Missä yksinhuoltaja voi enää säästää?
Olen siis yhden 4v lapsen yksinhuoltaja. Olen työkyvytön monien eri sairauksien (masennus, nivelrikko, diabetes, ahdistus, unettomuus, fibromyalgia, astma, allergiat ym.) johdosta. Saan siis pientä kelan eläkettä, asumistuen ja lapsilisän. Toimeentulotukea riippuen laskuista n. 15-80e/kk. Nyt hallitus leikkaa meidän ennestään pienillä tuloilla kituuttavien etuuksia. Vuokra nousee maaliskuun alussa tässä meidän 49 neliön kaksiossa. Kelan mukaan meillä on 20e liian suuri vuokra. Se on siis pois toimeentulotuesta. Ruoan hinta nousee koko ajan ja nyt jo n. 7-8e maksaa jo pelkkä jauhelihapaketti! Lapsen ruokaan menee päivässä n. 10-15e, omaan n. 3-6e mikä on vähän ottaen huomioon diabeteksen mikä vaatisi säännöllisiä kunnon aterioita 3-5 krt päivässä. Nyt meillä tippuu n. 30e tulot kuukaudessa eli mun pitäis nipistää omasta syömisestä vielä lisää eli n. 1,50-3e päivässä. Siis miten ihmeessä tässä enää elää? Lapsen syönnistä en suostu nipistämään kun on jo ennestään alipainoinen 14 kg lapsi kyseessä jolla erityisherkkyyttä ja valikoivaa syömistä.
Lapsen isä ei osallistu elatukseen eli sen lisäksi vielä lapsen vaate- ym. hankinnat n. 40-70e/kk.
Kommentit (375)
Vierailija kirjoitti:
"Toivottavasti päiväkoti tekee lasun."
Miksi päiväkoti tekisi lasun? Lapsen nirsoilustako?
Ap
Mitä harrastuksia ap sun lapsellasi on? Oletko opettanut hänet luistelemaan ja hiihtämään? Miten uiminen?
Vierailija kirjoitti:
Perustoimeentulotuesta alkaa tulla kehotusta hakea ensisijaiset etuudet ensin, joihin myös elatustuki kuuluu. Jos elatustuki on noin 197e/kk niin on se enemmän kuin 15-80e rahavaje tällä hetkellä.
Ja selvennys: lapsen vanhempi on se joka maksaa elatusapua. Jos sitä ei saa, niin Kela maksaa elatustukea. Eri nimi siis näillä, aikka samaa asiaa ajetaan eli lapsen elatusta.
Aloittaja on myöhemmin kertonut saavansa Kelan elatustukea. Hän vain "unohti" laittaa sen aloitukseen.
En ole päiväkodin henkilökunnalle kertonut mun sairauksista tai muistakaan henk.kohtaisista asioista. Ei kai se niille tai kenellekään kuulu. Miksi ne tekisi lasun jos lapsella ei ole mitään hengenvaaraa? Ihan normaali iloinen ja sosiaalinen lapsi on.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En ole päiväkodin henkilökunnalle kertonut mun sairauksista tai muistakaan henk.kohtaisista asioista. Ei kai se niille tai kenellekään kuulu. Miksi ne tekisi lasun jos lapsella ei ole mitään hengenvaaraa? Ihan normaali iloinen ja sosiaalinen lapsi on.
Ap
Kai se sun sairaudet jossain äitiyskortissa lukee? Varmaan tietävät että olet eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
"Kai se sun sairaudet jossain äitiyskortissa lukee? Varmaan tietävät että olet eläkkeellä."
No ei kuule tiedä! Missä ihmeen äitiyskortissa? Onko päiväkodissa sellaisia? Senkö takia että on eläkkeellä niin pitäis lasu tehdä? Hei haloo, miten tyhmiä ihmiset onkaan 🙂
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
"Kai se sun sairaudet jossain äitiyskortissa lukee? Varmaan tietävät että olet eläkkeellä."
No ei kuule tiedä! Missä ihmeen äitiyskortissa? Onko päiväkodissa sellaisia? Senkö takia että on eläkkeellä niin pitäis lasu tehdä? Hei haloo, miten tyhmiä ihmiset onkaan 🙂
Ap
Kai sä olet äitiysneuvolassa käynyt raskaana ollessasi? Siellä varmaan kerroit että olet eläkkeellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
" Kai sä olet äitiysneuvolassa käynyt raskaana ollessasi? Siellä varmaan kerroit että olet eläkkeellä?"
Niin mitä siitä? Miten se päiväkotiin liittyy mitä olen neuvolassa kertonut?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lapsen isä työtön ja päihdeongelmainen. Ei siis osallistu juurikaan lapsen elämään. Näkee lasta n. 3 krt/vuosi.
Ap
Tähän komboon päälle sun geenit (masennus, nivelrikko, diabetes, ahdistus, unettomuus, fibromyalgia, astma, allergiat ym.) niin aika itsekästä on tehdä lapsi tähän maailmaan muiden kustannettavaksi.
2- tyypin diabetes todettiin viime keväänä ja siihen on lääkitys ja sen jälkeen on painokin tippunut jo 10 kg ilman mitään laihdutuskuureja. Mulla ei ole varaa syödä itse säännöllisesti. Syön ehkä vain yhden lämpimän aterian päivässä. Kysyinkin täällä että missä voisin säästää että saisin itsekin syötyä monipuolisesti ja säännöllisesti. Pakko omassa syömisessä säästää että lapselle riittää ruokaa. Lääkkeet maksaa kuukaudessa noin 100e. Oon saanut vain kommentteja missä kehotetaan antamaan lapsi huostaan tai adoptioon tai muita idioottimaisia kommentteja. Ihminen ei mitään sairauksille voi! Se ei ole mikään huostaanoton peruste eikä sen takia lasua voi tehdä!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Heittääkö se iloinen lapsi päivähoidossakin ruoat seinään kun ei koostumus ja maku ole just niinku haluaa?
Nuo melkein kaikki sairautesi ovat sellaisia, että liikkumalla ja laihtumalla lähes kaikki paranevat tai ainakin oireet huomattavasti helpottavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen isä työtön ja päihdeongelmainen. Ei siis osallistu juurikaan lapsen elämään. Näkee lasta n. 3 krt/vuosi.
Ap
"Tähän komboon päälle sun geenit (masennus, nivelrikko, diabetes, ahdistus, unettomuus, fibromyalgia, astma, allergiat ym.) niin aika itsekästä on tehdä lapsi tähän maailmaan muiden kustannettavaksi."
Niin entä sitten? Tappaako mun olis se lapsi sun mielestä pitänyt? Ei ollut mitenkään suunniteltu kun mun ei pitänyt lapsia saada vaikka aina niitä halusinkin. Kuinka terve itse olet? Meinaatko pysyä koko loppuikäs terveenä? Voin kuule kertoa että se on aika mahdotonta. Tiedätkö kuinka paljon Suomessa on mielenterveydellisiä ongelmia tai diabetesta? Kannattais ottaa selvää. Veikkaan että sullakin on jotain. Narsismikin on sairaus.
Ap
Vierailija kirjoitti:
2- tyypin diabetes todettiin viime keväänä ja siihen on lääkitys ja sen jälkeen on painokin tippunut jo 10 kg ilman mitään laihdutuskuureja. Mulla ei ole varaa syödä itse säännöllisesti. Syön ehkä vain yhden lämpimän aterian päivässä. Kysyinkin täällä että missä voisin säästää että saisin itsekin syötyä monipuolisesti ja säännöllisesti. Pakko omassa syömisessä säästää että lapselle riittää ruokaa. Lääkkeet maksaa kuukaudessa noin 100e. Oon saanut vain kommentteja missä kehotetaan antamaan lapsi huostaan tai adoptioon tai muita idioottimaisia kommentteja. Ihminen ei mitään sairauksille voi! Se ei ole mikään huostaanoton peruste eikä sen takia lasua voi tehdä!
Ap
Suosittelen sterilisaatiota. Tulisi halvemmaksi yhteiskunnalle ja huonoja geenejä tulisi jatkossa maailmaan vähemmän. Kaikki voittaisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
"Heittääkö se iloinen lapsi päivähoidossakin ruoat seinään kun ei koostumus ja maku ole just niinku haluaa?"
No ei kuule heitä! Mikä ongelma sulla on? Kannattasko sun mennä hoitoon tai hakea jotain apua tuohon sun käytöksees? Et vaikuta terveeltä...
Ap
Olisit ap valinnut sen lapsesi isän paremmin. Sellaisen joka käy töissä ja olisi pystynyt elatustuet itse maksamaan plus olemaan mukana lapsen elämässä.
Vierailija kirjoitti:
"Nuo melkein kaikki sairautesi ovat sellaisia, että liikkumalla ja laihtumalla lähes kaikki paranevat tai ainakin oireet huomattavasti helpottavat."
Ai on? No Annappa neuvoja siihen sitten mitä voi tehdä? Meinaatko että makaan kaikki päivät vaan sohvalla enkä tee mitään? Oletko itse terve ja onko sulla lapsia? Sulla ei näytä olevan mitään hajua minkälaista on olla vanhempi yksin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
"Suosittelen sterilisaatiota. Tulisi halvemmaksi yhteiskunnalle ja huonoja geenejä tulisi jatkossa maailmaan vähemmän. Kaikki voittaisi"
Ei kuule tarvi enää, vaihdevuodet on jo alkaneet. Eikä mulla ole mitään suhteita ollut enää lapsen isän jälkeen. Eikä kiinnosta. Pitäiskö sun itse harkita sterilisaatiota?
Ap
No, syömisongelmaisen lapsen syömisongelmaisena vanhempana kommentoin nyt ihan puusilmäisesti.
Nelivuotias EI VOI SYÖDÄ monen sadan euron eestä ruokaa kuukaudessa. Siis jos syö ruokaa. Nelivuotiaan annokset ovat väkisinkin pienempiä kuin "raskasta työtä tekevän duunarimiehen".
Mitä se lapsi syö ja mitä ei syö? Perusruoka-aineet yleensä (siis yleensä!) maistuvat ruokaongelmaisille. Peruna, pasta, riisi erillään, kasvikset erillään (usein vielä raakana, ei keitettynä) ja liha/kala/kana erillään. Tää tarkoittaa sitä, että ruoka pitää tehdä itse. Moni syömisongelmainen syö mielellään einestuotteita (nakkeja, kananuggetteja, ranskanperunoita) koska niiden rakenne on tasalaatuinen, niissä ei ole yllätyksiä. Siksi sekoitetut ruuat ovat usein (usein, ei aina!!!) ongelmallisia.
Mitä lapsi syö? Luettele. Mitä ei syö? Luettele nekin.
Perustoimeentulotuesta alkaa tulla kehotusta hakea ensisijaiset etuudet ensin, joihin myös elatustuki kuuluu. Jos elatustuki on noin 197e/kk niin on se enemmän kuin 15-80e rahavaje tällä hetkellä.
Ja selvennys: lapsen vanhempi on se joka maksaa elatusapua. Jos sitä ei saa, niin Kela maksaa elatustukea. Eri nimi siis näillä, aikka samaa asiaa ajetaan eli lapsen elatusta.