Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä yksinhuoltaja voi enää säästää?

Vierailija
02.02.2026 |

Olen siis yhden 4v lapsen yksinhuoltaja. Olen työkyvytön monien eri sairauksien (masennus, nivelrikko, diabetes, ahdistus, unettomuus, fibromyalgia, astma, allergiat ym.) johdosta. Saan siis pientä kelan eläkettä, asumistuen ja lapsilisän. Toimeentulotukea riippuen laskuista n. 15-80e/kk. Nyt hallitus leikkaa meidän ennestään pienillä tuloilla kituuttavien etuuksia. Vuokra nousee maaliskuun alussa tässä meidän 49 neliön kaksiossa. Kelan mukaan meillä on 20e liian suuri vuokra. Se on siis pois toimeentulotuesta. Ruoan hinta nousee koko ajan ja nyt jo n. 7-8e maksaa jo pelkkä jauhelihapaketti! Lapsen ruokaan menee päivässä n. 10-15e, omaan n. 3-6e mikä on vähän ottaen huomioon diabeteksen mikä vaatisi säännöllisiä kunnon aterioita 3-5 krt päivässä. Nyt meillä tippuu n. 30e tulot kuukaudessa eli mun pitäis nipistää omasta syömisestä vielä lisää eli n. 1,50-3e päivässä. Siis miten ihmeessä tässä enää elää? Lapsen syönnistä en suostu nipistämään kun on jo ennestään alipainoinen 14 kg lapsi kyseessä jolla erityisherkkyyttä ja valikoivaa syömistä. 

Lapsen isä ei osallistu elatukseen eli sen lisäksi vielä lapsen vaate- ym. hankinnat n. 40-70e/kk. 

Kommentit (151)

Vierailija
121/151 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim

Aamupala: valmispuuro (1,25e) banaani tai muu hedelmä(0,50) paahtoleipä, 

Lounas: joku valmisruoka jauhelihaperunasose tai lihapullat+muusi (2,50-5)+jälkkäri(1)

Välipala: jogurtti/vanukas(0,50-1) leipä

Päivällinen: itse tehtyä ruokaa esim. pasta+jauhelihakastike mistä syön itsekin päivän ainoan aterian jauheliha 5-8e

Iltapala: valmispuuro 1,25e, leipä tai riisipiirakka(0,60) hedelmää(0,50) tai valmista marjakeittoa (1,99/purkki)

Ap

Miksi et tee ruokaa isompaa annosta kerralla? Kuitenkin pystyt kokkaamaan ja isompi annos tulee melkein samalla vaivalla. En ymmärrä valmispuuron käyttöä, normipuurokin valmistuu mikrossa nopeasti ja vähällä vaivalla. Marjakeitto 1,99 purkki? Siis kai tarkoitat litran purkkia, josta tulee viisi 2 dl:n annosta? Jos tuo on yksi annos, niin ihan älytön hinta. Jogurttikin halvempaa litran

Lapselle vain pari hedelmää+mehukeitto päivässä? Pakasteesta löytyy halpoja kasviksia (valmiiksi pesty, kuorittu ja pilkottu, joten sopii myös sairaalle) ja melkein kaikki juurekset halpoja. Monessa kaupassa hävikkikasviksia edullisesti. 

Vierailija
122/151 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sitten otin vielä riskin ja kestän teiltä narsistista arvostelua. Tekee varmaan hyvää mielenterveydelle. Kannattais ajatella mitä sanoo. Ehkä sen takia jään mieluummin yksin kun kestän narsisteja itsekkäitä ihmisiä... En olis ees elossa jos mulla ei olis mun rakasta lasta. Se on syy miksi elää ja nousta sängystä. Muita syitä ei ole. Jos menetän lapsen niin kuolen siihen. Itsemurha ollut monesti ennen lasta lähellä... Olen siis itsekin erityisherkkä ja otan asiat ja muiden sanomiset tosi raskaasti ja joo tuntuu etten ole minkään arvoinen ja pohjasakkaa. Kiitos! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/151 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vaan "ihanista" kommenteista. Jätän tämän tähän ja yritän ymmärtää sen tosiasian että ihmiset on tosi julmia toisilleen ja sairaan kateellisia, itsekkäitä narsisteja suurimmaksi osaksi. Montako kannustavaa kommenttia sain? Katsokaa peiliin hyvät ihmiset. Toivon teille kaikkea pahaa omassa elämässänne. Toivottavasti menetätte työnne, sairastutte vakavasti tai joudutte onnettomuuteen jolloin joudutte elämään tukien varassa! Kiitos ja heippa! Nukkukaa yönne hyvin ja olkaa varovaisia ettei teille vaan satu mitään tai teidän läheiselle jolloin voitte joutua jopa omaishoitajaksi ja sillä rahallahan ei elä 🙂Mulla kokemusta myös läheisten vakavasta sairastumisesta ja autokolarissa vammautumisesta. Aina ei elämä mene kuin käsikirjoituksessa tai sadussa. Mulla ei mennyt... 

Ap

Vierailija
124/151 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

30€, kuka Suomessa on ruvennut laskemaan satasia, en tunne ketään kelle ei jää useampaa satasta kuussa säästöön, eivätkä kaikki käy töissä, voi voi, lienee provo.

Vierailija
125/151 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt sitten otin vielä riskin ja kestän teiltä narsistista arvostelua. Tekee varmaan hyvää mielenterveydelle. Kannattais ajatella mitä sanoo. Ehkä sen takia jään mieluummin yksin kun kestän narsisteja itsekkäitä ihmisiä... En olis ees elossa jos mulla ei olis mun rakasta lasta. Se on syy miksi elää ja nousta sängystä. Muita syitä ei ole. Jos menetän lapsen niin kuolen siihen. Itsemurha ollut monesti ennen lasta lähellä... Olen siis itsekin erityisherkkä ja otan asiat ja muiden sanomiset tosi raskaasti ja joo tuntuu etten ole minkään arvoinen ja pohjasakkaa. Kiitos! 

Siis mitä ihmettä. Täällä on ollut muutama asiaton viesti, näiden yli voi sujuvasti hypätä.  Muuten on ollut ihan järkeviä neuvoja. 

Vierailija
126/151 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim

Aamupala: valmispuuro (1,25e) banaani tai muu hedelmä(0,50) paahtoleipä, 

Lounas: joku valmisruoka jauhelihaperunasose tai lihapullat+muusi (2,50-5)+jälkkäri(1)

Välipala: jogurtti/vanukas(0,50-1) leipä

Päivällinen: itse tehtyä ruokaa esim. pasta+jauhelihakastike mistä syön itsekin päivän ainoan aterian jauheliha 5-8e

Iltapala: valmispuuro 1,25e, leipä tai riisipiirakka(0,60) hedelmää(0,50) tai valmista marjakeittoa (1,99/purkki)

Ap

Eikö sinulla ap ole diabetes vai muistanko väärin? Ehkä periytyvää laatua eli lapsella kohonnut riski sairastua? Tuossa ruokavaliossa on aika paljon sokeria (monissa valmispuuroissakin lisätty sokeria) ja nopeita hiilihydraatteja. Toki kasvava, ja toivottavasti liikkuva, lapsi niitäkin tarvitsee, mutta ei liikaa ja pitäisi olla proteiinia, hyviä rasvoja ja kuituja myös. 

Vierailija
127/151 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Muuta halvempaan asuntoon, saat Kelasta tuet muuttoon jos asunto todettu liian kalliiksi. Tuosta tulee kulut vaan kasvamaan lapsen mukana joten nyt on aina toimia asunnon kohdalla. Lapsellakaan ei ole vielä kytköksiä alueen koulukavereihin joten muuttakaa nyt. "

Tampereella ei ole halvempia asuntoja! 

Ap

Onko pakko asua siellä? Sukulaisetko kaikki asuu Tampereella? Tampereellahan on jo kauhea ongelma huumeiden kanssa, niin on niitä parempiakin paikkoja kasvattaa lapsi. Toki mihinkään korpeen ei kannata muuttaa (sinulla ei ole varaa autoon) ja kannattaa selvittää etukäteen terveydenhoito (paljon vaihtelua hyvinvointialueiden välillä).

Vierailija
128/151 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vaan "ihanista" kommenteista. Jätän tämän tähän ja yritän ymmärtää sen tosiasian että ihmiset on tosi julmia toisilleen ja sairaan kateellisia, itsekkäitä narsisteja suurimmaksi osaksi. Montako kannustavaa kommenttia sain? Katsokaa peiliin hyvät ihmiset. Toivon teille kaikkea pahaa omassa elämässänne. Toivottavasti menetätte työnne, sairastutte vakavasti tai joudutte onnettomuuteen jolloin joudutte elämään tukien varassa! Kiitos ja heippa! Nukkukaa yönne hyvin ja olkaa varovaisia ettei teille vaan satu mitään tai teidän läheiselle jolloin voitte joutua jopa omaishoitajaksi ja sillä rahallahan ei elä 🙂Mulla kokemusta myös läheisten vakavasta sairastumisesta ja autokolarissa vammautumisesta. Aina ei elämä mene kuin käsikirjoituksessa tai sadussa. Mulla ei mennyt... 

Ap

Noin katkera ja meinaat äitinä pärjätä. Onko edes lapsen harrastus ja liikunta asiat kunnossa? Veikkaan ettei valitettavasti ole.

Vierailija
129/151 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Aika monta kannustavaa kommenttia sait. Moni kehotti hakemaan apua. Aika yllättävänkin positiivista palstan yleinen taso huomioon ottaen. Toki melkein joka ketjussa joku trolli riehuu. Voisiko olla, että otat senkin, jos joku on eri mieltä, niin negatiivisena. Itse en ainakaan valehtele, että hyvä hyvä, jos on jotain mikä selvästi on lapselle haitallista tms. Ei se silti ilkeilyä ole. 

Vierailija
130/151 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin katkera ja meinaat äitinä pärjätä. Onko edes lapsen harrastus ja liikunta asiat kunnossa? Veikkaan ettei valitettavasti ole.

Ohis, mutta mitä harrastuksia nelivuotiaalla pitäisi olla? Viulunsoittoa ja seinäkiipeilyä? Päiväkodissa askarrellaan, lauletaan ja urheillaan, sitten lisäksi hiukan hiihtämistä ja uimista ja vaikka lasten teatteriesityksiä yms. vanhempien kanssa niin eikö se riitä?

Vierailija
131/151 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta mitä harrastuksia nelivuotiaalla pitäisi olla? Viulunsoittoa ja seinäkiipeilyä? Päiväkodissa askarrellaan, lauletaan ja urheillaan, sitten lisäksi hiukan hiihtämistä ja uimista ja vaikka lasten teatteriesityksiä yms. vanhempien kanssa niin eikö se riitä?

Minun mielestäni nuo riittää hyvin nelivuotiaalle. Ongelma vaan on se, että lapsi ap:n kertoman mukaan usein poissa päiväkodista sairastelun tai rahatilanteen (ei varaa matkoihin) takia. Onko sukulaisia tai ketään muuta viemään lasta ulos, kun ap ei pysty? Vai joutuuko lapsi olemaan usein kotona koko päivän ja miten ap jaksaa huolehtia lapsesta? Joku tukiperhe voisi olla hyvä, mutta niitä taitaa olla tosi vaikea saada.

-eri

Vierailija
132/151 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uliuliuliuliuliuliulivalivalivalivalivalivalivalivali......................ja vielä kerran uliuliuliuliuliuliulivalivalivalivalivali..............

Vierailija
133/151 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kovat ruokakulut teillä. Olettaisin että syötte kahdestaan yhdestä jauhelihapaketista aika monta päivää, meillä esim .6hlö talous(2*aikuista,4*lasta) syö 400g jauhelihasta ja runsaasta peruna/kasvissatsista tehdystä keitosta kaksi ateriaa. Sämpylät leivon keiton kylkeen itse ja litran taikinasta me syödään pari päivää leipää. Aamu/iltapaloillehan saa rahaa menemään jos ostelee jogurtteja, muroja tms. Puuro ja ruisleipä on edukasta ja hyvää, samoin kananmunat. Kotiäitinä? oletan että olisi aikaa tehdä ruokaa /leipoa alusta asti itse?

Vierailija
134/151 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elä sitten roiku täällä, vaan pyydä apua mistä saat esimerkiksi kirkolta jne. Lapsikin kasvaa ja sinä opetat asijoita elämää varten.

Vierailija
135/151 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä sanoa näin, mutta taidat olla ylipainoinen. Pistä ruokavalio kuntoon, niin saat painon ja suurimman osan oireistasi kuriin. Onko kakkostyypin diabetes? Elintasosairaus. Mieti, haluatko lapsellesi saman kohtalon! Nyt tsemppiä kokkailuihin. 

Vierailija
136/151 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman voit yrittää nipistää ruokakustannuksista valmisruoan osalta, puuron voi keittää itse ja rakennetta hienommaksi sauvasekoittimella niin kelpaa paremmin herkälle.

Olen samaa mieltä, että osa-aikainen päiväkoti voisi olla lapselle hyvä. 

Tuloja pitäisi saada lisää, koska pienistä tuloista ei voi säästää loputtomiin. en tiedä tarpeeksi mistään tuista että osaisin niitä suositella, mutta minusta on moraalisesti ok tehdä vaikka pari keikkaa kuussa hämärätyönä jos meinaa jo lapsikin nälästä kärsiä. Mitä työtä voi sitten tehdä jos on terveysongelmia, taitaa olla aika vähissä, onko joku naapurin koiran ulkoilutus, vanhukselle kaupassa käynti tms mahdollista? Että saa edes pari kymppiä lisää budjettiin.

Masentuneena ja sairaana kaikki on ihan perseestä, mutta älä luovuta! Tee parhaasi rakkaan lapsesi eteen.

Vierailija
137/151 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä lapsen vaatteisiin kk kulu tollasta summaa! Pyydä perhetyöntekijä käymään joka opettaa sinua keittään.. kait ne jo alipainoon kiinnittää huomiota, ruokaa hällekin.

Just ostin talvikengät 50e alennuksesta. Syksyllä talvihaalari kirpparilta 25e, toppakäsineet 10e, päähine ja kirpparilta muitakin vaatteita. Joka kausi pitää ostaa uudet kengät 20-50e lisäksi kuravaatteet ( housut, takki, hanskat, kumisaappaat) keväällä ja syksyllä välikausivaatteet. Päiväkoti vaatii vaihtovaatteita. Lapsi kasvaa koko ajan. Vaatteita menee. Ei ne ilmaisia sielläkään kirpparilla ole. 

Ap

Ei ole 40-70 euroa/kk paljon, varsinkin kun ilmeisesti sisältää muutakin kuin vaatteet. Tuosta ehkä vähän voi nipistää, jos saa tutuilta tai someryhmistä tai kirppareiden ilmaislaatikoista tms. ilmaiseksi jotain joskus. Joiltain järjestöiltä voi saada myös vaatteita ja muutakin, mutta useimmiten pitää olla sossun asiakas. Tuota kannattaisi kuitenkin selvittää. Ja voiko saada harkinnanvaraista toimeentulotukea joihinkin lapsen menoista?

Vierailija
138/151 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko että lapsesta kasvaa uusavuton joka ei selviä mistään?

Luulisi sinun pyrkivän parempaan mitä itse koit. 

Ei täällä helppoa välillä kellään ole.

Peiliin voi katsoa ja miettiä mitä muita vaihtoehtoja on saat rahatkin riittämään. Tämä ihan hyvällä sinulle!

Vierailija
139/151 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele tekemään hyvää puuroa! Valmispuurot on kalliita ja tarpeettomia. 

Vierailija
140/151 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just, aika kallista tuntuu olevan, eikös se  pitäisi miettiä siinä kohtaa, kun lasta tehdään: 1) elatusvelvollisuus jatkuu 18v 2) lapsella pitää olla hyvä elämä, en pue sanoiksi 3) kädestä suuhun ei eletä 4) lapsi ansaitsee tulevaisuuden ts. opintolainattoman  koulutuksen 5) mikä  tässä nyt oli vaikeaa peruskoulun suorittaneelle äidille ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi