Missä yksinhuoltaja voi enää säästää?
Olen siis yhden 4v lapsen yksinhuoltaja. Olen työkyvytön monien eri sairauksien (masennus, nivelrikko, diabetes, ahdistus, unettomuus, fibromyalgia, astma, allergiat ym.) johdosta. Saan siis pientä kelan eläkettä, asumistuen ja lapsilisän. Toimeentulotukea riippuen laskuista n. 15-80e/kk. Nyt hallitus leikkaa meidän ennestään pienillä tuloilla kituuttavien etuuksia. Vuokra nousee maaliskuun alussa tässä meidän 49 neliön kaksiossa. Kelan mukaan meillä on 20e liian suuri vuokra. Se on siis pois toimeentulotuesta. Ruoan hinta nousee koko ajan ja nyt jo n. 7-8e maksaa jo pelkkä jauhelihapaketti! Lapsen ruokaan menee päivässä n. 10-15e, omaan n. 3-6e mikä on vähän ottaen huomioon diabeteksen mikä vaatisi säännöllisiä kunnon aterioita 3-5 krt päivässä. Nyt meillä tippuu n. 30e tulot kuukaudessa eli mun pitäis nipistää omasta syömisestä vielä lisää eli n. 1,50-3e päivässä. Siis miten ihmeessä tässä enää elää? Lapsen syönnistä en suostu nipistämään kun on jo ennestään alipainoinen 14 kg lapsi kyseessä jolla erityisherkkyyttä ja valikoivaa syömistä.
Lapsen isä ei osallistu elatukseen eli sen lisäksi vielä lapsen vaate- ym. hankinnat n. 40-70e/kk.
Kommentit (372)
Tämä aloitus todistaa sen, että monesti köyhyys on pelkkää osaamatonta rahankäyttöä. Ei pätkääkään taloustaitoa. Jos täysin turhiin pillimehuihin menee omat ruokarahat niin ei voi kun itseään syyttää huonosta rahankäytöstä. Pilaa vielä lapsen hampaatkin. Kyllä ne hankalatkin lapset saa opetettua terveellisempään juomaan jos vaan aikuinen viitsii opettaa.
https://www.vuokraovi.com/kohde/dz4742?haku=m2403213263
550e/kk kaksio Orivedeltä päiväkoti yms. Kävelymatkan päässä (alle 2km). Aloittaja on eläkkeellä eli työllistymistä, jonka joku mainitsi, ei tarvitse miettiä.
Ap, sä nyt mahdollistat ja vahvistat lapsesi erityisherkkyyttä esim. juurikin noilla pillimehuilla.
Tilanteessasi on korjaamisen varaa. Hyväkään ruoka ei maksa noin paljon. Itse ole diabeetikko, niin tiedän. Sille ei mitään voi, mitkä geenit on saanut. Voit terästyä tutkimalla asioita. Saat lapselle elatustuen isän sijaan. Sitä koettavat periä aikoinaan isältä. Sairaskin mies voisi seurustella lapsen kanssa, jos sallisi.
Suuret tulot eivät hyödytä vaan taloudellisesti eläminen. Koeta etsiä itsellesi miellyttävä ystävä.
Onnea lapsesi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
"https://www.vuokraovi.com/kohde/dz4742?haku=m2403213263
550e/kk kaksio Orivedeltä päiväkoti yms. Kävelymatkan päässä (alle 2km). Aloittaja on eläkkeellä eli työllistymistä, jonka joku mainitsi, ei tarvitse miettiä."
Lemmikit eikä hissitön käy koska allergia/astma + polvivaivat. Koti pitää olla allergiavapaa ja sisäilmaongelmaton. Pitäiskö meillä jättää se meidän vähäinenkin tukiverkosto Tampereella? Junayhteydet meille kans tärkeät että päästää sukulaisia tapaamaan. Autoa ei ole käytössä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
550e/kk kaksio Orivedeltä päiväkoti yms. Kävelymatkan päässä (alle 2km). Aloittaja on eläkkeellä eli työllistymistä, jonka joku mainitsi, ei tarvitse miettiä."
Lemmikit eikä hissitön käy koska allergia/astma + polvivaivat. Koti pitää olla allergiavapaa ja sisäilmaongelmaton. Pitäiskö meillä jättää se meidän vähäinenkin tukiverkosto Tampereella? Junayhteydet meille kans tärkeät että päästää sukulaisia tapaamaan. Autoa ei ole käytössä.
Ap
Niinkuin mikään muukaan ehdotettu muutos ei käy. Ainoa mikä olisi sopiva niin saada lisää kelalta rahaa?
Tämä ketju on niin hämmentävä, etten tiedä onko ap provo vaiko ei. Sairaudet on ikäviä ja masentuneena on vaikea tehdä oikeita valintoja, mutta vastuu sairauksien hoidosta on myös itsellä. Olen itsekin ollut vakavasti masentunut, minulla on diabetes ja perheessä on nepsy, jolla on ollut todella vaikeita syöntiongelmia. Ne tulee huomioida, mutta minusta tuntuu, että sinä ap ihan itse vahvistat lapsessasi näitä oireita.
Masennuksen hoito on kokonaisvaltaista hoitoa. Aloita siitä, että teet pariksi päiväksi ruoat kerrallaan. Jos voimavarat ovat heikot, on turha kokata joka päivä. Lapsi oppii kyllä ajan kanssa syömään muutakin kuin sokeriherkkuja ja roskaruokaa. Aloita vaikka siitä, ettet osta valmispuuroja etkä valmismehuja. Ne on älyttömän kalliita. Meilläkin on lähdetty pikku hiljaa laajentamaan ruokavaliota ja fakta on myös se, että kyllä lapsi ennemmin syö kuin nälkään kuolee ja totta kai roskaruoka maistuisi kaikille. Jos et pysty poimimaan marjoja, osta kaupasta marjoja ja keitä kattilassa mehua. Yhdestä pussista esimerkiksi puolukoita saa hyvän määrän mehua.
Kun syöt itse paremmin, jaksat myös paremmin. Vaikka on masennus ja muita sairauksia, ne ei itsestään valitettavasti parane. Positiivinen oravanpyörä lisää positiivisuutta ja toisin päin. Ota neuvot vastaan äläkä keksi tekosyitä jokaiseen.
Valitettavasti on kyllä pakko ihmetellä sitä, että miten yhdelle ihmiselle sattuu monta narsistipuolisoa ja narsistiäitikin. Aapeen mukaan tässä ketjussakin suuri osa on narsisteja, joten ap taitaa olla aika vaikea ihminen eikä masennus välttämättä suurin ongelma ole. Mutta kannattaa hakea apua tai ainakin kokeilla. Mikä diabeteslääke maksaa muuten satasen kuussa?
Vierailija kirjoitti:
MENE TÖIHIN!!!!!!
Kuka käski, ja kenen luvalla sellaisten alkaa itseään monistamaan joilla ei ole kykyjä edes itseään elättää???????!
"MENE TÖIHIN!
Muuta neuvoa ei tule!"
Oletko itse töissä kun täällä palstalla on aikaa notkua?
Aloittajan ongelma ei ole raha, vaan täydellinen elämänhallinnan puute.
Kerrot olevasi koulu- ja työ kiusattu, neljä narsku miestä ja narsku äiti. Olet täysin yhteiskunnan elätti. Sairauksiakin on vaikka muille jakaa.
Nyt kun sulla on päivät aikaa kun lapsikin on jo noin iso ja käy päiväkodissa, niin nyt kannattaisi alkaa työstämään elämää vaikka tekoälyn avulla. Kirjoita vaikka tekoälylle elämäntarinasi ja pyydä analysoimaan se.
Vierailija kirjoitti:
Nyt sitten otin vielä riskin ja kestän teiltä narsistista arvostelua. Tekee varmaan hyvää mielenterveydelle. Kannattais ajatella mitä sanoo. Ehkä sen takia jään mieluummin yksin kun kestän narsisteja itsekkäitä ihmisiä... En olis ees elossa jos mulla ei olis mun rakasta lasta. Se on syy miksi elää ja nousta sängystä. Muita syitä ei ole. Jos menetän lapsen niin kuolen siihen. Itsemurha ollut monesti ennen lasta lähellä... Olen siis itsekin erityisherkkä ja otan asiat ja muiden sanomiset tosi raskaasti ja joo tuntuu etten ole minkään arvoinen ja pohjasakkaa. Kiitos!
Tuollainen tapa elää ja ajatella on erittäin vahingollista lapselle. Lapsen olisi parempi asua ihmisen kanssa jolla elämä on et elämisen arvoinen asia ihan itsestään, näin lapsi myös oppii itse selviämään omassa elämässä. Tuolla sinun tavalla lapsesta kasvaa läheisriippuvainen ja muutenkin mielenterveysongelmat periytyy helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No mutta. Nokia tai Lempäälä, Tampereelle lyhyt matka ja kulkee junatkin.
Mä asun saman kokoisessa ja hintaisessa asunnossa kahden lapsen kanssa, jos mulla ois yksi lapsi niin joku 30m2 riittäisi. Sillä en halua luopua hyvästä sijainnista, mutta haluan että vuokra on edullinen. Meillä muutenkin kotona käydään lähinnä nukkumassa ja syömässä.
Pienituloisen on parempi asua Tampereella kuin ympäryskunnissa. Vuokra on kohtuullinen kaksiosta. Julkinen liikenne on saavutettavampaa ja halvempaa kuin ympäryskunnissa. Kaikki palvelut edullisen julkisen liikenteen päässä, jos ei ihan kävelymatkan päässä.
Ap: n kannattaisi alkaa tarkastelemaan tuloja ja menoja tarkemmin, vaikka käsipelillä ruutupaperille vihkoon. Erilaisia sovelluksiakin löytyy, jos netissä haluaa tehdä. Voi tulla jopa jokin ahaa elämys.
Lisätyöt tässä elämäntilanteessa, kun lapsi vielä pieni ja vaatii paljon, ei ole ajankohtaista.
Minua ihmetyttää pillimehu. Jos mehua on pakko juoda, miksei voi juoda tiivisteestä tehtyä mehua? Jos on pakko olla pilli, clasulta saa metalliset kestopillit.
Kyllä on taas narsistiset ihmiset osuneet yhden tallaajan kohdalle:) Onko diagnoosit tehnyt ammattilainen vai köökkipsykologi itse?
Vierailija kirjoitti:
2- tyypin diabetes todettiin viime keväänä ja siihen on lääkitys ja sen jälkeen on painokin tippunut jo 10 kg ilman mitään laihdutuskuureja. Mulla ei ole varaa syödä itse säännöllisesti. Syön ehkä vain yhden lämpimän aterian päivässä. Kysyinkin täällä että missä voisin säästää että saisin itsekin syötyä monipuolisesti ja säännöllisesti. Pakko omassa syömisessä säästää että lapselle riittää ruokaa. Lääkkeet maksaa kuukaudessa noin 100e. Oon saanut vain kommentteja missä kehotetaan antamaan lapsi huostaan tai adoptioon tai muita idioottimaisia kommentteja. Ihminen ei mitään sairauksille voi! Se ei ole mikään huostaanoton peruste eikä sen takia lasua voi tehdä!
Ap
Meiksä kysyi sinun tulot ja menot jotta voitaisiin neuvoa. En ehdottanut huostausta.
Vierailija kirjoitti:
Pienituloisen on parempi asua Tampereella kuin ympäryskunnissa. Vuokra on kohtuullinen kaksiosta. Julkinen liikenne on saavutettavampaa ja halvempaa kuin ympäryskunnissa. Kaikki palvelut edullisen julkisen liikenteen päässä, jos ei ihan kävelymatkan päässä.
Ap: n kannattaisi alkaa tarkastelemaan tuloja ja menoja tarkemmin, vaikka käsipelillä ruutupaperille vihkoon. Erilaisia sovelluksiakin löytyy, jos netissä haluaa tehdä. Voi tulla jopa jokin ahaa elämys.
Lisätyöt tässä elämäntilanteessa, kun lapsi vielä pieni ja vaatii paljon, ei ole ajankohtaista.
No, ehdotukset asua Tampereen kehyskunnissa lähtivät siitä, kun nykyinen vuokra on Kelalle liian kallis.
Syö aamulla ja illalla puuroa, riisi on halpaa uuniin vaan hautumaan.
Lapselle makaronia ja kalapuikkoja jos muu ei kelpaa. Sokerimehu vie lapsesi hampaat.
Tuo summa ei voi mennä lapsen ruokaan.
Lääkket varmaan tt.tuki hyväksyy. Lääkekatto täyttyy viimestää kesällä. Sitten on halpaa. Käytä järkeä tee oikeita valintoja, elämä suhteen mihin on varaa. Muuta lähelle sukua he varmaan jeesii sinua.
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä on taas narsistiset ihmiset osuneet yhden tallaajan kohdalle:) Onko diagnoosit tehnyt ammattilainen vai köökkipsykologi itse?"
Haluatko että kerron millaisia ne ovat?
Äiti mitätöi mua koko lapsuuden ja nuoruuden ajan. Oli henkistä ja fyysista väkivaltaa. Sanoi että minusta ei koskaan tule mitään. Isä sanoi että minusta tulee korkeintaan siivooja ja sitä työtä teinkin joskus. Opiskelin mutta opiskelut jäi aina kesken koska stressinsietokykyä ei ole ollenkaan. Puhkesi masennus, ahdistus ja unihäiriöt. Teininä päädyin suhteeseen jossa mua käytettiin hyväksi, pahoinpideltiin ja petettiin eikä seuraava suhdekaan paljon parempi ollut, henkistä väkivaltaa ja pettämistä myös siinä. Kolmas mies päihderiippuvainen, myöskin petti ja neljäs lapsen isä päihderiippuvainen, henkistä väkivaltaa ja mitätöintiä ja vertailua muihin naisiin, ulkonäön arvostelua ja mitätöintiä. Kaikilla miehillä ollut enemmän tai vähemmän alkoholin käyttöä. Lapsen isä aivan samanlainen kuin oma äitini.
Tällä palstalla myöskin laskin että puolet ihmisistä laittoi aika ikävää viestiä ja arvostelua ja syyttämistä eri asioista niin siitä päättelen että noin puolella ihmisistä on itsellä jokin persoonallisuudenhäiriö. Olen vissiin joku narsistimagneetti. Vedän puoleeni sellaisia ihmisiä. En aio enää niitä sietää elämässäni ja siksi on parempi olla yksin. Samanlaista syyllistämistä täällä kun olen osakseni äidiltä jo saanut. Sanooko nyt joku että olen sen ansainnut niinku äitini sanoi? Täällähän mua nytkin on haukuttu elätiksi sun muuksi! Tuommoinen kohtelu on just sitä kiusaamista mitä olen saanut koko elämäni ajan. Joka on syy siihen että olen masentunut ja eläkkeellä. Eli ei ole mitään väliä mitä minä olen elämässäni halunnut kun ihmiset on aina painanut mut maanrakoon.
Ap