Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Professori sanoo suoraan: on tullut aika leikata eläkkeitä

Vierailija
03.02.2026 |

"Hallitus toisensa jälkeen pitää kiinni eläkelupauksesta. Siksi nuoret sukupolvet joutuvat tinkimään eikä sukupolvien välinen epäoikeudenmukaisuus hellitä, Talouspolitiikan arviointineuvoston puheenjohtaja Niku Määttänen sanoo."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011737478.html

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Demareissa oli aikanaan sellainen kuin Osku Pajamäki joka kritisoi suurten ikäluokkien eläkesysteemiä epäreiluksi. Tämä oli yli 15 vuotta sitten. Ukko hävisi tämän jälkeen kyllä täysin eikä ole kuulunut mitään. Taisi tehdä uransa kannalta virheen kun meni möläyttämään totuuden väärään maailman aikaan.

Osku sai palkintopaikan: https://www.paasitorni.fi/yhteystiedot/henkilokunta/

Vierailija
22/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälleen olisi yksi syy enemmän elää tukielättinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 3 tonnin eläkkeet leikkuriin.

Ja jo maksetut eläkemaksut palautettava

Vierailija
24/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä on arvostettu olo. 

30 vuotta olen tehnyt töitä ilman minkäänlaisia yhteiskunnan tukia ( ei edes lapsettomana tilille ole tullut lapsilisiä)  ja elättänyt nuorempaa sukupolvea. Maksanut veroillani heidän terveydenhuollon, koulutukset sun muut. Palkinnoksi ollaan nyt tarjoamassa kurjempaa vanhuutta. 

Vierailija
25/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakkaiden lapsilisiin ei edelleenkään olla koskemassa. Eipä tietenkään, kun Kokoomus on vallassa.

Vierailija
26/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläiset kansoittavat kaupat päivisin ja monen ison möhköauton ratissa on eläkeläinen. Eläkeläiset pitävät pystyssä teatterit, museot ja ryhmämatkat yms. 

Tavallinen työssäkäyvä pitäisi ne pystyssä, jos eläkemaksuina ei vietäisi joka kuukausi kolmasosaa palkasta. Nyt ei jää rahaa kuluttamiseen.

Vierailija
27/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesarin kommenttikentässä on näköjään revennyt raivo. Siellä on taas ne samat "meille ei kertynyt eläkettä ennen 23 ikävuotta, me loimme hyvinvointi-Suomen, meidän lapsuudessa syötiin pelkkää puuroa ja hiihdettiin -50 asteen pakkasessa ja blaa blaa". Kas kun eivät ota vielä sotien torjuntavoittojakin omiin nimiinsä. Ja mikä tuo juttu on että eläkettä ei kertynyt ennen tuota 23 vuotta. Ei sitä kertynyt minullekaan ja olen 1978 syntynyt. Kaksi vuotta tein töitä eikä eläkettä kertynyt. So what? Ei tuolla argumentilla voi perustella mitään.

Ei tässä muuta mutta olen jäämässä eläkkeelle 10v kuluttua, enkä ole ollut eläkesäästäjä siitä syystä että olen luottanut Suomen eläkejärjestelmään. Olen rahoittanut lasten opiskelua, tukenut heitä työurien alussa kun raha oli tiukalla, joten eipä suuria olisikaan voinut säästää eläkerahastoon. Mitään suurta en tule saamaan, tämänhetkinen eläkearvio eur 2400,00 miinus verot, mutta tuolla pitää pärjätä. Jos siis saan edes sen.

Omaisuutta ei ole, perintöä ei ole tulossa. Jos tuosta leikataan niin vanhuusaika tulee olemaan aika kamalaa.

Vierailija
28/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

n.3500€ eläkettä "näppiin"..ei puhettakaan että noin pienestä summasta leikattaisiin..elintaso ei muutenkaan ole kummoinen..

Vierailija
29/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se heimona että on pakon edessä joutunut maksamaan yli 40 vuotta eläkemaksuja ja saa sitten kuunnella tällaista puhetta.

Parasta tottua vaan. Toivottavasti mennään puheista tekoihin.

Vierailija
30/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli 3 tonnin eläkkeet leikkuriin.

Ja jo maksetut eläkemaksut palautettava

Taitaa jäädä maksu puolelle. Suurten ikäluokkien eläkemaksu oli huomattavasti pienempi kuin nykyään, joka myös syö ostovoimaa.

Vierailija
31/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30 vuotta olen tehnyt töitä ilman minkäänlaisia yhteiskunnan tukia ( ei edes lapsettomana tilille ole tullut lapsilisiä)  ja elättänyt nuorempaa sukupolvea. Maksanut veroillani heidän terveydenhuollon, koulutukset sun muut. Palkinnoksi ollaan nyt tarjoamassa kurjempaa vanhuutta. 

Oletko pelkästään maksanut veroja etkä ole kartuttanut omaa omaisuutta lainkaan? Puuttuuko asunto, auto, kesämökki?

Vierailija
32/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että eläkkeitä ei leikata niin kauan kuin suuret ikäluokat on hengissä. Kun he ovat kuolleet tulee eläkeleikkuriin menemään 70-luvulla syntyneet. Eläkkeitä toki leikataan siten, että leikkaukset kohdistuvat alle 2000 euron eläkkeisiin ja hyvätuloisilta eläkeläisiltä ei leikata. Ainakin jos oikeisto on päättämässä (ja onhan se).

Tällä hetkellä kolmekymppiset ovat suurin elossa oleva ikäryhmä. Aika kauan saadaan odottaa heidän poistumistaan.

Vierailija
33/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se heimona että on pakon edessä joutunut maksamaan yli 40 vuotta eläkemaksuja ja saa sitten kuunnella tällaista puhetta.

"Suomessa kuulee usein väitteen, jonka mukaan eläkkeistä ei voi leikata, koska nykyiset eläkeläiset ovat maksaneet ne itse. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Eläketurvakeskuksen mukaan esimerkiksi vuonna 1940 syntynyt suomalainen on maksanut eläkkeestään itse noin viidenneksen. Suurin osa nyt maksussa olevista eläkkeistä maksetaan nykyisten työntekijöiden ja työnantajien työeläkemaksuilla.

Työeläkemaksut vaikuttavat siihen, mitä kaikkea muuta yhteiskunnassa on varaa kustantaa yhteisillä rahoilla. Mitä korkeampia työeläkemaksuja työntekijät ja työnantajat joutuvat maksamaan, sitä vähemmän hallituksilla on liikkumavaraa kerätä rahaa veroilla muihin menoihin.

Sukupolvien välinen eriarvoisuus julkisten rahojen käytössä ei rajoitu vain eläkkeisiin. Myös vanhusten hoiva ja vanhuuteen liittyvät sairaudet vievät tulevina vuosina lisää rahaa."

Vierailija
34/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narkomaaniprofessorilla jäi huomioimatta, että työntekijöille tuli eläkemaksu vasta vuonna 1993, joten vaikea se on 1940 syntyneen maksaa eläkemaksua, jota ei ole ollut olemassakaan.

Vierailija
35/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narkomaaniprofessorilla jäi huomioimatta, että työntekijöille tuli eläkemaksu vasta vuonna 1993, joten vaikea se on 1940 syntyneen maksaa eläkemaksua, jota ei ole ollut olemassakaan.

Ne ikäluokat itse loivat politiikan jolla paskottiin nuorempien tulevaisuus. 

Vierailija
36/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kukaan tarvitse esim. yli 3 000€ kuukausielaketta.Ylimenevä osa leikkuriin 10-20% pois eikä kukaan edeshuomaa saavansa vähemmän .

Vierailija
37/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niku Määttänen SDP

Miksi vasemmistolla on tällainen näkemys eläkkeistä? Eläkeleikkuri koskee ennen kaikkea nuoria itseään, mutta iskee nilkoille vasta sitten kun eläkkeen tarve tulee vastaan. 

No, itsehän olette halunneet itsellenne esimerkiksi eläkeiän 70 vuotiaana. Kannattaisi nyt ymmärtää, että eläkeleikkauksia ei tehdä nykyisille eläkeläisille, vaan tuleville 

Vierailija
38/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väläyteltiin jo, että eläkkeen saisi itse sijoitettavaksi. Itse innostuisin tästä vaihtoehdosta jos sijoituskohteet saisi myös valita itse. Kun säästäisi ja sijoittaisi itse, niin voisi päästä huomattavasti aiemmin eläkkeelle kuin 70-vuotiaana surkealla eläkkeellä. Harvalle kyllä oikeasti toimisi ja rahankäyttötaidot pitäisi olla hallussa.

Vierailija
39/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan pienistä eläkkeistä leikataan ja rikkaille eläkeläisille annetaan lisää. Niin vinksahtanut hallitus. Mutta kaikkien pitäisi osallistua. Siis myös varakkaiden ihmisten. Mitä rikkaampi ihminen niin sitä pöyristyneempi on kun pitäisi jotain jostain maksaa. Monella pissi päässä.

Vierailija
40/100 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohdit kokonaan, että maksoit myös edellisen sukupolven eläkkeet ihan niin kuin jokainen sukupolvi vuorollaan tekee 

Mutta vasemmisto haluaa nuolla nuoria ja ulkomaalaisia uskottelemalla eläkeläisten olevan maan suurin ongelma 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan