Sellainen paikka mihin sai elämänsä jotenkin järjestymään. Muuta syytä tänne tuloon ei ollut. Elimme täällä ok elämää koirani kanssa. Silti tällä paikalla on minulle vaan maisemallinen yms arvo. Mitään muuta ei. En minä tätäkään paikkaa tahdo oikein edes mainita kenellekään jos asia puheeksi tulisi. Täällä on jatkunut ikävät puheet osaltani myös. Se alkoi nopeasti muuton jälkeen ja joku oli niitä juttuja tänne levittänyt. Sain sen huomata. Asun täällä, mutta en kuulu tänne.
Ehkä joskus löydän kotini jostain. Jonkun paikan mihin kuulun. Nyt olen ollut tietyllä tapaa juureton jo lähes koko elämäni. Paljon en vaadi, mutta en voi sanoa paikan missä tosi moni puhuu pahaa olevan kotini. Tämä nuoruuteni ja tähän nykyiseen paikkaan liitettynä. Osittain samaistun ulkomaalaisiin. Minulla, kun ei ole sidettä oikein mihinkään koko Suomessa. Tiettyjä suvun asuinpaikkoja toki, mutta siihen jää. En jatka enää tästä aiheesta. Nytkin liikaakin tämä samaa juttua osaltani.
Ymmärrän sua. Jos mä en olisi niin juurtunut tänne Vantaalle, niin sanoisin, että olen kotoisin metsästä. Metsät - olipa ne missä päin tahansa - ovat aina tuoneet mulle mielenrauhan. Muistan lapsuudestani 1960-luvulta, kun olin Keski-Suomessa kesäisin ja serkut sitten intopinkeinä juoksi kauppa-autolle. Koska mummu osti herkkuja. Mummu mua välillä sitten huuuteli, mutta mua ei näkynyt missään. Mä vaan makasin selälläni metsässä, katselin mäntyjen ja kuusten latvoja ja odottelin, kuinka lähelle jänis tai kettu uskaltaa lähestyä mua. Ja mummu tiesi, että turha Lammasta on huudella minnekään kauppa-autolle. "Kaupunkilaistyttö" olen ollut kohta 65 vuotta, mutta metsät on mun sieluni koti. Onneksi asun paikassa, jossa metsään ei ole kovin pitkä matka.
Sattuuko kukaan muistamaan runoa, jossa Jeesus tulee maan päälle ja yrittää päästä papin puheille. Ei nimittäin onnistunut häneltäkään. Se osuisi niin kohdalleen äskeiseen keskusteluun.
Kun Jeesus kysyy audienssia papilta, tämä vastaa, ettei nyt ehdi, koska on "kansliat, rippikoulut, tuhannen tehtävää."
Jeesus luovuttaa ja lähtee pois paikasta, jossa hänen oppejaan "tunnettu ei".
En muista valitettavasti enempää. Ehkä hän kävi eri ammattiryhmien luona runon alussa, mutta kellään ei ollut kiinnostusta tai aikaa.