Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Professori sanoo suoraan: on tullut aika leikata eläkkeitä

Vierailija
03.02.2026 |

"Hallitus toisensa jälkeen pitää kiinni eläkelupauksesta. Siksi nuoret sukupolvet joutuvat tinkimään eikä sukupolvien välinen epäoikeudenmukaisuus hellitä, Talouspolitiikan arviointineuvoston puheenjohtaja Niku Määttänen sanoo."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011737478.html

Kommentit (155)

Vierailija
121/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä professorin oma tuleva eläke? Paljonko on suuruudeltaan ja haluaako puolittaa sen?

Vierailija
122/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen rukoillut että eläkkeistä leikataan. Raha kuuluu saada työstä, ei ilmaiseksi. Laittakoot rahastoon ne, jotka tarvitsevat eläkettä

Voihan sitä leikata, mutta  ei niiltä, jotka ovat jo eläkkeensä maksaneet. Toki voi aloittaa kokeilun, jossa palkansaaja ei enää maksa eläkemaksuja, eikä sitten tulevaisuudessa saa eläkettäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli 3 tonnin eläkkeet leikkuriin.

Ensiksi pitää saada eläkekatto. Se on ollut mm Ruotsissakin kauan. Muistaakseni Ruotsin eläkekatto on n 4000e joten miksi ei meille voi samaa tehdä? 

Koska samalla myös eläkekertymä pienenee, ei voida ottaa palkasta joka kuukausi 5000 euroa eläkevakuutusmaksuja, jos eläkettä tulee saamaan vain 4000 e. Lisäksi Ruotsissa yrityksillä on runsaasti työnantajan maksamia yksityisiä eläkkeitä, jotka maksetaan työeläkkeen lisäksi. Isoja eläkkeitä siis on, niitä vain ei ole tilastoissa.

Eikös monisaa muissa maissa ole eläkekatto joten veikkaan että siihen joudutaan Suomessakin päätymään. Toki kuka vaan voi säästää yksityisen eläkkeen ja yksi tuttuni niin teki. Jäi eläkkeelle työstään 61 vuotiaana. Sanoi pärjäävänsä kun säästi lisäeläkkeen yksityisesti.

Vierailija
124/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset aina rääkyy et itse on elääkkeet maksettu ja tienattu. Ihan höpöä. Ei pidä paikkaansa. Ei tässä toivottavasti olla pieniä eläkkeitä leikkaamassa vaan niitä ökyeläkkeitä. Jos siis olisi päättäjillä järki päässä. Purjehdus ja golf ei ole ihmisoikeus.

Olen vuoden 1993 jälkeen maksanut palkastani pakollista eläkevakuutusmaksua sellaisen summan, että sijoitettuna se vastaa tällä hetkellä vähän yli 500 000 euron summaa. Mihin siis perustat sen, että en ole maksanut etukäteen omaa eläkettäni?

Olen muuten siirtänys nin 8% tuloistani vastaavalla tavalla sivuun ja minulla on siten työvuosien jälkeen tuollainen summa ihan vapaassa käytössäni sijoituksina. Pidätkö sitäkin huijauksena eli en ole itse säästänyt sitä?

Osa maksamistasi eläkevakuutusmaksuista

Ei, oma osuus kannattaa laskea juuri näin, koska juuri näin se on palkastani otettu. Ei minun tarvitse miettiä, onko maksamistani rahoista maksettu eläkettä muille, minun pitää ajatella asiaa siten kuin se eläkevakuutusyhtiöiden laskelmissa on tehty mietittäessä sitä, miten pitkään minun on sopivaa olla elossa, jotta maksamani maksut sijoitettuina riittävät. Eikä eläkkeeni ole lähelläkään 3000 e/kk, sillä jos olisi, olisi minulla omiakin rahastosäästöjä lähes miljoonan verran.

Vierailija
125/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyiset kolmi-nelikymppiset eivät taida tajuta, että tuo koskisi myös sitten heidän eläkkeitään. 

Ensin teet vuosikymmeniä töitä ja maksat eläkemaksuja, seuraat eläkkeen kertymistä vuosi vuodelta, suunnittelet sen perusteella eläkkeelle jäämisesi, asumisesi, menosi, lasket tarkkaan mihin eläke tulee riittämään, ja kun jäät eläkkeelle, sinulle ilmoitetaan, että saatkin 30 % vähemmän.

Sen lisäksi, että tuo tuhoaisi ihmisten toimeentulon, kansantaloudelle ja valtion sisäiselle rauhalle olisi myrkkyä se, että valtion antamiin lupauksiin eläkeajan toimeentulosta ei voisi luottaa. Miksi kukaan enää maksaisi mitään eläkemaksuja, jos niillä ei saisikaan sitä, mistä on sovittu? 

Vierailija
126/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen rukoillut että eläkkeistä leikataan. Raha kuuluu saada työstä, ei ilmaiseksi. Laittakoot rahastoon ne, jotka tarvitsevat eläkettä

No, kyllä mua jurppisi oikeasti, jos vielä leikattaisiin eläkettä itseltä. Suuret ikäluokat sai maksamansa eläkerahat takaisin lastensa ja lastenlastensa niskasta jopa 4-5 kertaisena, mutta minun maksamistani eläkerahoista tulen itse saamaan takaisin korkeintaan 15-20%. Siitä kun vielä leikataan, niin alkaa pikku hiljaa tuntua, että aika montaa muuta joutuu elättämään. 

Lopettakaa koko järjestelmä ja maksakaa takaisin jo maksetut eläkerahat, niin sitten voin hyvin itse säästää oman eläkkeeni.

Juuri näin!

Ja nykyisille demarieläkeloiseläjille eläkkeensä SEN MUKAAN MITÄ OVAT ITSE MAKSANEET, niin tämä homma menee reilusti ja tasapuolisesti, kuten sen kuuluisikin mennä. Mutta kyseinen demaripaskasakkihan alkaa siinä kohtaa ulvoa niin helvetisti, koska tietävät tasan tarkkaan että eivät ole maksaneet kuin murusia ja murto-osia siitä mitä kuppaavat ulos. Niiltä loppuisi kissanpäivät ja lojuminen, kun masuutus omien lasten sekä muiden tulevien sukupolvien piikkiin loppuisi kuin kanan lento.

Vierailija
127/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli 3 tonnin eläkkeet leikkuriin.

Ensiksi pitää saada eläkekatto. Se on ollut mm Ruotsissakin kauan. Muistaakseni Ruotsin eläkekatto on n 4000e joten miksi ei meille voi samaa tehdä? 

Koska samalla myös eläkekertymä pienenee, ei voida ottaa palkasta joka kuukausi 5000 euroa eläkevakuutusmaksuja, jos eläkettä tulee saamaan vain 4000 e. Lisäksi Ruotsissa yrityksillä on runsaasti työnantajan maksamia yksityisiä eläkkeitä, jotka maksetaan työeläkkeen lisäksi. Isoja eläkkeitä siis on, niitä vain ei ole tilastoissa.

Eikös monisaa muissa maissa ole eläkekatto joten veikkaan että siihen joudutaan Suomessakin päätymään. Toki kuka vaan voi säästää yksityisen eläkkeen ja yksi tuttuni niin teki. Jäi elä

Kyllä on, mutta eläkekattoon liittyy vahvasti eläkemaksukatto. Ongelmaksi tulee samantien se, että kun osan palkasta saa osinkoina eikä palkkana, ei eläkevakuutusmaksujakaan tarvitse maksaa yhtä paljon kuin nyt ja siitä taas seuraa, että edelleenkin eläkkeiden kanssa tulee olemaan ongelmia. Harva pientä eläkettä saava oivaltaa, että oma eläke on niinkin iso vain siksi, että suurta eläkettä saavat maksoivat aikanaan hirvittävän suuria eläkevakuutusmaksuja.

Vierailija
128/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, kyllä mua jurppisi oikeasti, jos vielä leikattaisiin eläkettä itseltä. Suuret ikäluokat sai maksamansa eläkerahat takaisin lastensa ja lastenlastensa niskasta jopa 4-5 kertaisena, mutta minun maksamistani eläkerahoista tulen itse saamaan takaisin korkeintaan 15-20%. Siitä kun vielä leikataan, niin alkaa pikku hiljaa tuntua, että aika montaa muuta joutuu elättämään. 

Lopettakaa koko järjestelmä ja maksakaa takaisin jo maksetut eläkerahat, niin sitten voin hyvin itse säästää oman eläkkeeni.

Käsittämätön strategia valtiolta panostaa kaikkensa vain vanhuksiin muiden kustannuksella. Jonkinlainen tiedostamaton kansallinen itsemurha ja viimeisenä tekona maksetaan kunniavelkaa ikäluokalle joka sai ihmiskunnan historian vauraimman elämän.

Vierailija
129/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä leikata, mutta  ei niiltä, jotka ovat jo eläkkeensä maksaneet. Toki voi aloittaa kokeilun, jossa palkansaaja ei enää maksa eläkemaksuja, eikä sitten tulevaisuudessa saa eläkettäkään.

Kannatan. Näin juuri suurten ikäluokkien eläkettä leikattaisiin n 80%

Vierailija
130/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksoin viime kuussa (kuten jokaisessa) palkastanj eläkemaksuja 450 euroa. Kertymää tästä tuli noin 100. Jos kupsahdan ennen eläkeikää (ihan mahdollista koska eläkeikä alkaa lähennellä 70 vuotta), senttiäkään en minä tai perilliseni tule tuostakaan kertymästä näkemään. 

Ottaisin milloin vain tuon 450 euroa ja sijoittaisin sen itse. 

Niin ottaisi moni muukin, mutta sitähän ei tehdä kun demaritorakoiden vaalikarja vaatii äänestys uskollisuudestaan lahjuksensa, joka maksetaan muilta varastetuilla rahoilla ja maksatetaan muiden piikkiin tehdyllä velalla. Kaikki vain siksi että tämä syöpäinen demarikommari häkkyrä jatkaisi pyörimistään ja rälssi saisi jatkaa sikailuaan entiseen tapaansa. Tämä koko vtun eläkekusetus on boomerirunkkujen ja demarirälssin keskenään puuhaama ja sopima kusetus, jossa molemmat loisii sekä hyötyy, ja lasku maksatetaan muilla tyypilliseen demaritorakoiden tyyliin. 

"Mä tarjoon, Sä maksat!" -perinteinen demariviisaus.

Vierailija
131/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyiset kolmi-nelikymppiset eivät taida tajuta, että tuo koskisi myös sitten heidän eläkkeitään. 

Ensin teet vuosikymmeniä töitä ja maksat eläkemaksuja, seuraat eläkkeen kertymistä vuosi vuodelta, suunnittelet sen perusteella eläkkeelle jäämisesi, asumisesi, menosi, lasket tarkkaan mihin eläke tulee riittämään, ja kun jäät eläkkeelle, sinulle ilmoitetaan, että saatkin 30 % vähemmän.

Sen lisäksi, että tuo tuhoaisi ihmisten toimeentulon, kansantaloudelle ja valtion sisäiselle rauhalle olisi myrkkyä se, että valtion antamiin lupauksiin eläkeajan toimeentulosta ei voisi luottaa. Miksi kukaan enää maksaisi mitään eläkemaksuja, jos niillä ei saisikaan sitä, mistä on sovittu? 

No suuret ikäluokat eivät juuri maksaneet eläkemaksuja. 

Vierailija
132/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eläkkeeni maksanut ja minulla on oikeus saada eläkkeeni. Piste.

Riippuu syntymävuodestasi

Vierailija
133/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin näkee että siellä on tyypillinen boomerirunkku, huolissaan vain että saa oman osuutensa loisintarahoista muiden piikkiin, muille ihan sama.

Nythän tilanne on että boomerikyrvät ei ole maksaneet kuin murto-osan kuppaamistaan eläkerahoista, ja nyt me sen kustantajat jäädään itse ilman kun meidän maksut menee ko. pskasakin lojumisen kustantamiseen täysinääräisesti.

Vierailija
134/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Demareissa oli aikanaan sellainen kuin Osku Pajamäki joka kritisoi suurten ikäluokkien eläkesysteemiä epäreiluksi. Tämä oli yli 15 vuotta sitten. Ukko hävisi tämän jälkeen kyllä täysin eikä ole kuulunut mitään. Taisi tehdä uransa kannalta virheen kun meni möläyttämään totuuden väärään maailman aikaan.

Demareissa on ollut yksittäisiä järki-ihmisiä joukossa, kuten Pajamäki ja Peltonen. Harmin paikka, kun syystä tai toisesta he sitten katoavat. Jäljellä on vain riiteleviä räkättirastaita.

Vierailija
135/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
136/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittämätön strategia valtiolta panostaa kaikkensa vain vanhuksiin muiden kustannuksella. Jonkinlainen tiedostamaton kansallinen itsemurha j

Demarisyöpäläislauman viimeinen kosto, kun kääntävät kansan kanssan ennen kippaamistaan, kui ali hassan konsanaan reetun laulussa. Loisinnan pitää jatkua Full HD-tasolla ihan viime sekunneille ennen kuin arkun kansi rämähtää kiinni.

Tämä kyseinen pskasakki kuvittelee sairaissa päissään että niillä on joku jumalainen oikeus kupata muita = lähinnä omia lapsiaan 100% tehokkuudella ja 600% elintasolla, vaikka siitä elintasosta eivät itse ole maksaneet EDES 20% :tia!

Vierailija
137/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis valtion eläkkeitä.  Suoraan menee minun,ikäni yksityisellä puolella työskenneelle taskusta.

Vierailija
138/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se heimona että on pakon edessä joutunut maksamaan yli 40 vuotta eläkemaksuja ja saa sitten kuunnella tällaista puhetta.

Parasta tottua vaan. Toivottavasti mennään puheista tekoihin.

Haista kpää v.ttu ja kuole syöpään.

Vierailija
139/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta eläkkeiden leikkaus pelastamaan Suomea. Eläkeläisten terveydenhuolllon alennukset riittäisivät.

Vierailija
140/155 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset aina rääkyy et itse on elääkkeet maksettu ja tienattu. Ihan höpöä. Ei pidä paikkaansa. Ei tässä toivottavasti olla pieniä eläkkeitä leikkaamassa vaan niitä ökyeläkkeitä. Jos siis olisi päättäjillä järki päässä. Purjehdus ja golf ei ole ihmisoikeus.

Miten niin ei ole itse maksettu? Okei hei,poistetaan koko eläkejärjestelmä ja siinä samalla KAIKKI sossupummi/työttömyysrahat. ihan kaikki pois viimeistä lusmutukisenttiä myöten. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme