Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hälytysnapit laitoksissa ja sairaalassa

Vierailija
01.02.2026 |

Äitini oli lonkkamurtuman takia sairaalassa. Etsin sitten hoitajaa kysyäkseni yhtä asiaa, hoitajat istui kaikki samassa huoneessa kahvilla. Yhden potilahuoneen ovella vilkkui punainen valo, siis hälytys? Eikö se hälytys soi missään, vilkkuu vain valona?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen koulutukseltani lähihoitaja ja sairaanhoitaja. Olen töissä tällä hetkellä ikäihmisten ympärivuorokautisessa palveluasumisessa. Meillä on ihan tavalliset kännykät mihin ne hälytykset tulee ja totta kai mennään katsomaan heti kun on mahdollista. Jos hoitajalla käsi toisen persettä pyyhkimässä, niin ei silloin voi sitä puhelinta katsoa.

Sh-opinnoissa kun tein työharjoitteluita sairaaloissa, niin kyllä oli sielläkin hoitajilla ja myös opiskelijoilla puhelimet joihin hälytykset tuli. Huoneen oli jaettu ja pääsääntöisesti paikalle meni sen huoneen hoitaja/hoitajat ja jos nämä eivät ehtineet, niin sitten joku muu. Hätätilanteessa sitten paikalle juoksi kaikki ja se hälytys tuli sitten kyllä eri äänellä ja sen huomasi. 

Miten hälytys voi tulla eri äänellä???

No niin se vain tuli. Mitä sä mulle rähiset?

Vierailija
22/37 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Entä jos puhelimen akku on tyhjä eikä sitä ole huomattu ladata?'

Se on selvä laiminlyönti josta seuraa toiminnasta vastaavalle johdolle rangaistus, sakkoja tai ehdollista vankeutta ja vahingonkorvausvelvollisuus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on selvä laiminlyönti josta seuraa toiminnasta vastaavalle johdolle rangaistus, sakkoja tai ehdollista vankeutta ja vahingonkorvausvelvollisuus. 

Ei vaan se on tapa miten pärjätään pienemmällä henkilökuntamäärällä kun aikaa ei mene turhien hälytysten perässä ravaamiseen ja toiminnasta vastaavalle johdolle pamahtaa bonukset tilille kun viivan alle jää enemmän pätäkkää. 

Jos sattuu jäämään kiinni niin se pistetään hoitajien syyksi. 

Vierailija
24/37 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nappulat ovat painavassa troikassa. Jolle ei ole kunnollista paikkaa ja koukku siinä. Osan vaikea kurkotella sitä, se voidaan laittaa reunaan ja nähdäkseen se pitää nostaa, löytää tai kysyä. 

Samassa on sängyn säätimet. Ja johto lyhyt joskus. Sänky sellainen josta helppo tippua aikuisenkin, kovat tangot ja reunalla vaikea istua. Wc:ssä osa ravaa koska ollut tiputuksessa.

Kirkasta valoa vaikea säätää pois tai saada juotavaa. Tai suolaa. Jotkut eivät saaneet kunnon lääkkeitä tarpeeksi. Osa sai jotain 12 tunnin kuluttua aamulla.

Vierailija
25/37 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan se on tapa miten pärjätään pienemmällä henkilökuntamäärällä kun aikaa ei mene turhien hälytysten perässä ravaamiseen ja toiminnasta vastaavalle johdolle pamahtaa bonukset tilille kun viivan alle jää enemmän pätäkkää. 

Jos sattuu jäämään kiinni niin se pistetään hoitajien syyksi. 

Työntekijän vastuu on rajoitettua, ainakin vahingonkorvaus, mutta jos on tahallisuutta niin sitten voi tulla rapsut. 

Vierailija
26/37 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen koulutukseltani lähihoitaja ja sairaanhoitaja. Olen töissä tällä hetkellä ikäihmisten ympärivuorokautisessa palveluasumisessa. Meillä on ihan tavalliset kännykät mihin ne hälytykset tulee ja totta kai mennään katsomaan heti kun on mahdollista. Jos hoitajalla käsi toisen persettä pyyhkimässä, niin ei silloin voi sitä puhelinta katsoa.

Sh-opinnoissa kun tein työharjoitteluita sairaaloissa, niin kyllä oli sielläkin hoitajilla ja myös opiskelijoilla puhelimet joihin hälytykset tuli. Huoneen oli jaettu ja pääsääntöisesti paikalle meni sen huoneen hoitaja/hoitajat ja jos nämä eivät ehtineet, niin sitten joku muu. Hätätilanteessa sitten paikalle juoksi kaikki ja se hälytys tuli sitten kyllä eri äänellä ja sen huomasi. 

Miten hälytys voi tulla eri äänellä???

Koska se ohjelmoitu erilaiseksi tarkoituksella. Peruskutsuääni ja lisäapukutsuääni ovat erilaiset.

Vierailija
27/37 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta kantaa hälyihin, kysyn, miksi aina mainitaan näissä, että hoitajat istui toimistossa koneella tai taukotilassa kahvilla. Tauot kuuluvat tessin mukaan hoitotyöhön. Toimistossa istutaan koneella kirjaamassa, tekemässä hoitosuunnitelmia, apteekkitilausta tai rai-arviointia. Voisivat seistäkin, jos olisi sähköpöydät. Ihanne tietty olisi, että näitä tehtäisiin asukkaiden päiväsalissa, mutta siitä ei tule yhtään mitään ja tietosuoja rikkoutuu. Hoitajat eivät ole keksineet näitä konehommia, mutta heitä syyllistetään. Aina. 

Vierailija
28/37 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemukseni sairaalasta 15 vuoden takaa. Painoin nappia, kun antibioottitippa tippui liian nopeasti ja kirveli pahasti. Hoitaja tuli vasta seuraavalla normaalilla kierrolla tunnin päästä. Selitys oli se, että hälytysnapit oli kytketty kokonaan pois, kun mummelit painoi niitä koko ajan. Mietinkin, että pitääkö soittaa 112, jos tulee joku hätä

Meillä isä soitti minulle ja minä osastolle. Toimi, se hälyysnappi ei toiminut... ne kuulemma irtoaa todella helposti, ihan kysymättä kerrottiin. 

Vierailija
29/37 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on tärkeämpää ajateltavaa kuin hälytysnapit, kevään palkkaneuvottelut.

Vierailija
30/37 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on todella yleistä, että KAIKKI hoitajat istuu kahvilla samaan aikaan. Monta kertaa olen tämän todistanut.

Vierailija
31/37 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hiljaista on

Sori, en kerenny vastata kun meillä on palaveri. 

Vierailija
32/37 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hiljaista on

Sanoin jo! Meillä on nyt päiväpalaveri. Odota ny vähän. Ei se ole se sun asia niin kiireinen ettet vois odottaa.

Vierailija
33/37 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun isältä otettiin kutsulaite pois, kun se painoi sitä koko ajan, oli nopeasti edennyt dementia aivoinfarktin jälkeen. En kyllä oikein ymmärrä, miten muuten siinä olisi pitänyt toimia, kun kukaan ei voi käydä huoneessa viiden minuutin välein.

Vierailija
34/37 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tessin mukainen kahvitauko ja kohta lähen kotiin, mut työaika loppuu 3 minuutin kuluttua. 

Koita pärjäillä.

Moikka. 

Vierailija
35/37 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on todella yleistä, että KAIKKI hoitajat istuu kahvilla samaan aikaan. Monta kertaa olen tämän todistanut.

Kyllä on yleistä, samoin lounastauko on meillä yhtäaikaa. Turha sitä on ihmetellä.

Vierailija
36/37 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on yleistä, samoin lounastauko on meillä yhtäaikaa. Turha sitä on ihmetellä.

Yhtäaikaa? 

Vierailija
37/37 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtäaikaa? 

Kyllä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän