Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä yksinhuoltaja voi enää säästää?

Vierailija
02.02.2026 |

Olen siis yhden 4v lapsen yksinhuoltaja. Olen työkyvytön monien eri sairauksien (masennus, nivelrikko, diabetes, ahdistus, unettomuus, fibromyalgia, astma, allergiat ym.) johdosta. Saan siis pientä kelan eläkettä, asumistuen ja lapsilisän. Toimeentulotukea riippuen laskuista n. 15-80e/kk. Nyt hallitus leikkaa meidän ennestään pienillä tuloilla kituuttavien etuuksia. Vuokra nousee maaliskuun alussa tässä meidän 49 neliön kaksiossa. Kelan mukaan meillä on 20e liian suuri vuokra. Se on siis pois toimeentulotuesta. Ruoan hinta nousee koko ajan ja nyt jo n. 7-8e maksaa jo pelkkä jauhelihapaketti! Lapsen ruokaan menee päivässä n. 10-15e, omaan n. 3-6e mikä on vähän ottaen huomioon diabeteksen mikä vaatisi säännöllisiä kunnon aterioita 3-5 krt päivässä. Nyt meillä tippuu n. 30e tulot kuukaudessa eli mun pitäis nipistää omasta syömisestä vielä lisää eli n. 1,50-3e päivässä. Siis miten ihmeessä tässä enää elää? Lapsen syönnistä en suostu nipistämään kun on jo ennestään alipainoinen 14 kg lapsi kyseessä jolla erityisherkkyyttä ja valikoivaa syömistä. 

Lapsen isä ei osallistu elatukseen eli sen lisäksi vielä lapsen vaate- ym. hankinnat n. 40-70e/kk. 

Kommentit (372)

Vierailija
281/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on ihan taitava+fiksu. Itselläkin normaalia korkeampi älykkyysosamäärä mutta elämänkokemukset aiheuttaneet masennuksen ja nyt viimeinen suhde lapsen isään pahensi vaan sitä. Lapsi oli muutaman kuukauden ikäinen kun erottiin. Henkistä väkivaltaa, alistamista, arvostelua ym. En ole ollut enää suhteissa sen jälkeen. 4 narsistista miestä riitti mulle, ei enää. Lisäksi joudun kestämään vielä narsistista äitiäni... 

Ap

Sä et todellakaan ole normaali älykkäämpi vaan älykkyysosamääräsi on normaalia alhaisempi. Todella tyhmä pitää olla ihmisen, jos neljä kertaa on suhteessa narsistien kanssa. Eikä edes lapsuudenkokemusten perusteella osaa välttää narsisteja.

Vierailija
282/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on niin hämmentävä, etten tiedä onko ap provo vaiko ei. Sairaudet on ikäviä ja masentuneena on vaikea tehdä oikeita valintoja, mutta vastuu sairauksien hoidosta on myös itsellä. Olen itsekin ollut vakavasti masentunut, minulla on diabetes ja perheessä on nepsy, jolla on ollut todella vaikeita syöntiongelmia. Ne tulee huomioida, mutta minusta tuntuu, että sinä ap ihan itse vahvistat lapsessasi näitä oireita.

Masennuksen hoito on kokonaisvaltaista hoitoa. Aloita siitä, että teet pariksi päiväksi ruoat kerrallaan. Jos voimavarat ovat heikot, on turha kokata joka päivä. Lapsi oppii kyllä ajan kanssa syömään muutakin kuin sokeriherkkuja ja roskaruokaa. Aloita vaikka siitä, ettet osta valmispuuroja etkä valmismehuja. Ne on älyttömän kalliita. Meilläkin on lähdetty pikku hiljaa laajentamaan ruokavaliota ja fakta on myös se, että kyllä lapsi ennemmin syö kuin nälkään kuolee ja totta kai roskaruoka maistuisi kaikille. Jos

Lääkekatto on olemassa ja diabetes lääke ei ole kallis. Mikä on ap: n paino, tuli vaan mieleen? Taitaa olla provo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitkö lapsen jos nuo ongelmat jo oli sinulla? 

Ei kovin pitkälle ajateltu asia, kyllä se yhteyskunta maksaa niinkö? Kaikki pitäs valmiiksi olla, kyllä moniin sairauksiin voi itse vaikuttaa.

Luulen et koko aloitus on feikki, tahtoo vaan huomiota ja pistää lisää puita pesään.

Vierailija
284/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaljassa.

Vierailija
285/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, sä nyt mahdollistat ja vahvistat lapsesi erityisherkkyyttä esim. juurikin noilla pillimehuilla. 

Sano suoraan vaan että tässä mitään erityisherkkää ole, ainoastaan paska kasvattaja.

Vierailija
286/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä 4 v syö jos rahaa kuluu 10-15€ päivässä? 

Valikoivasti. Eikö se tullut jo selväksi?

Mäkkäriä ja subia. Muu ei kelpaa vaan heittää ruoan seinään.

-ap

Ja kukahan hänet on opettanut noille ruoille? Ihanko syntymästään asti on noita vaatinut?

En ihan usko, että mäkkäri+subin on kirjoittanut aloittaja. Jos on, niin selkeä provo. 

Vierailija
287/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, jos sun vuokra on 750 euroa, niin teidän tulot on yhteensä n. 1800 euroa, koska kerroit saavasi perustoimeentulotukea. Vuokran jälkeen teille pitäisi jäädä perusosat yhteensä 1 055,48 euroa kuukaudessa. Tästä kerroit, että pitää maksaa itse hieman vielä vuokraa, mutta silti jää yli tonnin käyttöön. Kyllähän sillä syö ihan kunnon ruokaa?

Vierailija
288/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on ihan taitava+fiksu. Itselläkin normaalia korkeampi älykkyysosamäärä mutta elämänkokemukset aiheuttaneet masennuksen ja nyt viimeinen suhde lapsen isään pahensi vaan sitä. Lapsi oli muutaman kuukauden ikäinen kun erottiin. Henkistä väkivaltaa, alistamista, arvostelua ym. En ole ollut enää suhteissa sen jälkeen. 4 narsistista miestä riitti mulle, ei enää. Lisäksi joudun kestämään vielä narsistista äitiäni... 

Ap

Sä et todellakaan ole normaali älykkäämpi vaan älykkyysosamääräsi on normaalia alhaisempi. Todella tyhmä pitää olla ihmisen, jos neljä kertaa on suhteessa narsistien kanssa. Eikä edes lapsuudenkokemusten perusteella osaa välttää narsisteja.

Et sinäkään. 153 oli ainakin joskus 25 vuotiaana testin mukaan. Mitä vielä. Onko vielä jotain mitä haluat minuun purkaa? 

Ap

Vierailija
289/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme näissä viesteissä nykyään on, kun jonoutetaan niin herkästi?

Vierailija
290/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teitkö lapsen jos nuo ongelmat jo oli sinulla? 

Ei kovin pitkälle ajateltu asia, kyllä se yhteyskunta maksaa niinkö? Kaikki pitäs valmiiksi olla, kyllä moniin sairauksiin voi itse vaikuttaa.

Luulen et koko aloitus on feikki, tahtoo vaan huomiota ja pistää lisää puita pesään.

Oisko mun pitäny tappaa se lapsi sun mielestä? En minä sellaiseen pysty! Sinä ehkä mutta en minä! 

Ap

Vierailija
291/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, sä nyt mahdollistat ja vahvistat lapsesi erityisherkkyyttä esim. juurikin noilla pillimehuilla. 

Sano suoraan vaan että tässä mitään erityisherkkää ole, ainoastaan paska kasvattaja.

Kiitos! Sinähän minut tunnet ja itse olet parempi! Narsisti kun olet! 

Ap

Vierailija
292/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulje ap ensimmäisenä netti. Tämä ei tee muuta kuin lietsoo pahaa oloasi. Mene ja vietä aikaa lapsen kanssa. Et voi enää aikuisena syyttää muita olostasi vaan vastuu mielenterveyden hoidosta on sinulla itselläsi. 

293/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole jaksanut lukea koko ketjua, mutta minusta 10 eur /pvä yhden henkilön ruokaan ei ole paljon. Itselläni on 13-vuotias poika, joka kasvaa nyt todella kovaa vauhtia, ja tuntuu että hän syö kaiken eteentulevan. Ruokahalu on vaan todella valtava. Eikä edes ole urheilija, vaan hoikka, ikäisekseen jopa vähän pienikokoinen poika.

Jos neljävuotias syö yhtä paljon kuin 13-vuotias kasvuspurttia aloitteleva varhaisteini, niin silloin kannattaa suunnata lääkärin pakeille. Se ei ole normaalia. (mutta 13v poika voi hyvinkin syödä vadillisen perunoita, kattilallisen kastiketta ja ämpärillisen salaattia yhdeltä istumalta, ne on käsittämättömiä määriä, mitä sellaiseen ruipeloon uppoaa)

Juu, 13-v sälli oli yökylässä ja siihen upposi järkky määrä ruokaa! Aamupalaksi ostettiin esipaistettuja sämpylöitä, 6 kpl. Jätkä veti näitä 4 ja mää 2. Siten ihmetteli, että loppuko nää jo. No juu loppui, tarjosin eilistä pizzaa. Tätä söi kolme isoa palaa, oma syöminen siihen aikaan oli pari mukia kahvia, sämpyt ja 2 noita pizzapaloja.

Puolenpäivän aikaan sälli söi välipalana porkkanatikkuja olisiko ollut 400 grammaa. Sitten iltapäivästä muusia, kastiketta ja salaattia pari lautasellista. ite söin pari porkkanaa.

294/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ne tulot ja menot?

Vierailija
295/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sulje ap ensimmäisenä netti. Tämä ei tee muuta kuin lietsoo pahaa oloasi. Mene ja vietä aikaa lapsen kanssa. Et voi enää aikuisena syyttää muita olostasi vaan vastuu mielenterveyden hoidosta on sinulla itselläsi." 

Joo en todellakaan aio tänne palstalle laittaa enää ikinä mitään enkä muutenkaan lukea täältä enää mitään. Täällä roikkuu selkeästi aivan sairasta porukkaa. Lapsikin vaistoaa nyt että mulla on todella paha olla ihmisten kommenteista johtuen. Oli tosi paha käydä ihmistenilmoilla tänään. Tiedän kyllä että nuo sairaat kommentit voi tulla myös samalta ihmiseltä jolla itsellä ei ole hyvin asiat. Täällä sai vaan sen käsityksen että olen oikeasti jotain arvotonta pohjasakkaa. Ihmisiltä jotka ei minua edes tunne niin syyttää, haukkuu ja syyllistää minua. En päästä ikinä tuollaisia ihmisiä lapseni elämään. Jos joku koskaan vahingoittaa lastani samanlaisella käytöksellä niin olen valmis laittamaan sen ihmisen vastuuseen teoistaan vaikka oikeuden kautta. Ei netissäkään voi nykyään kirjoitella mitä haluaa jos nämä jotkut idiootit ei sitä käsitä. Paljonko tehdään nykyään nettikirjoituksista rikosilmoituksia? Kunnianloukkkaussyyte saattaa helposti rapsahtaa. Ilmoitan vain ylläpidolle asiasta. 

Vierailija
296/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä 4 v syö jos rahaa kuluu 10-15€ päivässä? 

Valikoivasti. Eikö se tullut jo selväksi?

Mäkkäriä ja subia. Muu ei kelpaa vaan heittää ruoan seinään.

-ap

Ja kukahan hänet on opettanut noille ruoille? Ihanko syntymästään asti on noita vaatinut?

En ihan usko, että mäkkäri+subin on kirjoittanut aloittaja. Jos on, niin selkeä provo. 

Tuon mäkkäri+Stubin kommentin on täällä kirjoittanut joku henkisesti sairas ihminen niinku monta muutakin kommenttia. Minä en ole tuota laittanut. Onko selvä vai oliko vielä jotain? 

Ap

Vierailija
297/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä kerron mitä tekisin sinun tilanteessasi:

1. Muutto Tampereen kehyskuntaan. Säästät asumismenoissa samantien 100-200€ /kk. Tampereen asunnot on kohta Helsingin hinnoissa. Tsekkaa Nokia, Orivesi, Kangasala yms. Ja palveluita on sielläkin.

2. Lapsi päiväkotiin. Säästät ruokakuluissa pitkän pennin ja lapsi saa ikäistään seuraa, turvallisia aikuisia ja aktiviteetteja. Jaksatko ja pystytkö järjestämään lapsellesi päivittäin kehittävää ja monipuolista tekemistä monisairaana ja pienituloisena? 
3. Lapsen vaatteet Vintedista. 40€:lla saa jo todella ison kasan käytettyjä vaatteita. Lapsi ei tarvitse joka kk uutta vaatetta ja myös ulkovaatteet kannattaa ostaa sieltä käytettynä, moni myy lähes käyttämättömiä. 
4. Ruokailutottumukset kuntoon. 15€ päivässä pieniruokaiselle alle kouluikäiselle on ihan järjetön summa. Itse ruokin sillä kaksi kasvavaa lasta kolme päivää. Erikoisjugurtit, karjalanpiirakat, valmispuurot ja einekset spesiaaliherkuksi esim viikonloppuihin. Kaurahiutalepaketti maksaa euron, litran mehukeitto 2,50€, litran jugurtti euron, banaani 2€ kilo ja pussi omenoita 2€. Siinä on viikon aamu- ja välipalat kympillä. 
5. Sinuna tekisin päivällä pimeänä jotain pientä puuhastelua kun lapsi hoidossa. Meidän paikallisessa puskaradiossa etsitään jatkuvasti lapsenvahtia, ikkunanpesijää, vanhukselle kaupassa kävijää tai seuranpitäjää, koiran ulkoiluttajaa yms. Sillä saa äkkiä 50€ lisätuloa kuuhun ja muuta ajateltavaa päiviin. 

Vierailija
298/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on, ettei halvempaa kämppää voi mitenkään etsiä järkevän kävelymatkan päästä ruokakaupasta, päiväkodista ja kouluista? Kun tässä ei edes työmatka määritä tarpeita. Ei, kun kivempi napista elämän hankaluutta? 

Vierailija
299/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap - aloituksesi on kyllä kunnon narsistimagneetti joka provosoi muitakin. 

Etenkin nuo lapsen ruokakulut - lähinnä tulee minunkin mieleeni että todennäköisesti provo... Jollei ole niin voisit tiedostaa miksi tuo provosoi - ihan välttyäksesi epämiellyttävältä palautteelta.

Vierailija
300/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se taida olla aika antaa lapsi adoptioon. Ei tuosta tule mitään.

Sama tällä. Rahat ei riitä Lasten elättämiseen.    LAPSET TULEE. KALLIIKSI YHHTEISKUNNALLE KUN JOUDUN ANTAMAAN POIS.