Nämä kammopakkaset ovat saaneet minut harkitsemaan muuttoa pois Suomesta
Eihän tässä ole mitään järkeä, että osa vuodesta menee hukkaan kun mitään ei voi tehdä pakasten vuoksi ja kaikki maksaa sähköstä lähtien aivan helvetisti.
Kommentit (123)
Niiden keskieurooppalaisten talojen lämmöneristys on onnetonta. Ainakin Amsterdamissa oli kylmä sisällä helmikuussa.
Paljonko on pakkasta ja missäpäin Suomea. Lappeenranta - 16.
Minusta nämä pakkaset on olleet ihan hyvää vaihtelua elämään. Yleensä olen kokoajan menossa tai touhuamassa jotain töiden jälkeen ja etenkin viikonloppuna. Nyt on vaan ollut kotona rauhassa pitelemässä tulia uunissa ja lukiessa kirjoja. Kotona ilman mitään tarvetta mennä pää kolmantena jalkana kaupungilla, ettei vaan jää mistään paitsi. Kerrankin on levännyt olo kun maanataina lähti töihin.
Ymmärrän kyllä että kaikki ei tykkää ja joillekkin tosi kallista lämmityskulujen takia.
Mitkä vtun kammopakkaset? Normaali talvisää kyseessä. Te olette heikkoja ja nössöjä tietokone ja puhelin kansaa. Pitsaa ja kolaa ja rahaa tekemättä mitään. Säälittävää sakkia.
Kun on tuo kiinteähintainen sähkösopimus, niin tuossa tuo sähkölämmitin huutaa punaisena. Äsken kävin sähkösaunassa.
Kesällä saunon pihasaunassa, joka lämpiää oman tontin roskapuilla. Niillä pajuilla ja lepillä. Myös se saunan käyttövesi.
Talvella on liian karua lämmittää pihasauna.
Jos joku tykkää jatkuvasta kuumuudesta, niin muuttakoon.
Eipä näitä pakkasia enää joka vuosi ole etelässä ollut, toisaalta ilmastonmuutoksen vuoksi ei voi tietää minkälaisia, tai miten ankaria talvia on tulossa.
Pienenpi omakotitalo olisi etsinnässä, mielellään vanha maatila ja puilla lämmitettävä, maata sen verran, että saa aurinkopaneeleita laitettua ja pienen kasvimaan.
Vierailija kirjoitti:
osa vuodesta menee hukkaan kun mitään ei voi tehdä pakasten vuoksi
Miten niin MITÄÄN ei voi tehdä "pakasten" vuoksi?
- lämpö: mene saunaan
- uinti: mene uimahalliin, kylpylään
Kerro, mitä haluat tehdä, mitä ei talvella voi. Ulkoterassilla kaljaa? No ota sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää että ennen eli noin 5 vuotta sitten kyettiin vielä kerrostaloissa lämmittämään sisätilat. Nykyään ei onnistu pakkasella.
Vielä enemmän ihmetyttää kun parikymppisenä tarkeni istua pilkillä -30 asteen pakkasella. Silloin ei edes ollut mitään erikoisen lämpimiä vaatteita. Nykyisin kuuskymppisenä ei tarkene edes -10 asteessa vaikka vaatteetkin on kehittynyt. Kyllä pakkanen on kylmentynyt.
Sinä olet vanhentunut! 😄 Veri ei kierrä enää entiseen malliin ja lihasmassa pienentynyt.
En ymmärrä mitä ei voi tehdä pakkasella? Ihan normaalisti olen käynyt töissä, kaupassa ja lenkillä. Ainoastaan turhat autoajelut jääneet ja kauppareissut esim. tulee herkemmin hoidettua työmatkalla. Luonto on nyt kauneimmillaan, juoksu lenkkejä en tee nyt mutta pitkiä kävelylenkkejä. Vaatetta vaan tarpeeksi. Sitten on ihana istua takan ääressä ja vaikka juoda kaakaota lasten kanssa.
Kannattaa muuttaa pois Suomesta, jos on mahdollista. Onneksi moni on lähdössä. Saas nähdä miten eläkeläisten käy. Mutta ei ole enää mun ongelma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin vuosikausia maassa jossa talven alimmat lämpötilat eivät koskaan menneet pakkasen puolelle ja tammikuussa kuljettiin joskus shortseissa. En ole omassa kodissani palellut koskaan Suomessa niin paljon kuin siellä.
Englannissa kun asuin vuoden niin oli näin juuri. Vietin päivät yliopiston kirjastossa, koska siellä oli lämmintä. Piti mun opiskellakin eli ihan hyvä. Mutta oma huoneeni oli ihan jäässä.
Minä olen asunut keväällä Pohjois-Ranskassa. Vaikka päivät oli lämpimiä, öisin oli ihan kamalaa! Se kosteus ja kiviseinistä huokuva kylmyys! Paksun täkin allakin oli kylmä ja se kylmän kosteisiin lakanoihin meno, hyh! Koskaan en ole Suomessa palellut öisin niin, en edes vanhassa talossa asuessa!
Entäs kun tulee ne kammohelteet tai kammo metsäpalot tai kammomyrskyt tai kammosadekausi tai kammotaifuuni...
Vierailija kirjoitti:
Lontoossa oli +10 astetta ja nurmikot vihreinä viime viikolla. Kurja tulla Suomeen sään puolesta ja vähän kaiken muunkin. Suomesta on tullut tosi ankea paikka ilmapiirin vuoksi.
Olen ollut talvella Lontoossa ja en todellakaan kaipaa sitä koleaa ja märkää keliä ja kylmiä huoneita. Paljon mieluummin otan tuulettoman kuivan 20 asteen pakkaskelin ja lämpimät asunnot. Todella mukava ulkoilla rapsakassa pakkaskelissä, kunhan vaan pukeutuu oikealla tavalla ja sen jälkeen palata lämpöiseen kotiin.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitä ei voi tehdä pakkasella? Ihan normaalisti olen käynyt töissä, kaupassa ja lenkillä. Ainoastaan turhat autoajelut jääneet ja kauppareissut esim. tulee herkemmin hoidettua työmatkalla. Luonto on nyt kauneimmillaan, juoksu lenkkejä en tee nyt mutta pitkiä kävelylenkkejä. Vaatetta vaan tarpeeksi. Sitten on ihana istua takan ääressä ja vaikka juoda kaakaota lasten kanssa.
Yritin kävellä 10 min tuolla ja keuhkot huusivat hoosiannaa ja loppupäivän oli tosi nihkeä olo. Enpä ihan keksi millä vaatekappaleella asian ratkaisen. Ensin töihin istumaan sisälle ja sen jälkeen kotiin istumaan sisälle. 0 liikuntakertaa tammikuun aikana. Kesällä urheilen 5-6 kertaa viikossa. Ei Suomessa asuminen ole tämän arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin kävellä 10 min tuolla ja keuhkot huusivat hoosiannaa ja loppupäivän oli tosi nihkeä olo. Enpä ihan keksi millä vaatekappaleella asian ratkaisen. Ensin töihin istumaan sisälle ja sen jälkeen kotiin istumaan sisälle. 0 liikuntakertaa tammikuun aikana. Kesällä urheilen 5-6 kertaa viikossa. Ei Suomessa asuminen ole tämän arvoista.
Itse poljin tänäänkin pakkasessa 1,5 tuntia polkupyörällä eikä mitään ongelmia. Käyn myös hiihtämässä yli 20 asteen pakkasessa, eikä keuhkoni ole moksiskaan. Kannattais varmaan mennä lääkäriin, keuhkoissasi on joku pahasti vialla.
Oikeassa olet. Tulisi tehtyä kävelyretkiä paljon ulkomailla, jos suht turvallinen paikka ja kunto olisi hyvä.
Loppuviikosta on pohjosessa leudompaa kuin etelä-suomessa, että sinne vaan.
Mulla tuli eilen kuuma vaikka olikin pakkanen. Olin pukeutunut todella lämpimästi ja se kostautui sisätiloissa. Että ei oiken tiedä mitä sitä päälleen laittaisi. Jossain lämpimässä maassa ei tarvi ikinä toppatakkia.
Lenkkeily, puistossa istuminen, ulkona ryyppääminen, ulkona hengailu yms.