IL:Keskustalta ehdotus: Naapurit hoitamaan vanhuksia
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/3db88672-324b-4828-886d-c2a291c3e…
Voisko joku palauttaa päättäjiä arkeen? Eihän täällä edes moikata naapuria enää.
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh. Minulla on kunnon käyttäjä naapuri, joka on aivan sekaisin. Joutuu välillä aina lataamoon. Tosi kiva ajatella, että tälläisiä h**meveikkoja laitettaisiin hoitamaan vanhuksia..
Lataamon sijasta velvollisuutesi on ottaa naapurisi 6 viikon intervallijaksoille kotisoffallesi vieroitukseen ja viekkuun. Säästyy se laitospaikan hinta. Eiks oo kiva. Siis tätä tässä haetaan.
Apua🤣🤣🤣🤣😅😅😅😂😂😂
No, itse en tuomitsisi tätä nyt kokonaan. Tässä voisi olla ihan ideaakin, jos siis olisi sellainen henkilökohtainen avusta - tyyppinen työsuhde. Minun yhdellä tutulla oli kerrostalossa samassa rapussa henkilökohtainen avustettava ja siis kävi siellä joinain iltoina (työpäivän jälkeen) muutamia tunteja. Se oli ainakin tosi toimiva järjestely.
Vierailija kirjoitti:
Voin oikein mielelläni käyttää sopivan välin tullen naapurin mummoa kaupassa tai kolata lumet etuoveltaan, mutta ei kenenkään vanhuksen kriittisiä huoltoa ja hoitoa voi jättää naapurin kontolle. Naapuriapu on mukava lisä muttei mitenkään luotettava pääasiallinen ratkaisu. On kyllä aivan järjetön ehdotus. :D
Ja tuollainen naapuriapu lutviutuu aivan luonnostaan siellä missä se on mahdollista/sitä tarvitaan eli ei siihen(kään) tarvita keskustapäättäjiä sohlaamaan väliin.
Sitten taas siellä missä ei tunneta naapureita (tai nimenomaan tunnetaan ja halutaan siksi pysyä mahdollisimman etäällä) eikä ole mitään muuta yhteistä kuin se asuinpaikka joka kaikilla vaihtuu ym niin ei tietenkään ole sellaista inhimillistä vastuuta ja naapuriapua mikä kenties sellaisilla naapureilla jotka on asuneet samassa as.oy:ssa jonkun 40 vuotta. Ei hekään välttämättä mitenkään läheisiä / kavereita ole, mutta sellainen normaali tuttavuus jo yleensä aikaan saa jonkinlaista "peräänkatsomista" tai ainakin huolestumista koska ne naapurin normaalit elämäntavat tuntee (jopa tahtomattaankin). Tietenkään hekään ei ala toistensa takapuolia pyyhkimään eikä vaippoja vaihtamaan vaan se on just tuollaista rappusten lakaisemista lumesta tai maitolitran tuomista kun itse käy kaupassa.
Aivan älytön ajatus, että joku poliitikko / kokonainen puolue yrittää kalastella tällaisella jotain irtopisteitä kun mukamas keksivät pyörän uudelleen. Etenkin kun ovat nimenomaan itse olleet luomassa tätä nykymallista yhteiskuntaa missä ei enää toimi mikään ja ihmiset lähinnä vihaavat toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti ei halua naapureita tai ketään muutakaan vierasta ihmistä omaan kotiinsa.
Rehellisesti, kuka haluaisi?
Koulutetut hoitajat ovat eri asia
Rehellisesti sanottuna ei niitäkään kotiinsa kaipaisi jos ei olisi pakko kun tarvitsee apua. Ja siltikin se rasittaa ja ärsyttää ettei kotonaan saa olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh. Minulla on kunnon käyttäjä naapuri, joka on aivan sekaisin. Joutuu välillä aina lataamoon. Tosi kiva ajatella, että tälläisiä h**meveikkoja laitettaisiin hoitamaan vanhuksia..
Lataamon sijasta velvollisuutesi on ottaa naapurisi 6 viikon intervallijaksoille kotisoffallesi vieroitukseen ja viekkuun. Säästyy se laitospaikan hinta. Eiks oo kiva. Siis tätä tässä haetaan.
Tämä on keskustalaisen sotehimmelin seuraava askel. Hyvinvointialueiden rahat tarvitaan tärkeämpään eli keskustalaisille pikkupomoille joita on niin että päät kolisee yhteen.
Vierailija kirjoitti:
No, itse en tuomitsisi tätä nyt kokonaan. Tässä voisi olla ihan ideaakin, jos siis olisi sellainen henkilökohtainen avusta - tyyppinen työsuhde. Minun yhdellä tutulla oli kerrostalossa samassa rapussa henkilökohtainen avustettava ja siis kävi siellä joinain iltoina (työpäivän jälkeen) muutamia tunteja. Se oli ainakin tosi toimiva järjestely.
Kepun idea on nimenomaan se, että naapureita ja tuttavia autettaisiin ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kepun idea on nimenomaan se, että naapureita ja tuttavia autettaisiin ilmaiseksi.
No se on kyllä todella huono idea.
Mitähän siellä keskustapäivillä on ollut tarjolla?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kävisi sääliksi isäni naapureita.
Minä säälisin omia naapureitani :D. Laittaisivat äkkiä asuntonsa myyntiin 👵🏼
Onkohan tällä sanojalla mahdollisesti minkäänlaista ymmärrystä siitä, minkä kuntoisia on nämä apua tarvitsevat henkilöt? Siellä on niin muistamattomia kotona hoitajien ja turvalaitteiden varassa, ettei kaikki edes tunnista kodiksi asuntoa jossa ollaan. Ei muistikuvaa milloin syönyt, saattaa joko muistaa juuri syöneensä tai sitten muistaa ettei ole syönyt pitkään aikaan vaikka juuri olisi pöydästä noussut. Yksi keskusteli valokuville, toinen jouluna enkelikoristeelle jonka kertoi vastaavan. Nämä ovat niitä jotka ovat olleet liian hyväkuntoisia palveluasumiseen. Harvassa ovat he jotka esim yhdellä käynnillä päivässä saati harvemmalla avulla pärjäävät.
Toisekseen itse töissä käyvänä naapurina, minulla on täysi työ hoitaa oma jaksamiseni niin, että selviän töihin, jaksan edes joinakin päivinä harrastaa liikuntaa ja tavata omia läheisiäni mitä en jaksa edes viikoittain tehdä. Pitäisikö tässä vielä naapuriin revetä.
Vierailija kirjoitti:
Kas kun ei vielä vankein, mielenterveys sekä päihdehoitotyöt työttömille ym.
Eduskunta on yksi suuri avohoitolaitos.
Vankeinhoidosta tuli mieleen, että naapurienhan pitäisi sitten lukita vankeustuomion saaneet ihmiset kellariinsa, jos vankilat suljettaisiin/vähennettäisiin, ja vankeusrangaistusten toteuttaminen jätettäisiin naapureille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tarkoitus ole se, että naiset auttaisivat, varsinkin nuo ikävimmät asiat, eli vaippojen vaihdot yms. olisivat itsestäänselvästi naisten tehtävä.
Tälläkin hetkellä kotihoidon piirissä on todella huonokuntoisia, muistisairaita vanhuksia. Ja vaikka kotihoito käy ja omaisetkin osaltaan hoitavat niin vaikuttaa siltä, että kukaan ei huolehdi kunnolla. Näitä tulee sitten kuntoutus ja arviointijaksoille. Pissataan lattioille, ei ole kunnollisia vaatteita, on vaikeita makuuhaavoja jne. Mitäs sitten kun näin keskustalaisittain hämmärrettäisiin lisää vastuurajoja niin että loppupeleissä kukaan ei tietäisi kenen vastuulla joku yksinäinen vanhus on? Kuinka paljon esiintyisi esim taloudellista hyväksikäyttöä, kun vastassa on muistisairas puolustuskyvytön ja turvaton vanhus?Joo. Ei jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tarkoitus ole se, että naiset auttaisivat, varsinkin nuo ikävimmät asiat, eli vaippojen vaihdot yms. olisivat itsestäänselvästi naisten tehtävä.
Reppanat miehet eivät osaa edes paskavaippoja vaihtaa siinähän vois vaikka sormet tuhriintua 😂😂😂😂
Eli ihmisten pitää tästä lähtien hoitaa oma perhe, käydä töissä, hoitaa omat vanhemmat, pyörittää arkea ja hoitaa vielä naapurin mummotkin. Keskustalaiset sitten varmaan näyttävät mallia.
Eikö Postin pitänyt postinjaon ohessa hoitaa vanhukset ja leikata nurmikot? Miksi naapuruston naisten pitäisi oman työnsä ja perheensä hoidon lisäksi hoitaa naapurin vanhuksetkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä mahtava idea kuin se, että postinjakaja voisi jaellessaan tsekata onko syrjäseutujen vanhuksilla kaikki ok.
"Kurkataan ikkunasta, onko kaikki hyvin"-Antti Rinne
Kotirauha? Muistaako kukaan?
Kaikkien ilmottauduttava naapuri apuun tai tuesta leikataan 50%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä mahtava idea kuin se, että postinjakaja voisi jaellessaan tsekata onko syrjäseutujen vanhuksilla kaikki ok.
"Kurkataan ikkunasta, onko kaikki hyvin"-Antti Rinne
Onko ihan laillistakaan. Joku yksityisyys pitää olla.
Eihän kamerat koteihin ja kotietsinnät ilman rikosepäilyä ole myöskään laillisia. Ei enää välitetä sellaisesta. Ei edes yritetä teeskennellä oikeusvaltiota.
Minä asuin samassa talossa pitkän aikaa ja autoin iäkkäitä naapureita, kaivoin avaimet roskiksesta, vaihdoin palovaroittimen pariston ja soitin naapurin pojalle kun naapuri lukitsi itsensä ulos, mutta nuo oli tuttuja naapureita ja tuollaisia pikkujuttuja voin tehdä. En minä niiden hygieniasta huolehtinut tai käyttänyt kaupassa, jotain rajaa paljonko naapureita tulisi auttaa.