Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli 20 snt/kwh hinta velvoittaa kaikki säästämään sähköä

Vierailija
02.02.2026 |

Tämä koskee myös määräaikaisia sopimuksia käyttäviä!

Kommentit (196)

Vierailija
161/196 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 8,45s/kwh. Ei lähelläkään kahtakymmentä senttiä!

Vierailija
162/196 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomenna 82,19 c/kWh. Ei voi olla totta!!

Kiitos vihervassut! Vihreä siirtymä käy ihanan kalliiksi. Kannattaa muistaa vaaliuurnilla.

Ei vaan kiitos Pöpilä ja Urpo, kun luovuitte riemuiten kivihiilestä...

Miksi vihervassunaiset sitten kilistivät skumppaa tuhotun voimalan raunioilla?

Minäkin tulen aikanaan tanssimaan Ärripurrin haudalla, vaikken faninsa olekaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/196 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko pitäisi säästää? Näillä pakkasilla mennyt 60kwh/vuorokausi.

Vierailija
164/196 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli 2 vuotta 27c/kWh sopimus, josta olisi päässyt eroon muuttamalla tai kuolemalla. 

Pörssisähköläiset voisivat vaan kestää nämä kalliit päivät, kun se on osa pörssisähkön hintaheittelyä. 

Niin mä kestänkin.

Joulukuussa maksettiin sähköstä alle 5cnt/kwh koska oli niin leutoa ja kulutus oli lokakuun tasolla.

Meillä on ollut pörssisähkö vuosikausia sähkölämmitteisessä isossa omakotitalossa ja lisäksi sähköauto. Meidän sähkölasku on vuositasolla 250e/kk sisältäen kaiken sähkön ja myös sähkön siirron. Toki on kalliita kuukausia ja sitten taas ei ole. Kaikki stressaajat on voineet ottaa määräaikaisen, niitä on ollut tosi edullisesti. 7cnt/kwh yms. Ei tartte täällä kitistä.

Ei kai kukaan vuoden 2022 ja 2023 sähkönkäyttökuvioiden jälkeen ole ottanut pörssisähköä jos ei ns.perze kestä vettä.

Vierailija
165/196 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikon pörssiläisten keskihinta 28,13/kWh ja tammikuun keskihinta 17,22/ kWh, mutta ei tässä vielä kaikki joten keulikaa vasta kesällä. Terveisin noin 7c/kWh

Sä keulit sillä, että sulla on määräaikainen sopisi ihankuin me joilla on pörssisähkö oltais jotenkin vahingossa tai omaa tyhmyyttä päädytty tähän :D Ihan itse laskin kannattaako tää vai ei ja toistaiseksi on kannattanut.

Vierailija
166/196 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikun nyt me määräaikaisen sopimuksen ottaneet kehuskelemme tuntien saunomisella, leipomisella, lämpimällä asunnolla yms. kuten pörssisähkön ostajat tekevät silloin kun hinta menee miinukselle. 

Siinä on se ero, että silloin kun sähkö on kallista, niin sitä on niukasti. On siis idioottimaista ökyillä, koska se heijastuu myöhemmin myös määristen hintatasoon. Sähköyhtiöt eivät myy sähköä tappiolla määriksille.

Vierailija
167/196 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä maksat ylihintaa sitten muina vuodenaikoina ja se on ihan ok. Pörssisähkö on vuositasolla halvempi vaihtoehto, jos lompakko ja mieli kestää kausivaihtelut.

Vierailija
168/196 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei määräaikaiset tuota ymmärrä niin pitkään kun sähköä tulee töpselistä.

Jos ne katkeaa ja on viikon kiinni. Mitä ei kukaan toivo. Silloin määrikset säästävät sähköä katkon pelossa jo 12 kwh hinnalla.

Samalla lailla ne sähköt katkeaa sitten sinullakin. Ai niin, se ei haittaa kun istut jo nyt pimeässä ja kylmässä kämpässäsi pihistelemässä.

Miksi minun pitäisi olla huolissani siitä, että pörssi sähköä käyttävät itse luovat ne kulutuspiikit ajoittarssaan sähkön käytön halvimmillr tunneille? 

Lisäksi kotitalouksien käyttämä sähkö on ihan murto-osa kaikesta sähkön käytöstä.

Se nyt on ihan varma, että datakeskusten tullessa ne ovat etusijalla sähkö saantiin, ja kotitalouksista sähkö katkaistaan. 

Se kulutus on pienintä halvoilla tunneilla, eikä aiheuta mitään kulutuspiikkiä.

Vierailija
169/196 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli pari vuotta sitten pörssisähkö, sähkö maksoi 2 euroa kilowatti. Ei tullut apua eikä sympatiaa keneltäkään. Nyt kiinteä 6 snt ja tasan tarkkaan ihan kostoksi käytän just sen mitä tarvii. Maksakoot muut.

Vierailija
170/196 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä maksat ylihintaa sitten muina vuodenaikoina ja se on ihan ok. Pörssisähkö on vuositasolla halvempi vaihtoehto, jos lompakko ja mieli kestää kausivaihtelut.

Kuten kuuluisa kansanviisaus sanoo, niin rahaa on!

Vierailija
171/196 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörssisähköläiset ovat se puskuri, joka takaa sähkön riittävyyden muillekin. Kun joutuvat säätämään lämmitykset pois yms. 

Vierailija
172/196 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Illalla sauna lämpiämään.

Minulla lämpiää jo nyt. On vapaapäivä, joten kävin ulkoilmassa pakkasessa ja haudutan uunissa ruuaksi karjalanpaistin, joka on herkkuani. 

Koivuhaloilla lämpiää hienosti uuni, kuten myös saunakin.

Vierailija
173/196 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kehuvat saunan lämmittämistään. Onko se todella noin tärkeä asia? Minulla viimeisin saunomiskerta on vuodelta 1997. Suihku riittää minulle.

Vierailija
174/196 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli pari vuotta sitten pörssisähkö, sähkö maksoi 2 euroa kilowatti. Ei tullut apua eikä sympatiaa keneltäkään. Nyt kiinteä 6 snt ja tasan tarkkaan ihan kostoksi käytän just sen mitä tarvii. Maksakoot muut.

Ei se kiinteä sopimus ole hyväntekeväisyyttä, eikä sähköfirma tee tappiota, vaan nämä hinnat kuitataan aina määräaikaista sopparia jatkettaessa.

Vierailija
175/196 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähköläiset ovat se puskuri, joka takaa sähkön riittävyyden muillekin. Kun joutuvat säätämään lämmitykset pois yms. 

Ja sä maksat kylmän kauden halpishinnat muina vuodenaikoina ja se on ihan ok, jos kuuppa ja lompakko eivät kestä hintavaihtelua. Pitkässä juoksussa pörssi on kokonaisuutena halvin.

Vierailija
176/196 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörssisähkö on erinomainen vaihtoehto lähinnä niille jotka eivät lämmitä taloa sähköllä. Vielä parempi jos on vaikka sähköauto joka kuluttaa latautuessaan paljon sähköä, mutta tämä on helppo ajastaa halvoille tunneille.

Tämän lisäksi pitää olla talous vakaalla pohjalla jotta kestää mahdolliset vaihtelut sähkölaskun suuruudessa. Joskus sattuu kalliit hinnat kuten nyt tällä hetkellä. Pörssisähkön kannattavuutta pitää miettiä mielellään useamman vuoden aikajänteellä. Pitää ymmärtää minkälaiseen sopimukseen on sitoutumassa.

Vierailija
177/196 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikon pörssiläisten keskihinta 28,13/kWh ja tammikuun keskihinta 17,22/ kWh, mutta ei tässä vielä kaikki joten keulikaa vasta kesällä. Terveisin noin 7c/kWh

Kiinteähintaiset seuraavat kyllä pörssisähkön hintaa, mutta pienellä viiveellä. Eivät sähköyhtiöt myy pidemmän päälle kiinteähintaista alle markkinahinnan. Päinvastoin markkinahinnan päälle lisätään riskipreemio, jotta voidaan kiinteähintaista tarjota.

Sähköfirmat eivät tee hyväntekeväisyyttä määriksillä.

Oletko tyhmä ? Kiinteään hintaan tehtiin syyskuussa kahden vuoden sopimus, se ei muutu miksikään ennen syyskuuta 2027 vaikka pörssi hinta maksaisi 5 euroa/kWh

Vierailija
178/196 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikun nyt me määräaikaisen sopimuksen ottaneet kehuskelemme tuntien saunomisella, leipomisella, lämpimällä asunnolla yms. kuten pörssisähkön ostajat tekevät silloin kun hinta menee miinukselle. 

Siinä on se ero, että silloin kun sähkö on kallista, niin sitä on niukasti. On siis idioottimaista ökyillä, koska se heijastuu myöhemmin myös määristen hintatasoon. Sähköyhtiöt eivät myy sähköä tappiolla määriksille.

Hei pösilö, kai tajuat se Olkiluoto jauhaa sähköä 3 snt/kWh tuotantokustannuksilla vaikka olisi miten tyyntä/sateista/pimeää/kettumaista keliä.

"Kysynnän ja tarjonnan laki" on asia, jonka voi työntää vaikka istumalihasten väliin. Sähkö on elinehto ja laillakin on suojattu ettei sähkön hinnalla saa keinotella. Siihen nähden koko sähköpörssi toimii ainakin Suomen lainsäädännön rajoilla. Tähän ei vain puututa, vaikka KKV:lle on asiasta lähetetty tutkintapyyntöjä. Taitaa olla liian arka aihe ja liian monella päättäjällä sormet tässä hillopurkissa.

Vierailija
179/196 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kok persut ovat luvanneet ulkolaisille netto maksaja data keskuksille ilmaisen sähkön ???? jatkoa uniber kaupalle täyttä kusetusta.

Vierailija
180/196 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi koskisi? Maksan kiinteää hintaa juuri siitä, ettei tarvitse tarkkailla sähkön hintoja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän