Missä yksinhuoltaja voi enää säästää?
Olen siis yhden 4v lapsen yksinhuoltaja. Olen työkyvytön monien eri sairauksien (masennus, nivelrikko, diabetes, ahdistus, unettomuus, fibromyalgia, astma, allergiat ym.) johdosta. Saan siis pientä kelan eläkettä, asumistuen ja lapsilisän. Toimeentulotukea riippuen laskuista n. 15-80e/kk. Nyt hallitus leikkaa meidän ennestään pienillä tuloilla kituuttavien etuuksia. Vuokra nousee maaliskuun alussa tässä meidän 49 neliön kaksiossa. Kelan mukaan meillä on 20e liian suuri vuokra. Se on siis pois toimeentulotuesta. Ruoan hinta nousee koko ajan ja nyt jo n. 7-8e maksaa jo pelkkä jauhelihapaketti! Lapsen ruokaan menee päivässä n. 10-15e, omaan n. 3-6e mikä on vähän ottaen huomioon diabeteksen mikä vaatisi säännöllisiä kunnon aterioita 3-5 krt päivässä. Nyt meillä tippuu n. 30e tulot kuukaudessa eli mun pitäis nipistää omasta syömisestä vielä lisää eli n. 1,50-3e päivässä. Siis miten ihmeessä tässä enää elää? Lapsen syönnistä en suostu nipistämään kun on jo ennestään alipainoinen 14 kg lapsi kyseessä jolla erityisherkkyyttä ja valikoivaa syömistä.
Lapsen isä ei osallistu elatukseen eli sen lisäksi vielä lapsen vaate- ym. hankinnat n. 40-70e/kk.
Kommentit (738)
Ap saa eläkkeensaajana vääjäämättä just himpan vajaa 2t kuussa elarien ja lapsilisän kanssa eikä aikuisena naisena muka pysty elättämään itseään ja yhtä pientä lasta sillä. On se ihmeellistä koska meillä joskus on asuttu ennen 2 henkeen 2 sikuista ihmistä vajaa 1 .5t/kk aivan tyytyväisinä valittamatta ennen kun olen asunut jonkun jo edesmenneen kanssa. Ymmärtäisin Ap:n "ei tule toimeen" itkun mikäli kyseessä olisi jokin +-17-19v typerän nuoren tavoin käyttäytyvä kaikki törsäävä rättivelkoihin ajatunut typerä nuori tyttö, mutta nelikymppiseltä aikuisen naisen suhteen mahdoton ajatus. Ainakin jollei ruuveja puutu reilusti. Silloin välitystili käyttöön tai edunvalvontaan jollei muu auta.
Kaurahiutaleet astiaan. Hurautat pari kierrosta sauvasekoittimella/blenderillä. Lisää vesi ja mikroon. Jos ap ei tätä jaksa tehdä, niin mikään ei auta. Emme ole neuvoneet mitään kanapaistia, joka aloitetaan kanan nylkemisellä. Haloo.
Ja missä on lapsen etu (lastensuojelu), jos äiti on niin uupunut, että ei jaksa viedä päiväkotiin eikä osaa ruokkia lastaan muulla kuin subilla, joka todennäköisesti on woltattu? Joo, lapsi pysyy hengissä, mutta muuten ei ehkä timanttista vanhemmuutta. Nykyaikana kaikkia pitää ymmärtää ja oma napa on tärkein eikä mitään saisi sanoa. Mutta keskustelupalstoilla sanotaan. Ihan lapsen edun vuoksi.
Toivottavasti päiväkoti tekee lasun.
Vierailija kirjoitti:
Ap SAA elatustukea ( min n.190e/kk) sekä LAPSILISÄÄ oletettavasti yh-korotuksella (n. 170e/kk) sekä lapsi on PÄIVÄKODISSA. Ei vaan mainitse näitä aloituksessa.
Mielestäni valmisruoka ja etenkin valmispuuro on hölmöä tuossa tilanteessa. Mannapuuroa tai vispipuuroa voi tehdä itsekin, jos kaurapuuro ei käy. Toki kaurasuurimot voi tosiaan soseuttaa sauvasekoittimella, kuten joku jo ehdotti. Pikkuhiljaa lapsi tottuu uusiin makuihin ja koostumuksiin. Aistiherkyydet ei tarkoita, että kaikkea tulisi välttää. Niihin vaan pitää totutella kauemmin. Valitettavasti tuli myös olo, että ap siirtää omia tuntemuksiaan lapseen ja että jaksaminen on todella heikkoa.
JMuutto halvempaan helpottaisi tilannetta sekä esimerkiksi pyörällä kulkeminen vaikka sinne päiväkotiin.
Monilla töissäkäyvilläkin on yli 40-vuotiaina (kuten mainitsit olevasi) vaikka mitä kremppaa ja diagnooseja. Niiden kanssa vaan ele
Ei ole samaa tahkoamista kaikilla. Ongelmia ja vaikeuksia on kaikilla, mutta ei se niin mene, että yhtä vaikeaa on jokaisen elämä.
Töissäkäyviä vaivaa samat sairaudet kuin sinua mutta eläkkeelle ei pääse. On vaan jaksettava töissä. Mielestäni sairautesi eivät estä työtä, muutkin yhtä sairaat ovat töissä.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin yllä niin kiukkuissani, en osannut kaikkea edes kerralla. Minäkin olen syntyjään maanantaikappale ja sairauksia on kertynyt aina vain lisää. Ennen kuin alkoi kertymällä kertyä olin jo teini-ikää kolkutellessa yläasteelle siirryttyä koulussa asioita opittuani tehnyt johtopäätöksen etten kyllä milloinkaan lisäänny. Olen kuusissakymmenissä eikä kaduta. Päinvastoin! En edes voinut siinä iässä kuvitella mitä kaikkea autoimmuunisairauksia tulevaisuus voisi lisää tuoda. En ymmärrä miksi aikuisille ihmisille vastaava järjenkäytön kyky on liikaa vaadittu vaikka asiat jopa tasan tiedossa. Jos minulta kysyttäisiin niin kyllä olisi ollut parempi olla syntymättä kärsimään. Sillä erolla ettei minun äitipoloni ollut silloin aikoinaan tällä tavoin sairas eikä siten kuin AP eivätkä siihen maailmanaikaan tavalliset ihmiset tienneet asioita biologiasta, geeneistä ja lisääntymisestä kuten nykyään pitäisi kaikilla länsimaissa olla nykypolv
Kuka susta vanhana huolehtii? Tuskin sulla on varaa kalliiseen yksityiseen hoitokotiin. Itselläni on myös paljon autoimmuunisairauksua, mutta on onneksi myös kohta aikuinen lapsi. Hänestä tulee olemaan vanhana paljon apua.
Miks tuollaisilla sairauksilla pitää lisääntyä?
Ei lapsen ruokaan päivässä minulla mene sen enempää kuin omaani.
Tuo lapsi pitäisi ottaa huostaan, sinulla ei ole mitään kykyä olla vastuussa hänestä. Lapsi on todella laiha, eikä tuollainen aliravitsemus voi johtua pelkästään nirsoilusta. Todennäköisesti lapsi ei saa ruokaa niin usein kuin pitäisi.
Ajattele lapsen etua ja pyydä huostaanotto. Tuon ikäinen lapsi osaa käydä itse vessa, syödä ja pukea, hän osaa leikkiä muiden lasten kanssa, osaa kirjoittaa nimensä, osaa ajaa pyörällä, hiihtää, luistella yms. Nää kaikki taidot jää pois jos aikuinen ei pysty niitä aktiivisesti opettamaan lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen isä työtön ja päihdeongelmainen. Ei siis osallistu juurikaan lapsen elämään. Näkee lasta n. 3 krt/vuosi.
Ap
Miksi ihmeessä olet itse tuossa kunnossa mennyt lisääntymään tuollaisen miehen kanssa? Tuostakin lapsesta tulee tällä menolla taas yksi elätti tuollaisen taustan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kaurahiutaleet astiaan. Hurautat pari kierrosta sauvasekoittimella/blenderillä. Lisää vesi ja mikroon. Jos ap ei tätä jaksa tehdä, niin mikään ei auta. Emme ole neuvoneet mitään kanapaistia, joka aloitetaan kanan nylkemisellä. Haloo.
Ja missä on lapsen etu (lastensuojelu), jos äiti on niin uupunut, että ei jaksa viedä päiväkotiin eikä osaa ruokkia lastaan muulla kuin subilla, joka todennäköisesti on woltattu? Joo, lapsi pysyy hengissä, mutta muuten ei ehkä timanttista vanhemmuutta. Nykyaikana kaikkia pitää ymmärtää ja oma napa on tärkein eikä mitään saisi sanoa. Mutta keskustelupalstoilla sanotaan. Ihan lapsen edun vuoksi.
Mun lapselle aamupuuro oli yleensä ainoa ruoka mikä kelpasi päiväkodissa ja esikoulussa. Koulussa on ollut usein syömättä mitään koko päivänä. Meillä on kotona vauvasta asti tarjottu puuroa, turvaruoka yleensä on juuri se mihin lapsi on tottunut. En ymmärrä miks ihmiset tilaa jotain roskaruokaa pienelle lapselle.
Onko tämä trolli? Pakko olla. Eihän mitenkään 4v lapsen syömisiin mene 15e päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Todella ilkeitä kommentteja täällä. Älä välitä niistä. Paljon sairauksia sinulla, et tarvitse yhtään ilkeilyä niiden päälle.
Ei kukaan sairauksia halua tai nuorena eläkkeelle.
Kuka vaan noista ilkeilijöistä voi itse sairastua vakavasti. Koskaan ei voi tietää.
En osaa oikein muuta vinkkiä antaa kun soitto kelaan että saat elarit sieltä.
Mulla on sama tilanne että lasten isä ei maksa mitään ja saan kelasta kahdesta lapsesta.
No ei voi sairauksille mitään, mutta voi jotain sille että tekeekö siihen tilanteeseen lapsia toisen toivottoman tapauksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä 4 v syö jos rahaa kuluu 10-15€ päivässä?
Valikoivasti. Eikö se tullut jo selväksi?
Mäkkäriä ja subia. Muu ei kelpaa vaan heittää ruoan seinään.
-ap
Tuollainen ruoka koukuttaa, et tilaa enää, tarjoa vaikka pilttiä tilalle, jos et tee itse ruokaa, jotta lapsi saa ravintoa millä hän voi kasvaa terveenä. Pelkällä rasvamättö ei ole terveellistä. Lapsi syö kyllä kun on tarpeeksi nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä 4 v syö jos rahaa kuluu 10-15€ päivässä?
Valikoivasti. Eikö se tullut jo selväksi?
Mäkkäriä ja subia. Muu ei kelpaa vaan heittää ruoan seinään.
-ap
Tuollainen ruoka koukuttaa, et tilaa enää, tarjoa vaikka pilttiä tilalle, jos et tee itse ruokaa, jotta lapsi saa ravintoa millä hän voi kasvaa terveenä. Pelkällä rasvamättö ei ole terveellistä. Lapsi syö kyllä kun on tarpeeksi nälkä.
Ei ole mun viesti. En ole sanonut että tilaan lapselle subia ja mäkkäriä! Joku toinen on tuon viestin laittanut! Turha syyllistää minua! Lapsi syö monipuolisesti ja 2-3 tunnin välein. En ole sitä nälkään näännyttämässä! Ruokaan menee rahaa että saa monipuolisesti ruokaa. Itse kituutan vähällä ruoalla. Tosi törkeitä kommentteja täällä! Hävetkää!
Ap
Perustoimeentulotuesta alkaa tulla kehotusta hakea ensisijaiset etuudet ensin, joihin myös elatustuki kuuluu. Jos elatustuki on noin 197e/kk niin on se enemmän kuin 15-80e rahavaje tällä hetkellä.
Ja selvennys: lapsen vanhempi on se joka maksaa elatusapua. Jos sitä ei saa, niin Kela maksaa elatustukea. Eri nimi siis näillä, aikka samaa asiaa ajetaan eli lapsen elatusta.
Vierailija kirjoitti:
"Toivottavasti päiväkoti tekee lasun."
Miksi päiväkoti tekisi lasun? Lapsen nirsoilustako?
Ap
Mitä harrastuksia ap sun lapsellasi on? Oletko opettanut hänet luistelemaan ja hiihtämään? Miten uiminen?
Tuo ei ole mitään erityisherkkyyttä. Sinulla on varmaan traumaperäinen stressihäiriö ja ehkä myös epävakaa persoonallisuushäiriö, mikä ei olisi ihme kokemustesi jälkeen. Epävakaaseen persoonallisuushäiriöön on nykyisin tehokasta hoitoakin saatavilla: dialektinen käyttäytymisterapia. Sopii yleensäkin tunnesäätelyn ongelmiin, vähentää impulsiivisuutta ja itsetuhoisuutta. Ota asiasta selvää, lapsesi takia!