Kuka nykyään uskaltaa syödä voita, juustoja ja kermaa?
Nehän on täynnä kovia valtimoita kovettavia ja tukkivia epäterveellisiä rasvoja. Kovat rasvat tappaa!
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.duodecimlehti.fi/duo96273
Maitorasva suojaa sydäntä.Kaiken kaikkiaankin vähärasvaisen ruokavalion edullisuus on kyseenalainen. Vähärasvaisella ruokavaliolla ei saavutettu etua sydän- ja aivohalvausten ilmaantuvuuden tai näiden sairauksien aiheuttaman kuolleisuuden kannalta.
Mutta kovien rasvojen vaihtamisella pehmeään on saavutettu vaikka mitä hyviä tuloksia.
Näitä tutkimuksia onkin ylivoimaisesti eniten, näyttö on runsasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä syön enkä usko kolesterolihömppään.
Ei se olekaan uskon asia.
Moni suhtautuu ravitsemusasioihin ihan tunteidensa ja intuitionsa pohjalta, epätieteellistä.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni, minäkin. Anoppini eli yli 90-vuotiaaksi enkä ole tavannut ketään muuta, joka olisi syönyt niin paljon voita ja sokeria.
Tunsin kaksi mummelia, joiden ruokafilosofian perusta oli voi, kerma, kahvi. Toinen eli 96-vuotiaaksi, toinen 101-vuotiaaksi. Olivat kovia leipomaan, aina oli sen seitsemää sorttia pöydässä. En silti ole vakuuttunut, että vanhaksi eläminen oli ruokavalion ansiota, paremminkin ihmettelen, että siitä huolimtta. Geeneillä varmaan jotain tekemistä asian kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mää syön jenkkien uusien ohjeiden mukaisesti. Olen edistyksellinen kun ne saapuu kuitenkin tänne ehkäpä vajaan 20-vuoden viiveellä.
Jenkkien suosituksissa kehotetaan pitämään tyydyttyneen rasvan määrä enintään 10 %:ssa päivän kaloreista ja korvaamaan se tyydyttymättömällä rasvalla. Jos siis lukee ne suositukset eikä katso vain harhaanjohtavaa pyramidia. Tuo suositus on sama kuin meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jotkut jotka eivät välitä terveydestään yhtään.
Jo useampi ulkomaalainen sydänlääkäri on kertonut, miten sydänkohtaukset ovat äkisti lisääntyneet ketoilijoiden joukossa.
Juu jenkeissä.
Vierailija kirjoitti:
No mä en syö voita kun en tykkää sen mausta. Muuten kyllä söisin sitä.
Minä käytän voita, en tosin paljon mutta esim. kalan paistan kirkastetulla voilla oliko se ghee vai. Margariinia en ole käyttänyt koskaan, sentään maistanut ja kamalan makuiseksi todennut. Oliiviöljyä käytän muuten ruoanlaitossa. Enkä mitään bulkkiöljyä marketista vaan oikeaa neitsytoliiviöljyä suoraan myllystä. Netistä voi tilata tai sitten käy oliivitilalla ja ostaa sieltä isomman satsin.
Voitakin on muuten eri laatuisia, esim. irlantilainen ja tanskalainen voi ovat omasta mielestäni niitä parhaita.
Kermaa käytän erittäin harvoin, mutta erilaisia juustoja hyvinkin paljon. Enkä meinaa muuttaa elintapojani kun veriarvot ovat hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.duodecimlehti.fi/duo96273
Maitorasva suojaa sydäntä.Kaiken kaikkiaankin vähärasvaisen ruokavalion edullisuus on kyseenalainen. Vähärasvaisella ruokavaliolla ei saavutettu etua sydän- ja aivohalvausten ilmaantuvuuden tai näiden sairauksien aiheuttaman kuolleisuuden kannalta.
Mutta kovien rasvojen vaihtamisella pehmeään on saavutettu vaikka mitä hyviä tuloksia.
Näitä tutkimuksia onkin ylivoimaisesti eniten, näyttö on runsasta.
Niillä hoidetaan kolesteroliarvoja, mutta niistä ei voi päätellä sydänterveyttä. On ihmisiä, jotka saavat infarktin ihannearvoilla, eikä toisille tule sydäntapahtumia, vaikka LDL olisi 5. Tästäkin on näyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Suomessa käytössä oleva korkean kolesterolin hoitomalli perustuu tilastolliseen keskiarvoon.
Ei siihen, että "paha" kolesteroli tutkittaisiin morfologialtaan, sillä kaikki "paha" kolesteroli ei olekaan sinulle haitaksi.
Tätä ei voi toki tutkia ilman kunnon labroja ja niistä syntyisi kustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jotkut jotka eivät välitä terveydestään yhtään.
Jo useampi ulkomaalainen sydänlääkäri on kertonut, miten sydänkohtaukset ovat äkisti lisääntyneet ketoilijoiden joukossa.
Miten ketjun aihe liittyy ketoiluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enimmäkseen geneettistä. Kaverilleni oli lääkäri sanonut, että vaikka söisi pelkkää pupunruokaa, olisi kolesteroli silti korkea.
Pelkällä pupunruualla ne kolesterolit onkin huonolla tolalla.
No nyt!
Mun vanhempien ikäluokka söi voita, rasvaista maitoa, lihaa ja läskiä. Ja kuolivat sydän- ja verisuonitauteihin. Alle 60v verisuonet ihan tukossa.
Se, että jonkun kolesteroliarvot on nyt hyvät, ei takaa sitä, ettei verisuonet ole niistä rasvoista tukossa jossain elämänvaiheessa.
Kuinka monen teistä verisuonet ja sydän on kuvattu? Kuinka monta kertaa?
En todellakaan ota riskiä. Kamalaa seurata tätä rasvamullehettihysteriaa.
Mitäs mun pitäis tehdä, kun triglyseriniarvo on 7? Voita olen syönyt ja juustoja, hiireita ja sokeria en niinkään.
Vierailija kirjoitti:
No mulla parani kolestroliarvot kun jätin kovat rasvat pois ja siirryin kasviöljyihin.
Ystäväni kolesteroliarvot paranivat, kun hän jätti pois kaupassa myytävät keksit.
Luomukerma ja voi ovat kaupan terveellisimmät maitotuotteet.
Vierailija kirjoitti:
Luomukerma ja voi ovat kaupan terveellisimmät maitotuotteet.
Luomumaito myös, täysrasvainen. Luomu sen takia, että se ei ole homogenoitu.
Kevytlevitteiden valmistusprosessia kasvisrasvat pestään ensin synteettisillä tinnereillä, tämän jälkeen ne päätyvät happo ja emäs käsittelyyn, tämä sen takia jotta niistä saadaan pehmeitä levitteen oloisia.
Tämän prosessin jälkeen on turha puhua että kyseessä olisi puhtaasta luonnontuotteesta.
Voi ei tarvitse kyseisiä tinneripesuja eikä happo ja emäskäsittelyjä.
Nyt voisi kysyä, mitä tuotetta sinä haluat käyttää ravinnoksesi?
Matala kolesteroli liittyy kuolleisuuteen aivohalvauksen, sydänsairauksien ja syövän seurauksena: Jichin lääketieteellisen koulun kohorttitutkimus
Matala kolesteroli liittyi korkeaan kuolleisuuteen. Korkea kolesteroli ei ollut kuolleisuuden riskitekijä.
Silloin kun söin kasvipohjaisesti, liikuin runsaasti ja olin normaalipainossa, kolesterolini oli 6,5.
Nyt kun liikun vain vähän, olen hyvin lihava ja syön päivittäin lihaa tai kalaa, kolesterolini on 6,7.
Minä taas ihmettelen, kuka suostuu syömään teollisesti prosessoituja sokereita. Niistähän tulee ihminen kipeäksi ihan heti. Kun ei syö teollisia sokereita, maistuu ruokakin paremmalle, siis se ruoka, jossa ei kuulukaan olla mitään lisättyjä sokereita.