Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hälytysnapit laitoksissa ja sairaalassa

Vierailija
01.02.2026 |

Äitini oli lonkkamurtuman takia sairaalassa. Etsin sitten hoitajaa kysyäkseni yhtä asiaa, hoitajat istui kaikki samassa huoneessa kahvilla. Yhden potilahuoneen ovella vilkkui punainen valo, siis hälytys? Eikö se hälytys soi missään, vilkkuu vain valona?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ottamatta kantaa hälyihin, kysyn, miksi aina mainitaan näissä, että hoitajat istui toimistossa koneella tai taukotilassa kahvilla. Tauot kuuluvat tessin mukaan hoitotyöhön. Toimistossa istutaan koneella kirjaamassa, tekemässä hoitosuunnitelmia, apteekkitilausta tai rai-arviointia. Voisivat seistäkin, jos olisi sähköpöydät. Ihanne tietty olisi, että näitä tehtäisiin asukkaiden päiväsalissa, mutta siitä ei tule yhtään mitään ja tietosuoja rikkoutuu. Hoitajat eivät ole keksineet näitä konehommia, mutta heitä syyllistetään. Aina."

Lisäisin tähän, että joskus hoitajilla voi olla myös kokous tai "osastotunti", jolloin käsitellään työhön liittyviä tärkeitä asioita, silloin luonnollisesti mahdollisimman monen on hyvä olla paikalla. Tämä tapahtuu usein aamu- ja iltavuorojen vaihteessa, jolloin kokoukseen saadaan paikalle molempien vuorojen hoitajia. 

Vierailija
42/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista hygieniapuhuvuista:

Isälle laitettiin se, muistisairaus, housuvaipat jo kotonaan, kiskoi aina ne yöllä pois jaloistaan .....

Hänelle olisi pitänyt antaa se vanhankansan "sorsa" - ois yöllä lirutellut siihen..... Kestokatetri on liian raaka ratkaisu, jos ei mitään vt/muuta-sairautta ei ole.

Veikkaan, et hänellä (85v) oli se kuin mulla nyt (60v) eli eturauhasen hyvänlaatuinen liikakasvu, hirveät kivut. Kipulääkityksellä voidaan ne hillitä, mutta sitä ongelmaa ne ei poista.

Mulle tuli se tunne, et isä halusi jo pois ja lopetti syömisen. Pari viikkoa ja ....

Mietin, et voisin kyllä haastaa kaupungin ja soten käräjille, ja luultavasti voittanut, saanut "taloudellisen korvauksen". Mikä sen korvauksen "hyöty" olisi ollut? - Muutaman hoitajan työtunteja vähennetty, muutkin vanhukset joutuneet siitä sitten kärsimään.

t. m60v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isälle laitettiin se, muistisairaus, housuvaipat jo kotonaan, kiskoi aina ne yöllä pois jaloistaan .....

Hänelle olisi pitänyt antaa se vanhankansan "sorsa" - ois yöllä lirutellut siihen..... Kestokatetri on liian raaka ratkaisu, jos ei mitään vt/muuta-sairautta ei ole.

Veikkaan, et hänellä (85v) oli se kuin mulla nyt (60v) eli eturauhasen hyvänlaatuinen liikakasvu, hirveät kivut. Kipulääkityksellä voidaan ne hillitä, mutta sitä ongelmaa ne ei poista.

Mulle tuli se tunne, et isä halusi jo pois ja lopetti syömisen. Pari viikkoa ja ....

Mietin, et voisin kyllä haastaa kaupungin ja soten käräjille, ja luultavasti voittanut, saanut "taloudellisen korvauksen". Mikä sen korvauksen "hyöty" olisi ollut? - Muutaman hoitajan työtunteja vähennetty, muutkin vanhukset joutuneet siitä sitten kärsimään.

t. m60v.

Käräjille mistä syystä?

Vierailija
44/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen koulutukseltani lähihoitaja ja sairaanhoitaja. Olen töissä tällä hetkellä ikäihmisten ympärivuorokautisessa palveluasumisessa. Meillä on ihan tavalliset kännykät mihin ne hälytykset tulee ja totta kai mennään katsomaan heti kun on mahdollista. Jos hoitajalla käsi toisen persettä pyyhkimässä, niin ei silloin voi sitä puhelinta katsoa.

Sh-opinnoissa kun tein työharjoitteluita sairaaloissa, niin kyllä oli sielläkin hoitajilla ja myös opiskelijoilla puhelimet joihin hälytykset tuli. Huoneen oli jaettu ja pääsääntöisesti paikalle meni sen huoneen hoitaja/hoitajat ja jos nämä eivät ehtineet, niin sitten joku muu. Hätätilanteessa sitten paikalle juoksi kaikki ja se hälytys tuli sitten kyllä eri äänellä ja sen huomasi. 

Juu ja ne kädet on savessa tyyliin koko ajan !

Vierailija
45/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen koulutukseltani lähihoitaja ja sairaanhoitaja. Olen töissä tällä hetkellä ikäihmisten ympärivuorokautisessa palveluasumisessa. Meillä on ihan tavalliset kännykät mihin ne hälytykset tulee ja totta kai mennään katsomaan heti kun on mahdollista. Jos hoitajalla käsi toisen persettä pyyhkimässä, niin ei silloin voi sitä puhelinta katsoa.

Sh-opinnoissa kun tein työharjoitteluita sairaaloissa, niin kyllä oli sielläkin hoitajilla ja myös opiskelijoilla puhelimet joihin hälytykset tuli. Huoneen oli jaettu ja pääsääntöisesti paikalle meni sen huoneen hoitaja/hoitajat ja jos nämä eivät ehtineet, niin sitten joku muu. Hätätilanteessa sitten paikalle juoksi kaikki ja se hälytys tuli sitten kyllä eri äänellä ja sen huomasi. 

Juu ja ne kädet on savessa tyyliin koko ajan !

Missä mä sellaista väitin? Joskus on ja joskus ei. Joskus pystyy menemään paikalle heti kun hälytys tulee ja joskus ei. Mitä ihmettä sä oikein mulle raivoat, kun mä vain kerroin omia kokemuksia?

Vierailija
46/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akuuttivuodeosastot. Kutsu näkyy ja kuuluu, lisäapu/hätäkutsu soi erilaisena. Tietyillä osastoilla hälynappi on henkilökunnalla taskunreunassa. Potilailla on soittokello kytkettynä.

Vierailija
47/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta kantaa hälyihin, kysyn, miksi aina mainitaan näissä, että hoitajat istui toimistossa koneella tai taukotilassa kahvilla. Tauot kuuluvat tessin mukaan hoitotyöhön. Toimistossa istutaan koneella kirjaamassa, tekemässä hoitosuunnitelmia, apteekkitilausta tai rai-arviointia. Voisivat seistäkin, jos olisi sähköpöydät. Ihanne tietty olisi, että näitä tehtäisiin asukkaiden päiväsalissa, mutta siitä ei tule yhtään mitään ja tietosuoja rikkoutuu. Hoitajat eivät ole keksineet näitä konehommia, mutta heitä syyllistetään. Aina. 

Meillä tauot ja kirjaamiset on juurikin siinä meluisassa salissa ja niinpä kirjauksiin menee tunteja kun koko ajan häiritään. Tauoilla ei mitään rauhaa asukkailta tai omaisilta. Palauttavaa.

Vierailija
48/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. m60v.

Hygieniahaalaria oltaisiin kipeästi kaivattu, kun eräälläkin entisen työpaikan osastolla oli yksi (1) kädet vaippaansa työntävä ns maalari, joka lääppi sontaa itseensä, naapuriinsa, huoneeseensa ja huonekaluihin, joista näppäränä isona miehenä ehti myös irrottaa pyörät ja lavuaarin alta viemäriputken. Yksi iltavuoro työllisti vähän väliä kaksi hoitajaa ja sairaalahuoltajan. Kypsyin geriatriaan tuolloin lopullisesti.

Vierailija
49/70 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hygieniahaalaria oltaisiin kipeästi kaivattu, kun eräälläkin entisen työpaikan osastolla oli yksi (1) kädet vaippaansa työntävä ns maalari, joka lääppi sontaa itseensä, naapuriinsa, huoneeseensa ja huonekaluihin, joista näppäränä isona miehenä ehti myös irrottaa pyörät ja lavuaarin alta viemäriputken. Yksi iltavuoro työllisti vähän väliä kaksi hoitajaa ja sairaalahuoltajan. Kypsyin geriatriaan tuolloin lopullisesti.

Siis että mitä?? Miten tuollaista voi kukaan oikeasti jaksaa katsella päivästä toiseen. Eikö tuossa tilassa olevaa ihmistä oikeasti voida nykylain perusteella ns. lopettaa? 

Vierailija
50/70 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaas ihmiset miksi vanhuksilla ei ole viihdekeskusta, siis niillä jotka ovat jo sängyn omia ? Samalla tavalla kuin pitkänmatkan lennoilla voi katsella elokuvia ? Tylsistymisestähän ne turhat hälytysnapin painamiset johtuvat, eikö niin.

Vierailija
51/70 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ole olemassa sellaisia latausalustoja joissa voi ladata useita puhelimi yhtä aikaa? Hoitolaitoksissakin voisi olla sellaiset latausalustat käytössä ja käytäntö ettei yökkö lataile kaikkien puhelimia vaan jokainen vuoroltaan poistuva laittaa itse lähtiessään puhelimensa latausalustalle ja töihin palatessaan myös jokaisen velvollisuus on tarkastaa, että oma puhelin on ladattu ja toimintakuntoinen.

Vierailija
52/70 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis että mitä?? Miten tuollaista voi kukaan oikeasti jaksaa katsella päivästä toiseen. Eikö tuossa tilassa olevaa ihmistä oikeasti voida nykylain perusteella ns. lopettaa? 

Eipä ole onneksi tapana Suomessa ihmisiä lopetella. Se kyseinen haalari, jossa on siis vetoketju selkäpuolella ja joka olisi estänyt tuonkin shown, katsotaan itsemääräämisoikeuden rajoittamiseksi ja vaatii lääkärin luvan. Tuo oli muuten ihan tavallinen kroonikko-osasto, missä odotellaan jatkohoitopaikkaa. Arki on joskus tuota. Hatunnosto heille, jotka jaksavat, itse painuin erikoissairaanhoitoon ja akuuttipuolelle. Olen se sahu, koen mielekkäämmäksi osastokeitttiön haasteet. Niitäkin on ihan riittämiin nykyisinä tehokkaina aikoina.

Vierailija
53/70 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nappulat ovat painavassa troikassa. Jolle ei ole kunnollista paikkaa ja koukku siinä. Osan vaikea kurkotella sitä, se voidaan laittaa reunaan ja nähdäkseen se pitää nostaa, löytää tai kysyä. 

Samassa on sängyn säätimet. Ja johto lyhyt joskus. Sänky sellainen josta helppo tippua aikuisenkin, kovat tangot ja reunalla vaikea istua. Wc:ssä osa ravaa koska ollut tiputuksessa.

Kirkasta valoa vaikea säätää pois tai saada juotavaa. Tai suolaa. Jotkut eivät saaneet kunnon lääkkeitä tarpeeksi. Osa sai jotain 12 tunnin kuluttua aamulla.

Miksi ne nappulat on laitettu hevosrekeen, ja miksi siellä sairaalassa ylipäätään on tuollainen kolmivaljakko?

Vierailija
54/70 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat hoitajat kyllä hoitavat hommansa hyvin. Olin 8 h kestävässä leikkauksessa ja illalla pirteö kuin peipponen. Iltahoitsu kävi vähän väliä ja yökkö alkoi saman touhun. 

Sanoin yökölle, että voin itse mitata sen verenpaineen ja ilmoitan jos on liian alhaalla ja ilmoitan  kun alkaa nukuttamaan.

Iltayön sai  olla rauhassa ja kun uni painoi silmiä, soitin kello ja hoitaja tuli katsomaan ja kävi sitten nukkueassani katsomassa paineita. Oli yöllä antanut painetta kohittavaa lääkettä.

Aamulla kiitteli kovin, kun oli hänellä ollut tosi kiire kaiken aikaa.

Yhteistyötä, joka ei vanhusten kanssa onnistu.😍

Vierailija
55/70 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on arkipäivää tämä maalailu paskalla

Vierailija
56/70 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaas ihmiset miksi vanhuksilla ei ole viihdekeskusta, siis niillä jotka ovat jo sängyn omia ? Samalla tavalla kuin pitkänmatkan lennoilla voi katsella elokuvia ? Tylsistymisestähän ne turhat hälytysnapin painamiset johtuvat, eikö niin.

Hoivakodeissa pitää olla omat telkkarit ja radiot. 

Vierailija
57/70 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös ole olemassa sellaisia latausalustoja joissa voi ladata useita puhelimi yhtä aikaa? Hoitolaitoksissakin voisi olla sellaiset latausalustat käytössä ja käytäntö ettei yökkö lataile kaikkien puhelimia vaan jokainen vuoroltaan poistuva laittaa itse lähtiessään puhelimensa latausalustalle ja töihin palatessaan myös jokaisen velvollisuus on tarkastaa, että oma puhelin on ladattu ja toimintakuntoinen.

Mikä oma puhelin? Kun talossa on esim. 8 puhelinta ja aamuvuorolaiset antaa puhelimet iltavuorolaisille, niin ei niitä laiteta päivällä noin vain lataukseen. Puhelimet ovat päivällä käytössä koko ajan ja siksi yököt lataa ne. 

Ei ole mitään jokaisen hoitajan omaa puhelinta. Sairaanhoitajilla on omat puhelimet ja he huolehtivat niiden lataamiset, mutta niihin ei tule hälytyksiä. Eli kun sh on kentällä niin hänellä on se sh:n puhelin sekä yksikön puhelin johon tulee hälytykset ja myös mahdollisesti puheluita. 

Vierailija
58/70 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole onneksi tapana Suomessa ihmisiä lopetella. Se kyseinen haalari, jossa on siis vetoketju selkäpuolella ja joka olisi estänyt tuonkin shown, katsotaan itsemääräämisoikeuden rajoittamiseksi ja vaatii lääkärin luvan. Tuo oli muuten ihan tavallinen kroonikko-osasto, missä odotellaan jatkohoitopaikkaa. Arki on joskus tuota. Hatunnosto heille, jotka jaksavat, itse painuin erikoissairaanhoitoon ja akuuttipuolelle. Olen se sahu, koen mielekkäämmäksi osastokeitttiön haasteet. Niitäkin on ihan riittämiin nykyisinä tehokkaina aikoina.

Kuinka vanha sä oikein olet, kun käytät noin vanhaa sanaa kuin kroonikko-osasto? Ei tuolla nimellä ole mitään osastoja enää ollut pitkään aikaan.

Vierailija
59/70 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmat hoitajat ...

No miksi ei onnistu vanhusten kanssa ? Juuri kuvaamasi kaltaista yhteistyön pitäisikin olla. 

Vierailija
60/70 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmat hoitajat ...

No miksi ei onnistu vanhusten kanssa ? Juuri kuvaamasi kaltaista yhteistyön pitäisikin olla. 

Ei tuollainen onnistu muistisairaiden kanssa. Joidenkin vanhusten kanssa toki onnistuu. Osa vanhuksista saattaa olla fyysisesti sen verran heikkoja, että siksi tarvitsee apua enemmän kuin nuorempi ihminen. Ilkeitä turhasta hälytteleviä pompottelijoita on kaiken ikäisissä, mutta enemmän kyllä keski-ikäisissä ja sitä vanhemmissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi