Nämä kammopakkaset ovat saaneet minut harkitsemaan muuttoa pois Suomesta
Eihän tässä ole mitään järkeä, että osa vuodesta menee hukkaan kun mitään ei voi tehdä pakasten vuoksi ja kaikki maksaa sähköstä lähtien aivan helvetisti.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli eilen kuuma vaikka olikin pakkanen. Olin pukeutunut todella lämpimästi ja se kostautui sisätiloissa. Että ei oiken tiedä mitä sitä päälleen laittaisi. Jossain lämpimässä maassa ei tarvi ikinä toppatakkia.
Niin siis se toppatakki otetaan pois sisätiloissa. Ihan vaan tiedoksesi. Ei sitä toppatakkia Suomessakaan tarvita kuin muutama kuukausi ja siis silloinkin ainoastaan ulkona.
Ei voi kuin hämmästellä, että ikänsä Suomessa asunut (oletus) ihminen ei osaa pukeutua oikein talvisäällä, eikä ymmärrä, ettei talvella olla ulkovaatteissa sisällä, ellei lämmityksessä ole joku pahasti vialla.
Paras ilmasto on ehkä Amerikassa maan keskivaiheilla. Lunta ei ole kuin harvoin ja se sulaa yleensä parin päivän sisällä. Talvella on sellaista 20-10 asteen päivälämpöä. En mä ymmärrä mistä näissä Suomen pakkasissa ja talvessa pitäisi riemuita. Puolet vuodesta et voi tehdä ulkona oikein mitään. Mua ei kiinnosta tippaakaan hiihtäminen tai muut talvilajit. Mitä vanhemmaksi olen tullut sitä enemmän on ruvennut kyllästyttämään kun puolet vuodesta on talvea. Eikä täällä edes ole kevättä tai syksyä. Ne on sama kuin talvi muualla. Keväästä puhuminen on varsinkin vitsi. Kyllä se on ihan talvea lumisateineen. Sen lisäksi kesälläkin on liian usein kylmä kuten viime kesäkuu. Mieleen jäi kylmyys ja kun on ollut pari viikkoa lämmintä niin loppu kesä onkin sitten syksyä. Keski-Euroopassa elokuu on kuumin kuukausi ja syyskuukin on vielä täysin kesää. Samoin lokakuukin meidän mittapuulla.
Mä olen kurkkuani myöten kyllästynyt tähän liki ainaiseen kylmyyteen. Sinä talvena kun Etelä-Suomessa ei ollut lunta ja oli leutoa. Ymmärsin aivan oikeasti etten kaipaa pakkasia tai kinoksia. Liian usein kesälläkin on niin kylmä ettet viitsi juoda edes kahviasi pihalla istuen kun pitäisi olla villapaita. Pidän enemmän lehtimetsien alueen rehevästä monipuolisesta luonnosta. Suomessa ei ole paljoa muuta kuin näitä pohjoisia havumetsiä. Eikä mikään kasva täällä ei edes peruna kunnolla saati vehnä. Suomessa ei järjellä ajatellen kannata viljellä kuin heinää karjan rehuksi.
Havumetsien neulaset ovat pilanneet maan happamaksi ja kesät ovat lämpösummaltaan liian kylmiä oikeastaan kaikkeen viljelyyn. Eihän Suomi ole pystynyt kylmyyden ja huonon maanlaadun vuoksi ruokkimaan edes väestöään kunnolla kuin hyvänä satovuosina. Pettua syötiin yleisesti silloinkin. Viimeisin lähes nälänhätä koettiin viimesotien aikana kun Karjalan mukana menetettiin suuri osa parhaista peltomaista. Menetys oli suuri mutta kertoo kaiken kun tynkä Suomen pellot eivät pystyneet ruokkimaan kansaa.
Madeiralla ollut kerran helmikuussa ja kyllä oli illalla ja yöllä sisällä kylmää, piti käydä henkkamaukassa ostamassa flanelliyöhousut ja lämpimät sukat, että tarkeni nukkua.