Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Professori sanoo suoraan: on tullut aika leikata eläkkeitä

Vierailija
03.02.2026 |

"Hallitus toisensa jälkeen pitää kiinni eläkelupauksesta. Siksi nuoret sukupolvet joutuvat tinkimään eikä sukupolvien välinen epäoikeudenmukaisuus hellitä, Talouspolitiikan arviointineuvoston puheenjohtaja Niku Määttänen sanoo."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011737478.html

Kommentit (155)

Vierailija
101/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli 3 tonnin eläkkeet leikkuriin.

Ensiksi pitää saada eläkekatto. Se on ollut mm Ruotsissakin kauan. Muistaakseni Ruotsin eläkekatto on n 4000e joten miksi ei meille voi samaa tehdä? 

Koska samalla myös eläkekertymä pienenee, ei voida ottaa palkasta joka kuukausi 5000 euroa eläkevakuutusmaksuja, jos eläkettä tulee saamaan vain 4000 e. Lisäksi Ruotsissa yrityksillä on runsaasti työnantajan maksamia yksityisiä eläkkeitä, jotka maksetaan työeläkkeen lisäksi. Isoja eläkkeitä siis on, niitä vain ei ole tilastoissa.

Vierailija
102/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset aina rääkyy et itse on elääkkeet maksettu ja tienattu. Ihan höpöä. Ei pidä paikkaansa. Ei tässä toivottavasti olla pieniä eläkkeitä leikkaamassa vaan niitä ökyeläkkeitä. Jos siis olisi päättäjillä järki päässä. Purjehdus ja golf ei ole ihmisoikeus.

Olen vuoden 1993 jälkeen maksanut palkastani pakollista eläkevakuutusmaksua sellaisen summan, että sijoitettuna se vastaa tällä hetkellä vähän yli 500 000 euron summaa. Mihin siis perustat sen, että en ole maksanut etukäteen omaa eläkettäni?

Olen muuten siirtänys nin 8% tuloistani vastaavalla tavalla sivuun ja minulla on siten työvuosien jälkeen tuollainen summa ihan vapaassa käytössäni sijoituksina. Pidätkö sitäkin huijauksena eli en ole itse säästänyt sitä?

Osa maksamistasi eläkevakuutusmaksuista on mennyt silloisten eläkkeiden rahoitukseen, eli sijoitustuottoja ei voi laskea ihan suoraan tuolla tavoin. Joka tapauksessa kannattaa laskea, kuinka paljon kuukausieläke on ja kuinka pitkäksi aikaa maksamasi eläkevakuutusmaksut teoriassa riittävät sen kattamiseen. Jos elät yli 80-vuotiaaksi ja saat eläkettä 3000 €/kk, niin maksamasi summa ei välttämättä riitä.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku selittää minulle tyhmälle, miten eläkkeiden leikkaaminen auttaisi valtion taloutta? Tässäkin ketjussa puhutaan heti "yli 3000 euron" eläkkeistä, mutta eihän niitä makseta valtion kassasta?

Tarkoittaako professori siis, että niitä pienimpiä kansaneläkkeitä pitäisi leikata, joilla kitkutellaan nytkin? Eli eläkeläisiä yhä enemmän toimeentulotuen piiriin - tämä auttaa miten? Luotetaanko siihen, etteivät nuo köyhät eläkeläiset kehtaa tai tajua hakea tt-tukea, joten kuolisivat pois?

Artikkeli on maksumuurin takana, joten en tiedä, mistä siinä puhutaan.

Tyhmälle tosiaan..

Eläkkeiden leikkaus-> tyel maksujen pienentäminen-> työikäisille jää enemmän palkasta käteen ja työnantajien palkan sivululut laskevat-> mahdollisuus palkata lisää/ investoida 

Ja sä uskot tosissasi, että ne palkkaisi lisää väkeä?

Tosissasi uskot niin?

Että työttömyysluvut pienenisi?  

Ja että tt-tukia ei enää tarvittaisi, kun kaikki saisi töitä?  Tuo naapurin kolmekymppinen jäbäkin, jota ei ole ikinä kiinnostanut mikään työnteko, lähtisi tuosta innokkaasti töihin?  Mihin?  Kun ei edes lumikolaa viitsi käteensä ottaa.  Tupakki siinä just ja just pysyy.

Miten musta tuntuu, että tässä on joku naivi vääristymä nyt ihmisten mielissä.

Jos valtio leikkaa eläkkeitä, niin ihme tapahtuu?

Vierailija
104/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

USA:ssa lapset maksavat vanhemmilleen kuukausirahaa ja hyvän hoitokodin palvelut n. 40 000 $/v, korvauksena vanhempien elämäntyöstä lapsiensa hyväksi. Sopii varmaan tämäkin vaihtoehto pitkän työelämän, suuren lapsikatraan elättäneille. Verot, eläke- ja sotumaksut maksaneille

Vierailija
105/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen toimeen omalla netto-eläkkeelläni. Olisi hyvä puhua eläkkeen netto-määrästä.

Maksan rutosti yhä eläketuloistani sairaskassaan ja solidaarisuus menoihin entiselle itäsaksalle. Samoin kohoaa koko ajan vanhuuden hoitomaksut, joita maksetaan sekä palkasta, että eläkkeestä. Mutta tulen toimeen 1900 nettituloilla, erinomaisesti. Keskieuroopassa.

Vierailija
106/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkettäis jos ei vituttais/naurattais. Joku mummeli taannoin valitteli, että sähkönhinta nousee ja alkaa olee liikaa hänen kesämökilleen. Vain Suomessa.

Vierailija
107/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksoin viime kuussa (kuten jokaisessa) palkastanj eläkemaksuja 450 euroa. Kertymää tästä tuli noin 100. Jos kupsahdan ennen eläkeikää (ihan mahdollista koska eläkeikä alkaa lähennellä 70 vuotta), senttiäkään en minä tai perilliseni tule tuostakaan kertymästä näkemään. 

Ottaisin milloin vain tuon 450 euroa ja sijoittaisin sen itse. 

Sama homma. 600e kk menee ahneille ikilomalaisille , jotka eivät itse maksaneet ja jäivät lomailemaan pysyvästi 59 vuotiaina 

Jos veroprosenttisi on 30  on menettämäsi summa, eläkevakuutusmaksusi,  600 euroa miinus 30 prosenttia jos vähän lohduttaa.

En muista tuollaista raivoa 1993 kun tyel-maksu tuli.  Maksoin 17 vuotta sitä korotettua.

Vierailija
108/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vtut ollut heille 65 vanhuuseläke ikäraja. Niin keskimäärin tarkoittaa keskimäärin. Antaa hyvän keskiarvon misdä iässä työnsankarit jäivät keskimäärin palkalliselle lomalle muiden piikkiin.*

Yleinen vanhuuseläkkeen ikäraja oli 65 v aina vuoteen 2005 asti. 2005-2017 se oli 63 v.

Ennen vuotta 2005 oli myös ammattikohtaisia alempia eläkeikärajoja etenkin kunnallisella puolella (opettajat yms) sekä aikaisemmin myös valtiolla yleinen 63 v.

Työttömyyseläkkeelle voi päästä 60-vuotiaana. 

Nämä poikkeukset eivät muuta sitä tosiasiaa, että se yleinen eläkeikä oli 65 v. Ja etenkin duunariammateissa töitä paiskittiin siihen asti, jos ei sitten päädytty työkyvyttömyyseläkkeelle ennen sitä.

Keskimäärin on siitä jännä juttu, että yksikin iso poikkeama vaikuttaa siihen. Jos on 10 henkilöä, joista yhdeksän työskentelee 65-vuotiaiksi, mutta yksi vaan 30-vuotiaaksi, niin keskiarvo eläkkeellejäämisiästä on 61,5.

Vierailija
109/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä eläkkeen leikkaukset johtavat siihen että yhä useampi joutuu anomaan kelasta tukia elämiseen ja se johtaa siihen että valtio velkaantuu lisää.

Vierailija
110/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä olevaa keskustelua leimaa kova tietämättömyys. Eläkkeisiin on tehty monen tyyppisiä leikkauksia ja uudistuksia. Nykyeläkkeet ovat oikeasti pieniä. Itse olen korkeasti koulutettu nainen, asiantuntijatehtävissä ja kolme lasta kasvattanut. Jään kohta eläkkeelle ja käteen tulee jäämään vajaat 1800 euroa kuussa ja sitä pidetään jo hyvänä eläkkeenä naiselle. Eläkeläiset eivät juuri enää säästä, vaan kaikki menee kulutukseen. Se osaltaan pyörittää kansantaloutta. He maksavat myös merkittävästi veroja, enemmän kuin palkasta. Oikeasti isoja eläkkeitä on vähän - itse en tunne ketään. Todennäköisesti tulevaisuudessa tulee poistumaan tutkinnosta tuleva eläkekertymä. Samalla voisi poistaa perhevapaista ja alle 23 vuotiaana tuleva eläkekertymä sekä opintoaikainen kertymä. Ei niitä meillekään ole tullut ja kadehdittavan hyvin tullaan pärjäämään, kuten te nuoret väitätte.

Vierailija
111/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen rukoillut että eläkkeistä leikataan. Raha kuuluu saada työstä, ei ilmaiseksi. Laittakoot rahastoon ne, jotka tarvitsevat eläkettä

Eli kun maksat eläkemaksuja palkastasi,sinulle ei eläke kuulukaan...sellainen viisas siellä

Vierailija
112/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Juha Sipilä aikanaan sanonut:   "Kaikenmaailman dosentit"

Vierailija
113/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Parempi kertanen rutina, kuin ainainen kitinä."

Vierailija
114/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

USA:ssa lapset maksavat vanhemmilleen kuukausirahaa ja hyvän hoitokodin palvelut n. 40 000 $/v, korvauksena vanhempien elämäntyöstä lapsiensa hyväksi. Sopii varmaan tämäkin vaihtoehto pitkän työelämän, suuren lapsikatraan elättäneille. Verot, eläke- ja sotumaksut maksaneille

Mistä tämä "tieto"?

Vierailija
115/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se heimona että on pakon edessä joutunut maksamaan yli 40 vuotta eläkemaksuja ja saa sitten kuunnella tällaista puhetta.

Naisille maksetaan niin huonoa palkkaa ja sitten kun on joutunut olemaan lasten syntymien takia kotona on eläke niin pieni, että siitä ei onneksi voi leikata.

Aloitin työt 1978 ja  ensimmäiset 5 vuotta meni niin, ettei eläkettä kertynyt. Sitten alkoi eläke kertymään mutta jossain vaiheessa olin useamman vuoden kotona lasten kanssa (4 lasta) ja sitten pari-kolme vuotta ennen eläkeikää jäin työttömäksi ja kaikki tämä näkyy eläkkeessä, jolle jäin nyt syksyllä. 

Eläke on vaivaiset 1180e/kk joten sitä ei varmaan enää voi pienentää. 

Työvuosia on kuitenkin kertynyt yli 30 kaiken kaikkiaan. 

Olen kyllä sitä mieltä, että yli 4 tonnin eläkkeitä ainakin voisi leikata. vaikka maksetaanhan niistä aika kovaa veroa. 

Vierailija
116/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tietoa koska tulee eläkekatto jo nyt maksuissa oleville eläkkeille?

Vierailija
117/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä olevaa keskustelua leimaa kova tietämättömyys. Eläkkeisiin on tehty monen tyyppisiä leikkauksia ja uudistuksia. Nykyeläkkeet ovat oikeasti pieniä. Itse olen korkeasti koulutettu nainen, asiantuntijatehtävissä ja kolme lasta kasvattanut. Jään kohta eläkkeelle ja käteen tulee jäämään vajaat 1800 euroa kuussa ja sitä pidetään jo hyvänä eläkkeenä naiselle. Eläkeläiset eivät juuri enää säästä, vaan kaikki menee kulutukseen. Se osaltaan pyörittää kansantaloutta. He maksavat myös merkittävästi veroja, enemmän kuin palkasta. Oikeasti isoja eläkkeitä on vähän - itse en tunne ketään. Todennäköisesti tulevaisuudessa tulee poistumaan tutkinnosta tuleva eläkekertymä. Samalla voisi poistaa perhevapaista ja alle 23 vuotiaana tuleva eläkekertymä sekä opintoaikainen kertymä. Ei niitä meillekään ole tullut ja kadehdittavan hyvin tullaan pärjäämään, kuten te nuoret väitätte.

Jäin miettimään tuota eläkkeen kertymistä perhevapailta.

Olen ollut eläkkeellä nyt reilun vuoden ja mielestäni minulle kyllä kertyi eläkettä myös vanhempienvapaan ajalta (äitiyslomat  vuosien 87-97 välillä). Ainoastaan hoitovapaan ajalta ei kertynyt.

Vierailija
118/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset aina rääkyy et itse on elääkkeet maksettu ja tienattu. Ihan höpöä. Ei pidä paikkaansa. Ei tässä toivottavasti olla pieniä eläkkeitä leikkaamassa vaan niitä ökyeläkkeitä. Jos siis olisi päättäjillä järki päässä. Purjehdus ja golf ei ole ihmisoikeus.

Älä höyri siinä. Vanhus on oikeasti se haavoittuvassa asemassa oleva, koska iästä ja iän tuomista vaivoista johtuen on vanhuksen aika hankalaa yrittää kohentaa talouttansa 

Sinä olet saanut jo kerran mitä olet itse halunnut, nimittäin eläkeiän noston 70 vuoteen. Olisit nyt tyytyväinen 

Se on edelleen vanhuksen oman ahneuden ja tyhmyyden syytä, että kuvitteli voivansa elää loisena vuosikymmeniä. Nyt makaa niinkuin petaa, ei se että on sikaillut oman elämänsä oikeuta vaatimaan et

Kyllä huomaa, että lapsi on tämän kirjoittanut. Äiti taitaa pyyhkiä vielä  takapuolenkin. 

Vierailija
119/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeet kokonaan pois ja perustulo/kansaneläke tilalle. Jokainen kun tietää että työuran päässä odottaa tietty summa, niin tähän voi sitten varautua tai olla varautumatta aivan miten itse haluaa. Tämä olisi kaikista reiluin ja oikeudenmukaisin järjestelmä. 

Vierailija
120/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen rukoillut että eläkkeistä leikataan. Raha kuuluu saada työstä, ei ilmaiseksi. Laittakoot rahastoon ne, jotka tarvitsevat eläkettä

Aika tavallisen iso potti nimen omaan työstä saatua rahaa on tullut maksetuksi eläkettä varten. Nytkö sitä ei saisikaan käyttää? Hassu olet!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä