Missä yksinhuoltaja voi enää säästää?
Olen siis yhden 4v lapsen yksinhuoltaja. Olen työkyvytön monien eri sairauksien (masennus, nivelrikko, diabetes, ahdistus, unettomuus, fibromyalgia, astma, allergiat ym.) johdosta. Saan siis pientä kelan eläkettä, asumistuen ja lapsilisän. Toimeentulotukea riippuen laskuista n. 15-80e/kk. Nyt hallitus leikkaa meidän ennestään pienillä tuloilla kituuttavien etuuksia. Vuokra nousee maaliskuun alussa tässä meidän 49 neliön kaksiossa. Kelan mukaan meillä on 20e liian suuri vuokra. Se on siis pois toimeentulotuesta. Ruoan hinta nousee koko ajan ja nyt jo n. 7-8e maksaa jo pelkkä jauhelihapaketti! Lapsen ruokaan menee päivässä n. 10-15e, omaan n. 3-6e mikä on vähän ottaen huomioon diabeteksen mikä vaatisi säännöllisiä kunnon aterioita 3-5 krt päivässä. Nyt meillä tippuu n. 30e tulot kuukaudessa eli mun pitäis nipistää omasta syömisestä vielä lisää eli n. 1,50-3e päivässä. Siis miten ihmeessä tässä enää elää? Lapsen syönnistä en suostu nipistämään kun on jo ennestään alipainoinen 14 kg lapsi kyseessä jolla erityisherkkyyttä ja valikoivaa syömistä.
Lapsen isä ei osallistu elatukseen eli sen lisäksi vielä lapsen vaate- ym. hankinnat n. 40-70e/kk.
Kommentit (142)
Älä nyt ainakaan opeta sitä muksua ruuan kanssa pränkkäämään. Syötte puuroa ja perunaa noemaalisti, kuten me muutkin köyhät. Jos et ole töissä, ehdit kyllä laittamaan kotitekoista ruokaa. Se tulee paljon halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsen isä on elatuskyvytön, lastenvalvoja tekee nollasopimuksen ja saat hakea elatustuen Kelalta. Se on melkein 200 kuussa.
Ei se ihan noin helposti mene.
Se menee kyllä just näin ja helposti. Tämä 200 euroa ratkaisee ainakin näiltä osin aloittajan ongelman. Hoida asia kuntoon heti, ap! Infoa lapsen isää, että tämä täytyy hoitaa kuntoon jo ihan vaan lapsenkin takia. Oli päihdeongelma tai ei, niin josko sen verran löytyisi älyä, ettei omalta lapselta kiellä kohtuullista (no, minimaalista) elintasoa.
Ensinnäkin, lqpsi kannattaisintehdä tilanteessa misssä pystyy lapsen elättämään. Jos on noin paljon erilaisia ongrlmia ei lasta alunperinkään olisi kannattanut hankkia.
Nyt kun lapsi on jo tehty, niin suosittelisin liikkumaan päivittäin (ei maksa mitään). Onnellisuushormooni lisääntyy elimistössäsi ja alat voimaan paremmin. Ehkä työkykykin sieltä palautuu. Suosittelen myös hakemaan matalalla kynnyksellä tyltä, työyhteisökin tuo elämään sisältlä ja palkka auttaa maksamaan laskut, sekä elättämään lapsen.
Vierailija kirjoitti:
"Annat lapsen huostaan. Hoitokodit veloittaa sitten kunnalta tai valtiolta n 10000 kuukaudessa, mutta ainakin lapsi saa kaiken tarvitseman. Esim. turvallisen koulutetun aikuisen."
Millä lailla olen mielestäsi turvaton aikuinen? En ole väkivaltainen enkä päihdeongelmainen. Lapsiko olisi onnellinen vieraan ihmisen huostassa, enpä usko. Varallisuus ei takaa hyvää lapsuutta.
Ap
Aika moni käy töissä noilla diagnooseillakin. Tässä tuntuu nyt olevan suurimpana ongelmana se, että AP:lle pitäisi hänen mielestään tuoda kaikkea valmiina nenän eteen.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan niiden reisien kiinni pitämisessä. Sinullahan on oikea värisuora diagnooseja.
Sellaisia ne autoimmuuni sairaudet on. Kun on 1, tulee yhtäkkiä 3 muutakin.
Vierailija kirjoitti:
"Ensinnäkin, lqpsi kannattaisintehdä tilanteessa misssä pystyy lapsen elättämään. Jos on noin paljon erilaisia ongrlmia ei lasta alunperinkään olisi kannattanut hankkia.
Nyt kun lapsi on jo tehty, niin suosittelisin liikkumaan päivittäin (ei maksa mitään). Onnellisuushormooni lisääntyy elimistössäsi ja alat voimaan paremmin. Ehkä työkykykin sieltä palautuu. Suosittelen myös hakemaan matalalla kynnyksellä tyltä, työyhteisökin tuo elämään sisältlä ja palkka auttaa maksamaan laskut, sekä elättämään lapsen."
Pääsee vaan korkeintaan kuntouttavaan työtoimintaan mistä ei eläkkeellä olevalle makseta mitään. Kokeiltu on. Nyt kaikki voimavarat menee lapseen ja arjesta selviytymiseen. Ja sinulle tiedoksi että lasta ei ole tehty. Se on saatu ja ihan aikuisella n. 40 iällä. Mulla taustalla vielä tahaton lapsettomuus aikaisemmissa suhteissa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, lqpsi kannattaisintehdä tilanteessa misssä pystyy lapsen elättämään. Jos on noin paljon erilaisia ongrlmia ei lasta alunperinkään olisi kannattanut hankkia.
Nyt kun lapsi on jo tehty, niin suosittelisin liikkumaan päivittäin (ei maksa mitään). Onnellisuushormooni lisääntyy elimistössäsi ja alat voimaan paremmin. Ehkä työkykykin sieltä palautuu. Suosittelen myös hakemaan matalalla kynnyksellä tyltä, työyhteisökin tuo elämään sisältlä ja palkka auttaa maksamaan laskut, sekä elättämään lapsen.
Joo, kyllä se diabetes ja nivelrikko paranee kun alat nyt vaan liikkua!
Vierailija kirjoitti:
"Aika moni käy töissä noilla diagnooseillakin. Tässä tuntuu nyt olevan suurimpana ongelmana se, että AP:lle pitäisi hänen mielestään tuoda kaikkea valmiina nenän eteen."
Voi haloo, kysyin missä voin vielä säästää! Menisin kyllä töihin jos pystyisin ja mulle jotain tarjottaisi. Kokopäiväiseen en pysty, ei ole voimavaroja. Nukun noin 3-4h yössä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ensinnäkin, lqpsi kannattaisintehdä tilanteessa misssä pystyy lapsen elättämään. Jos on noin paljon erilaisia ongrlmia ei lasta alunperinkään olisi kannattanut hankkia.
Joo, kyllä se diabetes ja nivelrikko paranee kun alat nyt vaan liikkua!"
Noin 10 kiloa lähteny painoa puolessa vuodessa kun ei ole varaa syödä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt ainakaan opeta sitä muksua ruuan kanssa pränkkäämään. Syötte puuroa ja perunaa noemaalisti, kuten me muutkin köyhät. Jos et ole töissä, ehdit kyllä laittamaan kotitekoista ruokaa. Se tulee paljon halvemmaksi.
Niinpä. Lasta ei kannata totuttaa sellaiseen mihin ei ole varaa. Kotiruoka on terveellisempää kuin einekset ja makeat välipalat (suola rasva sokeri lisäaineet).
Nyt kokonaisuutena voimavarasi kuulostaa siltä, että lapselle tekisi hyvää olla päiväkodissa. Sitten voisit vaikka laittaa kotona ruokaa, mikä halvempaa kuin nuo mainitsemasi.
Voit säästää siinä, kun alat tehdä itse kaikki ruoat etkä osta valmisruokia.
Lapsettomuuden syy oli siis aikoinaan endeometrioosi joka on mulla nuoruudesta alkaen aiheuttanut ihan järjettömiä kipuja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta halvempaa jauhelihaa. 400g sikanautaa maksaa vajaa 3 euroa. Ei ole vaikeeta.
Tuota minäkin jäin miettimään, että kyllä itse saan noin kolmella eurolla 400 grammaa jauhelihaa ja se riittää hyvin, vaikka meitä on neljä syöjää..
Ei ole kaikkialla tuohon hintaan. Täällä isossa marketissa sikanauta jo n. 5 euroa (järkyttävää!). Toki se on halvempi kuin 7 euron jauheliha.
Lapsi saattaa oireilla tilannettanne tuolla ruoalla puljaamisella.
Vierailija kirjoitti:
"Voit säästää siinä, kun alat tehdä itse kaikki ruoat etkä osta valmisruokia. "
Helppo sanoa kun lapsi on nirso ja voimat riittää vain yhden aterian valmistamiseen päivässä.
Ap
Tuo yksinhuoltaja on vähän negatiivinen nyyhky-sana, jonka kuultuaan alkaa jo odottaa, miten kamalaa se elämä onkaan, vaikka olisi terveet lapset ja lämmin asunto , ja köyhillä on usein yhteiskunnan tarjoamaa apua ainakin lapsille. Päivähoito voi olla maksutonta, samoin lääkäri- ym neuvolapalvelut. Ja Suomessa koulu ja kouluruokakin on maksutonta.
Käsittääkseni neitseellistä syntymää ei vielä ole, joten jos ei ole leskeksi jäänyt, niin kyllä pitäisi se kaksinhuoltajuus toteutua. Vaikka vuoroviikoin toisen lapasen vanhemman luona, että saisi levätä.
Höpö höpö. Jauhelihapaketti ei maksa 7-8 euroa, sillähän saa jauhelihaa kokonaisen kilon! Jos saat elatustukea Kelasta niin ruuasta ei tarvitse nipistää. Leivot leivät itse etkä osta mitään eineksiä. Laitat ne ruuat alusta alkaen itse kun kerran on kaiket päivät aikaa.
Valmisruoka on kallista. Ei ihme että rahat ei riitä. Siinä on säästökohde mistä nipistät puolet ainakin.