HS: Professori sanoo suoraan: on tullut aika leikata eläkkeitä
"Hallitus toisensa jälkeen pitää kiinni eläkelupauksesta. Siksi nuoret sukupolvet joutuvat tinkimään eikä sukupolvien välinen epäoikeudenmukaisuus hellitä, Talouspolitiikan arviointineuvoston puheenjohtaja Niku Määttänen sanoo."
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset aina rääkyy et itse on elääkkeet maksettu ja tienattu. Ihan höpöä. Ei pidä paikkaansa. Ei tässä toivottavasti olla pieniä eläkkeitä leikkaamassa vaan niitä ökyeläkkeitä. Jos siis olisi päättäjillä järki päässä. Purjehdus ja golf ei ole ihmisoikeus.
Olen vuoden 1993 jälkeen maksanut palkastani pakollista eläkevakuutusmaksua sellaisen summan, että sijoitettuna se vastaa tällä hetkellä vähän yli 500 000 euron summaa. Mihin siis perustat sen, että en ole maksanut etukäteen omaa eläkettäni?
Olen muuten siirtänys nin 8% tuloistani vastaavalla tavalla sivuun ja minulla on siten työvuosien jälkeen tuollainen summa ihan vapaassa käytössäni sijoituksina. Pidätkö sitäkin huijauksena eli en ole itse säästänyt sitä?
Meillä on enemmän alle 30v eläkeläisiä kuin yli 90v eläkeläisiä. Miksi nuoret saavat elää loisina vuosikymmeniä, vaikka eivät olisi koskaan tehneet töitä?
Vierailija kirjoitti:
Elän ihan eri maailmassa kuin kirjoittajat. Mutta olenkin muinaisjäänne.
Suvun ja tuttavapiirin eläkkeet alle mediaanin ja täällä puhutaan että 3000 euroa saisi korkein eläke olla.
Kuitenkin niin suku kuin tutut tehneet töitä teinistä 63-vuotiaaksi. 20 - luvulla syntyneen elökeikä taisi olla 65 kun jäi eläkkeelle.
Mutta jatkakaa, onhan hauska kurkistella maailmaan jossa ei työväestöä ja köyhiä tunneta eikä tiedetä heistä mitään.
Suuret ikäluokat eläköityivät keskim 59 v. Ei siinä sinun " taisi olla" oikein toimi.
Vierailija kirjoitti:
On se heimona että on pakon edessä joutunut maksamaan yli 40 vuotta eläkemaksuja ja saa sitten kuunnella tällaista puhetta.
Öööh,
arvaatko moniko tänään työttömänä päivänsä aloittanut ihminen Suomessa ottaisi jonkun mahdollisen vakityöpaikan HETI jossa saisi olla 40 vuotta? Saisi ostaa omistusasunnon, paremman auton ja muuttotappiokunnasta kesämökinkin. Ei niitä määräaikaisilla soppareilla osteta hei.
Arvaa montako tes-minimi- pätkätyöläistä tarvitaan maksamaan Sinun eläkettä vakityöstä jonka sait melko varmasti töihin menemällä ilman ongelmia koska kilpailua oli vähän, koska Suomen väkiluku oli pieni tarjolla olevaan työmäärään nähden.
Etenkin nykyajan saundi on että määräaikaiset työsopparit yleistyy joilla palkkarakenne pidetään tes-minimin tuntumassa vuodesta toiseen. Sinne voidaan leipoa kilpailukieltokin jolloin ei saa paikata puuttuvia työtunteja alan toisella firmalla.
Hyvät veljet ja siskot saa lukion todistuksella toimistoista huuhaa-nimikkeen asiantuntijan vakityöt koska ne menee tiskin alta- jopa oikeasti korkeakoulutetut jää rekryissä toiseksi. Tämä on kokoomus-Suomi nyt.
Onnea Riikka! Ajat Suomea siihen että matalapalkkatöitä ei enää halua tehdä kuin etniset perheet joilla samaan osoitteeseen tulee Kelan koko paletti tukia. Sinkkutalouden "kiitos" matalapalkka töistä on rapistunut terveys ja häämöttävä Takuueläke+ muutama kymppi päälle.
Aikoo vieläpä opiskelun ja ansiosidonnaisen eläkkeen kerryttämisen viedä pois jolloin kosto osuu nimen omaan sen ajan työläisiin eikä mitenkään jo eläkkeellä oleviin jotka mässyttävät hyvän säästöpotin kanssa omistusasunnossaan viinereitä kermakahvinkanssa voivotellen pörssisähkön (miksi pitää olla niin tollo ettei sitä vaihda kiinteähintaiseksi viimeistään nyt? no kun se voi olla pari centtiä kesällä nokun mä oon saita nokun pörssistä tulee ilmaista rahaa nokun nokun).
Niin pitkään kun työttömillä ei ole valtiollista pakkotyötä ja vuokra-asuntoja riittää niin Riikka et tätä kansaa voita kurjistamis talkoissasi. Suomeen ei voi yhdessa hallituskaudessa nykäistä hihasta Amerikan mallia jossa ei ole työttömyyskorvausta ja töitä on pari kolme jokaiselle aina tarjolla. Jos ei ala yrittäjäksi. Mahdoton malli Suomessa. Tosin rikollisuuskin on valtavan suuri business Usassa, niin vankilapuolella kuin laittomien tuotteiden puolella osto-ja myyntisektoreilla. Epäilen ettei kokoomus tätä ainakaan halua lobata sieltä Suomeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset aina rääkyy et itse on elääkkeet maksettu ja tienattu. Ihan höpöä. Ei pidä paikkaansa. Ei tässä toivottavasti olla pieniä eläkkeitä leikkaamassa vaan niitä ökyeläkkeitä. Jos siis olisi päättäjillä järki päässä. Purjehdus ja golf ei ole ihmisoikeus.
Olen vuoden 1993 jälkeen maksanut palkastani pakollista eläkevakuutusmaksua sellaisen summan, että sijoitettuna se vastaa tällä hetkellä vähän yli 500 000 euron summaa. Mihin siis perustat sen, että en ole maksanut etukäteen omaa eläkettäni?
Olen muuten siirtänys nin 8% tuloistani vastaavalla tavalla sivuun ja minulla on siten työvuosien jälkeen tuollainen summa ihan vapaassa käytössäni sijoituksina. Pidätkö sitäkin huijauksena eli en ole itse säästänyt sitä?
Aloititko silloin 93 työelämän?
Valtiolla ei ole varaa vaatia eläkkeiden leikkaamista, koska samalla valtion verotulot romahtavat. Kuka silloin maksaa lapsiperheiden maksuttomat palvelut ja koulutuksen, jos nuoremmat ei suostu töihin ja veronmaksajiksi ja vanhuksien eläkkeet leikataan, työeläkeyhtiöt kun eivät ole valtion budjetissa mukana eli sieltä ei voi rahaa ulosmitata.
Vierailija kirjoitti:
Kannatan. Eläkemaksut ovat aika korkeita siihen tulevaan eläkkeeseen verrattuna.
M34
Eläkeuudistus tehdään aina viiden vuoden välein, joten tulevaa eläkettäsi höylätään vielä monta kertaa. Vasta sitten kun olet itse eläkkeellä olet niiden uudistusten ulottumattomissa.
VOI LEIKATA ELÄKKEITÄ JOTKA OVAT 3000E/KK JA SIITÄ YLÖS MINIMISSÄÄN 70% SILLÄ HEILLÄ ON JO SITÄ RAHAA MILLÄ ELÄÄ....
Professori sanoi aika suoraa, että maksussa olevia eläkkeitä ei liene tarpeen leikata. Leikkaukset kohdistuisivat nyt noin 50v ikäisiin ja sitä nuorempiin, joten mielestäni professori on varsin oikeassa. Eläkettä ei pidä kertyä, jos ei kerrytä valtion verotuloja.
Määttänenhän on ajatusmaailmaltaan muutenkin pesunkestävä vihervasuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elän ihan eri maailmassa kuin kirjoittajat. Mutta olenkin muinaisjäänne.
Suvun ja tuttavapiirin eläkkeet alle mediaanin ja täällä puhutaan että 3000 euroa saisi korkein eläke olla.
Kuitenkin niin suku kuin tutut tehneet töitä teinistä 63-vuotiaaksi. 20 - luvulla syntyneen elökeikä taisi olla 65 kun jäi eläkkeelle.
Mutta jatkakaa, onhan hauska kurkistella maailmaan jossa ei työväestöä ja köyhiä tunneta eikä tiedetä heistä mitään.
Suuret ikäluokat eläköityivät keskim 59 v. Ei siinä sinun " taisi olla" oikein toimi.
Tiedän ihan tarkalleen. Eläkeikä oli 65 kutdn edelleen on esim kelan vanhuuseläkkeen ikä.
Tiedätkö että keskimäärin ei tarkoita "kaikki". Se nykyajan peruskoulum
Vierailija kirjoitti:
Hoivaan pitäisi lisäksi käyttää myös varallisuutta eikä vain tuloja.
Kaikki tämä olisi perinnöstä pois. Muutenkin koko keskustelu on täysin mieletön. Ei ne eläkkeisiin käytetyt rahat mitenkään hukkaan mene. Joko ne menee kulutukseen tai sitten tulevien sukupolvien perintöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloititko silloin 93 työelämän?
En aloittanut, töissä olin ollut jo ennen sitäkin, mutta koska joku palstalla olisi heti muistuttanut, että etpä maksanut itse euroakaan ennen tuota vuotta, niin otin sen lähtöpisteeksi. Toisaalta tavoitteellisen säästämisen aloitin tuona vuonna ja päätin laittaa sivuun joka kuukaus saman verran mitä pakollinen eläkemaksu oli. Siksi tiedän, että jo kohtalaisen keskinkertaisella sijoitusosaamisella korkoa korolle on tullut mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on arvostettu olo.
30 vuotta olen tehnyt töitä ilman minkäänlaisia yhteiskunnan tukia ( ei edes lapsettomana tilille ole tullut lapsilisiä) ja elättänyt nuorempaa sukupolvea. Maksanut veroillani heidän terveydenhuollon, koulutukset sun muut. Palkinnoksi ollaan nyt tarjoamassa kurjempaa vanhuutta.
Vain 30 vuotta? Minä olen ollut työssä nyt 20v ja vielä 25v jäljellä. Lisäksi ennen kunnaloitin säännöllisen työelämän , opiskelin ja olin kaikki lomat töissä. Ensimmäinen täysi palkallinen kesäloma oli 27 vuotiaana. Tästä kiitoksena korkeat tyel-maksut ja vasta 70v eläkeikä. Lisäksi haukutaan pullamössöksi. Todella arvostettu olo , totta tosiaan.
eihän valtio maksa kaikkia eläkkeitä sillä töissäolleiden !!
Vierailija kirjoitti:
Meillä on enemmän alle 30v eläkeläisiä kuin yli 90v eläkeläisiä. Miksi nuoret saavat elää loisina vuosikymmeniä, vaikka eivät olisi koskaan tehneet töitä?
Tästä erillinen asia, mutta kestämätön tilanne yhtäkaikki. Ei koske kuitenkaan kokonaisia ikäluokkia ja heidänkin elatuksensa on myös meidän kontolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksimieläkkeen tulisi olla 1500/kk netto. Jos haluja on saada enemmän, voi sen säästää ja kerryttää itse. Suomen eläkejärjestelmä on ollut aivan karmea kansantaloudellisesti.
Se on kirjaimellisesti demaritorakoiden Ponzi-pyramidihuijaus alusta loppuun. Aina ollut, ja aina tulee olemaankin niin kauan kuin tuo syöpäläissysteemi on enää pystyssä. Kaikki poliitikot ja ennen kaikkea demaritorakat se on ovat tienneet. Mutta kukaan ei ole halunnut puhua siitä ääneen ettei kukaan kiinnittäisi siihen mitään huomiota eikä tarvisi tehdä mitään asialle. Torakoiden kannalta on väkinäistä että nyt kun se vuosikymmeniä yritetty jemmata paskaa kahlaa laarien yli kun koko kommarihäkkyrä on kaatumassa omaan mahdottomuuteensa. Ja koko sosiaalisyöpähäkkyrä ja demarirahastus-operaatio vaalikarjan varmistamiseksi on kaatumassa, eikä mikään pysty sitä estämään.
Menisit edes töihin.Mutta kun ei.Eläkeläisäidin siivellä vuodesta toiseen keskikaljaa lipittellet.
Niin tulevia eläkkeitä..ei niitä jotka jo saavat sitä...röyh lonkero on hyvää palmun alla🌴😂
Maksan 19, 5 % veroa hävettävän pienestä eläkkeestäni, just menee hiukka valtionveron puolelle.
Mutta jos en saisi eläkettä, työnantajieni maksamaa vakuutusrahaa, olisin sensijaan veronmaksajien taakkana. Nyt kuitenkin kunta saa omansa ja voi vaikka panna rahan päivähoitoon. Tai kustantaa virkanaisen joka lähettää pyynnöstä luettelon paikallisista siivousliikkeistä joista voi kysellä.
Juuri näin. Kyllä minulle on selvää että ei ole oikeutta lomailla vuosikymmeniä muiden piikkiin. Miksi nykyiset vanhukset olivat niin sikamaisia että ajattelevat ettö muut saavat kustantaa heidän lomansa vuosikymmeniksi?