"Pienetkin rahalahjoitukset vaikuttavat jatkossa toimeentulotukeen näin tuki muuttuu tänään"
Kaivattu päivitys! Jatkossa harvinaistuu tod. rahojen lainailut, "lainailut" ja pummailut.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Suomen talous pelastuu nyt kun ei voi antaa jälkikasvulle muutamaa euroa ruokaan.
Joo, kertoo tämän hallituksen näpertelijäpolitiikasta, mitään oikeasti taloutta edistäviä toimia ei ymmärrys riitä tekemään, vain tällaisia 0€n säästöpäätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo koskee vain lahjoituksia, lainoja voi edelleen ottaa jos tiliotteessa näkyy että maksat sen takaisin.
Ei pidä paikkaansa. Olen käynyt tämän puhelimitse läpi Kelan virkailijan kanssa. Tiliotteessa luki aivan selvästi "laina 100€" ja kaksi päivää myöhemmin se kun olen samalle henkilölle maksanut "lainan takaisinmaksu 100€". Virkailija; Joo, kyllähän minä sen näen, mutta tämä lasketaan automaattisesti tuloksi, eihän me voida tietää maksoitko oikeasti vai et. Ymmärrän että harmittaa.
??? Ok. Kiitos tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku sitten ollut niin typerä tähän saakka, että on antanut tällaisten näkyä tilillään?
Ne on vaikuttaneet nimittäin aiemminkin.
Eivät ole vaikuttaneet aiemminkin mikäli eivät ole ylittäneet rajoja (yksinäisellä 50 euroa ja perheellä 100 euroa). Itse ainakin olen ollut niin "typerä", että olen ottanut vanhemmiltani jonkun lahjoituksen silloin tällöin. Nyt en enää voi ottaa.
Pyydät antamaan sen käteisenä tai lahjakorttina.
Työt pimeänä maksut käteisellä eli ei vaikuta mitenkään omiin tukiin.
Vierailija kirjoitti:
Toi, että Kela alkaa maksaa toimeentulotuen vuokran osuuden suoraan vuokranantajalle, jos Kela on myöntänyt vuokravakuuden, mutkistaa kyllä kuvioita aikalailla. Tuen saajan pitää joka kuukausi pysyä kärryillä siitä, kuinka paljon Kela on maksanut ja kuinka paljon itselle jää maksettavaa. Voi olla että osalla porukasta ei tämä onnistu, joko ei osaa hahmottaa kiemuraista kuviota tai laskea miten paljon pitää maksaa tai että toimintakyky edes riittäis tällaisten kuvioiden hoitamiseen.
Tällä hallituksella on kuningas Anti-Midaksen kosketus. Mikään mihin se koskee ei todellakaan muutu kullaksi vaan se muuttuu paskaksi.
Muuten ihan hyvä uudistus. Mut tää että pienten rahalahjoitusten saaminen vaikuttaa toimeentulotukeen on typerää. Joku mummo erehtyy laittaan synttärirahaa lapsenlapsen tilille niin se sit vähennetään seuraavassa kuussa toimeentulotuesta.... Asiaahan toki voi vielä kiertää niin että antaa käteisenä rahat niin näin Kela ei saa tietoonsa synttärirahan saantia.
Mut typerää silti että työttömien pitää "salaa" säästää koska säästäminen on heille laitonta :D Lain mukaan on parempi törsätä kaikki rahansa joka kuukausi kuin että jäis säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen talous pelastuu nyt kun ei voi antaa jälkikasvulle muutamaa euroa ruokaan.
Miksi et voisi? Voit antaa sille vaikka tonnin kuussa. Sen jälkeen se ei tarvitse tt-tukea.
Paras tapa antaa rahaa yleensä kenellekään on käteinen tai maksaa hänen laskujaan. Ex- anoppi on maksanut tyttärieni autokoulut ja autot osamaksuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna raha käteisenä tai menkää yhdessä kauppaan ja maksa sinä ne ruoat.
Hankalaa jos välimatkaa on satoja kilometrejä.
Lähetä postissa ruoka lahjakortti.
Postissa ei kannata mitään lähettää.
Jos tietää lahjakortin numeron niin sen voi kassalla sanoa ja näin ladata lahjakortille lisää rahaa. Kätevää kun lahjakortti on toisella puolella Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää! Postilla ei ole ollut turvallista lähettää rahaa tai lahjakortteja pariinkymmeneen vuoteen.
Mulle tuli postissa harmiton jäsenkortti. Oli avattu ja katsottu mitä siellä on.
Mites nämä seurakuntien jakamat 40€ arvoiset EU maksukortit, pitäisikö nekin siis ilmoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää! Postilla ei ole ollut turvallista lähettää rahaa tai lahjakortteja pariinkymmeneen vuoteen.
Paketit menevät vielä perille.
Mulla laskettiin aikoinaan jopa Plussaraha, 5 euroa tuloksi. Tein myös mokan saamalla lainan kaverilta 40 euroa joka myös laskettiin tuloksi ja 45 euroa vähennettiin toimarista. Opin nopeasti, miten Kelaa kusetetaan: laina käteen, eivät pääse jyvälle. Onneksi sittemmin muuta rahaa eikä tarvii sen Dziisuksesta seuraavan viraston kanssa asioida ikinä enää!
Täällä joku hokee "käteistä ja lahjakorttia" "käteistä ja lahjakorttia" sekä välillä että ostaa toiselle ruokaa.
Voi kuulkaa verottaja on erittäin selkeä siinä mikä on lahja. Ei sillä ole merkitystä missä muodossa se on ja kun se on tarpeeksi suuri niin silloin tulee lahja verotus kuvioon. Jos sitä ei suorita kyseessä on rikos nimeltään veropetos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta voi ostaa heille ruokaa tai antaa käteistä, jolla voivat ostaa ruokaa. Yksi on, ettei lapsia lykkää just ja just täysikäisinä ns. omilleen. Se systeemi on vain Suomessa, muualla ymmärretään, ettei juuri täysikäisyyden saavuttanutta ajeta sosiaaliavun varaan.
Suomessa on paljon pienemmät asunnot kuin ulkomailla. Ja se, mitä en ikinä käsitä, monilla on vain 1 vessa omakotitalossakin. Uusissa toki on enemmän. Vielä 90-luvulla rakennettiin taloja, joissa oli 3-4mh, mutta yksi wc. Niissä onneksi suihku saunatiloissa.
Kyllä mulla ainakin hermot kiristyy eniten siitä, kun aikuinen omillaan asuva tytär kylässä ollessaan viipyilee kylppärissä, ja itselläni on kauhea vessahätä.
Jos olisi isohko talo/ asunto, vessoja lähes yhtä monta kuin makuuhuoneita, ja vielä oma piha missä viettää aikaa enemmän kuin pari kk vuodesta, veikkaan että lapset asuisivat pitempään vanhempien luona.
No onhan tuo ihan järjetön uudistus... Jos 500 km päässä asuva äitini haluaa lahjoittaa minulle syntymäpäivänä 20 euroa, ei ole niin että voisin mennä ostamaan sillä vaikka leivoskahvit juhlan kunniaksi, vaan se on käytettävä täysimääräisesti elämiseen sitten seuraavassa kuussa.
Nyt ei myöskään kannata esimerkiksi myydä itselle tarpeetonta tavaraa, koska mahdollisia kuluja ei huomioida menoina, mutta tulot kuitenkin vähennetään toimeentulotuesta kokonaisuudessaan. Persneton puolelle menee, joten omaa taloudellista tilannettaan ei kannata yrittää parantaa tälläkään tapaa.
Kuinkahan paljon nyt sitten tällä loppujen lopuksi säästetään? Kai siihenkin menee rahaa, että Kela kyttää jokaisen toimeentulotuen saajan jokaista pennuista, joka tilille kilahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä joku hokee "käteistä ja lahjakorttia" "käteistä ja lahjakorttia" sekä välillä että ostaa toiselle ruokaa.
Voi kuulkaa verottaja on erittäin selkeä siinä mikä on lahja. Ei sillä ole merkitystä missä muodossa se on ja kun se on tarpeeksi suuri niin silloin tulee lahja verotus kuvioon. Jos sitä ei suorita kyseessä on rikos nimeltään veropetos.
Suora copypaste vero.fi:stä:
Alle 7 500 euron arvoisen lahjoituksen voi tehdä samalle henkilölle 3 vuoden välein. Silloin lahjoituksesta ei tarvitse maksaa lahjaveroa.
Alle 7 500 euron raja on lahjoittajakohtainen eli sama lahjanantaja voi antaa useamman lahjan ilman, että lahjasta täytyy maksaa lahjaveroa, kunhan raja ei ylity ja lahjansaaja on eri.
Lahjansaaja puolestaan voi saada eri lahjanantajilta lahjoja ilman, että hänen täytyy maksaa niistä lahjaveroa. Merkitystä on vain sillä, että samalta lahjanantajalta saatujen lahjojen arvo on alle 7 500 euroa 3 vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko hankalaa, jos asutaan satojen kilometrien päässä toisistaan. Kirjeessäkään ei enää saa lähettää.
-eri
Mikä laki kieltää rahan lähettämisen kirjeessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo koskee vain lahjoituksia, lainoja voi edelleen ottaa jos tiliotteessa näkyy että maksat sen takaisin.
Ei pidä paikkaansa. Olen käynyt tämän puhelimitse läpi Kelan virkailijan kanssa. Tiliotteessa luki aivan selvästi "laina 100€" ja kaksi päivää myöhemmin se kun olen samalle henkilölle maksanut "lainan takaisinmaksu 100€". Virkailija; Joo, kyllähän minä sen näen, mutta tämä lasketaan automaattisesti tuloksi, eihän me voida tietää maksoitko oikeasti vai et. Ymmärrän että harmittaa.
??? Ok. Kiitos tästä.
Se olisikin kauheen helppoa kun nimeäisi tilitapahtumat haluamallaan tavalla, itselleen sopivaksi.
Ihan idioottimaista. Mulla esimerkiksi asuu mutsi 20:n kilometrin päässä ja paras ystäväni 50:n kilsan. Kyllä, olen joskus ollut niin kusessa, että on ollut pakko lainata joku 10-20€ että saa edes sitä ruokaa, tai kerran jouduin pyytämään siksi, kun olin unohtanut lompakkoni kotiin ja junalippu oli pakko saada. Siis kerran. Joo, olen ihminen ja joskus sattuu vahinkoja. Lainannut olen siis ehkä kaksi tai kolme kertaa vuodessa. Ja aina maksanut takaisin. Ihan mahtavaa, että nyt ei voi edes ystävää auttaa. Suomi nousuun joo.