Vanhemmat, millaisia aikuisia haluatte lapsistanne kasvattaa?
Ihan uteliaisuuttani kyselen näin lapsettomana 40v (hylkiö?) setämiehenä, että millaisia aikuisia te jo pariutuneet ja lapsia "hankkineet" toivotte saavanne? Sekä miesten että naisten vastaukset kelpaavat. Varsinkin kiinnostaa mitä poikalapsista, joista tulee toivottavasti aikoinaan miehiä, toivotte saavanne? Tällä hetkellä suosituin "ura" näyttää olevan fundamentalistikristitty incel-somevaikuttaja-poliitikko. Sopisiko teille että pojastanne kasvaa tällainen? Vai oletteko edes miettineet koko asiaa? Käsitykseni on että nuoret monesti kapinoivat vanhempiensa arvomaailmaa vastaan ja fundamentalistikristittyys + incelliys lienee nopein tapa saada monet nykyvanhemmat raivoihinsa. Vai olenko väärässä ja kykenisitte rakastamaan ja tukemaan vaikka poikanne olisi huumeitakäyttävä murhaaja? Kuten sanoin, kysyn lähinnä siksi kun itsellä ei ole kokemusta kasvatustyöstä. Jotenkin tuntuu että tämä "millaisia aikuisia haluatte kasvattaa"-keskustelu puuttuu täysin mediasta ja siksikin olen utelias. Kiitos jo etukäteen vastauksista.
Kommentit (5)
Sellaisen, joka ei ole enää riippuvainen kummastakaan vanhemmasta, kun on täysi ikäinen. Ettei esim äiti aina passaa joka asiassa, esim ruoan haussa. Sellainen on jo häpeällistä. Sitä voi odottaa lapselta, vammaisestakin, muttei aikuiselta vammaiselta ! Jos ei ole täysin halvaantunut.........siis jos niitä olisi mulla.......mutta muuten !
Voisitko vielä avata mitä tarkoitat "tavallisuudella"? Tarkoittaako se esim. korkeakoulututkintoa? Monessa maassa korkeakoulututkintoon täytyy vanhempien säästää pitkä, pitkä aika jo lapsen lapsuudesta alkaen. Niin ja mitä tarkoitat "erilaisella polulla"? Siitäkin olisi mukava kuulla lisää, että miten se poikkeaa omasta lapsuudestasi/nuoruudestasi. Kiitos vastauksestasi.
Minulla on kolme poikaa, jotka kaikki ovat erilaisia persoonia ja olleet sitä pienestä saakka. Joukossa on introverttia ja ekstroverttia, urheilullista ja taiteellista. En usko, että minun tai mieheni kasvatus heidän persooniaan muokkaa. Enemmän merkitystä on mallioppimisella, eikä vain meiltä vaan myös sisaruksilta ja kavereilta.
Olen pyrkinyt siihen, että lapset näkisivät työnteon olevan mielekästä muutenkin kuin rahan puolesta, sisäisen motivaation olevan ulkoista tärkeämpää, katkeruuden olevan täysin turhaa ja elämän kauniin turhuuden olevan tärkeää.
Jostakin luin, että lopulta lapsi valitsee joka tapauksessa itse ammattinsa ja arvonsa, joten kasvattaja voi panostaa vain siihen, pysyykö hän väleissä aikuisen lapsensa kanssa. Eli tärkeintä on olla reilu ihminen lapsilleen.
Vierailija kirjoitti:
Sellaisia pärjääviä ihmisiä, jotka osaavat huolehtia itsestään elämässä. Ihan tavallisia ihmisiä, jotka löytävät oman tapansa pärjätä elämässä ja toivottavasti myös oman tapansa nauttia elämästä. Olkoon se oma tapa sitten mitä tahansa. Jo nyt noista nuorista näkee, että heidän oma polkunsa on ihan erilainen kuin itse olisn ajatellut, mutta antaa olla kun ovat itse asiaa pohtineet. Toinen jo asuu omillaan ja lupaavalta näyttää, että osaa huolehtia itsestään ja raha-asioistaan järkevästi. Osaa sopivasti yhdistää velvollisuudet, hauskanpidon ja liikunnallisen elämän.
Tämä meilläkin. Nuorinkin nyt jo 24v
Kouluttautuneita, työssäkäyviä, perhekeskeisiä, toiset huomioivia ja ihania kaikki 4!
Eipä me olla kuin esimerkillä kasvatettu siihen mikä on oikein tai väärin, miten selvitään omilla rahoilla ja mikä on perheen merkitys. Jokainen valinnut tiensä itse ja ne vanhemmat olemme hyvin tyytyväisiä, ei valittamista
Sellaisia pärjääviä ihmisiä, jotka osaavat huolehtia itsestään elämässä. Ihan tavallisia ihmisiä, jotka löytävät oman tapansa pärjätä elämässä ja toivottavasti myös oman tapansa nauttia elämästä. Olkoon se oma tapa sitten mitä tahansa. Jo nyt noista nuorista näkee, että heidän oma polkunsa on ihan erilainen kuin itse olisn ajatellut, mutta antaa olla kun ovat itse asiaa pohtineet. Toinen jo asuu omillaan ja lupaavalta näyttää, että osaa huolehtia itsestään ja raha-asioistaan järkevästi. Osaa sopivasti yhdistää velvollisuudet, hauskanpidon ja liikunnallisen elämän.