Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Me otettiin miehen kanssa yhteinen sukunimi vaikka ei olla naimisissa eikä aiota mennäkään. Mutta on ollut hullua huomata että jotkut suuttu

Vierailija
01.02.2026 |

En ymmärrä. Miten tällainen asia voi suututtaa ulkopuolisia? 

Kommentit (106)

Vierailija
41/106 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiset lapset, yhteinen omaisuus ja yhteinen elämä - mutta naimisiinmeno ei tule kysymkseenkään. Miksiköhän se juuri on niin korkean kynnyksen takana nykyihmisellä?

Koska ei ole tarvetta. Voitko sinä perustella, miksi tarvitsisi mennä avioliittoon, jos ollaan muuten sitouduttu? Jos puolisoilla on sama tulotaso, eikä eroaminen vaikuta kummankaan varallisuuteen? 

Jumala ei käy nyt perusteeksi. Raamatun aikoinakaan ei ollut avioliittolakia. 

Lisään vielä, että yhteinen sukunimi on vahva merkki sitoutumisesta. Miksi siihen vielä se maistraattikäynti tarvittaisiin? 

Vierailija
42/106 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos otitte jonkun olemassaolevaan sukunimen, niin tottakai suuttuvat, koska sukunimet voivat olla suojattuja eli niitä ei saa noin vain ottaa itselleen. 

? ? Suojattua nimeä ei  saa, joten miksi valitat

t. Suojatun nimen omaava

Millä vuosisadalla elät? Kaikki sukunimet on ihan yhtä "suojattuja".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/106 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän olleeni väärässä, näemmä 5 vuotta yhteisasumista tai yhteinen lapsi oikeuttaa saamaan avopuolison sukunimen.

Vierailija
44/106 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli teillä on yhteiset lapset kuitenkin

Vierailija
45/106 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, miten paljon tästä nimiasiastakin liikkuu vääriä käsityksiä, vaikka nimilaki on ihan julkisesti luettavissa eikä kovin vaikeaa tekstiä. 

Pykälä 17:

Väestötietojärjestelmän mukaan elossa olevan henkilön käytössä oleva sukunimi voidaan ottaa sukunimenä käyttöön vain, jos:

1) hakija osoittaa haetun sukunimen kuuluneen hänelle tai hänen esivanhemmalleen korkeintaan viidennessä polvessa hakijasta luettuna;

2) kyse on hakijan käytössä olevan vierasperäisen sukunimen kirjoitusasun muuttamisesta tai lyhentämisestä helpommin käytettävissä olevaan muotoon;

3) haettu sukunimi on käytössä hakijan avopuolisolla, jonka kanssa hakija on asunut yhteistaloudessa vähintään viisi vuotta tai avopuolisoilla on tai on ollut yhteinen tai yhteisessä huollossa oleva lapsi, ja jos avopuoliso antaa suostumuksensa nimen ottamiselle;

4) haettu sukunimi on käytössä hakijan lapsella tai sisaruksella ja hakija saa suostumuksen kaikilta väestötietojärjestelmään merkityiltä haetun sukunimen kantajilta;

5) haettu sukunimi on käytössä hakijan sijaisvanhemmalla ja sijaisvanhempi antaa suostumuksensa nimen ottamiselle;

6) hakijan esittämän sukunimen ottamista on perhesuhteissa tapahtuneiden muutosten tai muun erityisen painavan syyn johdosta pidettävä muutoin erityisen perusteltuna.

Ensinnäkään enää ei ole olemassa erikseen suojattuja sukunimiä, vaan kaikkia nimiä kohdellaan samalla tavalla. Tahdoitpa Virtaseksi tai Tötterströmiksi, se onnistuu lähtökohtaisesti vain silloin, kun nimeä on suvussasi tai läheisilläsi. 

Toiseksi avopuolison nimen ottaminen on nykyään mahdollista (ks. kohta 3).

Vierailija
46/106 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä käsitys ettei avopuolisolle ilmoitettaisi tai että hän ei tekisi päätöksiä jos puoliso on aivokuollut? 

Tottahan toki jokainen järkevä on tehnyt ilmoituksen siitä kuka on lähin omainen. Esimerkiksi minä olen avomiehelleni. Ei ne hänen dementoituneelle äidilleen tietenkään mitään ilmoita jos poikansa vaikka joutuisi onnettomuuteen. 

Vierailija
47/106 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä suutu, mutta minusta on tosi outoa, että ihmiset näkevät naimisiinmenon mörkönä. Tehdään lapsia ja otetaan yhteisiä sukunimiä.

Lasten toisesta vanhemmasta ei kuitenkaan ikinä pääse eroon, mutta avioliitosta pääsee eroon pelkällä allekirjoituksella.

Yhteinen sukunimi on vahvasti symbolinen ele siitä, että me olemme me. Jos ihminen noin vahvasti ns. Tietää toisen olevan se oikea, niin mikä ihme avioliitossa pelottaa, ettei symbolia voi entisestään vahvistaa?

Kyllä voi olla vahvasti me, vaikka avioliitossa säilyisi oma sukunimi. Olemme olleet yhdessä 30 vuotta, niistä 20 naimisissa. Molemmilla omat sukunimet. Molemmilla on harvinainen sukunimi, joten kumpikaan ei halunnut luopua sukunimestään. Yhdistelmänimi olisi ollut koominen.

Vierailija
48/106 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avopuoliso voi ottaa itselleen sukunimen käyttöön, joka on tämän avopuolisolla, jos he ovat olleet avoliitossa vähintään viisi vuotta tai heillä on tai on ollut yhteinen taikka yhteisessä huollossa oleva lapsi. Lisäksi edellytetään, että avopuoliso, kenen sukunimeä ollaan ottamassa käyttöön, antaa suostumuksensa tähän.

Vierailija
49/106 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä käsitys ettei avopuolisolle ilmoitettaisi tai että hän ei tekisi päätöksiä jos puoliso on aivokuollut? 

Tottahan toki jokainen järkevä on tehnyt ilmoituksen siitä kuka on lähin omainen. Esimerkiksi minä olen avomiehelleni. Ei ne hänen dementoituneelle äidilleen tietenkään mitään ilmoita jos poikansa vaikka joutuisi onnettomuuteen. 

Oman lähipiirin kyselyn mukaan totesin, että ehkä 20 % on ollut tietoisia siitä, että lähiomaisen voi itse ilmoittaa. 

Vierailija
50/106 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitätkö? Terveydenhuoltoon voi ilmoittaa kenet tahansa läheisimmäksi henkilöksi ja samoin edunvalvontavaltuutuksen voi tehdä kelle tahansa. Ei todellakaan tarvitse avioliittoa. 

=> aa, eli et ole allekirjotusta vastaan, koska olet valmis täyttämään edunvalvontasopimuksia yms. Miksi sitten avioliittopaperin allekirjoittaminen pelottaa?

Eri

Vierailija
51/106 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos otitte jonkun olemassaolevaan sukunimen, niin tottakai suuttuvat, koska sukunimet voivat olla suojattuja eli niitä ei saa noin vain ottaa itselleen. 

t. Suojatun nimen omaava

Ihan jokaisella meistä on suojattu sukunimi.

Ei ole

No kyllä vaan saatana on. Tule nykypäivään sieltä 80-luvulta. Mistä teitä juntteja sikiää jotka elävät menneisyydessä ikivanhojen säädösten aikaa.

Kuulepa  juntti itse   ! Kyllä saa ottaa suvussa olleen nimen, mutta esim. minun uniikkia nimeä ei kukaan saa ottaa

..t. Nimen vaihtanut

Vierailija
52/106 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avaatko tota prosessia hieman? Oliko kyseessä aivan uusi sukunimi? Eli toinen teistä otti sen ensin ja toinen sitten ensimmäisen luvalla?

Ei ole uusi "keksitty" nimi. 

Ap

Eli harrastatte sukur*tsaa kun molemmilla on sama nimi suvussa

Suomessa on jokunen sataatuhatta Lainetta, mä olen sukua niistä neljälle. Hyvin voisin päätyä yhteen jonkun kanssa jolla on sama nimi suvussa....

Vierailija
53/106 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Suojatun nimen omaava

Ei ole

No kyllä vaan saatana on. Tule nykypäivään sieltä 80-luvulta. Mistä teitä juntteja sikiää jotka elävät menneisyydessä ikivanhojen säädösten aikaa.

Luepa vielä sana " uniikki" eli sitä ei kellään muulla ole, ja sen saisi vain lapseni, tai puolisoni

Vierailija
54/106 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanokaa sitten olevanne naimisissa niin loppuu ihmettelyt. Jos nyt koko asia edes muille kuuluu.

Vierailija
55/106 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selitätkö? Terveydenhuoltoon voi ilmoittaa kenet tahansa läheisimmäksi henkilöksi ja samoin edunvalvontavaltuutuksen voi tehdä kelle tahansa. Ei todellakaan tarvitse avioliittoa. 

=> aa, eli et ole allekirjotusta vastaan, koska olet valmis täyttämään edunvalvontasopimuksia yms. Miksi sitten avioliittopaperin allekirjoittaminen pelottaa?

Eri

Eihän avioliitossakaan ole mitään syytä että juuri aviopuoliso olisi se henkilö jolle tehdään evv. Meillä se on meidän aikuisilla lapsilla. 

Vierailija
56/106 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää sen takia kun tarkoituksenne oli vain saada huomiota ja tuntea ylemmyyttä muka erikoisella nimellä ja kun saitte sitä niin sekään ei ole hyvä. 

Mistä päättelit, että heillä on erikoinen sukunimi?

Vierailija
57/106 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman lähipiirin kyselyn mukaan totesin, että ehkä 20 % on ollut tietoisia siitä, että lähiomaisen voi itse ilmoittaa. 

Outoa. Tuotahan kysytään terveydenhuollossa käytännössä joka kerta kun vastaanotolle ilmoittaudutaan. 

Vierailija
58/106 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kaikki sukunimet on suojattuja. Ihan kuka tahansa ei siis voi vaihtaa nimeään esim Virtaseksi ihan vain huvikseen. Ainoastaan jos suvussa on aiemmin kyseinen nimi ilmennyt tai naimisiin mennessä otat puolison nimen. 

Vierailija
59/106 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri

Ohis, mutta nuo muut paperit hoitui asuntolainan kanssa pankissa, avioliittoa varten pitää hakea esteiden tutkintaa ja raahautua maistraattiin paikan päälle, lisäksi tarvii tehdä avioehto ja erokin on erikseen haettava ja odotettava.... Lopputulos on avoliitto suuremmalla vaivannäöllä.

Mä olen jo pitkään sanonut että voin mennä naimisiin kun se hoituu rasti ruutuun -systeemillä netissä tunnistautuneena :)

Vierailija
60/106 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Suojatun nimen omaava

Ei ole

Kyllä on

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan