Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä yksinhuoltaja voi enää säästää?

Vierailija
02.02.2026 |

Olen siis yhden 4v lapsen yksinhuoltaja. Olen työkyvytön monien eri sairauksien (masennus, nivelrikko, diabetes, ahdistus, unettomuus, fibromyalgia, astma, allergiat ym.) johdosta. Saan siis pientä kelan eläkettä, asumistuen ja lapsilisän. Toimeentulotukea riippuen laskuista n. 15-80e/kk. Nyt hallitus leikkaa meidän ennestään pienillä tuloilla kituuttavien etuuksia. Vuokra nousee maaliskuun alussa tässä meidän 49 neliön kaksiossa. Kelan mukaan meillä on 20e liian suuri vuokra. Se on siis pois toimeentulotuesta. Ruoan hinta nousee koko ajan ja nyt jo n. 7-8e maksaa jo pelkkä jauhelihapaketti! Lapsen ruokaan menee päivässä n. 10-15e, omaan n. 3-6e mikä on vähän ottaen huomioon diabeteksen mikä vaatisi säännöllisiä kunnon aterioita 3-5 krt päivässä. Nyt meillä tippuu n. 30e tulot kuukaudessa eli mun pitäis nipistää omasta syömisestä vielä lisää eli n. 1,50-3e päivässä. Siis miten ihmeessä tässä enää elää? Lapsen syönnistä en suostu nipistämään kun on jo ennestään alipainoinen 14 kg lapsi kyseessä jolla erityisherkkyyttä ja valikoivaa syömistä. 

Lapsen isä ei osallistu elatukseen eli sen lisäksi vielä lapsen vaate- ym. hankinnat n. 40-70e/kk. 

Kommentit (372)

Vierailija
301/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti siellä, narsisti täällä, joka puolella narsisti. 

Toinen äärettömän raskas ihmisryhmä on ne, jotka näkee kateellisia joka puolella. 

Veikkaan, että apn mainitsema älykkyystesti on tasoa Iltasanomat, jossa pitää tunnistaa esineitä 😂. Ei näin avuton ihminen voi mitenkään olla kuin max käyrän alkupäässä. 

Vierailija
302/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen isä työtön ja päihdeongelmainen. Ei siis osallistu juurikaan lapsen elämään. Näkee lasta n. 3 krt/vuosi. 

Ap

Miksi olet hankkinut lapsen päihdeongelmaisen työttömän kanssa ?

Se oli niin älykäs veto, että vain ap voi ymmärtää sen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 4 vuotiaan / 14 kg painavan lapsen ruokiin menee 300-450 €/kk, niin eihän ruokavaliossa ole mitään järkeä. Pitäisi siinä kohtaa hiffata mistä voisi säästää! 

Vierailija
304/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökö tämä 4-v , hento lapsi pelkkää sisäfilettä vai mikä tuossa maksaa. 15eur/pv syö kaksi aikuista jo hyvinkin. Jokin tässä mättää. Tai sitten huono provo, taas kerran.

Vierailija
305/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti siellä, narsisti täällä, joka puolella narsisti. 

Toinen äärettömän raskas ihmisryhmä on ne, jotka näkee kateellisia joka puolella. 

Veikkaan, että apn mainitsema älykkyystesti on tasoa Iltasanomat, jossa pitää tunnistaa esineitä 😂. Ei näin avuton ihminen voi mitenkään olla kuin max käyrän alkupäässä. 

Et kyllä ole kyllä sinäkään 😁 vieläkin on ollut keskitasoa parempi vaikka keski-ikäinen jo olen. Mikä on sun ikä? 12-15 veikkaan? 😀

Ap

Vierailija
306/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen isä työtön ja päihdeongelmainen. Ei siis osallistu juurikaan lapsen elämään. Näkee lasta n. 3 krt/vuosi. 

Ap

Miksi olet hankkinut lapsen päihdeongelmaisen työttömän kanssa ?

Se oli niin älykäs veto, että vain ap voi ymmärtää sen. 

Tai sinä kun niin älykäs olet 😀 

Minä en ole murhaaja. Potkikaa nyt vielä päähän lisää, kestän sen. Purkakaa kaikki paskat minuun. Jos ajattelisitte mun lasta niin sitä ette tekis. Kertoo jotain teistä itsestänne. Katsokaa joskus peiliin kiusaajat. 

Ap

Vierailija
307/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on ihan taitava+fiksu. Itselläkin normaalia korkeampi älykkyysosamäärä mutta elämänkokemukset aiheuttaneet masennuksen ja nyt viimeinen suhde lapsen isään pahensi vaan sitä. Lapsi oli muutaman kuukauden ikäinen kun erottiin. Henkistä väkivaltaa, alistamista, arvostelua ym. En ole ollut enää suhteissa sen jälkeen. 4 narsistista miestä riitti mulle, ei enää. Lisäksi joudun kestämään vielä narsistista äitiäni... 

Ap

Anteeksi nyt ap, mutta pakko kommentoida. Minä olen alkoholistiperheen lapsi ja kaltoinkohdeltu pienestä teini-ikään asti. Olen ollut masentunut, ahdistunut ja sairastanut paniikkihäiriötä teini-iästä asti. Olen silti ollut työelämässä viimeiset 17 vuotta. Onko se helppoa? Ei ole. Ihmisen pitää kuitenkin yrittää elättää itsensä. Miten olet edes päässyt eläkkeelle? Me muut käydään töissä vaikka meillä on traumataustaa lapsuudesta. 

Toisekseen jos rahaa ei ole niin silloin tehdään ruoka halvasta kanan jauhelihasta eikä osteta kallista naudan jauhelihaa. Valmisruoat tulee myös kalliiksi. Jo kahdella valmishinnan ruoalla ostat paketin jotain lihaa ja teet isomman määrän ruokaa. 

Vierailija
308/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei täällä kaikki ole kiusaajia tai narsisteja. Olet saanut paljon ihan hyviä ajatuksia ja ehdotuksia, kiinnitä niihin huomiota, mieti mitä voisit järkevästi toteuttaa äläkä uhriudu. 

Vierailija
309/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tinderistä pelkkä ilmaisversio, ei maksullista.

Vierailija
310/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on ihan taitava+fiksu. Itselläkin normaalia korkeampi älykkyysosamäärä mutta elämänkokemukset aiheuttaneet masennuksen ja nyt viimeinen suhde lapsen isään pahensi vaan sitä. Lapsi oli muutaman kuukauden ikäinen kun erottiin. Henkistä väkivaltaa, alistamista, arvostelua ym. En ole ollut enää suhteissa sen jälkeen. 4 narsistista miestä riitti mulle, ei enää. Lisäksi joudun kestämään vielä narsistista äitiäni... 

Ap

Anteeksi nyt ap, mutta pakko kommentoida. Minä olen alkoholistiperheen lapsi ja kaltoinkohdeltu pienestä teini-ikään asti. Olen ollut masentunut, ahdistunut ja sairastanut paniikkihäiriötä teini-iästä asti. Olen silti ollut työelämässä viimeiset 17 vuotta. Onko se helppoa? Ei ole. Ihmisen pitää kuitenkin yrittää elättää itsensä. Miten olet edes päässyt eläkkeelle? Me muut käydään töissä vaikka meillä o

Ootko sen työssäkäynnin ohella monisairas yksinhuoltaja? Miten hyvin ajattelet, että pärjäisit tuolla taustalla siinä tilanteessa? Miten paljon pinnistelyä pelkkä työ sinulta vaatii? 

Vierailija
311/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, ei täällä kaikki ole kiusaajia tai narsisteja. Olet saanut paljon ihan hyviä ajatuksia ja ehdotuksia, kiinnitä niihin huomiota, mieti mitä voisit järkevästi toteuttaa äläkä uhriudu. 

Tämä. Ihmiset täällä nyt sanovat mitä sylki suuhun tuo. Mutta olethan itsekin sitä mieltä, että jotenkin tilanteen pitää parantua. Voisitte tarvita esimerkiksi ravitsemusterapeutin apua ruokailujen suhteen, sinunkin pitää syödä riittävästi ja terveellisesti jotta jaksat huolehtia lapsesta. Onnistuisiko tk:n kautta?

Vierailija
312/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä malliesimerkiksi ihmisestä, joka sössii asiansa aivan järjestäen. Mikään tukitoimi ei auta jos ihminen itse on se ongelma.

Ei ihme, että olet yh. Kuulostat raskaalta ihmiseltä. Vain hyvin yksinkertainen ihminen lisääntyy tuolla terveystaustalla ja sitten kehtaa vielä velvoittaa muut korjaamaan päätöstensä jäljet. Kaikki edelliset puolisotkin ongelmaisia ja narsisteja.  Eikö sulla  mitään liiku päässä kun aina toistat saman virheen? Vai olisiko vika sittenkin peilissä? 

Eikä näemmä onnistu edes kasvatus kun lapsi pompottaa sinua jo nyt. Rahat riittää kun ryhdistäydyt, otat vastuun kasvatuksesta ja laitat sen pikkukuninkaallisen ruotuun. Opetat syömään normaalia ruokaa ja lopetat lapsen pillin mukaan tanssimisen. Lopeta samalla se uhriutuminen joka asiasta.

Kohdallasi kyllä lasulla olisi työsarkaa. 

Vierailija
313/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniongelmainen ja masentunut tekee lapsen työttömän päihdeongelmaisen kanssa. Mikä vois mennä vikaan?

Vierailija
314/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole muiden vika, että olet yh, lisääntynyt sairaana, valinnut surkeat puolisot. Pelaa tyhmiä pelejä, voita tyhmiä palkintoja.

Vierailija
315/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Syökö tämä 4-v , hento lapsi pelkkää sisäfilettä vai mikä tuossa maksaa. 15eur/pv syö kaksi aikuista jo hyvinkin. Jokin tässä mättää. Tai sitten huono provo, taas kerran."

Tämän päivän ruoat:

Aamulla valmispuuro(1,25) melkein kokonaan, paahtoleipä (puolikas) Vesimeloni (4e) 4 siivua

Aamupäivä: banaani(n. 0,50) puoleksi

Lounas: valmis perunasosejauhelihalaatikko( 2,50) kolmasosan söi, maitolasi josta joi vain pikkulirun, kurkkua lisukkeeksi. 

Välipala: jogurtti (0,50), kaurakeksipatukka (0,70)

Päivällinen: pastaa ja jauhelihakastiketta (300g naudan jauheliha 5e) Söin siitä itsekin ja jäi huomiseksi. 

Iltapala: Vesimelonia, paahtoleipä, omena(0,50) puolikas, puuro(1,25)

Lisäksi joi omenamehua ja vettä päivän aikana. Itse olen omenalle allerginen, en juo sitä itse. 

Laskekaa siitä. 

Tämän päivän syömiset tuli ihmeen edulliseksi jopa. 

Ap

Vierailija
316/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko ap laittaa tänne listan, mitä lapsi syö yhden päivän aikana? Tuntuu kyllä ihan todella suurilta nuo ruokakustannukset. 

Juoko lapsi lainkaan vettä ja/tai maitoa? Pelkään että hänen hampaisiin iskee karies ja/tai eroosio, jos lapsi juo jatkuvasti mehua. Senkin vuoksi pitäisi nyt vaan jättää mehut kauppaan. Kyllä lapselle kelpaa vesi sitten kun hän on tarpeeksi kauan kärttänyt mehua , ja hänelle on sanottu ettei ole muuta juotavaa kuin vettä...

Vierailija
317/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen minkä kehyskuntaan muuttaessa vuokrassa säästää matkakuluissa ym. menettää. Ei maksa vaivaa. 

Vierailija
318/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei isä pysty maksamaan elatusmaksua niin sinun ap tulisi hakea ja saada elatustukea Kelasta. 
Erilaiset itsetehdyt sosekeitot voisivat olla yksi hyvä vaihtoehto ainakin muutaman päivän viikossa, voisitte syödä molemmat samaa ruokaa? 

Vierailija
319/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei ole siis päiväkodissa? Käykö missään päiväkerhotoiminnassa tai harrastuksessa? Lapsen ruokavalion lisäksi mulla kyllä heräsi huoli ihan hänen päivien sisällöstä. Näettekö muita perheitä, onko lapsella kavereita, käyttekö ulkoilemassa, kirjastossa, sukulaisilla, uimahallissa yms? Mietin että jos äiti on monisairas eikä ole ollut päivääkään töissä, isä ei ole kuvioissa, rahaa ei ole juuri käytettävissä ja kaikki ympärillä olevat ihmiset ovat narsisteja niin lapsi ei kovin hääppösiä lähtökohtia saa elämäänsä. Tämänkin takia päiväkoti olisi ihan todella tärkeää lapsen kehityksen ja sosiaalisien suhteiden kannalta. Toivottavasti kannustat lasta kuitenkin opiskeluun ja työntekoon eikä siihen että tyytyy kohtaloonsa.  

Vierailija
320/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perus yh. Kaikki muiden vikaa ja exä aina narsisti.