HS: Professori sanoo suoraan: on tullut aika leikata eläkkeitä
"Hallitus toisensa jälkeen pitää kiinni eläkelupauksesta. Siksi nuoret sukupolvet joutuvat tinkimään eikä sukupolvien välinen epäoikeudenmukaisuus hellitä, Talouspolitiikan arviointineuvoston puheenjohtaja Niku Määttänen sanoo."
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että eläkkeitä ei leikata niin kauan kuin suuret ikäluokat on hengissä. Kun he ovat kuolleet tulee eläkeleikkuriin menemään 70-luvulla syntyneet. Eläkkeitä toki leikataan siten, että leikkaukset kohdistuvat alle 2000 euron eläkkeisiin ja hyvätuloisilta eläkeläisiltä ei leikata. Ainakin jos oikeisto on päättämässä (ja onhan se).
heh...aina on uudet 'suuret ikäluokat' kulloisessakin vaiheessa
Juuri oli Ylen uutisissa, että syntyvyysennusteessa luvut vaan pienenee entisestään. Vielä joskus 1000 eläkeläistä on "suuri ikäluokka" ja syntyviä on vuodessa 10. Silloin kylä kansanedustajia on enää kolme, ja jokaisella heistä on myös neljä eri ministerisalkkua.
Vierailija kirjoitti:
Olen rukoillut että eläkkeistä leikataan. Raha kuuluu saada työstä, ei ilmaiseksi. Laittakoot rahastoon ne, jotka tarvitsevat eläkettä
No, kyllä mua jurppisi oikeasti, jos vielä leikattaisiin eläkettä itseltä. Suuret ikäluokat sai maksamansa eläkerahat takaisin lastensa ja lastenlastensa niskasta jopa 4-5 kertaisena, mutta minun maksamistani eläkerahoista tulen itse saamaan takaisin korkeintaan 15-20%. Siitä kun vielä leikataan, niin alkaa pikku hiljaa tuntua, että aika montaa muuta joutuu elättämään.
Lopettakaa koko järjestelmä ja maksakaa takaisin jo maksetut eläkerahat, niin sitten voin hyvin itse säästää oman eläkkeeni.
Voisiko joku selittää minulle tyhmälle, miten eläkkeiden leikkaaminen auttaisi valtion taloutta? Tässäkin ketjussa puhutaan heti "yli 3000 euron" eläkkeistä, mutta eihän niitä makseta valtion kassasta?
Tarkoittaako professori siis, että niitä pienimpiä kansaneläkkeitä pitäisi leikata, joilla kitkutellaan nytkin? Eli eläkeläisiä yhä enemmän toimeentulotuen piiriin - tämä auttaa miten? Luotetaanko siihen, etteivät nuo köyhät eläkeläiset kehtaa tai tajua hakea tt-tukea, joten kuolisivat pois?
Artikkeli on maksumuurin takana, joten en tiedä, mistä siinä puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset aina rääkyy et itse on elääkkeet maksettu ja tienattu. Ihan höpöä. Ei pidä paikkaansa. Ei tässä toivottavasti olla pieniä eläkkeitä leikkaamassa vaan niitä ökyeläkkeitä. Jos siis olisi päättäjillä järki päässä. Purjehdus ja golf ei ole ihmisoikeus.
Olen vuoden 1993 jälkeen maksanut palkastani pakollista eläkevakuutusmaksua sellaisen summan, että sijoitettuna se vastaa tällä hetkellä vähän yli 500 000 euron summaa. Mihin siis perustat sen, että en ole maksanut etukäteen omaa eläkettäni?
Olen muuten siirtänys nin 8% tuloistani vastaavalla tavalla sivuun ja minulla on siten työvuosien jälkeen tuollainen summa ihan vapaassa käytössäni sijoituksina. Pidätkö sitäkin huijauksena eli en ole itse säästänyt sitä?
Höpöhöpö.Menisit töihin.
Maksoin viime kuussa (kuten jokaisessa) palkastanj eläkemaksuja 450 euroa. Kertymää tästä tuli noin 100. Jos kupsahdan ennen eläkeikää (ihan mahdollista koska eläkeikä alkaa lähennellä 70 vuotta), senttiäkään en minä tai perilliseni tule tuostakaan kertymästä näkemään.
Ottaisin milloin vain tuon 450 euroa ja sijoittaisin sen itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elän ihan eri maailmassa kuin kirjoittajat. Mutta olenkin muinaisjäänne.
Suvun ja tuttavapiirin eläkkeet alle mediaanin ja täällä puhutaan että 3000 euroa saisi korkein eläke olla.
Kuitenkin niin suku kuin tutut tehneet töitä teinistä 63-vuotiaaksi. 20 - luvulla syntyneen elökeikä taisi olla 65 kun jäi eläkkeelle.
Mutta jatkakaa, onhan hauska kurkistella maailmaan jossa ei työväestöä ja köyhiä tunneta eikä tiedetä heistä mitään.
Suuret ikäluokat eläköityivät keskim 59 v. Ei siinä sinun " taisi olla" oikein toimi.
Tiedän ihan tarkalleen. Eläkeikä oli 65 kutdn edelleen on esim kelan vanhuuseläkkeen ikä.
Tiedätkö että keskimäärin ei tarkoita "kaikki". &
Vtut ollut heille 65 vanhuuseläke ikäraja. Niin keskimäärin tarkoittaa keskimäärin. Antaa hyvän keskiarvon misdä iässä työnsankarit jäivät keskimäärin palkalliselle lomalle muiden piikkiin.
Boomerit ovat kyllä iilimatoja. Rakensivat vanhempiensa harteille korttitalon ja muiden pitäisi olla muka kiitollinen tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen rukoillut että eläkkeistä leikataan. Raha kuuluu saada työstä, ei ilmaiseksi. Laittakoot rahastoon ne, jotka tarvitsevat eläkettä
No, kyllä mua jurppisi oikeasti, jos vielä leikattaisiin eläkettä itseltä. Suuret ikäluokat sai maksamansa eläkerahat takaisin lastensa ja lastenlastensa niskasta jopa 4-5 kertaisena, mutta minun maksamistani eläkerahoista tulen itse saamaan takaisin korkeintaan 15-20%. Siitä kun vielä leikataan, niin alkaa pikku hiljaa tuntua, että aika montaa muuta joutuu elättämään.
Lopettakaa koko järjestelmä ja maksakaa takaisin jo maksetut eläkerahat, niin sitten voin hyvin itse säästää oman eläkkeeni.
Suuret ikäluokat ovat ahneita ja törkeitä riistäjiä.
Joku näköjään poisti aiemman kommenttini. 70-luvulla syntyneiltä on jo poistettu alle 23-vuotiaana tienatut eläkkeet, leikattu pois superkarttuma, poistettu mahdollisuus työttömyysputkeen, nostettu eläkeikää useilla vuosilla eli 63 vuodesta 68 vuoteen ja sen myötä tietysti palkkatulosta kertyy se eläke aiempaa huonommin.
Lisäksi on lisätty erilaisia elinikäkertoimia.
Nostetun eläkeiän johdosta pitkä työttömyys tai työkyvyttömyys ennen varsinaista eläkeikää lisääntyy, mikä entisestään vaikuttaa omaan eläkekertymään.
Kaiken kaikkiaan asetelma on epäreilu. Nykyiset eläkeläiset ovat saaneet jopa 70 %:n eläkkeet verrattuna palkkatuloon. Meillä se on hädin tuskin 50 %, jos työura jatkuu eläkeikään saakka.
Samalla on suurtyöttömyys ja ansiosidonnaisia leikattu rajusti.
Olen eläkkeeni maksanut ja minulla on oikeus saada eläkkeeni. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Yli 3 tonnin eläkkeet leikkuriin.
Ensiksi pitää saada eläkekatto. Se on ollut mm Ruotsissakin kauan. Muistaakseni Ruotsin eläkekatto on n 4000e joten miksi ei meille voi samaa tehdä?
No kiva jos leikataan se pieninkin eläke jonka olen onnistunut hankkimaan, eli korkeakoulututkinnon. Töitä en ole saanut. Paskaakos tässä maassa tekee yhtään mitään kun tuhkatkin viedään pesästä.
Ei se minuakaan haittaisi, jos olisi professorin eläke tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku selittää minulle tyhmälle, miten eläkkeiden leikkaaminen auttaisi valtion taloutta? Tässäkin ketjussa puhutaan heti "yli 3000 euron" eläkkeistä, mutta eihän niitä makseta valtion kassasta?
Tarkoittaako professori siis, että niitä pienimpiä kansaneläkkeitä pitäisi leikata, joilla kitkutellaan nytkin? Eli eläkeläisiä yhä enemmän toimeentulotuen piiriin - tämä auttaa miten? Luotetaanko siihen, etteivät nuo köyhät eläkeläiset kehtaa tai tajua hakea tt-tukea, joten kuolisivat pois?
Tyhmälle tosiaan..
Eläkkeiden leikkaus-> tyel maksujen pienentäminen-> työikäisille jää enemmän palkasta käteen ja työnantajien palkan sivululut laskevat-> mahdollisuus palkata lisää/ investoida
Vierailija kirjoitti:
Maksan 19, 5 % veroa hävettävän pienestä eläkkeestäni, just menee hiukka valtionveron puolelle.
Mutta jos en saisi eläkettä, työnantajieni maksamaa vakuutusrahaa, olisin sensijaan veronmaksajien taakkana. Nyt kuitenkin kunta saa omansa ja voi vaikka panna rahan päivähoitoon. Tai kustantaa virkanaisen joka lähettää pyynnöstä luettelon paikallisista siivousliikkeistä joista voi kysellä.
Sinä selviät vähällä, minulla eläke on bruttona 2367 e/kk ja vero% 26. Jos saisin tuon ensiotulona, olisi vero% alle 15.
Vierailija kirjoitti:
Maksoin viime kuussa (kuten jokaisessa) palkastanj eläkemaksuja 450 euroa. Kertymää tästä tuli noin 100. Jos kupsahdan ennen eläkeikää (ihan mahdollista koska eläkeikä alkaa lähennellä 70 vuotta), senttiäkään en minä tai perilliseni tule tuostakaan kertymästä näkemään.
Ottaisin milloin vain tuon 450 euroa ja sijoittaisin sen itse.
Sama homma. 600e kk menee ahneille ikilomalaisille , jotka eivät itse maksaneet ja jäivät lomailemaan pysyvästi 59 vuotiaina
Laitetaan 3000 euron yläraja KAIKILLE eläkkeille ja takautuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmälle tosiaan..
Eläkkeiden leikkaus-> tyel maksujen pienentäminen-> työikäisille jää enemmän palkasta käteen ja työnantajien palkan sivululut laskevat-> mahdollisuus palkata lisää/ investoida
Mutta samalla kun eläkkeet pienenevät, kasvavat yhteiskunnan kulut vanhustenhoidossa. Nyt voi siitä 1800 e/kk eläkkeestä ottaa hyvinvointialueelle 1720 e ja vanhukselle jää 80 e. Kun eläke pienenee, joutuu hyvinvointialue keksimään, mistä ottaa puuttuvat maksut. Jääkö vanhuksesta perikunnalle isot velat, jotta hoitokulut saadaan katettua?
Alex ja Suzanne. Voivat vetää juonnot kolmella kielellä.
Tilastojen mukaan suuret ikäluokat eläköityivät keskimäärin 62 v iässä, mutta heistä yli 20% teki töitä vielä 75v iässä eli sai ansiotuloja tai yrittäjätuloa.