Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä yksinhuoltaja voi enää säästää?

Vierailija
02.02.2026 |

Olen siis yhden 4v lapsen yksinhuoltaja. Olen työkyvytön monien eri sairauksien (masennus, nivelrikko, diabetes, ahdistus, unettomuus, fibromyalgia, astma, allergiat ym.) johdosta. Saan siis pientä kelan eläkettä, asumistuen ja lapsilisän. Toimeentulotukea riippuen laskuista n. 15-80e/kk. Nyt hallitus leikkaa meidän ennestään pienillä tuloilla kituuttavien etuuksia. Vuokra nousee maaliskuun alussa tässä meidän 49 neliön kaksiossa. Kelan mukaan meillä on 20e liian suuri vuokra. Se on siis pois toimeentulotuesta. Ruoan hinta nousee koko ajan ja nyt jo n. 7-8e maksaa jo pelkkä jauhelihapaketti! Lapsen ruokaan menee päivässä n. 10-15e, omaan n. 3-6e mikä on vähän ottaen huomioon diabeteksen mikä vaatisi säännöllisiä kunnon aterioita 3-5 krt päivässä. Nyt meillä tippuu n. 30e tulot kuukaudessa eli mun pitäis nipistää omasta syömisestä vielä lisää eli n. 1,50-3e päivässä. Siis miten ihmeessä tässä enää elää? Lapsen syönnistä en suostu nipistämään kun on jo ennestään alipainoinen 14 kg lapsi kyseessä jolla erityisherkkyyttä ja valikoivaa syömistä. 

Lapsen isä ei osallistu elatukseen eli sen lisäksi vielä lapsen vaate- ym. hankinnat n. 40-70e/kk. 

Kommentit (373)

Vierailija
201/373 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Nuo melkein kaikki sairautesi ovat sellaisia, että liikkumalla ja laihtumalla lähes kaikki paranevat tai ainakin oireet huomattavasti helpottavat."

Ai on? No Annappa neuvoja siihen sitten mitä voi tehdä? Meinaatko että makaan kaikki päivät vaan sohvalla enkä tee mitään? Oletko itse terve ja onko sulla lapsia? Sulla ei näytä olevan mitään hajua minkälaista on olla vanhempi yksin. 

Ap

Miksi valitsit lapsellesi juuri tuon miehen isäksi?

Vierailija
202/373 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole päiväkodin henkilökunnalle kertonut mun sairauksista tai muistakaan henk.kohtaisista asioista. Ei kai se niille tai kenellekään kuulu. Miksi ne tekisi lasun jos lapsella ei ole mitään hengenvaaraa? Ihan normaali iloinen ja sosiaalinen lapsi on. 

Ap

"Heittääkö se iloinen lapsi päivähoidossakin ruoat seinään kun ei koostumus ja maku ole just niinku haluaa?" 

No ei kuule heitä! Mikä ongelma sulla on? Kannattasko sun mennä hoitoon tai hakea jotain apua tuohon sun käytöksees?  Et vaikuta terveeltä... 

Ap

Lues viestisi /27, kerroit että heittää ruoar seinään kun ei maistu.

Ainakin viestin lopussa on Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/373 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olisit ap valinnut sen lapsesi isän paremmin. Sellaisen joka käy töissä ja olisi pystynyt elatustuet itse maksamaan plus olemaan mukana lapsen elämässä." 

Kerroppa missä sellaisia on? Olenko sanonut että ei ole töissä ollut? Kyllä oli töissä silloin kun tavattiin ja sen jälkeenkin? Elareita ei ole maksanut vuosiin. Sopimus on tehty lastenvalvojalla. 

Ap

Vierailija
204/373 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2- tyypin diabetes todettiin viime keväänä ja siihen on lääkitys ja sen jälkeen on painokin tippunut jo 10 kg ilman mitään laihdutuskuureja. Mulla ei ole varaa syödä itse säännöllisesti. Syön ehkä vain yhden lämpimän aterian päivässä. Kysyinkin täällä että missä voisin säästää että saisin itsekin syötyä monipuolisesti ja säännöllisesti. Pakko omassa syömisessä säästää että lapselle riittää ruokaa. Lääkkeet maksaa kuukaudessa noin 100e. Oon saanut vain kommentteja missä kehotetaan antamaan lapsi huostaan tai adoptioon tai muita idioottimaisia kommentteja. Ihminen ei mitään sairauksille voi! Se ei ole mikään huostaanoton peruste eikä sen takia lasua voi tehdä! 

Ap

Mutta voi olla lisääntymättä jos on niin kyvytön ettei edes itsestään pysty huolehtimaan. 

Vierailija
205/373 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lapselleni mitään isää valinnut! 

Ap

Vierailija
206/373 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2- tyypin diabetes todettiin viime keväänä ja siihen on lääkitys ja sen jälkeen on painokin tippunut jo 10 kg ilman mitään laihdutuskuureja. Mulla ei ole varaa syödä itse säännöllisesti. Syön ehkä vain yhden lämpimän aterian päivässä. Kysyinkin täällä että missä voisin säästää että saisin itsekin syötyä monipuolisesti ja säännöllisesti. Pakko omassa syömisessä säästää että lapselle riittää ruokaa. Lääkkeet maksaa kuukaudessa noin 100e. Oon saanut vain kommentteja missä kehotetaan antamaan lapsi huostaan tai adoptioon tai muita idioottimaisia kommentteja. Ihminen ei mitään sairauksille voi! Se ei ole mikään huostaanoton peruste eikä sen takia lasua voi tehdä! 

Ap

"Mutta voi olla lisääntymättä jos on niin kyvytön ettei edes itsestään pysty huolehtimaan. "

Ole itse lisääntymättä niin maailma pelastuu! 

Ap

Vierailija
207/373 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuka sen sitten valitsi?

Vierailija
208/373 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös nuo ole jotain ikivanhoja juttuja. Kyllä ne (venäläiset) tytötkin mahtoivat olla vakoojapuuhissa. Mutta voihan niitä märehtiä vaikka iän kaiken.  Näkyy olleen osallistujia kaiken laisista sekä poliittisista puolueista että kuninkallisista.

Vierailija
209/373 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on annettu myös hyviä vinkkejä, mutta ne eivät sinulle käy. Muuta halvempaan, kulje pyörällä, tee itse ruokaa ja jätä valmisruuat. Yritä etsiä eläkkeen rinnalle osa-aikainen työ.

Vierailija
210/373 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio on päättänyt säästää meidän kaikkien puolesta. Meidän täytyy vain muuttaa pienempään koppiin asumaan ja syödä enemmän edullisia puuroa ja keittoja.

Vierailija
211/373 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääliksi käy tätä lasta. Millastakohan olisi oma elämä, jos olisi lähtökohdat ja vanhemmat ollut kuvatun kaltaisia...

Vierailija
212/373 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikään noista Ap: n sairausdiagnooseista ei ole sellainen, joka oikeuttaisi työkyvyttömyyseläkkeeseen. Ap jättää kertomatta todellisen perusteen, mikä tietysti ymmärrettävää ja sallittua. Kaikkea ei julkiselle keskustelupalstalle tuoda retosteltavaksi. 

Ap:lla on toiminnan ohjailun ongelmia eikä hän tietenkään tälle piirteelleen kauheasti voi. Kaikki on hänelle paljon vaikeampaa kuin normityypille. Yritetään nyt ymmärtää. 

Jos teillä on Ap: n kaltaisia läheisiä, joilla vieläpä lapsia, yrittäkää nyt auttaa  heitä. 

Ihmettelen aina, missä näiden Ap: n kaltaisten ihmisten kaikki läheiset ovat? 

Kylmän tylyltä vaikuttaa ihmisten elo täällä, kun tukea ei muille jakseta antaa vaan aina mietitään vain omaa etua. 

Vierailija
213/373 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikään noista Ap: n sairausdiagnooseista ei ole sellainen, joka oikeuttaisi työkyvyttömyyseläkkeeseen. Ap jättää kertomatta todellisen perusteen, mikä tietysti ymmärrettävää ja sallittua. Kaikkea ei julkiselle keskustelupalstalle tuoda retosteltavaksi. 

Ap:lla on toiminnan ohjailun ongelmia eikä hän tietenkään tälle piirteelleen kauheasti voi. Kaikki on hänelle paljon vaikeampaa kuin normityypille. Yritetään nyt ymmärtää. 

Jos teillä on Ap: n kaltaisia läheisiä, joilla vieläpä lapsia, yrittäkää nyt auttaa  heitä. 

Kylmän tylyltä vaikuttaa ihmisten elo täällä, kun tukea ei muille jakseta antaa vaan aina mietitään vain omaa etua. 

No ap:han tässä on se joka ei anna mitään vaan on vain muilta vaatimassa.

Vierailija
214/373 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten meinaat sitten niinkun jatkossa hankkia elannon?

Etkai nyt aio lokkeilla loppuelämää yhteiskunnan piikkiin? Pitäiskö sun pohtia miten saat elannon hankittua enemmän kun sitä että mitenn voi venyttää penniä enemmän?

Miten työkyvytön ratkaisee tän?

ei ainakaan lisääntymällä ja levittämällä epäkelpoja geenejään ja tekemälllä uusia sossunpummeja

Vierailija
215/373 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Nuo melkein kaikki sairautesi ovat sellaisia, että liikkumalla ja laihtumalla lähes kaikki paranevat tai ainakin oireet huomattavasti helpottavat."

Ai on? No Annappa neuvoja siihen sitten mitä voi tehdä? Meinaatko että makaan kaikki päivät vaan sohvalla enkä tee mitään? Oletko itse terve ja onko sulla lapsia? Sulla ei näytä olevan mitään hajua minkälaista on olla vanhempi yksin. 

Ap

Miksi valitsit lapsellesi juuri tuon miehen isäksi?

se oli paras (ja ensimmäinen vastaantullut) jolle kelpasi kehopositiivinen ja monivammainen ap.

Vierailija
216/373 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

näin kävi viimeksi 2026 vuotta sitten. seuratkaamme tähteä seimen luo.

Vierailija
217/373 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna lapsi toiselle vanhemmalle. Josko hänellä olisi paremmat löhtökohdat kasvattaa lapsi

Mies on kuulemma päihdeongelmainen. Ei missään nimessä lasta hänelle vaan vähän enemmän tukea äidille. Siis jos aloitus ei ole provo.

Vierailija
218/373 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos olisin ap:n läheinen, niin en itsekään haluaisi olla ap:n kanssa missään tekemisissä. 

Vierailija
219/373 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy p ersettäsi niin loppuu raha ongelmat ja lapsetkin pääsevät etelään lomille

Vierailija
220/373 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta halvempaan asuntoon, saat Kelasta tuet muuttoon jos asunto todettu liian kalliiksi. Tuosta tulee kulut vaan kasvamaan lapsen mukana joten nyt on aina toimia asunnon kohdalla. Lapsellakaan ei ole vielä kytköksiä alueen koulukavereihin joten muuttakaa nyt. 

Kuulosti siltä, että AP:n voimat ovat loppu ja hän ei juuri nyt jaksa mitään lisäkuormitusta, jota tulee muuttamisesta, kun pitää löytää asunto, pakata perheen tavarat ja järjestää muuttoauto. Usein on niin, että vaikeassa elämäntilanteessa olevalla EI OLE niitä kivoja ystäviä ja sukulaisia, jotka kiiruhtavat auttamaan tilanteessa kuin tilanteessa. Jos lapsella tai lapsilla on joku ongelma lisäksi, niin muuttaminen tuskin kohentaa heidän olotilaansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä