Missä yksinhuoltaja voi enää säästää?
Olen siis yhden 4v lapsen yksinhuoltaja. Olen työkyvytön monien eri sairauksien (masennus, nivelrikko, diabetes, ahdistus, unettomuus, fibromyalgia, astma, allergiat ym.) johdosta. Saan siis pientä kelan eläkettä, asumistuen ja lapsilisän. Toimeentulotukea riippuen laskuista n. 15-80e/kk. Nyt hallitus leikkaa meidän ennestään pienillä tuloilla kituuttavien etuuksia. Vuokra nousee maaliskuun alussa tässä meidän 49 neliön kaksiossa. Kelan mukaan meillä on 20e liian suuri vuokra. Se on siis pois toimeentulotuesta. Ruoan hinta nousee koko ajan ja nyt jo n. 7-8e maksaa jo pelkkä jauhelihapaketti! Lapsen ruokaan menee päivässä n. 10-15e, omaan n. 3-6e mikä on vähän ottaen huomioon diabeteksen mikä vaatisi säännöllisiä kunnon aterioita 3-5 krt päivässä. Nyt meillä tippuu n. 30e tulot kuukaudessa eli mun pitäis nipistää omasta syömisestä vielä lisää eli n. 1,50-3e päivässä. Siis miten ihmeessä tässä enää elää? Lapsen syönnistä en suostu nipistämään kun on jo ennestään alipainoinen 14 kg lapsi kyseessä jolla erityisherkkyyttä ja valikoivaa syömistä.
Lapsen isä ei osallistu elatukseen eli sen lisäksi vielä lapsen vaate- ym. hankinnat n. 40-70e/kk.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Miksi 4 vuotias ei ole päiväkodissa,jossa voi syödä aamupalan,lounaan ja välipalan?Miten 4 vuotiaan ruokiin menee noin iso summa päivässä?Missä voi säästää?No selkeästi ruokakuluissa.
On päiväkodissa mutta sairastellaan paljon kuukaudessa. Aamupalan syö kotona ja päiväkodissa monesti ei syö juurikaan koska mieluista ruokaa ei ole tarjolla. Ja lisäksi on myös päiväkotimatkakulut ja jos rahaa ei ole bussilla kulkea niin en voi viedä päiväkotiin. Helppo sanoa että säästä ruokakuluissa kun on nirso lapsi ja itsellä paljon ruoka-aineallergioita. Ei siis välttämättä voida syödä samoja ruokia. Monesti einesruoka tulee jopa halvemmaksi kuin itse tehty.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Liikaa sairauksia. Niistä on varaa karsia.
ja noin pitkällä listalla olisi pitänyt ymmärtää olla porsimatta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsen isä on elatuskyvytön, lastenvalvoja tekee nollasopimuksen ja saat hakea elatustuen Kelalta. Se on melkein 200 kuussa.
Saadaan elarit kelalta.
Ap
kas kas. unohdit nuo elarit mainita siitä aloitusulinassasi. mitä muita veronmaksajilta riistämiäsi rahoja unohdit mainita?
Annat lapsen huostaan. Hoitokodit veloittaa sitten kunnalta tai valtiolta n 10000 kuukaudessa, mutta ainakin lapsi saa kaiken tarvitseman. Esim. turvallisen koulutetun aikuisen.
Vierailija kirjoitti:
Annat lapsen huostaan. Hoitokodit veloittaa sitten kunnalta tai valtiolta n 10000 kuukaudessa, mutta ainakin lapsi saa kaiken tarvitseman. Esim. turvallisen koulutetun aikuisen.
Adoptioon ennemmin kannattaa antaa. Silloin lapsi perii adoptiovanhempansa.
Vierailija kirjoitti:
No miten meinaat sitten niinkun jatkossa hankkia elannon?
Etkai nyt aio lokkeilla loppuelämää yhteiskunnan piikkiin? Pitäiskö sun pohtia miten saat elannon hankittua enemmän kun sitä että mitenn voi venyttää penniä enemmän?
Miten työkyvytön ratkaisee tän?
Enpä minä voi omialapsuuden ja nuoruuden traumoja muuttaa jotka aiheuttanut mulle masennuksen ja ahdistuksen. Väkivaltainen lapsuus ja exät...
Ap
Minulle on siis myönnetty eläke, en voi tehdä töitä!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elatusmaksut hakuun äkkiä. Paljonko sun tulot kuukaudessa siis on ja paljonko vuokra?
Mun eläke 990e ja vuokra reilu 750e
Ap
Vuokra 750e? Muuta jonnekin kuusenberseeseen. Saat sieltä asunnon pariinsataan ja jää paremmin rahaa einespaskaruokaan. Sijainnilla ei ole merkitystä kunnet noilla seteillä kuitenkaan saa ikinä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Enpä minä voi omialapsuuden ja nuoruuden traumoja muuttaa jotka aiheuttanut mulle masennuksen ja ahdistuksen. Väkivaltainen lapsuus ja exät...
Ap
Mutta voit antaa lapsen adoptioon. Silloin hän saa kunnon vanhemmat.
Mikset ole hakenut elatustukea ?
Diakoniasta voi saada lahjakortin
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos saa työkyvyttömyyseläkettä, voi tienata melkein tonnin kuussa ennen kuin se vaikuttaa eläkkeeseen.
Itse olisin iki onnellinen, jos saisin työkyvyttömyyseläkkeen. Silloin voisin tienata omilla harrastuksillani muutaman satasen kuukaudessa. Työttömänä en voi tienata mitään, koska harrastus katsottaisi täysipäiväiseksi yrittäjyydeksi ja menettäisin kaikki tuet, jos yhtään mitään harrastuksella tienaisin. Terveyteni ei kestä kokopäivätyötä.
Ryhtiä nyt, kirjanpitoa menoista. Eihän lapsi noin paljon syö. Järkevät safkat pöytään, syökää makaronilaatikkoa ja keittoa monta päivää. Iso satsi jugurttia marjojen kanssa jääkaappiin valmiiksi. Mistä sinun ruuat koostuu? Hae elatustukea kelalta jos mies rahaton. Muuttakaa maalle halpoja rivareita vuokralle. Mielikin piristyy kun ulkoilette.
Vierailija kirjoitti:
lapsi huostaan.
4-vuotiaan ehkä voi vielä pelastaa. siis jyrkkä ehkä. geenit eivät ole kovin laadukkaat.
Miksi täällä ollaan aina niin ilkeitä?
Tuleeko halvemmaksi olla 1/4 huoltaja?
Täällä sen taas näkee miten julmia ja tunteettomia ihmiset on... Minua on myös koulu- ja työpaikkakiusattu aikoinaan. En tarvi teidän kaltaisia ihmisiä enää elämääni. Lapseni on mulle koko elämä ja teen sen eteen kaikkeni. Lapsi kertoo mulle joka päivä rakastavansa minua ja minä sille. Lapseltako on oikein riistää rakastava vanhempi? Sinäkö olisit täydellisempi? Entä jos itse sairastut tai vammaudut tai menetät työsi?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Voit tehdä töitä tietyn summan kuussa tienata.( Jos terveys sallii) huonommin tulee menee jos et mitään tee terveyden edistämisen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä sen taas näkee miten julmia ja tunteettomia ihmiset on... Minua on myös koulu- ja työpaikkakiusattu aikoinaan. En tarvi teidän kaltaisia ihmisiä enää elämääni. Lapseni on mulle koko elämä ja teen sen eteen kaikkeni. Lapsi kertoo mulle joka päivä rakastavansa minua ja minä sille. Lapseltako on oikein riistää rakastava vanhempi? Sinäkö olisit täydellisempi? Entä jos itse sairastut tai vammaudut tai menetät työsi?
Ap
Voit silti tavata lasta, vaikka antaisit hänet avoimeen adoptioon. Silloin hän saisi terveet, varakkaat vanhemmat ja perisi heidät. Se olisi lapsen parhaaksi.
ei ole kokkareiden leikkaukset olleet kovin tehokkaita, jos tällaisille kiittämättömille turhakkeille edelleen syydetään veronmaksajien rahaa.