Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä yksinhuoltaja voi enää säästää?

Vierailija
02.02.2026 |

Olen siis yhden 4v lapsen yksinhuoltaja. Olen työkyvytön monien eri sairauksien (masennus, nivelrikko, diabetes, ahdistus, unettomuus, fibromyalgia, astma, allergiat ym.) johdosta. Saan siis pientä kelan eläkettä, asumistuen ja lapsilisän. Toimeentulotukea riippuen laskuista n. 15-80e/kk. Nyt hallitus leikkaa meidän ennestään pienillä tuloilla kituuttavien etuuksia. Vuokra nousee maaliskuun alussa tässä meidän 49 neliön kaksiossa. Kelan mukaan meillä on 20e liian suuri vuokra. Se on siis pois toimeentulotuesta. Ruoan hinta nousee koko ajan ja nyt jo n. 7-8e maksaa jo pelkkä jauhelihapaketti! Lapsen ruokaan menee päivässä n. 10-15e, omaan n. 3-6e mikä on vähän ottaen huomioon diabeteksen mikä vaatisi säännöllisiä kunnon aterioita 3-5 krt päivässä. Nyt meillä tippuu n. 30e tulot kuukaudessa eli mun pitäis nipistää omasta syömisestä vielä lisää eli n. 1,50-3e päivässä. Siis miten ihmeessä tässä enää elää? Lapsen syönnistä en suostu nipistämään kun on jo ennestään alipainoinen 14 kg lapsi kyseessä jolla erityisherkkyyttä ja valikoivaa syömistä. 

Lapsen isä ei osallistu elatukseen eli sen lisäksi vielä lapsen vaate- ym. hankinnat n. 40-70e/kk. 

Kommentit (372)

Vierailija
241/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole jaksanut lukea koko ketjua, mutta minusta 10 eur /pvä yhden henkilön ruokaan ei ole paljon. Itselläni on 13-vuotias poika, joka kasvaa nyt todella kovaa vauhtia, ja tuntuu että hän syö kaiken eteentulevan. Ruokahalu on vaan todella valtava. Eikä edes ole urheilija, vaan hoikka, ikäisekseen jopa vähän pienikokoinen poika.

Ja bodari mies syö vielä enemmän kuin sinun teini. Tässä kuitenkin keskustellaan 4 vuotiaasta lapsesta. 
Ja jollei vanhempi edelleenkään tajua, että valmispuurot, pillimehut ja litra mehukeittoa (tämä oli mainittu iltapalan yhteydessä, hinta 1,99€ joten ei ole mikään normaalin ihmisen loraus) iltaisin plus kaikki muut valmisruoat ole se ongelma, niin sitten jatkaa samaa rataa. Tuon tenavan ruokakulut on suuremmat kuin kahden aikuisen. 

Vierailija
242/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippumatta tilanteesta miettisin kaksi asiaa:

- Voinko saada lisää tuloja jollain tavalla?

- Tekisin erittelyn mihin käytän rahaa ja sitten kävisin jokaisen kulun yksitellen läpi miettien seuraavat asiat:

- Voinko luopua tästä kulusta?

- Voinko saada kulun asian halvemmalla?

Toimeentulotukiasiakkaalle lisätulot tarkoittavat käytännössä pimeää tuloa. Laillisin keinoin ei ole enää mahdollista saada lisätuloja ilman, että ne vähennettäisiin tuesta, jolloin hyöty olisi 0 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi päiväkotiiin aamupalasta välipalaan asti. Yh ei maksa hoitomaksua. 

Syökää papuja, linssejä ja herneitä sekä soijaa. Paaaljon halvempaa. Mä myös yh ja reissataan monta kertaa vuodessa ulkomaille asti, kun syödään edullisesti palkokasveja. Ilmasto ja eläimetkin kiittää. 

Vierailija
244/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on hirveän iso summa, jos valmispuuroihin ja pillimehuihin menee 4 euroa/päivä.  (Pillimehuihin, mitä ihmettä. Näiden pitäisi olla erityisherkkuja esim. eväsretkellä tms) 

Jo nämä tekevät karkeasti 120 euroa/kk. Pillimehut!

Vierailija
245/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen isä työtön ja päihdeongelmainen. Ei siis osallistu juurikaan lapsen elämään. Näkee lasta n. 3 krt/vuosi. 

Ap

Miksi olet hankkinut lapsen päihdeongelmaisen työttömän kanssa ?

Vierailija
246/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista ruokaluista voi säästää.  Lapsi päiväkotiin, niin säästyy ruuassa. 

Toivoisin että lapsille olisi joku erillinen harrastusrahasto. Harrastukset suojelee lapsia niin paljon. 

Vierailija
247/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen isä työtön ja päihdeongelmainen. Ei siis osallistu juurikaan lapsen elämään. Näkee lasta n. 3 krt/vuosi. 

Ap

Miksi olet hankkinut lapsen päihdeongelmaisen työttömän kanssa ?

Miksi ei?  Ihmiset elää ja rakastuu ja hankkii lapdia. Ja osalle lapsia vaan tulee. Miksi ei joskus voi kysyä, miksi päihdeongelmainen työtön tekee lapsia? Miksi aina kyseenalaistetaan se joka jää yksinhuoltajaksi? 

Vierailija
248/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

MENE TÖIHIN!!!!!!

Kuka käski, ja kenen luvalla sellaisten alkaa itseään monistamaan joilla ei ole kykyjä edes itseään elättää???????!

MENE TÖIHIN!

Muuta neuvoa ei tule!

Vierailija
249/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vaan "ihanista" kommenteista. Jätän tämän tähän ja yritän ymmärtää sen tosiasian että ihmiset on tosi julmia toisilleen ja sairaan kateellisia, itsekkäitä narsisteja suurimmaksi osaksi. Montako kannustavaa kommenttia sain? Katsokaa peiliin hyvät ihmiset. Toivon teille kaikkea pahaa omassa elämässänne. Toivottavasti menetätte työnne, sairastutte vakavasti tai joudutte onnettomuuteen jolloin joudutte elämään tukien varassa! Kiitos ja heippa! Nukkukaa yönne hyvin ja olkaa varovaisia ettei teille vaan satu mitään tai teidän läheiselle jolloin voitte joutua jopa omaishoitajaksi ja sillä rahallahan ei elä 🙂Mulla kokemusta myös läheisten vakavasta sairastumisesta ja autokolarissa vammautumisesta. Aina ei elämä mene kuin käsikirjoituksessa tai sadussa. Mulla ei mennyt... 

Ap

Elämässä voi tulla ja useimmille tuleekin vastoinkäymisiä. Niihin ei voi vaikuttaa, mutta siihen voi, miten niihin suhtautuu. Jos valitsee alistumisen ja tukien varaan jäämisen, elämä on ikävä kyllä niukkaa. Pystyisikö aloittaja miettimään, millä tavalla asiat voisi ottaa omiin käsiinsä? Osa-aikatyö esimerkiksi helpottaisi taloutta ja antaisi hallinnan tunteen. Se antaisi myös lapselle työnteon mallin ja esimerkin siitä, että elämänlaatuun voi vaikuttaa omilla teoillaan.

En tarkoita tällä lytätä aloittajaa tai viisastella. Mutta ehkä aloittaja voisi tarkastella asennoitumistaan? Olen itsekin kohdannut vaikeuksia elämässäni. Mm. puolison vuosia kestänyt taistelu syöpää vastaan samaan aikaan, kun meillä oli vauva. Puoliso kuoli, kun lapsi oli taapero. Lapsi osoittautui olevan autismin kirjolla, ja hänelläkin oli aistiyliherkkyyttä ja ruokarajoitteita, kuten aloittajankin lapsella. Sitten vielä jouduin työttömäksi kun työnantaja lakkautti työtehtäväni. Omiakin sairauksia on. En kuitenkaan halunnut jäädä tukien varaan, vaikka työnteko ei aluksi kovin paljon lisää tuonutkaan. Pyrin aktiivisesti takaisin työelämään. Eihän se aina kovin helppa ollut. Nyt kuitenkin lähes kymmenen vuotta myöhemmin olen uudelleen kouluttautunut ja vakituisessa työssä, josta kertyy hyvin työeläkettä. Meillä on omistusasunto, jonka lopun lainan maksoin yksin pois. Lapselle olen saanut säästettyä pesämunaa oman elämän alkuun. Tukia saamme Kelalta vain lapsilisä ja 50 €/kk perhe-eläkkeen verran. Loppu tulee työnteosta. Ja niin se mielestäni pitää ollakin.

Vierailija
250/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Yksikään noista Ap: n sairausdiagnooseista ei ole sellainen, joka oikeuttaisi työkyvyttömyyseläkkeeseen. Ap jättää kertomatta todellisen perusteen, mikä tietysti ymmärrettävää ja sallittua. Kaikkea ei julkiselle keskustelupalstalle tuoda retosteltavaksi. 

Ap:lla on toiminnan ohjailun ongelmia eikä hän tietenkään tälle piirteelleen kauheasti voi. Kaikki on hänelle paljon vaikeampaa kuin normityypille. Yritetään nyt ymmärtää. 

Jos teillä on Ap: n kaltaisia läheisiä, joilla vieläpä lapsia, yrittäkää nyt auttaa  heitä. 

Ihmettelen aina, missä näiden Ap: n kaltaisten ihmisten kaikki läheiset ovat? 

Kylmän tylyltä vaikuttaa ihmisten elo täällä, kun tukea ei muille jakseta antaa vaan aina mietitään vain omaa etua. " 

Kyllä minut on masennus diagnoosilla 30 vuotiaana eläkkeelle laitettu. Ehkä nykyään enää ei niin helposti myönnetä ja siksi monet masentuneet on nykyään työnhakijoita vaikka ei työkykyä kunnolla olekaan. Niveloireet ovat tulleet vasta myöhemmin kuten diabeteskin. 

Ap

Vierailija
251/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin hyvin kuvitella tämän mamman ulkonäön,paino 100 kg,punaisiksi värjätyt hiukset (lyhyet,nenäkoru kuten sonneilla.

Vierailija
252/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Syökää papuja, linssejä ja herneitä sekä soijaa. Paaaljon halvempaa. Mä myös yh ja reissataan monta kertaa vuodessa ulkomaille asti, kun syödään edullisesti palkokasveja. Ilmasto ja eläimetkin kiittää." 

Ei voi syödä. Itse olen allerginen ja lapsi ei niitä suostu syömään. Allergioita lapselta ei ole vielä tutkittu. 

Vierailija
253/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sääliksi käy tätä lasta. Millastakohan olisi oma elämä, jos olisi lähtökohdat ja vanhemmat ollut kuvatun kaltaisia..." 

Kerro sitten miten täydellistä sinun elämäsi on tai mitä on hyvä/täydellinen elämä? 

Ap

Vierailija
254/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Syökää papuja, linssejä ja herneitä sekä soijaa. Paaaljon halvempaa. Mä myös yh ja reissataan monta kertaa vuodessa ulkomaille asti, kun syödään edullisesti palkokasveja. Ilmasto ja eläimetkin kiittää." 

Ei voi syödä. Itse olen allerginen ja lapsi ei niitä suostu syömään. Allergioita lapselta ei ole vielä tutkittu. 

No eihän tässä enää sitten ole muuta vaihtoehtoa kuin se, että puolitat omat ruokakulusi, jotta sinun neljävuotiaasi voi jatkossakin syödä kalliimmin kuin kukaan muu päiväkoti-ikäinen. 

Vierailija
255/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Noista ruokaluista voi säästää.  Lapsi päiväkotiin, niin säästyy ruuassa. 

Toivoisin että lapsille olisi joku erillinen harrastusrahasto. Harrastukset suojelee lapsia niin paljon." 

Lapsi on päiväkodissa, mutta jos itse tai lapsi sairaana, niin en voi viedä päiväkotiin tai jos rahaa ei ole bussimaksuihin mitä ei huomioida toimeentulotuessa koska kuuluu siihen perusosaan. 

Ap

Vierailija
256/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Voin hyvin kuvitella tämän mamman ulkonäön,paino 100 kg,punaisiksi värjätyt hiukset (lyhyet,nenäkoru kuten sonneilla."

Väärässä olet. Painoa reilu 60 kg. 

Ap

Vierailija
257/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on päiväkodissa ja SILTI ruokaan menee 10-15 euroa päivässä?!?!?!?

Vierailija
258/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksikään noista Ap: n sairausdiagnooseista ei ole sellainen, joka oikeuttaisi työkyvyttömyyseläkkeeseen. Ap jättää kertomatta todellisen perusteen, mikä tietysti ymmärrettävää ja sallittua. Kaikkea ei julkiselle keskustelupalstalle tuoda retosteltavaksi. 

Ap:lla on toiminnan ohjailun ongelmia eikä hän tietenkään tälle piirteelleen kauheasti voi. Kaikki on hänelle paljon vaikeampaa kuin normityypille. Yritetään nyt ymmärtää. 

Jos teillä on Ap: n kaltaisia läheisiä, joilla vieläpä lapsia, yrittäkää nyt auttaa  heitä. 

Ihmettelen aina, missä näiden Ap: n kaltaisten ihmisten kaikki läheiset ovat? 

Kylmän tylyltä vaikuttaa ihmisten elo täällä, kun tukea ei muille jakseta antaa vaan aina mietitään vain omaa etua. 

No ap:han tässä on se joka ei anna mitään vaan on vain muilta vaatimassa."

Mitä olen vaatinut muilta? Enpä juuri apua pyytele koska sun kaltaisia ihmisiä on paljon. Mun ongelma onkin ehkä se että yritän yksin kaikesta selvitä enkä jaksa muita vaivata tai apua pyytää ja siksi kuormitun helposti. 

Ap

Vierailija
259/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsi janoon kuole. Lopeta kertakaikkiaan kaikenlaisten mehujen ostaminen. Säästyy pitkä penni/sentti ja hampaat kiittää. Lapsi alkaa kyllä juoda vettä ja maitoa. Hedelmät hedelmiä ei mehuina. Alkaa syödä paremmin, kun mehun litkiminen ja sillä energian tarpeen tyydyttäminen loppuu. 

Vierailija
260/372 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" No eihän tässä enää sitten ole muuta vaihtoehtoa kuin se, että puolitat omat ruokakulusi, jotta sinun neljävuotiaasi voi jatkossakin syödä kalliimmin kuin kukaan muu päiväkoti-ikäinen." 

No senhän minä joudun tekemäänkin koska lapsen täytyy saada ruokaa ja vaatteita. Ruoan hinta nousee koko ajan ja asuminen kallistuu ja tukija leikataan. Ei tässä ole vaihtoehtoja. 

Ap