Me otettiin miehen kanssa yhteinen sukunimi vaikka ei olla naimisissa eikä aiota mennäkään. Mutta on ollut hullua huomata että jotkut suuttu
En ymmärrä. Miten tällainen asia voi suututtaa ulkopuolisia?
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Jos otitte jonkun olemassaolevaan sukunimen, niin tottakai suuttuvat, koska sukunimet voivat olla suojattuja eli niitä ei saa noin vain ottaa itselleen.
Ihan kaikki sukunimet on suojattuja, eikä mitään voi ottaa, ellei kuulu sukuun. Uuden sukunimen voi keksiä ja ottaa itselleen.
Sama kun ihmiset suuttuvat pitkästä "voi olla että mennään joskus naimisiin"-kihlauksesta. Oma parisuhde on murenemassa ja muiden onnelliset suhteet ahdistavat, siitä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä käsitys ettei avopuolisolle ilmoitettaisi tai että hän ei tekisi päätöksiä jos puoliso on aivokuollut?
Tottahan toki jokainen järkevä on tehnyt ilmoituksen siitä kuka on lähin omainen. Esimerkiksi minä olen avomiehelleni. Ei ne hänen dementoituneelle äidilleen tietenkään mitään ilmoita jos poikansa vaikka joutuisi onnettomuuteen.
Jos sinut on merkitty hänen lähiomaiseksi niin sinulle kerrotaan jos hänelle tapahtuu jotain mutta se ei oikeuta sinua päättämään hänen hoidosta. Lain silmissä sinulla ei ole mitään oikeuksia. Ei oikeutta päättää hänen hoidosta, ei hautapaikasta tms. Näistä asoista päättää lähiomaiset joihin ei avopuoliso kuulu. Avioliitolla on nimenomaan merkitystä lain silmissä. Tätä moni ei tajua ennenkuin paska osuu tuulettimeen.
Höpönhöpöä. Todellakin voi ilmoittaa vaikka ystävänsä sinne ja estää sen ettei esimerkiksi vanhemmille ilmoiteta. Vain alaikäisellä lapsella vanhemmat (huoltaja) on ensisijainen taho.
No yleensä noita yhteisiä sukunimiä otetaan vasta avioliiton myötä. Kyllä varmasti herättää lähipiirissä kyselyä että miksi sitten yhteinen sukunimi jos ei naimisiin edes aiota mennä. Kun tekee valtavirrasta poikkeavia ratkaisuja niin se luonnollisesti herättää huomiota.
Ihmiset nyt suuttuvat milloin mistäkin mitättömistä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä käsitys ettei avopuolisolle ilmoitettaisi tai että hän ei tekisi päätöksiä jos puoliso on aivokuollut?
Tottahan toki jokainen järkevä on tehnyt ilmoituksen siitä kuka on lähin omainen. Esimerkiksi minä olen avomiehelleni. Ei ne hänen dementoituneelle äidilleen tietenkään mitään ilmoita jos poikansa vaikka joutuisi onnettomuuteen.
Jos sinut on merkitty hänen lähiomaiseksi niin sinulle kerrotaan jos hänelle tapahtuu jotain mutta se ei oikeuta sinua päättämään hänen hoidosta. Lain silmissä sinulla ei ole mitään oikeuksia. Ei oikeutta päättää hänen hoidosta, ei hautapaikasta tms. Näistä asoista päättää lähiomaiset joihin ei avopuoliso kuulu. Avioliitolla on nimenomaan merkitystä lain silmissä. Tätä moni ei tajua ennenkuin paska osuu tuulettimeen.
AvioliitollaKAAN ei ole merkitystä jos itse ilmoittaa jonkun muun läheisimmäksi, moni tekee niin esimerkiksi eroprosessissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman lähipiirin kyselyn mukaan totesin, että ehkä 20 % on ollut tietoisia siitä, että lähiomaisen voi itse ilmoittaa.
Outoa. Tuotahan kysytään terveydenhuollossa käytännössä joka kerta kun vastaanotolle ilmoittaudutaan.
Ei multa ole kyllä koskaan kysytty.
Miten toi käytännössä toimii? Eihän toisen sukunimeä voi vaan ottaa vaan sukunimeä vaihtaessa uuden sukunimen pitää joko löytyä omasta suvusta tai olla joku sellainen mitä ei ole kenelläkään toisella. Ellei sitten mene naimisiin jollon suvut yhdistyvät. Oliko teillä molemmilla omassa suvussa samoja sukunimiä?
Vierailija kirjoitti:
Miten toi käytännössä toimii? Eihän toisen sukunimeä voi vaan ottaa vaan sukunimeä vaihtaessa uuden sukunimen pitää joko löytyä omasta suvusta tai olla joku sellainen mitä ei ole kenelläkään toisella. Ellei sitten mene naimisiin jollon suvut yhdistyvät. Oliko teillä molemmilla omassa suvussa samoja sukunimiä?
Tää jo selviää parilta edelliseltä sivulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kuka suuttuu ja miten ilmaisevat suuttumuksensa?
Sanovat suoraan että tuo nykyinen nimilaki on typerä kun ei enää tiedä ketkä on naimisissa. Tai kysyvät että miksi ihmeessä teitte noin, vaikka kysyjällä olisi itselläänkin sama sukunimi puolisonsa kanssa. Naapuri, sukulaiset, yksi ystäväkin antoi ymmärtää että toimimme omituisesti.
Ap
Olen eri, mutta en ymmärrä missä se suuttumus on 😂. Mielipiteitähän voi asiasta olla monia. Taidat tehdä itse tästä ison numeron. Koska olet nyt tehnyt jotain erikoista, etkä saa niin huomiota kuin olisit halunnut. Eikä tuo olekaan mikään ihmeellinen juttu nykypäivänä.
En minä mitään huomiota ole kaivannut, mutta tietenkin tuollainen asia tulee ihan käytännön syistäkin puheeksi. Oudompaa kai olisi jos ei nimen vaihtumista ilmoittaisi?
Ja kyllä se suuttumus, tai ainakin jonkinlainen ärtymys, äänensävyssäkin kuuluu. Sitä on vähän hankalampi ilmaista kirjoitettuna.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman lähipiirin kyselyn mukaan totesin, että ehkä 20 % on ollut tietoisia siitä, että lähiomaisen voi itse ilmoittaa.
Outoa. Tuotahan kysytään terveydenhuollossa käytännössä joka kerta kun vastaanotolle ilmoittaudutaan.
Erikoista. Ainakin julkisella minulta on joka kerta kysytty onko tiedot edelleen samat (puhelin, osoite, lähiomainen)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan että on kysytty että onko tämä Antinkatu edelleen osoite ja onko puhelinnumero muuttunut, mutta ei kyllä ole kukaan kysynyt että kuka on lähiomainen.
Aika moni on merkitty esimerkiksi vanhempiensa lähimmäksi omaiseksi vaikka nämä olisi avioliitossa. Näin meilläkin. Eli minulle soitetaan tarvittaessa, ei sille puolisolle.
Jos kysytään että onko lähiomainen muuttunut, ei siitä välttämättä tajua että asian saisi itse vaan päättää. Eri asia olisi jos kysyttäisiin että tahdotko muuttaa tietoa lähiomaisesta, mutta eihän niin kysytä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kysytään että onko lähiomainen muuttunut, ei siitä välttämättä tajua että asian saisi itse vaan päättää. Eri asia olisi jos kysyttäisiin että tahdotko muuttaa tietoa lähiomaisesta, mutta eihän niin kysytä.
Miksi sitä kukaan muu päättäisi aikuisen toimivaltaisen ihmisen kohdalla kuin tämä itse?
Hoitotahto kannattaa tehdä niin kauan kuin on järjissään. Ei ole takeita, että aviopuoliso on järjissään silloin, kun sinun hoitopäätöksiäsi tehdään.
Ymmärtääkseni kaikilla on joku 'lähiomaisena' jos sitä ei ole ilmoittanut niin sen on yleensä toinen vanhemmista. Ihan aikuisenakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä kukaan muu päättäisi aikuisen toimivaltaisen ihmisen kohdalla kuin tämä itse?
Jos ajattelen vaikka äitiäni, niin ei hänelle ollut tullut mieleenkään, että tällaiset ovat päätösasioita. Hänelle ilmoitetaan myös veroprosentti ja äänestyspiiri, miksi ei sitten lähiomaista? Helposti ajattelee että se määräytyy jonkin lain mukaan samoin kuin perilliset (vähintään lakiosa). Hänelle oli itsestäänselvää että hän oli leskeksi jääneen äitinsä lähiomainen, samoin aviomiehensä ja aikaisemmin minun. Sitten minä menin naimisiin ja mummo kuoli, joten äiti oli enää miehensä lähiomainen. Hän ei todellakaan ollut ajatellut, että tämä olisi päätösasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos otitte jonkun olemassaolevaan sukunimen, niin tottakai suuttuvat, koska sukunimet voivat olla suojattuja eli niitä ei saa noin vain ottaa itselleen.
? ? Suojattua nimeä ei saa, joten miksi valitat
t. Suojatun nimen omaava
Ihan jokaisella meistä on suojattu sukunimi.
Ei ole
No todellakin on.
"Hoitotahto
Hoitotahto tarkoittaa, että olet ilmaissut tahtosi tulevasta hoidostasi siltä varalta, ettet itse pysty osallistumaan hoitoratkaisuihin esimerkiksi tajuttomuuden, toimintakyvyn heikkenemisen tai muun vastaavan syyn vuoksi. Hoitotahdolla voit määrittää omaa hoitoasi koskevia asioita sekä ilmaista toiveitasi siitä, mikä itsellesi on elämässä tärkeää.
Tee hoitotahto näin:
Kirjaudu OmaKantaan osoitteessa kanta.fi."
Kai jokainen on tehnyt tämän? Sinne voi myös kirjata kenelle asioista ilmoitetaan.