Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hälytysnapit laitoksissa ja sairaalassa

Vierailija
01.02.2026 |

Äitini oli lonkkamurtuman takia sairaalassa. Etsin sitten hoitajaa kysyäkseni yhtä asiaa, hoitajat istui kaikki samassa huoneessa kahvilla. Yhden potilahuoneen ovella vilkkui punainen valo, siis hälytys? Eikö se hälytys soi missään, vilkkuu vain valona?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni sairaalasta 15 vuoden takaa. Painoin nappia, kun antibioottitippa tippui liian nopeasti ja kirveli pahasti. Hoitaja tuli vasta seuraavalla normaalilla kierrolla tunnin päästä. Selitys oli se, että hälytysnapit oli kytketty kokonaan pois, kun mummelit painoi niitä koko ajan. Mietinkin, että pitääkö soittaa 112, jos tulee joku hätä

Vierailija
2/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat,kertokaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan ei vastaa...

Vierailija
4/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hiljaista on

Vierailija
5/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimistossa hälyttää ainakin,taukotilasta en tiedä.

Vierailija
6/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne halua tunnustaa.

Vierailija
7/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat 

Vierailija
8/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimistossa hälyttää ainakin,taukotilasta en tiedä.

Mitäs hyötyä siitä on, jos kaikki istuu kahvilla yhtä aikaa?

Vierailija
9/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen koulutukseltani lähihoitaja ja sairaanhoitaja. Olen töissä tällä hetkellä ikäihmisten ympärivuorokautisessa palveluasumisessa. Meillä on ihan tavalliset kännykät mihin ne hälytykset tulee ja totta kai mennään katsomaan heti kun on mahdollista. Jos hoitajalla käsi toisen persettä pyyhkimässä, niin ei silloin voi sitä puhelinta katsoa.

Sh-opinnoissa kun tein työharjoitteluita sairaaloissa, niin kyllä oli sielläkin hoitajilla ja myös opiskelijoilla puhelimet joihin hälytykset tuli. Huoneen oli jaettu ja pääsääntöisesti paikalle meni sen huoneen hoitaja/hoitajat ja jos nämä eivät ehtineet, niin sitten joku muu. Hätätilanteessa sitten paikalle juoksi kaikki ja se hälytys tuli sitten kyllä eri äänellä ja sen huomasi. 

Vierailija
10/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen koulutukseltani lähihoitaja ja sairaanhoitaja. Olen töissä tällä hetkellä ikäihmisten ympärivuorokautisessa palveluasumisessa. Meillä on ihan tavalliset kännykät mihin ne hälytykset tulee ja totta kai mennään katsomaan heti kun on mahdollista. Jos hoitajalla käsi toisen persettä pyyhkimässä, niin ei silloin voi sitä puhelinta katsoa.

Sh-opinnoissa kun tein työharjoitteluita sairaaloissa, niin kyllä oli sielläkin hoitajilla ja myös opiskelijoilla puhelimet joihin hälytykset tuli. Huoneen oli jaettu ja pääsääntöisesti paikalle meni sen huoneen hoitaja/hoitajat ja jos nämä eivät ehtineet, niin sitten joku muu. Hätätilanteessa sitten paikalle juoksi kaikki ja se hälytys tuli sitten kyllä eri äänellä ja sen huomasi. 

Lisään vielä, että sairaalassa kaikki eivät olleet yhtä aikaa tauolla. Hälytykset tuli sekä kahvihuoneeseen ja kansliaan.

Omalla työpaikalla meillä ei ole mitään erillistä kahvihuonetta vaan meidän hoitajien ruokapöytä on asukkaiden päiväsalissa. 

Vierailija
11/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli sairaalassa 3 kuukautta ja vietin siellä erittäin paljon aikaa. Selkeästi erottui hoitajat toisistaan. Toiset tuli lähes heti tai huikkasi että toinen tilanne päällä. Toisia sai odottaa jopa tunnin eikä niillä näyttänyt olevan kauheasti kiire.. pari kertoi että hälytykset oli poissa päältä syystä xyz..

Vierailija
12/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kuolen ennen kuin minusta tulee hoidokki.

Vierailija
13/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hälytys voi tulla eri äänellä???

Vierailija
14/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että sairaalassa kaikki eivät olleet yhtä aikaa tauolla. Hälytykset tuli sekä kahvihuoneeseen ja kansliaan.

Omal

Entä jos puhelimen akku on tyhjä eikä sitä ole huomattu ladata?

Vierailija
15/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Omalla työpaikalla meillä ei ole mitään erillistä kahvihuonetta vaan meidän hoitajien ruokapöytä on asukkaiden päiväsalissa. "

Tässä saraalassa hoitajien kahvihuone on erillinen ovellinen huone, kun taas kanslia on avotila päivähuoneen yhteydessä. Ja usein siinä ei ole ketään.

Ap

Vierailija
16/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tiedä mitään niin taitavia pihistelijöitä kuin vanhukset, poislukien dementia. On hölmöä jättää tämä ominaisuus käyttämättä. Nyt siis näyttää siltä että hälytysketju kytketään pois turhien hälytysten vuoksi. Vanhukset huomionhakuisina (puoliksi näin) painelevat nappia. Mutta jos jokainen hälytys maksaa 2 euroa, johan harvenevat. Ja mikä parasta, he alkavat kilpailla "kuka säästi kuukaudessa eniten".

Vierailija
17/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut potilaat painelee sitä hoitajankutsua vähän väliä vaikka mitään todellista hätää ei ole. Ei niitä voi koko aikaa olla katsomassa jos meinaa jotain muutakin saada tehtyä ja kahvitauot on myös hoitajilla lakisääteisiä. 

Vierailija
18/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymp.vuorokautisessa on kännykät, joihin hälyt tulee. Ohje on, että mennään heti katsomaan, miksi asukas hälyttää. Tämäkin kaadetaan hoitajien niskaan. On vaikea mennä katsomaan, kun olet toisen asukkaan kanssa ja vaikka nostamassa häntä nosturilla. Siihen tarvitaan kaksi hoitajaa. Eli kun hälytys tulee, nämä kaksi eivät voi lähteä katsomaan heti. Asukasta ei tietenkään voi jättää ilmaan roikkumaan, vaan hänet pitää ohjata ensin turvallisesti pyörätuoliin tai sänkyyn. Sillä välin hälyttäjä onkin jo soittanut omaiselle ja valittanut, että  kukaan ei tule. Omainen soittaa hoitajille, jotka edelleen ovat kiinni siirrossa. Puhelimeen ei voi vastata, koska hoitajat asettelevat siirrettävää pyörätuoliin. Kun hoitaja pääsee mummon/papan luokse, hänen hätänsä on se, että ei ole mitään hätää, mutta voisitko tuoda vettä. Hoitaja hakee vettä ja soittaa omaiselle. Hoitaja  saa valitukset, kun ei ole menty auttamaan mummoa/pappaa. Tätä kuunnellaan vartista puoleen tuntiin, mikä aika on pois vanhuksilta.

Tämä tarina on tosi ja toistuu päivittäin. 

Vierailija
19/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos puhelimen akku on tyhjä eikä sitä ole huomattu ladata?

Niin noissa sairaalan harkkapaikoissa kuin omalla työpaikalla yöhoitajat lataa puhelimet. Se kuuluu ihan yökköjen työtehtäviin. Niin ei saa olla, että kenelläkään ei ole päällä olevaa puhelinta. Päivän aikana jos puhelimessa virta vähenee niin se laitetaan lataukseen hetkeksi, mutta silti pitää olla muilla puhelin päällä. Ja niin on päällä myös latauksessa olevat puhelimet. 

Vierailija
20/48 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en tiedä mitään niin taitavia pihistelijöitä kuin vanhukset, poislukien dementia. On hölmöä jättää tämä ominaisuus käyttämättä. Nyt siis näyttää siltä että hälytysketju kytketään pois turhien hälytysten vuoksi. Vanhukset huomionhakuisina (puoliksi näin) painelevat nappia. Mutta jos jokainen hälytys maksaa 2 euroa, johan harvenevat. Ja mikä parasta, he alkavat kilpailla "kuka säästi kuukaudessa eniten".

Mä olen Attendolla töissä eikä niitä hälytyksiä lasketa ja laskuteta erikseen. Kuten ei lasketa myöskään vessapaperirullia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme