Mitä mieltä olet siitä, ettei minkäänlaista asumistukea voi enää saada jos varallisuutta on?
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin varallisuus käytetään ensin pois.
Ei sen pitäisi olla noin.
Jos 2 samaa palkkaa saanut joutuu ilman työtä: Säästeliäs kokee rangaistuksen ja tuhlari palkitaan nykymenolla. Kädestä suuhun.
Todella huono vertaus: säästeliäällä on mahdollisuus hankkia asioita, joita se tuhlari ei mitenkään voi saada tuilla.
Vieläkin surkeampi vertaus. Ei ihme, että tästä maasta on tullut parasiittien unelma, pitäisi saada parempi elintaso työttömänä kuin kaupan kassalla pitkää päivää raatamalla.
Tosi hankala asia ja aina jollekin epäreilu. Jos vertaa ap:n esittämää tilannetta rapajuopon tilanteeseen, niin toki on epäreilua. Toisaalta taas miksi minun maksamistani veroista rahoitettaisiin ap:n asumistuki, kun hänellä on varallisuutta hoitaa itse omat kulunsa.
Onhan se hassu ajatus, että valtion pitäisi maksaa vaikka miljonäärin asumisesta, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun pitäisi saada asumistukea, kun minäkään en saa vaikka minulla ei ole muuta varallisuutta kuin muutama tonni pankkitilillä ja nettoeläkkeeni n. 1650 euroa/kuukausi.
No olisko vaikka siksi, että työtön, jolla velkainen oma koti, saa Suomessa noin 600 euroa tukia kuukaudessa. Se on ihan vähän vaan vähemmän kuin tuo sinun saamasi 1650e.
Minä en saa tukia vaan itse työn teolla ansaitun eläkkeeni (tein töitä yli alimman eläkeiän jotta sain eläkettä vähän korotettua). Olin itse työttömänä yli puolet 1990-luvusta ja silloin jouduin luopumaan oman asunnon hankkimishaaveista ja asuin myös läheisteni nurkissa enkä nostellut asumistukea. Saisin varmaan nytkin asumistukea muutaman kympin jos asuisin kalliimmassa asunnossa, mutta mielestäni silloin, kun on mahdollista ihmisen pitää itse järjestää asumisensa niin, että pärjää ilman tukia.
Näin yhteikunta palkitsee niitä jotka perseilee raha-asiansa. Kaikista parhaat tuet saa hoitamalla talouttaan mahdollisimman huonosti.
Fiksua rahankäyttöä ja säästämistä rangaistaan heti leikkaamalla tukia pois. Ei pitäisi olla yllätys, että tämä ohjaa ihmisiä vääränlaiseen käytökseen.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se toisaalta vähän väärin että ikänsä töitä tehnyt ja veroja maksanut ei saa sen yhden hädän hetkellä yhteiskunnalta sitäkään vähää apua mitä sellainen joka ei ole päivääkään töitä tehnyt tai senttiäkään veroja maksanut.
Samaa mieltä, tosin minun mielestä on TÄYSIN VÄÄRIN, että nykymallissa monet vain kustantavat sosiaaliturvaa, mutta saisivat itse tarvitessaan vain minimaalisen tuen jos sitäkään. Asumistuki ja ansiosidonnainen pitää palauttaa entisen kaltaisiksi.
Minusta on pöyristyttävää, että persuvaltionvarainministeri ei milloinkaan puhu leikkaustensa seurauksista tavallisille ihmisille. Valtio on ihmisiä varten eikä päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hassu ajatus, että valtion pitäisi maksaa vaikka miljonäärin asumisesta, eikö?
Heh heh, hyvä kun otit esiin tuon hauskan ja olennaisen pointin. Viedään sen takia tuet taviksiltakin, jos he ovat omalla työllään onnistuneet hankkimaan itselleen omistusasunnon.
Kyllä tavallisten ihmisten varallisuus pitää saada tavalla tai toisella, ennemmin tai myöhemmin, oikeiston etupiireille. Ei auta että uhraa elämänsä työn teolla. Jos hetkenkin on työttömänä niin äkkiä sulaa kaikki hankittu omaisuus.
Monella menee puurot ja vellit sekaisin.
On eri asia, omistaako (vain, ehkä velkaisen) asunnon, jossa itse asuu, vai omistaako tuottavaa varallisuutta kuten silkkaa rahaa, metsää tai pörssiosakkeita.
Jos asumiskulut omistusasunnossa jäävät alle hyväksytyn vuokranormin, ei pitäisi olla mitään syytä evätä asumistuki, jos tulot eivät enää riitä esim. työttömyyden tai sairauden takia.
Eihän valtio hyödy tässä pitemmällä tähtäimellä mitenkään, päin vastoin.
Täysin eri asia on tilanteessa, kun työttömäksi jääneellä on ylikallis, ylivelkainen kämppä, ökyauto rahoituksella ja ehkäpä vielä pörssiosakkeita, rahasto-osuuksia, maita ja metsiä, ....
Hän pystyy järjestelemään ja myymään varallisuuttaan niin, että lopputuloksena asuu kohtuu hintaisessa asunnossa, omassa. tai vuokralla, ilman yhteiskunnan tukea.
Vierailija kirjoitti:
Näin yhteikunta palkitsee niitä jotka perseilee raha-asiansa. Kaikista parhaat tuet saa hoitamalla talouttaan mahdollisimman huonosti.
Fiksua rahankäyttöä ja säästämistä rangaistaan heti leikkaamalla tukia pois. Ei pitäisi olla yllätys, että tämä ohjaa ihmisiä vääränlaiseen käytökseen.
Kaikki päätökset tuntuu olevan tällä hallituskaudella tällaisia lyhytnäköisiä. Suojaosien poistot on tismalleen tähän johtavaa ja siksi meillä onkin niin iso työttömyys tällä hetkellä. Toinen on muiden tukien leikkaaminen ja ihmisten pakottaminen passivoivalle ja yhteiskunnalle kalliiksi tulevalle toimeentulotuelle, joiden saajien määrä on räjähtänyt lakimuutosten jälkeen.
Tuohan on yksi uusi kanmustusloukku että ei kannata vaurastua
Asunto kannattaa lahjoittaa lapselleen, jolloin ei omista sitä. Jää vain asumaan vuokralle ja tarvittaessa hakee asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki päätökset tuntuu olevan tällä hallituskaudella tällaisia lyhytnäköisiä. Suojaosien poistot on tismalleen tähän johtavaa ja siksi meillä onkin niin iso työttömyys tällä hetkellä. Toinen on muiden tukien leikkaaminen ja ihmisten pakottaminen passivoivalle ja yhteiskunnalle kalliiksi tulevalle toimeentulotuelle, joiden saajien määrä on räjähtänyt lakimuutosten jälkeen.
Ja tämän luulisi olevan jo vitsin kaiken tämän jälkeen, mutta ei; Jopa toimeentulotuen suojaosat poistettiin juuri, ettei tarvitse miettiä enää hetkeäkään että voisiko tehdä edes jotain pientä itsensä elättämiseksi jos ei töitä saa tai niihin kykene.
Vierailija kirjoitti:
Aivan oikein.
Persut haluaa köyhdyttää keskiluokan ja siirtää kaiken varallisuuden rikkaimmalle 2%:lle.
Huom, autoakaan et voi sitten omistaa.
Siirrytäänkö asumaan luolissa?
"Eduskunta hyväksyi potkulain."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se toisaalta vähän väärin että ikänsä töitä tehnyt ja veroja maksanut ei saa sen yhden hädän hetkellä yhteiskunnalta sitäkään vähää apua mitä sellainen joka ei ole päivääkään töitä tehnyt tai senttiäkään veroja maksanut.
Tämä! Joku ryyppää ja rällää kaikki rahansa ja saa kaiken elämiseen tarvittavan koko elämänsä ajan.* Joku toinen tekee hullun lailla töitä, opiskelee, perustaa perheen, ostaa asunnon ja sairastuu, eikä saa yhtään mitään avustusta** että pääsisi jaloilleen uudelleen. Kaikki työ on mennyt hukkaan kun talo pitää myydä ja palata takaisin alkupisteeseen.
* persu (ap)
**normaali ihminen
Kai tajuit, että tämäkin ketju on ryssänpersun tekemä.
Nykyisen hallituksen politiikka on todella lyhytnäköistä: ei osata ollenkaan hahmottaa, mitä leikkauksista seuraa pidemmällä aikavälillä.
Ellei sitten ole hallituksen tarkoituskin kurjistaa keskiluokka pois. Uudessa Suomi-valtiossa on vai äveriäs eliitti ja kurjalisto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalietuudet ovat tarkoitettu köyhille, ei ahneille. Jos on varallisuutta niin siitä voi hankkiutua eroon ensin.
No kerro mitä hyötyä on hankkiutua eroon esimerkiksi omasta kodista. Sen jälkeen saa tukia, joo. No onko se sitten parempi, että tuetaan ihmisten kaduille ajamista? En vaan tajua.
Ei niitä tukia heti saa. Ensin pitää käyttää asunnon myynnistä saatuja rahoja. Asumistukeen tuli viime vuonna varallisuusraja.
Ei kukaan halua enää vuokrata sähkölämmitteistä asuntoa, kun ansiosidonnainen leikattiin. Kela maksaa yksin asuvalle lämmitykseen maksimissaan 46 euroa kuukaudessa.
Asunnossa pitää olla kaukolämpö mikä kuuluu vuokraan.
Tämä! Joku ryyppää ja rällää kaikki rahansa ja saa kaiken elämiseen tarvittavan koko elämänsä ajan. Joku toinen tekee hullun lailla töitä, opiskelee, perustaa perheen, ostaa asunnon ja sairastuu, eikä saa yhtään mitään avustusta että pääsisi jaloilleen uudelleen. Kaikki työ on mennyt hukkaan kun talo pitää myydä ja palata takaisin alkupisteeseen.