En pääsekään vuorotteluvapaalle ensi kevääksi!
Työuraa takana 23 vuotta, sen lisäksi kahteen eri ammattiin opiskellut. Olen haaveillut todella pitkään vuorotteluvapaasta ja oli tarkoitus olla ensi kevät. Tytär lähtee opiskelemaan, toiset lapset vielä kotona (teinejä). Olen painanut perhe-elämää ja työtä, ollut välillä täysin loppu. Jos aikoisin ehtiä vuorotteluvapaalle ennenkuin se loppuu, pitäisi se aloittaa ennen 31,7.! Tänään kuulin tästä. Meiltä ei mitenkään saa keskellä kesää jäädä, koska vakkarit sijaista at toisiaan ja työmäärä normaalia suurempi. Ensimmäinen mahdollisuus minulle olisi jäädä 1.9. alkaen ja nyt se ei yhtäkkiä sovi, koska hallitus päätti jonkin typerän päivämäärän, että jos aikoo jäädä, on pakko aloittaa viimeistään 31.7. Ihmisten kiusaamista, sanon minä.
Kommentit (61)
Onhan se kieltämättä hölmö homma kertoa toukokuun lopussa, että jonkin tärkeän etuuden käyttö loppuu heinäkuussa. Tärkeällä tarkoitan yksilön kannalta. Entäs jos on jollain suunniteltu syy? Ystävä alkoi kahden lapsen sijaisvanhemmaksi ennen korona-aikaa, ja hän otti vuorotteluvapaan töistä sitä varten, että lapsilla on aikaa sopeutua. Vaihtoehdot oli palkaton vapaa tai vuorotteluvapaa. Siinä on ihan inhimillisetkin syyt, ettei ota palkatonta, toimeentulo esimerkiksi, mutta myös se, että työpaikalle täytyy palkata työtön ihminen poissaolon ajaksi. Muuten työnantaja jättäisi palkkaamatta hyvin helposti tai jotain lyhyitä pätkiä vain. Ei tuo tietysti ole yleinen syy, mutta esimerkki siitä, että ihmisellä voi olla syy, miksi haluaisi sen vuorotteluvapaan pitää tiettyyn aikaan.
Jos vasta tänään kuulit asiasta niin aika silmät ummessa olet kulkenut.
On tuo tieto ollut saatavilla jo pidempään, ehkä vuoden.
Hai, mie oon haaveillut kanssa miun opintovapaasta, mutta mie jäin eläkkeelle ennen kuin pääsin työn syrjään kiinni.
No siinä meni meidän putkiremppaevakko suunnitelmat. Mä ymmärsin, että tuo 31.7 oli takaraja ilmoittaa vuorotteluvapaasta tahoille, ja sen voi sitten pitää myöhemmin kun haluaa.
Olisitte olleet aktiivisempia asioiden kanssa. Siitä on ollut pitkään tieto että vapaa täytyy aloittaa viimeistään 31.7. On ihme jos työpaikka ei voi yhtään joustaa kun etuus on loppumassa kokonaan.
Nyt ei auta kuin painaa eläkeikään asti yhteen putkeen. Todennäköisesti Purra nostaa sitäkin. On väärin ettei mitään hengähdystaukoa saa ja pitää tehdä töitä jaksamisen äärirajoilla vuodesta toiseen. Puoli vuotta vapaalla pienellä vuorottelu korvauksella ei olisi edes paljon 20v työkokemuksen jälkeen. Moni on sinnitellyt töissä eläkkeelle sen avulla. Elämäntapatyöttömät maksaa paljon enemmän. Usein pelkkä hyvinvointi työssä tai arjessa ei riitä tai ei ole mahdollista vaan tarvitaan pidempi tauko edes joskus.
Tänään? Kyllä tieto tuli aikoja sitten että vv loppuu.
Omalla rahalla lomailet niin kauan kuin haluat. Siitä vaan lepäämään.
Meillä en saanut ottaa edes palkatonta vapaata. Irtisanouduin ja nyt tehnyt vuoden keikkaa. Voin tehdä ihan mitä huvittaa vallan omin ehdoin.
-soteala
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei auta kuin painaa eläkeikään asti yhteen putkeen. Todennäköisesti Purra nostaa sitäkin. On väärin ettei mitään hengähdystaukoa saa ja pitää tehdä töitä jaksamisen äärirajoilla vuodesta toiseen. Puoli vuotta vapaalla pienellä vuorottelu korvauksella ei olisi edes paljon 20v työkokemuksen jälkeen. Moni on sinnitellyt töissä eläkkeelle sen avulla. Elämäntapatyöttömät maksaa paljon enemmän. Usein pelkkä hyvinvointi työssä tai arjessa ei riitä tai ei ole mahdollista vaan tarvitaan pidempi tauko edes joskus.
Minä tein töitä 44 vuotta ilman muita vapaita kuin normaalit lomat. Ei ollut ongelmia
Ikäni on sellainen että ei saa enää vuorotteluvapaata , ei varhaiseläkettä , oikeakin eläke ties missä iässä , en ole saanut valtiolta remontti avustuksia , en saa nuorena tehdyistä töistä eläkettä koska olen väliinputoaja näissä uudistuksessa monella tapaa . EI PALJON ELÄMÄ KIINNOSTA.
Saahan sitä työstä pois olla, omakustateisesti, sovit vain asiasta työnantajan kanssa. Eipä ne palkattomat kuukaudet työnantajallekaan kustanna
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä työstä pois olla, omakustateisesti, sovit vain asiasta työnantajan kanssa. Eipä ne palkattomat kuukaudet työnantajallekaan kustanna
Vaan etpä saa jäädä palkattomalle vapaalle esim. surullisenkuuluisalla Helsingin kaupungilla.
Vierailija kirjoitti:
No voi voi. Meillä taiteilijoilla/yrittäjillä ei ole edes palkallisia vapaapäiviä tai lomia.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Itse olen haaveillut opintovapaasta. Tarkoitus ei edes ole uusi ammatti, vaan hankkia lisäpätevyyttä nykyiseen työhöni. Taloudellinen tilanne ei ole vielä antanut myöden, ehkä 2026 alusta olisi voinut onnistua, mutta nyt tämäkin torpattiin.
Voit otta lopputilin,vapaata niin kauan kuin haluat.
Hallitukselta erittäin hyvä päätös. Ei kuulu tähän aikaan enää ja eriarvoistaa työssäkäyviä.
Tieto loppumisesta on tullut jo aikoja sitten. Itse jäin vuoden alussa vuorotteluvapaalle juuri siitä syystä.
Ihan itseäsi saat syyttää tilanteestasi.
Niinpä. Itse olen haaveillut opintovapaasta. Tarkoitus ei edes ole uusi ammatti, vaan hankkia lisäpätevyyttä nykyiseen työhöni. Taloudellinen tilanne ei ole vielä antanut myöden, ehkä 2026 alusta olisi voinut onnistua, mutta nyt tämäkin torpattiin.