Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hälytysnapit laitoksissa ja sairaalassa

Vierailija
01.02.2026 |

Äitini oli lonkkamurtuman takia sairaalassa. Etsin sitten hoitajaa kysyäkseni yhtä asiaa, hoitajat istui kaikki samassa huoneessa kahvilla. Yhden potilahuoneen ovella vilkkui punainen valo, siis hälytys? Eikö se hälytys soi missään, vilkkuu vain valona?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ottamatta kantaa hälyihin, kysyn, miksi aina mainitaan näissä, että hoitajat istui toimistossa koneella tai taukotilassa kahvilla. Tauot kuuluvat tessin mukaan hoitotyöhön. Toimistossa istutaan koneella kirjaamassa, tekemässä hoitosuunnitelmia, apteekkitilausta tai rai-arviointia. Voisivat seistäkin, jos olisi sähköpöydät. Ihanne tietty olisi, että näitä tehtäisiin asukkaiden päiväsalissa, mutta siitä ei tule yhtään mitään ja tietosuoja rikkoutuu. Hoitajat eivät ole keksineet näitä konehommia, mutta heitä syyllistetään. Aina."

Lisäisin tähän, että joskus hoitajilla voi olla myös kokous tai "osastotunti", jolloin käsitellään työhön liittyviä tärkeitä asioita, silloin luonnollisesti mahdollisimman monen on hyvä olla paikalla. Tämä tapahtuu usein aamu- ja iltavuorojen vaihteessa, jolloin kokoukseen saadaan paikalle molempien vuorojen hoitajia. 

Vierailija
42/49 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista hygieniapuhuvuista:

Isälle laitettiin se, muistisairaus, housuvaipat jo kotonaan, kiskoi aina ne yöllä pois jaloistaan .....

Hänelle olisi pitänyt antaa se vanhankansan "sorsa" - ois yöllä lirutellut siihen..... Kestokatetri on liian raaka ratkaisu, jos ei mitään vt/muuta-sairautta ei ole.

Veikkaan, et hänellä (85v) oli se kuin mulla nyt (60v) eli eturauhasen hyvänlaatuinen liikakasvu, hirveät kivut. Kipulääkityksellä voidaan ne hillitä, mutta sitä ongelmaa ne ei poista.

Mulle tuli se tunne, et isä halusi jo pois ja lopetti syömisen. Pari viikkoa ja ....

Mietin, et voisin kyllä haastaa kaupungin ja soten käräjille, ja luultavasti voittanut, saanut "taloudellisen korvauksen". Mikä sen korvauksen "hyöty" olisi ollut? - Muutaman hoitajan työtunteja vähennetty, muutkin vanhukset joutuneet siitä sitten kärsimään.

t. m60v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isälle laitettiin se, muistisairaus, housuvaipat jo kotonaan, kiskoi aina ne yöllä pois jaloistaan .....

Hänelle olisi pitänyt antaa se vanhankansan "sorsa" - ois yöllä lirutellut siihen..... Kestokatetri on liian raaka ratkaisu, jos ei mitään vt/muuta-sairautta ei ole.

Veikkaan, et hänellä (85v) oli se kuin mulla nyt (60v) eli eturauhasen hyvänlaatuinen liikakasvu, hirveät kivut. Kipulääkityksellä voidaan ne hillitä, mutta sitä ongelmaa ne ei poista.

Mulle tuli se tunne, et isä halusi jo pois ja lopetti syömisen. Pari viikkoa ja ....

Mietin, et voisin kyllä haastaa kaupungin ja soten käräjille, ja luultavasti voittanut, saanut "taloudellisen korvauksen". Mikä sen korvauksen "hyöty" olisi ollut? - Muutaman hoitajan työtunteja vähennetty, muutkin vanhukset joutuneet siitä sitten kärsimään.

t. m60v.

Käräjille mistä syystä?

Vierailija
44/49 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen koulutukseltani lähihoitaja ja sairaanhoitaja. Olen töissä tällä hetkellä ikäihmisten ympärivuorokautisessa palveluasumisessa. Meillä on ihan tavalliset kännykät mihin ne hälytykset tulee ja totta kai mennään katsomaan heti kun on mahdollista. Jos hoitajalla käsi toisen persettä pyyhkimässä, niin ei silloin voi sitä puhelinta katsoa.

Sh-opinnoissa kun tein työharjoitteluita sairaaloissa, niin kyllä oli sielläkin hoitajilla ja myös opiskelijoilla puhelimet joihin hälytykset tuli. Huoneen oli jaettu ja pääsääntöisesti paikalle meni sen huoneen hoitaja/hoitajat ja jos nämä eivät ehtineet, niin sitten joku muu. Hätätilanteessa sitten paikalle juoksi kaikki ja se hälytys tuli sitten kyllä eri äänellä ja sen huomasi. 

Juu ja ne kädet on savessa tyyliin koko ajan !

Vierailija
45/49 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen koulutukseltani lähihoitaja ja sairaanhoitaja. Olen töissä tällä hetkellä ikäihmisten ympärivuorokautisessa palveluasumisessa. Meillä on ihan tavalliset kännykät mihin ne hälytykset tulee ja totta kai mennään katsomaan heti kun on mahdollista. Jos hoitajalla käsi toisen persettä pyyhkimässä, niin ei silloin voi sitä puhelinta katsoa.

Sh-opinnoissa kun tein työharjoitteluita sairaaloissa, niin kyllä oli sielläkin hoitajilla ja myös opiskelijoilla puhelimet joihin hälytykset tuli. Huoneen oli jaettu ja pääsääntöisesti paikalle meni sen huoneen hoitaja/hoitajat ja jos nämä eivät ehtineet, niin sitten joku muu. Hätätilanteessa sitten paikalle juoksi kaikki ja se hälytys tuli sitten kyllä eri äänellä ja sen huomasi. 

Juu ja ne kädet on savessa tyyliin koko ajan !

Missä mä sellaista väitin? Joskus on ja joskus ei. Joskus pystyy menemään paikalle heti kun hälytys tulee ja joskus ei. Mitä ihmettä sä oikein mulle raivoat, kun mä vain kerroin omia kokemuksia?

Vierailija
46/49 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akuuttivuodeosastot. Kutsu näkyy ja kuuluu, lisäapu/hätäkutsu soi erilaisena. Tietyillä osastoilla hälynappi on henkilökunnalla taskunreunassa. Potilailla on soittokello kytkettynä.

Vierailija
47/49 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta kantaa hälyihin, kysyn, miksi aina mainitaan näissä, että hoitajat istui toimistossa koneella tai taukotilassa kahvilla. Tauot kuuluvat tessin mukaan hoitotyöhön. Toimistossa istutaan koneella kirjaamassa, tekemässä hoitosuunnitelmia, apteekkitilausta tai rai-arviointia. Voisivat seistäkin, jos olisi sähköpöydät. Ihanne tietty olisi, että näitä tehtäisiin asukkaiden päiväsalissa, mutta siitä ei tule yhtään mitään ja tietosuoja rikkoutuu. Hoitajat eivät ole keksineet näitä konehommia, mutta heitä syyllistetään. Aina. 

Meillä tauot ja kirjaamiset on juurikin siinä meluisassa salissa ja niinpä kirjauksiin menee tunteja kun koko ajan häiritään. Tauoilla ei mitään rauhaa asukkailta tai omaisilta. Palauttavaa.

Vierailija
48/49 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. m60v.

Hygieniahaalaria oltaisiin kipeästi kaivattu, kun eräälläkin entisen työpaikan osastolla oli yksi (1) kädet vaippaansa työntävä ns maalari, joka lääppi sontaa itseensä, naapuriinsa, huoneeseensa ja huonekaluihin, joista näppäränä isona miehenä ehti myös irrottaa pyörät ja lavuaarin alta viemäriputken. Yksi iltavuoro työllisti vähän väliä kaksi hoitajaa ja sairaalahuoltajan. Kypsyin geriatriaan tuolloin lopullisesti.

Vierailija
49/49 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hygieniahaalaria oltaisiin kipeästi kaivattu, kun eräälläkin entisen työpaikan osastolla oli yksi (1) kädet vaippaansa työntävä ns maalari, joka lääppi sontaa itseensä, naapuriinsa, huoneeseensa ja huonekaluihin, joista näppäränä isona miehenä ehti myös irrottaa pyörät ja lavuaarin alta viemäriputken. Yksi iltavuoro työllisti vähän väliä kaksi hoitajaa ja sairaalahuoltajan. Kypsyin geriatriaan tuolloin lopullisesti.

Siis että mitä?? Miten tuollaista voi kukaan oikeasti jaksaa katsella päivästä toiseen. Eikö tuossa tilassa olevaa ihmistä oikeasti voida nykylain perusteella ns. lopettaa?