Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä yksinhuoltaja voi enää säästää?

Vierailija
02.02.2026 |

Olen siis yhden 4v lapsen yksinhuoltaja. Olen työkyvytön monien eri sairauksien (masennus, nivelrikko, diabetes, ahdistus, unettomuus, fibromyalgia, astma, allergiat ym.) johdosta. Saan siis pientä kelan eläkettä, asumistuen ja lapsilisän. Toimeentulotukea riippuen laskuista n. 15-80e/kk. Nyt hallitus leikkaa meidän ennestään pienillä tuloilla kituuttavien etuuksia. Vuokra nousee maaliskuun alussa tässä meidän 49 neliön kaksiossa. Kelan mukaan meillä on 20e liian suuri vuokra. Se on siis pois toimeentulotuesta. Ruoan hinta nousee koko ajan ja nyt jo n. 7-8e maksaa jo pelkkä jauhelihapaketti! Lapsen ruokaan menee päivässä n. 10-15e, omaan n. 3-6e mikä on vähän ottaen huomioon diabeteksen mikä vaatisi säännöllisiä kunnon aterioita 3-5 krt päivässä. Nyt meillä tippuu n. 30e tulot kuukaudessa eli mun pitäis nipistää omasta syömisestä vielä lisää eli n. 1,50-3e päivässä. Siis miten ihmeessä tässä enää elää? Lapsen syönnistä en suostu nipistämään kun on jo ennestään alipainoinen 14 kg lapsi kyseessä jolla erityisherkkyyttä ja valikoivaa syömistä. 

Lapsen isä ei osallistu elatukseen eli sen lisäksi vielä lapsen vaate- ym. hankinnat n. 40-70e/kk. 

Kommentit (372)

Vierailija
321/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lapsi ei ole siis päiväkodissa? Käykö missään päiväkerhotoiminnassa tai harrastuksessa? Lapsen ruokavalion lisäksi mulla kyllä heräsi huoli ihan hänen päivien sisällöstä. Näettekö muita perheitä, onko lapsella kavereita, käyttekö ulkoilemassa, kirjastossa, sukulaisilla, uimahallissa yms? Mietin että jos äiti on monisairas eikä ole ollut päivääkään töissä, isä ei ole kuvioissa, rahaa ei ole juuri käytettävissä ja kaikki ympärillä olevat ihmiset ovat narsisteja niin lapsi ei kovin hääppösiä lähtökohtia saa elämäänsä. Tämänkin takia päiväkoti olisi ihan todella tärkeää lapsen kehityksen ja sosiaalisien suhteiden kannalta. Toivottavasti kannustat lasta kuitenkin opiskeluun ja työntekoon eikä siihen että tyytyy kohtaloonsa. "

Olen vastannut jo moneen kertaan että on päiväkodissa. Jos ollaan sairaana niin silloin ei tai kovien pakkasten aikaan eilen ja tänään (-27) en pysty ulos menemään astman takia koska en saa henkeä. Käytiin kyllä iltapäivällä ulkona ja kaupassa ja ruokaostokset tänään maksoi 40e. Viikossa n. 120e. 

Voi hyvänen aika, on teilläkin huolet. Silti haukutte mua täällä ja ajattelette että se on lapselle jotenkin hyväksi. Oon oppinut sen että ihmiset ei auta hädässä olevia. Täällä pitää selvitä yksin. Mulle riittää tällä hetkellä oman lapsen rakkaus. En tarvi muuta. Lapsella on kyllä sosiaalista elämää ja saa liikuntaa. Ai että en kannusta opiskeluun ja työntekoon jos omat vanhemmat ei sitä tehnyt! Minut hylättiin kun olin 16-vuotias, mulla ei ollut kannustavia ja opiskelut maksavia vanhempia mitä suurimmalla osalla on! Luuletteko tosissanne että minä teen samoin kun omat vanhempani! Lapsen isähän tässä on oman lapsensa hylännyt, en minä! 

Ap

Vierailija
322/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten varmaan tuossa tilanteessa pystyisi säästämään muuttamalla jonnekin pikkupaikkakunnalle, jossa asunnot ovat halpoja. Kun työ ei määritä asuinpaikkaa niin ehkä avoimin mielin katselemaan eri paikkakuntia? Lapsikin on vielä niin pieni että löytäisi kavereita ja sopeutuisi varmasti helposti. Pikkupaikkakunnalla pääsisi moneen paikkaan kävellen jos muuttaa kylän keskustaan kunhan valitsee kylän/kaupungin jossa on ruokakaupat, kirjastot, liikuntapaikat ym.

Tietysti ei ole kelvollinen idea jos on paljon siteitä nykyiselle paikkakunnalleen, sukulaisia tai muita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä 4-vuotias tosiaan syö 10-15 Euron edestä päivässä??? Haloo! Tarkoitat siis, että 4-vuotias, alipainoinen lapsi, syö 300-450 Euroa/kk? Meillä syö nelihenkinen perhe kahdella teinillä varustettuna noin 900 Euroa/kk ja syödään ihan mitä sun sattuu. Ei olla edes köyhiä sinänsä eli kyllä, voisimme säästää ruuasta reippaasti ja silti syödä terveellisesti edelleen. 

En muutenkaan käsitä, miten elämäsi kaatuu 20 Euroon kuukaudessa.... Suomessa on eurooppalaisittain erinomaiset tuet ja lapsiperheet eivät todellakaan ole köyhiä. Ei vaikka eläisivät minimituilla. Taso on edelleen todella antelias ja joskus sitä miettii, että nämä ihmiset on valituksineen harhaisia. He haluvat keskiluokkaisen elintason tekemättä mitään. 

Vierailija
324/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

YHDENKÄÄN lapsen päivittäiseen ruokavalioon ei kuulu pillimehut eikä muutkaan mehut! Ne jätetään retkieväiksi, synttäreille, saunajuomaksi yms. Aivan älytön rasite hampaille. Terve lapsi (oli kuinka nirso ja herkkä tahansa) ei kuole janoon vaikka tarjolla olisi vain vettä ja maitoa. Sama juttu vanukkaiden ja valmispuurojen kanssa. Ihan älytöntä rahan haaskausta ja turhaa sokeria. Meillä on yksi lapsista hyvin tarkka syömisten kanssa joten tiedän mistä puhun. Silti hän on hengissä vaikka tarjolla ei ole mehuja, vanukkaita, valmispuuroja yms vaan ne on spesiaalihetkiin. Ostetaan jugurtti isossa purkissa, siihen voi lisätä päälle granolaa, hilloa, pilttiä, marjoja, hedelmiä yms. Leipää teen tosi paljon itse. Joka ruualla ei tarvitse olla 8€ maksavaa jauhelihaa. Puurohiutaleet ei maksa juuri mitään, siitä saatte molemmat aamu- ja iltapalan ja kaurahiutaleita voi surauttaa kerralla blenderissä isomman määrän jauhoksi jos koostumus muuten tökkii. Mehukeittopurkki riittää meillä 4-6 päivää. 

Tuo on AP täyttä avuttomuutta, että joudut itse näkemään nälkää jotta lapsi saa ruokaa. Suosittelen tässä kohtaa hakemaan apua lapsen ruokailujen kanssa, ruokailutottumuksia on huomattavasti vaikeampaa alkaa muuttamaan esim teinin kanssa, joka on tottunut lapsesta asti päivittäiseen pikaruokaan ja sokeriherkkuihin.

Vierailija
325/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sanoi että en ole ollut päivääkään töissä? Olin töissä jo 10-vuotiaasta asti kun piti tienata omat rahat itse jos jotain vaatteita ym muuta aikoi saada. Omillaan elin jo 16-vuotiaasta lähtien ja opettelin hoitamaan asiat ja ruoanlaiton itse. Moniko teistä haukkujista on tehnyt samaa? Ei varmaan kukaan koska vanhemmat on maksanut aina kaiken. Minä en lapsena saanut mitään jos en itse omilla tienaamilla rahoilla ostanut! Opiskeluja ei mun vanhemmat koskaan maksanut vaan jouduin ottamaan lainaa ja siitä olinkin velkavankeudessa n. 15 vuotta. Kävin vielä töissä opiskelujen ohessa mistä uuvuin ja sain burnoutin. Tein kahta eri työtä ja siihen opiskelut päälle. Aloin parisuhteeseen ensimmäisen kerran 16- vuotiaana ja mun exä aiheutti talouspetoksellaan mulle myös ongelmia josta jouduin maksamaan hirveän summan rahaa. Lisäksi varasti multa muutenkin rahaa tyhjentämällä mun tilin moneen kertaan. En niitä rahoja ikinä saanut takaisin...

Vierailija
326/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, Tsemppiä sulle ja lapsellesi. Minäkin jouduin kiusatuksi täällä.

Vierailija
327/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas ja taas meni kommentti jonoon. Teillä on jäätävän suuret ruokamenot ja muutenkin vakavia puutteita elämänhallinnassa. Ehkä kaupungista voisi saada perhetyötä?

Vierailija
328/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas ja taas meni kommentti jonoon. Teillä on jäätävän suuret ruokamenot ja muutenkin vakavia puutteita elämänhallinnassa. Ehkä kaupungista voisi saada perhetyötä?

Sä siis haluat että lapsi joutuu huostaan. Eihän perhetyö mitään auta. T. Ei ap

Vierailija
329/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka sanoi että en ole ollut päivääkään töissä? Olin töissä jo 10-vuotiaasta asti kun piti tienata omat rahat itse jos jotain vaatteita ym muuta aikoi saada. Omillaan elin jo 16-vuotiaasta lähtien ja opettelin hoitamaan asiat ja ruoanlaiton itse. Moniko teistä haukkujista on tehnyt samaa? Ei varmaan kukaan koska vanhemmat on maksanut aina kaiken. Minä en lapsena saanut mitään jos en itse omilla tienaamilla rahoilla ostanut! Opiskeluja ei mun vanhemmat koskaan maksanut vaan jouduin ottamaan lainaa ja siitä olinkin velkavankeudessa n. 15 vuotta. Kävin vielä töissä opiskelujen ohessa mistä uuvuin ja sain burnoutin. Tein kahta eri työtä ja siihen opiskelut päälle. Aloin parisuhteeseen ensimmäisen kerran 16- vuotiaana ja mun exä aiheutti talouspetoksellaan mulle myös ongelmia josta jouduin maksamaan hirveän summan rahaa. Lisäksi varasti multa muutenkin rahaa tyhjentämällä mun tilin moneen kertaan. En niitä rahoja ikinä saanut takaisin...

Onko sun mielestä kaikki neuvotkin haukkumista? Joo ei ollut alkoholistiperheessä maksajia ja olin vuosikymmeniä osa-aikatyössä työkyvyn menetyksen takia. Kyllä AP monilla muillakin on rankkoja asioita taustalla. 

Vierailija
330/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nuo sairautesi ovat sellaisia, että ovat lääkkeillä hallittavissa. Mikään noista ei estä tekemästä työtä. Elämä ei aina ole jatkuvasti kivaa ja mukavaa, vaan joskus tulee kausia kun täytyy sietää niin henkistä kuin fyysistäkib epämukavuutta. Ei ole mitään syytä, miksi et voisi kuntoutua työelämään. Ammattia opiskelemaan ja töihin. 

Vierailija
331/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä siis haluat että lapsi joutuu huostaan. Eihän perhetyö mitään auta. T. Ei ap

Ei varmasti tuollaisella asenteella autakaan. Ei perhetyö ole sama kuin huostaanotto. Sulla on melko lailla samanlainen syyllistävä kommentointitapa kuin aapeella...

Vierailija
332/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on Ap tullut sulle lukuisia hyviä vinkkejä kuukausittaisten kulujen pienentämiseen, jos lukisit asialliset viestit ajatuksella tuon meuhkaamisen ja uhriutumisen sijaan. On ehdotettu asumiskulujen pienentämistä muuttamalla pienemmälle paikkakunnalle, säästäisit siinä 200€ kk kun työkään ei sido tietylle asuinalueelle. On ehdotettu tiukempaa ruokabudjettia ja turhien herkkujen karsimista, jolloin lähtis useampi kymppi kauppalaskusta pois. On ehdotettu pimeää sivutyötä, josta saisit vähän ekstraa. Mikään ei tunnu kelpaavaan ja kaikkeen ensimmäinen reaktio on heti EI ONNISTU MITENKÄÄN. Tässä on sulle vastaus siihen miksi kulut ei pienene. 

Heitän nyt pallon sulle. Mitä sä itse olet valmis tekemään tai muuttamaan arjessasi, jotta kulut pienenee? Fakta on, että siihen on tasan kaksi vaihtoehtoa: nipistä jostain tai hanki lisätuloja, ei ole valitettavasti sen kummempaa oikotietä onneen. Tällaiset ketjut on ihan yhtä tyhjän kanssa kun minkäänlainen apu ja vinkit ei kelpaa, ap:n viestit on pelkkää uhriutumista ja vittuilua. 
Kyllä meillä ap on ihan jokaisella omat taustat ja menneisyydet sekä surut ja murheet. Harvan elämä on pelkkää ruusuilla tanssimista. Mutta se on ihan itsestä kiinni jääkö siihen katkeruuteen vellomaan vai alkaako vaikuttamaan omiin asioihin yksi pieni muutos kerrallaan.

Vierailija
333/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen minkä kehyskuntaan muuttaessa vuokrassa säästää matkakuluissa ym. menettää. Ei maksa vaivaa. 

Mihinkähän tuo nyt matkustaa? Kehyskunnissa ja muillakin pienillä paikkakunnilla on ns. keskusta, jonka lähellä useimmiten ne kerrostalot ja vuokra-asunnot sijaitsee. Palveluiden lähellä. 

Vierailija
334/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista. 17 sivua työttömän, sairaan, yksinäisen ja köyhän henkilön arvostelua ja elämänohjeita. Jos hän olisi kertonut olevansa sairas, työtön ja yksinäinen hän olisi saanut myötätuntoa. Mutta kun hän onkin yh, se herättää vihaa ja kaikki nämä em. asiat ovatkin hänen omaa syytään. 

Yh on tässä yhteiskunnassa alinta kastia, sellainen jota on oikeus haukkua.

T: toinen yh,työtön, yksinäinen ja sairas lisäksi mutta niitä ei lasketa kun olen yh emi kaikki on omaa vikaa

Vierailija
335/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla heräsi nyt huoli tuosta lapsesta. Eikö neuvola ohjaa minkään tuen piiriin lasta, jonka vanhemmalla on näin paljon haasteita elämässään. Minkälaisia virikkeitä tarjoat lapselle? Tämän lapsen olisi hyvä päästä varhaiskasvatuksen piiriin, ennen kuin tilanne pahenee. Vertaistuki auttaa häntä kokeilemaan asioita (esim. ruokia) rohkeammin. Nyt pitää aikuisen tässä perheessä kasvaa aikuiseksi ja kantaa vastuu niin itsestään kuin myös tästä lapsesta. 

Vierailija
336/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on hankittu miksi?

Se on tuleva eläkkeiden maksaja.

-ei ap

Vierailija
337/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen minkä kehyskuntaan muuttaessa vuokrassa säästää matkakuluissa ym. menettää. Ei maksa vaivaa. 

Mihinkähän tuo nyt matkustaa? Kehyskunnissa ja muillakin pienillä paikkakunnilla on ns. keskusta, jonka lähellä useimmiten ne kerrostalot ja vuokra-asunnot sijaitsee. Palveluiden lähellä. 

Kehyskuntiin ei haluta työttömiä. Kunnat joutuvat maksamaan sakkomaksuja. Minä en ainakaan uskalla lapsen kanssa yksityisen henkilön vuokraamaan asuntoon muuttaa joten yritys tai kaupunki on ainoa vaihtoehto. Näistä kaupunki eli ara on halvin ja he eivät työttömiä halua lisää. 

Vierailija
338/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monisairas voi säästää ennakoiden ja jättää lisääntymättä. Vähän voi miettiä niitä seurauksia myös lapsen kannalta. Jos kuitenkin näistä lähtökohdista menee lapsen hankkimaan, kasvattaisi sen edes kunnolla. On siinäkin lopputulos, monisairas ja nirsoksi opetettu mukula.

Vierailija
339/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla heräsi nyt huoli tuosta lapsesta. Eikö neuvola ohjaa minkään tuen piiriin lasta, jonka vanhemmalla on näin paljon haasteita elämässään. Minkälaisia virikkeitä tarjoat lapselle? Tämän lapsen olisi hyvä päästä varhaiskasvatuksen piiriin, ennen kuin tilanne pahenee. Vertaistuki auttaa häntä kokeilemaan asioita (esim. ruokia) rohkeammin. Nyt pitää aikuisen tässä perheessä kasvaa aikuiseksi ja kantaa vastuu niin itsestään kuin myös tästä lapsesta. 

Minulla herää huoli sinusta. Millainen ihminen kirjoittelee noin anonyymille keskustelupalstalle? Älä ota edes akvaariokalaa huolehdittavaksesi. 

Vierailija
340/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monisairas voi säästää ennakoiden ja jättää lisääntymättä. Vähän voi miettiä niitä seurauksia myös lapsen kannalta. Jos kuitenkin näistä lähtökohdista menee lapsen hankkimaan, kasvattaisi sen edes kunnolla. On siinäkin lopputulos, monisairas ja nirsoksi opetettu mukula.

Harvennus voitaisiin alkaa sinusta. Ap.n lapsi on kuitenkin tärkeä jollekin eli äidilleen,, sinä et kenellekään.