Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hymistelyketju, tavallisia juttuja

Vierailija
04.02.2026 |

Räväkät älkööt vaivautuko. Täällä ei saa ilkeillä. Liian pitkästyttäviä kommentteja ei olekaan täyttämään tätä ketjua.

Kaikki mukaan, ketkä ikäviin ketjuihin olette kyllästyneet

Kommentit (7263)

Vierailija
7221/7263 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistatteko, miten paljon korona rajoitti liikkumista? Pelkkä Uudenmaan saarto sulki meidät etelään. Oli vaikea uskoa moiseen.

Olikohan siitä mitään hyötyäkään. 

No on vaikea tietää. Oli ainutlaatuinen tilanne, jälkikäteen voi viisastella.

Vierailija
7222/7263 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reissuista vielä: reissattiin pohjoismaissa nuorena paljon. Yllätys oli, kun Tanskassa ja Norjassa yllätyttiin englannin kielestämme. Tai siis kielitaidosta. Eihän he ruotsia osaa, meille on sentä toinen kotimainen. Ruotsissa pakottauduin puhumaan kieltä, voi hitsit, että sitä osaisi, kun vaan käyttäisi.

Borde vi snacka på svenska? Någon berättade att det inte är tillåtet att använda engelska här. Men hur är det med svenska?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7223/7263 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistatteko, miten paljon korona rajoitti liikkumista? Pelkkä Uudenmaan saarto sulki meidät etelään. Oli vaikea uskoa moiseen.

Totta, ei olisi mitään vertailukohtaa. Toivotaan, että oli hyötyä.

Vierailija
7224/7263 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin tähän liittyen ilmahälytystä droonien ilmatilaan uhaten. Miten tosiaan ihmisten kuuluu käyttäytyä? Hakeutua suojaan? Toki. Mutta sairaalahenkilökunta, palomiehet ym? Hoitolaitosten henkilökunta? Opettajat, oppilaat turvaan sisälle? Miten ratikkakuskit yms? Varmaan on monta pohdinnan paikkaa. Ja pian, droonit jo usein uhkaa. Pelottaa tämä tilanne jo.

Vierailija
7225/7263 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reissuista vielä: reissattiin pohjoismaissa nuorena paljon. Yllätys oli, kun Tanskassa ja Norjassa yllätyttiin englannin kielestämme. Tai siis kielitaidosta. Eihän he ruotsia osaa, meille on sentä toinen kotimainen. Ruotsissa pakottauduin puhumaan kieltä, voi hitsit, että sitä osaisi, kun vaan käyttäisi.

Borde vi snacka på svenska? Någon berättade att det inte är tillåtet att använda engelska här. Men hur är det med svenska?

Förlot

Täällä on kielletty muun kielen käyttö kuin suomen. Eivät kykene ylläpidossa valvomaan.

Vierailija
7226/7263 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjasin äsken ison ruskean kyyn alas mäkeä ja tietä pitkin pois tästä pihasta. Pitkällä harjan varrella siis ohjasin sitä alaspäin. Noin 50 metriä kuljettiin ajassa 25 min. Tulee ehkä takaisin, mutta saisi pysyä pois. Oli nimittäin terassilla ja tuolta se saisi pysyä kaukana, kun siellä istutaan usein äitini kanssa, joka saa kyllä mitään pistoja saada todellakaan. 

Sama uusinto viime kesästä. Silloin käärme voitti ensin ja meni autotalliin oven alitse. Seuraava päivä oli tullut sieltä ulos ja oli ulkona auton alla ja kanssa ajettiin se tietä pitkin alas mäkeä. Tuo kulki vaan nopeasti ja tämä tämän päiväinen hidasteli koko ajan ja hyökkäili sihisten. 

Vierailija
7227/7263 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohjasin äsken ison ruskean kyyn alas mäkeä ja tietä pitkin pois tästä pihasta. Pitkällä harjan varrella siis ohjasin sitä alaspäin. Noin 50 metriä kuljettiin ajassa 25 min. Tulee ehkä takaisin, mutta saisi pysyä pois. Oli nimittäin terassilla ja tuolta se saisi pysyä kaukana, kun siellä istutaan usein äitini kanssa, joka saa kyllä mitään pistoja saada todellakaan. 

Sama uusinto viime kesästä. Silloin käärme voitti ensin ja meni autotalliin oven alitse. Seuraava päivä oli tullut sieltä ulos ja oli ulkona auton alla ja kanssa ajettiin se tietä pitkin alas mäkeä. Tuo kulki vaan nopeasti ja tämä tämän päiväinen hidasteli koko ajan ja hyökkäili sihisten. 

Siis äitini ei siis saa Saada mitään pistoja. Korjaus edelliseen. 

Vierailija
7228/7263 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mene lentokoneeseen sattuneista syistä.

En tiedä syitäsi, mutta itse tiesin jo etukäteen että jännitän ja pelkään lentämistä tosi paljon, siis ihan lentopelkoon asti. Mutta sitten 40-50 vuotiaana tein kaikki ulkomaanmatkani ja koska lentäminen kauhistutti, menin joka kerta, kun lentokoneeseen piti mennä, tosi pitkälle matkalle samalla säpinällä. Afrikat ja Amerikat ja monta muuta. Ensimmäinen lento meni niin, etten edes päätä uskaltanut kääntää moneen tuntiin ja katsoa ikkunasta ulos, siitäkin selvisin ja hämmästelin noilla pitkillä lennoilla, miten ihmiset pystyvät nukkumaan koneessa... Tyytyväinen että olen että rohkenin lähteä ja oikeasti nähdä vähän maailmaa. Nyt on mummona mitä muistella...

Vierailija
7229/7263 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkustelusta tylsä viesti. En ole ikinä ollut ulkomailla. Ei perheeni ikinä edes ajatellut matkustaa. Äitini on ollut kerran Ruotsin laivalla ja isäni ei koskaan ulkomailla. Minä tykkään lukea eri maista ja miettiä eri juttuja. 

Silti vanhempieni kanssa olisi vaikeaa lähteä. Isäni ei ole sellainen tyyppi, jonka kanssa voisi lähteä. Joku tietää jos olen tännekin kirjoittanut. Ei siitä enempää, eikä hän edes tykkää matkustelusta. Äitini taas nojaisi minuun ja minä olisin se matkaopas, joka lennoista ja hotellivarauksista aina paikalla oloon asti järjestäisi kaiken. Näin tuollainen reissu väsyttäisi minut lopullisesti. Ikävästi sanoen. Voisi olla ihan ok reissu, mutta niin kauan, kun minä saisin kaiken toimimaan. 

Samalla itse oikeastaan pelkään lentämistä. Ei haluaisi olla koneessa tunteja jumissa ilman ajatustakaan, että pääsee pois. En pelkää, että kone putoaa vaan sitä, että iskee se ajatus, että nyt täytyy päästä pois mikä olisi mahdotonta. Tai jos lentokoneessa olisin niin seuraksi ei sopisi esim äitini, joka pelkäisi itsekin. Hermoilisimme itsemme jo menomatkalla loppuun. Seurani pitäisi olla sitten jokin tosi rauhallinen ihminen joka saisi minut pysymään rauhallisena. No, sitä ei ole ja en toisaalta keneltäkään vaatisi tuollaista. 

Sama ajatus jos menisin yksin. Hermoilisin taas paljon ja tämä kaikkeen liittyen. Voisi loma mennä siihen. Vanhempani eivät minua myöskään yksin mielellään päästäisi. Äitini ehkä, mutta isäni soittaisi varmaan poliisit perääni jos niin voi sanoa. Meillä on vähän tällaisiä nämä jutut eli joku normaali asia on vierasta, kuten erityisesti isälleni se, että minä edes teoriassa voisin lähteä yksin ulkomaille. Tämä ei samalla ole hyvä juttu tai auta minua elämässä eteenpäin. On ok olla huolissaan, mutta ei ole ok ns kaventaa toisen elämää. Se ei auta minua yhtään.

Oikeastaan jos haluan itsestäni aivan typerän jo tehdä niin en pidä edes laivoista ja ajatuksesta laivassa olosta. Saa nauraa, mutta ei ole minulle kovin kiva ajatus. 

Näin tämän surkean viestin päätteeksi täytyy todeta, että lähinnä autot, bussit ja junat ovat itselleni se mukava vaihtoehto. Eli maanpinnalla kulkevat. Suomi on vaan vähän huono sijainniltaan näissä jutuissa. 

P. Teet elämässäsi juuri niin kuin tahdot. Älä mieti isääsi, älä äitiäsi. Jos uskallat lentää, mene. Muutoinkin voi matkustaa, kokea, nähdä. Toivon niin onnea elämääsi. Rohkene.

Meidän perheemme on omanlaisensa ja joskus toivoisin, että olisimme toisenlaisia koko porukka monissa jutuissa. Sillä en oikeastaan voi olla miettimättä vanhempiani monien asioiden myötä. Niin kuin kirjoitin niin minä aiheuttaisin matkustamalla yksin ulkomaille varsinkin isälleni niin kauhean paikan, etten tiedä haluaisiko enää nähdä minua sen jälkeen. Ei haluaisi edes minua äitini kanssa kahdestaan ulkomaille päästää. 

Näin ihmiset elävät eri todellisuudessa. Meillä on tämä ja jossain perheessä se 20 v lapsi matkustaa yksin ympäri maapallon vanhempien kannustaessa siihen ja ollessa rauhallisena kotona. Joskus mietin, että elämä toisenlaisessa porukassa voisi olla ok, mutta näillä mennään mitä on. Kaikessa on puolensa. Silti se on vähän kuin sanoisi liikuntavammaiselle, että ala juoksemaan, kun hän ei sitä voisi tehdä. 

Minulla toki on näennäinen vapaus, mutta niin kuin kirjoitin niin perheenne ei ole todellakaan mikään tavallinen perhe kaikissa jutuissa. En kirjoita tätä pahalla vaan ehkä miettien, ettei ole helppoa kirjoittaa ja kuvata kaikkea. 

Vierailija
7230/7263 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Förlot

Täällä on kielletty muun kielen käyttö kuin suomen. Eivät kykene ylläpidossa valvomaan.

Kaksikielinen maa kuitenkin. 

Vierailija
7231/7263 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin tähän liittyen ilmahälytystä droonien ilmatilaan uhaten. Miten tosiaan ihmisten kuuluu käyttäytyä? Hakeutua suojaan? Toki. Mutta sairaalahenkilökunta, palomiehet ym? Hoitolaitosten henkilökunta? Opettajat, oppilaat turvaan sisälle? Miten ratikkakuskit yms? Varmaan on monta pohdinnan paikkaa. Ja pian, droonit jo usein uhkaa. Pelottaa tämä tilanne jo.

Sen luin, että palkkaa ei työnantaja maksa, jos on droonihälytyksen vuoksi ollut pois. Koski tätä pääkaupunkiseudun tapausta. En lukenut tarkemmin.

Vierailija
7232/7263 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin. Jos vaarahälytys tulee, kuka hoitaa asiat, ketkä menee suojaan, kuka ja mihinkin? Jos ovat vaikka kaukana kotoa. Entä maalla asuvat, onko suojia, mihin mennä? Aika vaikeaa.

Vierailija
7233/7263 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yle.fi:ssä on nyt tarkennetut ohjeet, miten dronevaroituksen tullessa toimitaan. Löytyy kuulemma myös pelastustoimi.fi sivustolta.

Just puhuttiin. Tuli kuin tilauksesta.

Vierailija
7234/7263 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yle.fi:ssä on nyt tarkennetut ohjeet, miten dronevaroituksen tullessa toimitaan. Löytyy kuulemma myös pelastustoimi.fi sivustolta.

Kävin katsomassa. Mutta jos olen töissä sairaalassa tai pelastustoimessa tms? Heillä lienee omat ohjeensa?

Vierailija
7235/7263 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla myös vastaavia kokemuksia kyykäärmeistä. Jotkut liikkuvat pikavauhtia. Olin hakemassa pinosta saunapuita ja näin mustan kyyn menevän samaan paikkaan, mutta olikin nopeampi. Puut jäivät ottamatta käärmeen valloittamassa pinosta.

Toisella kertaa aggressiivinen kyy sihisi rappusilla, kun tulin mökille. Sai kyllä äkkilähdön. 

Vierailija
7236/7263 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Innostuin tekemään betonivalutöitä, kun tuli katsottua erästä ruotsalaista puutarhaohjelmaa, jossa nainen teki betonista laattoja yms. pihalle. Olihan sementtimassan käsittely kyllä aika rankkaa, kun käsipelillä sekoittelin. Valuu sujui kyllä suht hyvin ja loppuaineksistakin tuli pari pikkulaattaa.  Työt vaativat vielä kasteluja, ellei tule sateita. Kädet karheina, kuten aina kevättöiden aikaan, odottelen sitten betonitöiden kuivumista.

Vierailija
7237/7263 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Förlot

Sanoinkin tuossa viestissä, että joku kertoi, ettei englannin käyttö ole sallittua, ja kysyin miten on ruotsin laita. Vastasin ruotsiksi sille, joka sanoi, että ruotsia osaisi, kun vaan yrittäisi. Olisi tosiaan ollut hauska jutella hetki ruotsiksi. Jokuhan kertoi aiemmin perustaneensa juuri kielikertailua varten ketjun englanniksi. Silloin oli tullut kielto esiin. Hämmästyttävää, ettei ruotsiakaan sallita, kun on kaksikielinen maa. Vielä enemmän hämmästyttää, jollei kielitaitoa ole. Koulun alaluokilta lähtien opetettu. 

Vierailija
7238/7263 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin katsomassa. Mutta jos olen töissä sairaalassa tai pelastustoimessa tms? Heillä lienee omat ohjeensa?

Luulisi tosiaan, että silloin työnantaja ohjeistaa tarkemmin.

Vierailija
7239/7263 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän ohjeistettiin silloin, kun Tsernobyl tai Sosnovyj Bor aiheutti ongelmia.

Vierailija
7240/7263 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taito määrää sen, mitä kykenee tekemään.

Motivaatio ratkaisee, mitä tekee.

Asenteesta riippuu, kuinka hyvin sen tekee.