Hymistelyketju, tavallisia juttuja
Räväkät älkööt vaivautuko. Täällä ei saa ilkeillä. Liian pitkästyttäviä kommentteja ei olekaan täyttämään tätä ketjua.
Kaikki mukaan, ketkä ikäviin ketjuihin olette kyllästyneet
Kommentit (11026)
Uskontokäännytys ei kuulu tänne.
Lammas, enkeleitä sinulle. Miten voit?
Vierailija kirjoitti:
Hän ei ole uskovainen. Enkelit pois.
Kuoleman hetkellä enkelit voi lohduttaa, on uskonnollinen tai. Jokainen itse voi päättää kohdallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän ei ole uskovainen. Enkelit pois.
Kävin kirkossa, kun Kauhajoen koulusurman uhreille sytytettiin kynttilät ja kuoro lauloi Maan korvessa kulkevi lapsosen tie, hänt ihana enkeli kotihin vie. Luulen, että suuri osa kirkossa olijoista pyyhki kyyneleitään.
Kiitos kaikille minulle kommentoineille. Otan nyt ensin aluksi esille nuo enkelit. Olen toki kertonut, että en ole kristitty, mutta enkelit kyllä voivat kuulua muihinkin uskontoihin ja henkisyyttä korostaviin elämänkatsomuksiin kuin vain kristinusko ja islam. Kreikan sana angelos tarkoittaa sanansaattajaa. Enkelit ovat siis sanansaattajia tämän maanpäällisen elämän ja tuonpuoleisen välillä. On totta, että enkelit nykyisin liitetään lähinnä kristinuskoon ja islamiin, mutta sanansaattajina toimivia henkiolentoja kutsutaan sitten eri uskonnoissa ja uskomuksissa eri nimillä. Minua asia ei haittaa, millä nimellä kukin kutsuu. Jos joku toivottaa mulle enkeleitä matkalleni, tiedän kyllä, mitä hän tarkoittaa ja kiitän siitä. Joten kiitos <3
Tänään käytiin siskoni kanssa viemässä isän asunnosta apuvälinelainaamosta hankitut pyörätuoli, portatiivi ja suihkutuoli takaisin apuvälinelainaamoon. Ollaan puhuttu paljon myös puhelimessa. Ihan jo käytännön asioistakin. Ja ainakin toistaiseksi ollaan oltu kaikesta 100%:sti samaa mieltä. Isälle ehdittiin pari kuukautta sitten hommata Respectasta kaksi sellaista ketterästi pyörillä liikkuvaa tuolia, jossa kuitenkin jarrut ja käsinojat. Ei siis ole pyörätuoli vaan sellainen jolla huonojalkainen voi helpommin liikkua kotona. Maksoivat noin 2500 € kipale ja siskoni eilen kysyi, voisinko mä etsiä niille uuden tarvitsijan. Mitään rahaa me ei niistä haluta, mutta olisi sääli heittää Sorttiinkaan. Toiselle tuolille jo löysin erään vähävaraisen Parkinsonin tautia sairastavan. Ensi viikolla soitan johonkin invalidiyhdistykseen, ja kyselen, tietäiskö he toiselle tuolille tarvitsijaa.
Moni ihminen on mulle tänään soittanut ja olen puhunut pitkiä puheluita. Viestittelyä sitten sitäkin enemmän. Taloyhtiössä pitkään asuneet naapurit ovat osoittaneet tuolla pihalla osanottonsa. Mua on halattu tänään enemmän kuin pitkiin aikoihin. Suru on läsnä, mutta myös helpotus. Juuri tuollaisen lähdön tästä elämästä minäkin haluaisin. Kotona niin kauan, kun on tajuissaan, ja sitten kun ei enää tajuihin tule, niin puoli vuorokautta paikassa, jossa on kipulääkitys ja tarvittaessa happihoito.
Viikonloppu edessä ja siskoni lähti mökille. Nyt parin päivän ajan vaan aivojen nollaus. Viikon päästä varattu aika hautaustoimistoon.
Otan osaa, Lammas. Ihan tässä itku tuli vaikken sinua tai isääsi tietenkään tunne. Tulee mieleen sana yksi sana: vapaus. Sinulle ja isällesi.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Kiitos kaikille minulle kommentoineille. Otan nyt ensin aluksi esille nuo enkelit. Olen toki kertonut, että en ole kristitty, mutta enkelit kyllä voivat kuulua muihinkin uskontoihin ja henkisyyttä korostaviin elämänkatsomuksiin kuin vain kristinusko ja islam. Kreikan sana angelos tarkoittaa sanansaattajaa. Enkelit ovat siis sanansaattajia tämän maanpäällisen elämän ja tuonpuoleisen välillä. On totta, että enkelit nykyisin liitetään lähinnä kristinuskoon ja islamiin, mutta sanansaattajina toimivia henkiolentoja kutsutaan sitten eri uskonnoissa ja uskomuksissa eri nimillä. Minua asia ei haittaa, millä nimellä kukin kutsuu. Jos joku toivottaa mulle enkeleitä matkalleni, tiedän kyllä, mitä hän tarkoittaa ja kiitän siitä. Joten kiitos <3
Tänään käytiin siskoni kanssa viemässä isän asunnosta apuvälinelainaamosta hankitut pyörätuoli, portatiivi ja suihkutuoli takaisin apuvälinelainaamoon. Ollaan puhuttu paljon myös puhelimessa. Ihan jo käytännön asioistakin. Ja ainakin toistaiseksi ollaan oltu kaikesta 100%:sti samaa mieltä. Isälle ehdittiin pari kuukautta sitten hommata Respectasta kaksi sellaista ketterästi pyörillä liikkuvaa tuolia, jossa kuitenkin jarrut ja käsinojat. Ei siis ole pyörätuoli vaan sellainen jolla huonojalkainen voi helpommin liikkua kotona. Maksoivat noin 2500 € kipale ja siskoni eilen kysyi, voisinko mä etsiä niille uuden tarvitsijan. Mitään rahaa me ei niistä haluta, mutta olisi sääli heittää Sorttiinkaan. Toiselle tuolille jo löysin erään vähävaraisen Parkinsonin tautia sairastavan. Ensi viikolla soitan johonkin invalidiyhdistykseen, ja kyselen, tietäiskö he toiselle tuolille tarvitsijaa.
Moni ihminen on mulle tänään soittanut ja olen puhunut pitkiä puheluita. Viestittelyä sitten sitäkin enemmän. Taloyhtiössä pitkään asuneet naapurit ovat osoittaneet tuolla pihalla osanottonsa. Mua on halattu tänään enemmän kuin pitkiin aikoihin. Suru on läsnä, mutta myös helpotus. Juuri tuollaisen lähdön tästä elämästä minäkin haluaisin. Kotona niin kauan, kun on tajuissaan, ja sitten kun ei enää tajuihin tule, niin puoli vuorokautta paikassa, jossa on kipulääkitys ja tarvittaessa happihoito.
Viikonloppu edessä ja siskoni lähti mökille. Nyt parin päivän ajan vaan aivojen nollaus. Viikon päästä varattu aika hautaustoimistoon.
Tsemppiä :-)
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa, Lammas. Ihan tässä itku tuli vaikken sinua tai isääsi tietenkään tunne. Tulee mieleen sana yksi sana: vapaus. Sinulle ja isällesi.
Kyllä minäkin mietin, että isäsi on kulkenut myös omissa ajatuksissa välillä, kun olet tänne kirjoittanut. Ehkä on tullut juuri esim pappani elämä mieleen sen myötä. Näin "paras" vaihtoehto on varmaan saada asua kotona pitkään jos vaan pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Uskontokäännytys ei kuulu tänne.
Enkeleistä kirjoittaminen on minusta ihan ok vielä. En ole niin jyrkkä ihminen. Jos mietin uskontoja niin moni varmaan uskoo jo ihan sen myötä, että saisi taivaassa tavata läheisensä sitten joskus. Uskon, että se on jo yksi syy uskoa mihin moni nojaa. Itse en ole uskova kuitenkaan ja lähinnä suvaitsen uskontoon liittyvät jutut jos niitä ei käytetä mihinkään pahaan. Muuten toiset saavat uskoa rauhassa.
Voit tarvita sitä tuolia jos menet jalkaleikkaukseen, kuulostaa juuri sopivalta apuvälineeltä toipumisajaksi! Älä vielä lahjoita pois!
Vierailija kirjoitti:
Viikonloppu edessä ja siskoni lähti mökille. Nyt parin päivän ajan vaan aivojen nollaus. Viikon päästä varattu aika hautaustoimistoon.Voit tarvita sitä tuolia jos menet jalkaleikkaukseen, kuulostaa juuri sopivalta apuvälineeltä toipumisajaksi! Älä vielä lahjoita pois!
Hyvä pointti, kiitos! Ehkä pidänkin sen toistaiseksi itselläni. Mulla on olohuoneessa niin paljon tilaa, että voin sen laittaa johonkin. Vaikka ruokapöydän päätyyn yhdeksi tuoliksi.
Lopeta sinä nyt se riitely. Täällä puhutaan nyt muusta mm otetaan osaa Lampaan isän pois menoon. Ketään ei kiinnosta nyt sinun riita viestit. Älä riitele niin tuskin viestisi poistuu. En usko että omia viestejäni kukaan poistaa, vaan mistäpä sen tietäisin. Juuri laitoin tuon vapaus viestin ja tuskin sitä kukaan poistaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka täällä on käännyttänyt toisia?
Olen kristitty ja olen valmis sen kertomaan missä vaan, kenelle vaan. Se ei ole käännyttämistä. Kannan ristikorua ja siitäkin voi huomata, että olen kristitty. Voin kirjoittaa tännekin jonkin mielessäni olevan Raamatun lauseen eikä sekään ole käännyttämistä. Kirjoitan muutakin, useimmiten ja haluan, että uskoni välittyy tavalla tai toisella siinä, mitä tänne kirjoitan.
Mua tuo ei ainakaan haittaa. Yksi hyvistä ystävistäni on muslimi eikä meitä kumpaakaan haittaa, vaikka minä en olekaan. Se, että hän elää elämäänsä omalla tavallaan, ei suinkaan tarkoita, että minunkin pitäisi elää hänen tavallaan. Tai että hänen pitäisi elää mun tavallani.
Sopua, kaverit. Eihän me tykätä muusta.
Minunkin mieleeni tuli että voit tarvita itse sitä tuolia Lammas jos nilkkaleikkaukseen menet. Onpahan varalta olemassa.
Ihanaa huolenpitoa Lampaalle, hyvä me.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa huolenpitoa Lampaalle, hyvä me.
Täsmälleen samaa mieltä ja kiitos kaikille <3
Jos vielä saan noista uskonnoista puhua, niin mua jo lukiossa 1970-luvun lopulla kiinnosti uskonnot. Siis kaikki maailman uskonnot. Siihen aikaan kyllä opetuksessa keskityttiin vain suurimpiin maailmanuskontoihin, mutta kiinnostus sellaiseen jäi. Yo-kirjoituksissakin sitten kirjoitin reaalissa uskonnon sekä psykologian. Sairaanhoito-opistossa kasarin alussa ei ollut mitään varsinaista uskonnonopetusta, mutta kyllähän hoitotyöhän kuului ymmärtää, miten eri uskonnoissa mihinkin suhtaudutaan. Kuten vaikkapa verensiirtoon tai kuinka nopeasti vainaja pitää haudata. Piti sairaanhoitajana osata kunnioittaa niin potilaan kuin omaistenkin näkemyksiä. Sillä ei ollut mitään merkitystä, oliko ne näkemykset erilaiset kuin omani.
Myöhemmin perehdyin monenlaisiin uskontoihin. Raamattukin tuli luettua sanasta sanaan, kannesta kanteen viisi kertaa. Ajatuksen kanssa. Internetin tultua silloin ysärillä olikin paljon helpompaa hankkia tietoa. Ei pelkästään näistä tavallisimmista uskonnoista vain muustakin. Muistan, kun lasten jo mentytä nukkumaan, mä iltaisin suorastaan ahmin tietoa Australian aborginaalien uniaikauskonnosta. Ja sen jälkeen monista muistakin vähemmän tunnetuista uskonnoista.
Kun vuonna 2007 lähdin ekaa kertaa työmatkalle Floridaan, en alunperin olisi halunnut ollenkaan lähteä. Mulla on lentopelko ja pitkä lento Atlantin yli ei napannut yhtään. Varsinkaan, kun maa, jonne olin menosssa, ei tuntunut lainkaan paikalta, jonne ikinä koskaan haluan mennä. Pakkohan sitä oli kuitenkin itsensä elättää ja töissä käydä. Ennen sitä reissua sitten googletin, mitäs nähtävää siellä nyt sitten olisi. Siis pelkän hotellissa lojumisen lisäksi. Löysin netistä sellaisen sivuston kuin American Indian Association. Sieltä löytyi yhdistyksen sähköpostiosoite ja laitoin sinne meiliä. Kerroin, milloin olen tulossa ja kyselin, oisko jotain taidenäyttelyitä, museoita tms, missä mun kannattaisi käydä. Olin siis kiinnostunut Amerikan alkuperäiskansoista ja heidän kulttuuristaan. Seuraavana päivän tuli vastaus ja kysymys, saako sen yhteisän sihteeri antaa mun yhteystiedot Valkoiselle Sudelle (White Wolf). Vastasin, että saa. Vähän myöhemmin tuli tältä Valkoiselta Sudelta kutsu mulle ja työkaverilleni Fort Pierceen reservaattiin viettämään powwowia. Tuo juhla on siis Amerikan alkuperäisasukkaiden ja heidän jälkeläistensä vuotoinen juhla. Vielä Miamin lentokentälle turvatarkastukseen mennessäni ajattelin, että käännyttäkää mut takaisin kotiiin, mutta kun seuraavana päivänä mentiin juhlimaan powwowia, puolet mun sydämestäni jäi sinne. Se henkisyys oli niin käsinkosketeltavaa ja ehkä jollain tavalla samanlaista, kuin entisajan saamelaisillakin. Ja koko se porukka siellä otti meidät niin hyvin vastaan. Halusivat kuulla vanhoista suomalaisista uskomuksista. Ukko Ylijumalasta, Tapiosta, Ahtista jne. Seuraavana vuonna menin uudestaan :)
Uskonto tai uskominen...mitä se on? Joillekin keino käyttää valtaa muihin ihmisiin. Mulle se on asia, joka tuo itselle mielenrauhan. Jos jollekin sen mielenrauhan tuo islam, toiselle helluntalaisuus, kolmannelle luterilaisuus , neljännelle hindulaisuus, viidennelle wiccalaisuus jne, niin se on jokaisen oma asia. Omia uskomuksiaan ei kuitenkaan koskaan pidä käyttää toista ihmistä vahingoittaakseen.
Mulle siivous on pakkopullaa. Harmi kun jouduimme irtisanomaan kotisiivousyrityksen, jotenkin jälki ei ollut hinnan väärti.
Edellisessä asuinpaikassa meillä kävi reipas nuori yksinyrittäjä ja siivosi tosi hyvin.
Nyt kun oon ollu yksin syömässä niin kaivelin pakastimesta pieniä jämäannoksia. Tänään oli kaalilaatikkoa- itse joskus tein- ja eilen makaronilaatikkoa. Hyvä saada pikkurasiat syötyä pois.
Tunnin päästä Nuori Morse viihdyttää minua, ehkä pieni lasillinen valkkaria menee.