Missä yksinhuoltaja voi enää säästää?
Olen siis yhden 4v lapsen yksinhuoltaja. Olen työkyvytön monien eri sairauksien (masennus, nivelrikko, diabetes, ahdistus, unettomuus, fibromyalgia, astma, allergiat ym.) johdosta. Saan siis pientä kelan eläkettä, asumistuen ja lapsilisän. Toimeentulotukea riippuen laskuista n. 15-80e/kk. Nyt hallitus leikkaa meidän ennestään pienillä tuloilla kituuttavien etuuksia. Vuokra nousee maaliskuun alussa tässä meidän 49 neliön kaksiossa. Kelan mukaan meillä on 20e liian suuri vuokra. Se on siis pois toimeentulotuesta. Ruoan hinta nousee koko ajan ja nyt jo n. 7-8e maksaa jo pelkkä jauhelihapaketti! Lapsen ruokaan menee päivässä n. 10-15e, omaan n. 3-6e mikä on vähän ottaen huomioon diabeteksen mikä vaatisi säännöllisiä kunnon aterioita 3-5 krt päivässä. Nyt meillä tippuu n. 30e tulot kuukaudessa eli mun pitäis nipistää omasta syömisestä vielä lisää eli n. 1,50-3e päivässä. Siis miten ihmeessä tässä enää elää? Lapsen syönnistä en suostu nipistämään kun on jo ennestään alipainoinen 14 kg lapsi kyseessä jolla erityisherkkyyttä ja valikoivaa syömistä.
Lapsen isä ei osallistu elatukseen eli sen lisäksi vielä lapsen vaate- ym. hankinnat n. 40-70e/kk.
Kommentit (169)
Täällä on ollut hyviä neuvoja mutta ne kaikki edellyttävät, että sinä itse aktivoituisit ainakin vähän.
Tässä se ongelma onkin: ihminen aktivoituu vain kun tilanne on tarpeeksi paha, mutta sinun tilanteesi ei ole sinulle vielä riittävän paha.
Tulee mieleen yksi elämäntapatyötön joka oli lähtenyt Thaimaahan ajatuksena elää siellä mukavasti kelarahoilla, mutta pankkiyhteys Nordeaan ei toiminutkaan ja rahaa oli taskussa 260 euroa. Sitten alkoi työt kiinnostamaan, ilmeisesti ensimmäistä kertaa elämässä, koska nälkään kuoleminen oli ihan selkeä vaihtoehto. En sitten tiedä miten sille jannulle kävi mutta ainakin yksi suomalainen ravintolanpitäjä veti sitä turpaan kun se tuli töitä kysymään.
Summa summarum, et ole Thaimaahan muuttoa ajatellut? Se lämmin kelavapaa ilmasto antaa elämään ihan uutta energiaa.
Tyhmää ruveta suhteeseen jossa päätyy yksinhuoltajaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Voit säästää siinä, kun alat tehdä itse kaikki ruoat etkä osta valmisruokia. "
Helppo sanoa kun lapsi on nirso ja voimat riittää vain yhden aterian valmistamiseen päivässä.
Ap
Tee isompi annos, niin riittää pariksi kolmeksi päiväksi. Jos on pakastin, niin voi pakastaa muutaman annoksen huonojen päivien varalle.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi saattaa oireilla tilannettanne tuolla ruoalla puljaamisella.
Kyllä. Tai ottaa mallia ap:sta.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Jauhelihapaketti ei maksa 7-8 euroa, sillähän saa jauhelihaa kokonaisen kilon! Jos saat elatustukea Kelasta niin ruuasta ei tarvitse nipistää. Leivot leivät itse etkä osta mitään eineksiä. Laitat ne ruuat alusta alkaen itse kun kerran on kaiket päivät aikaa.
Käyppä kaupassa ja järkyty. Naudanjauheliha 7-8 euroa 400g. Se sama, joka maksoi muutama vuosi sitten 3-3,5 euroa. Sikanaudan hintakin tuplaantunut. Ennen köyhät söi jauhelihaa, koska se oli halpaa. Ei ole enää.
Todella ilkeitä kommentteja täällä. Älä välitä niistä. Paljon sairauksia sinulla, et tarvitse yhtään ilkeilyä niiden päälle.
Ei kukaan sairauksia halua tai nuorena eläkkeelle.
Kuka vaan noista ilkeilijöistä voi itse sairastua vakavasti. Koskaan ei voi tietää.
En osaa oikein muuta vinkkiä antaa kun soitto kelaan että saat elarit sieltä.
Mulla on sama tilanne että lasten isä ei maksa mitään ja saan kelasta kahdesta lapsesta.
2 pkt viljapossun jl 5€ k-market. Sikanautaa 3€ prismassa, ilta-alet hyödyntää.
Kilo kaurahiutaleita 73centtiä
Sämpylät tekee vartissa ja halvalla.
Pari kiloa perunoita 1,30 isot satsit kerralla ja pakkaseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lapsi saattaa oireilla tilannettanne tuolla ruoalla puljaamisella."
Mitä tilannetta? Ihan normaalisti me eletään. Ei kai 4-vuotias tiedä minkälainen tilanne pitäisi olla? Ei lapsi tiedä mun sairauksista tai menneestä elämästä. Sairaukset kun ei monesti ulospäin näy.
Ap
Olet masentunut. Jotain tuttavaa voit ehkä hetkellisesti huijata, mutta et lastasi. Hän ei ehkä vielä ymmärrä, mistä on kyse, mutta kyllä hän masennuksesi aistii. Masennus monesti "tarttuu" vanhemmasta lapseen. Sen takia olisi tärkeää hoitaa masennustaan kunnolla ja kiinnittää huomiota vuorovaikutukseen. Syömisen ongelmat ja laihtuminen saattavat olla masennuksen oireita. Monesti tuon ikäisen masennus oireilee myös ärtyneisyytenä, jopa aggressiivisuutena. Saattaa olla itsetuhoisiakin ajatuksia, jopa tekoja, eli kyseessä vakava ongelma. Kai olette neuvolassa keskustelleet tilanteestanne?
Pistä fb apua tarvii joku tuo ruokaa kassin tai lahjakortin sulle kauppaan.
Ei täällä nälkään kuole.
Monessa muussa maassa oltas jo katuojassa ilman sos.turvaa mikä täällä on.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa selvää erityisherkkyyksistä! Herkkä lapsi oireilee nimenomaan just ruuan suhteen, ei tykkää tietyistä koostumuksista, ei voi sietää mitään kokkarepuuroja ym. Ei että ruokia sekoitetaan keskenään vaan ne pitää olla erillään muista ym.
Ap
Vedä vaikka sauvasekoittimella ne puurot ja muut kokkareruoat. Köyhällehän on hyvä yksinkertaiset perusruoat (ei monia raaka-aineita/ateria) ja se auttaa säästämään rahaa. Jos ongelma tosiaan noin vaikea pitää siihen saada apua. Miten neuvolassa ei olla puututtu vai oletko salannut asian?
Kirjoitin yllä niin kiukkuissani, en osannut kaikkea edes kerralla. Minäkin olen syntyjään maanantaikappale ja sairauksia on kertynyt aina vain lisää. Ennen kuin alkoi kertymällä kertyä olin jo teini-ikää kolkutellessa yläasteelle siirryttyä koulussa asioita opittuani tehnyt johtopäätöksen etten kyllä milloinkaan lisäänny. Olen kuusissakymmenissä eikä kaduta. Päinvastoin! En edes voinut siinä iässä kuvitella mitä kaikkea autoimmuunisairauksia tulevaisuus voisi lisää tuoda. En ymmärrä miksi aikuisille ihmisille vastaava järjenkäytön kyky on liikaa vaadittu vaikka asiat jopa tasan tiedossa. Jos minulta kysyttäisiin niin kyllä olisi ollut parempi olla syntymättä kärsimään. Sillä erolla ettei minun äitipoloni ollut silloin aikoinaan tällä tavoin sairas eikä siten kuin AP eivätkä siihen maailmanaikaan tavalliset ihmiset tienneet asioita biologiasta, geeneistä ja lisääntymisestä kuten nykyään pitäisi kaikilla länsimaissa olla nykypolvilla selviönä tiedossa. Minunkaan äitini ei voinut millään aavistaa miten sairaan lapsen saisi. Ja nykyään pitäisi tietää jos itse ollaan monisairaita tai vakavasti sairaita tai on aiempia maanantaikappale-lapsia - ja silti osa tekee jopa väkisin lisää. Nykyään 2020-luvullakin jopa supersairaat lisääntyvät väen väkisin. Sitten sopimattomiin oloihin ja viitekehykseen kärsimään hätää. Sitä en voi ymmärtää, hyväksyä enkä antaa anteeksi. Se on niitä syntyviä lapsia itseään kohtaan mielettömän väärin tasan itsekkäistä haluista.
Ap SAA elatustukea ( min n.190e/kk) sekä LAPSILISÄÄ oletettavasti yh-korotuksella (n. 170e/kk) sekä lapsi on PÄIVÄKODISSA. Ei vaan mainitse näitä aloituksessa.
Mielestäni valmisruoka ja etenkin valmispuuro on hölmöä tuossa tilanteessa. Mannapuuroa tai vispipuuroa voi tehdä itsekin, jos kaurapuuro ei käy. Toki kaurasuurimot voi tosiaan soseuttaa sauvasekoittimella, kuten joku jo ehdotti. Pikkuhiljaa lapsi tottuu uusiin makuihin ja koostumuksiin. Aistiherkyydet ei tarkoita, että kaikkea tulisi välttää. Niihin vaan pitää totutella kauemmin. Valitettavasti tuli myös olo, että ap siirtää omia tuntemuksiaan lapseen ja että jaksaminen on todella heikkoa.
JMuutto halvempaan helpottaisi tilannetta sekä esimerkiksi pyörällä kulkeminen vaikka sinne päiväkotiin.
Monilla töissäkäyvilläkin on yli 40-vuotiaina (kuten mainitsit olevasi) vaikka mitä kremppaa ja diagnooseja. Niiden kanssa vaan eletään. Nykyään jollain ihmisillä on ihme illuusio, että tavallisilla työssäkäyvillä neurotyypillisillä heteroilla elämä olisi aina helppoa. Ei ole. Samaa tahkoamista se on kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lapsi päiväkotiin niin saa siellä hyvät ruuat. Sinulta ei varmaan oteta siitä lainkaan maksua kun noin köyhä olet"
Lapsi monesti syömättä siellä päivät kun ei kelpaa se ruoka mitä siellä on, ei syö herne- eikä pinattikeittoja, ei mitään kala-eikä kasvisruokia, ruisleipää ei voi sietää. Mitään lämmitettyjä maitoruokia esim. Puuroja ei suostu syömään ja paljon muuta.
Ap
Lapsi toimintaterapiaan opettelemaan syömistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lapsi kannattaa kyllä laittaa päiväkotiin oppimaan taitoja ja sosiaalistumaan."
Ihan sosiaalinen ja iloinen lapsi on.
Ap
Tuon ikäinen lapsi jo tarvitsee oman ikäistään leikkiseuraa. Koulun aloittaminen tulee olemaan vaikeaa, jos ei ole opetellut riittävästi sosiaalisia taitoja. Ja nimenomaan myös niiden ikätovereiden kanssa. Olisi hyvä saada myös vuorovaikutusta ei masentuneiden kanssa, koska lapsi on vaarassa masentua.
Prosessoitu ruoka kuten einekset ja valmispuurot eivät ole terveellisiä kenellekään.
Ja nämä kaikki eläköittävät sairaudet on tietenkin tulleet vasta lapsen hankkimisen jälkeen? Anna kun arvaan..olet ollut elätti jo vuosikaudet ja väen väkisin niillä eväillä piti vielä lapsikin hommata. Niin makaa kuin petaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on ihan taitava+fiksu. Itselläkin normaalia korkeampi älykkyysosamäärä mutta elämänkokemukset aiheuttaneet masennuksen ja nyt viimeinen suhde lapsen isään pahensi vaan sitä. Lapsi oli muutaman kuukauden ikäinen kun erottiin. Henkistä väkivaltaa, alistamista, arvostelua ym. En ole ollut enää suhteissa sen jälkeen. 4 narsistista miestä riitti mulle, ei enää. Lisäksi joudun kestämään vielä narsistista äitiäni...
Ap
Jos kovinkin usein kestät äitiäsi, siinä voi olla syy siihen miksi et parane. Onko pakko kestää? Suojele nyt ainakin lastasi häneltä.
3.
Jatkoksi vielä:
Itsellä on erittäin hyvä käsitys paljonko Ap:llä on pakko tulla käteen kuussa rahaa. Nämä raharuljanssien pyörittelyt ovat hyvin tuttua kun niitä on tullut monille hoideltua nuoremmista vanhuuseläkeläisiin saati omat asiat. Ja siis minä olen työkyvyttömyyseläkkeellä oleva seniori tätä nykyä, itse. Tiedän näistäjohtuen mitä suuruusluokkaa Ap:n on minimi pakko saada. Siihen päälle lapsilisä ja elari joka pakko saada minimi Kelan kautta jollei muutoin. Jollei hae, oma vika. Kelan kautta saa myös *tarvitessa* apua lasten vaatteisiin. Paikallisessa sosiaalitoimessa on harkinnanvaraiset päälle. Tiedän mitä Kela ja Sosiaalitoimi hyväksyvät menoina ja mitä ei.
Joten on ihan turha puhua ettei Ap pärjää. Jollei pärjää, sen on pakko olla johtuva omista valinnoista. En viitsi nyt alkaa mitään summaa tuloja kirjoitella tähän, mutta ärsyttää. Provoko tämä on?
Lapsi huostaan ja jonnekin järkevään perheeseen. Opettelet huolehtimaan edes itsestäsi.
Eihän tuosta tule yhtään mitään, aivan tolkuttoman avutonta touhua.
Kritiikki:
- sinä et siis 1) hankkiutuessasi raskaaksi 2) päättäessäsi tehdä sen lapsen sekä 3) olla olematta antamatta adoptioon tiennyt olevasi moniperussairas ja köyhä tai miehen olevan muuta kuin ihana auringonkukka? Oikeasti?
Et ole sitten koskaan kuullut lastenvalvojasta ja elatusmaksuista, oikeuteen viennistä ja pakolla vaatimisesta? Se tapahtuu lapsen nimissä, ilmainen oikeusapu, ei maksa sinulle. Kela perii jätkältä ja maksaa sinulle. Jätkä maksaa tai itkee ja maksaa ulosoton kautta.
Yhden 4v lapsen syömiseen tuo määrä päivässä? Ei kukaan usko. Kukaan ei käske käydä kalleimmassa kaupassa. Toisekseen mikään ohje ei pakko tadiabeetikkoa syömään "tukevasti" 5 x pv. Sori, mutta ei. Ihminen voi syödä muutakin kuin lihaa joka päivä päivät pääksytysten. Jos on todella niin, ettet pärjää, koska et itse kykene edes toimeentulotuen varassa hoitamaan taloutta ja lasta elättämään, anna lapsi soten kautta adoptioon. Enempää neuvoja on turha jakaa.
Nimim TTT on hyvin tuttu monille - kuten itsellenikin sairaana ja työkyvyttömämä enkä milloinkaan ole kirjoitellut tuollaisia typeriä.