Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka nykyään uskaltaa syödä voita, juustoja ja kermaa?

Vierailija
31.01.2026 |

Nehän on täynnä kovia valtimoita kovettavia ja tukkivia epäterveellisiä rasvoja. Kovat rasvat tappaa! 

Kommentit (142)

Vierailija
81/142 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.duodecimlehti.fi/duo96273
Maitorasva suojaa sydäntä.

Kaiken kaikkiaankin vähärasvaisen ruokavalion edullisuus on kyseenalainen. Vähärasvaisella ruokavaliolla ei saavutettu etua sydän- ja aivohalvausten ilmaantuvuuden tai näiden sairauksien aiheuttaman kuolleisuuden kannalta.

Vierailija
82/142 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 78 on 58v hoikka nainen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/142 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ovat ruoka-aineita, joita voi kyllä syödä, mutta vain harvoin herkutteluhetkinä ja silloinkin kohtuudella muutoin on ennen pitkään seurauksena terveysongelmia niin kuin muistakin epäterveellisiksi eluntarvikkeiksi luokiteltujen elintarvikkeiden kuten vaikka sokeripitoisten tuotteiden jatkuvasta syömisestä. Suomalaisten terveysongelmien suurin syy onkin se, että syödään jatkuvasti ja isoja määriä sitä mikä on tarkoitettu vain harvoin ja kohtuudella syötäväksi.

Vierailija
84/142 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ei näemmä usko että kolesterolin vähentäminen voisi alentaa painoa. Tiukassa on kilot silloin. 

Mitkä kilot? Olen normaalipainoinen.

Mutta et usko että ylipainoiselle olisi apua, vai oletko jotenkin vajaa ymmärryksessä. 

Äläpäs rupea haukkumaan tuntemattomia ihmisiä, se ei ole ollenkaan hyvää käytöstä. 

Ylipaino syntyy monien tekijöiden summasta, jossa metabolista oireyhtymää kuvaa rasva-arvojen vinksahtaminen pois tolaltaan. Tämä korjaantuu, kun ihminen jättää liiat hiilarit ja keinotekoiset rasvat pois ruokavaliosta. Varsinkin triglyseridit ja hdl ovat tärkeitä arvoja seurata, jos vyötäröllä on liikaa tavaraa.

Vierailija
85/142 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siirryin kolesterolidieetille pari kuukautta sitten, nopeasti tottuu, vähäsuolainen oli jo ennen tätä verenpaineen takia. Hieman yllättävästi paino ei ole enää noussut, vyötäröltä lähtenyt, olisiko se maksa sitten ollut. 

Mikä ihme on "kolesterolidieetti"?

Tietysti jätetään pois pahimmat kolesterolia sisältävät ruoka-aineet, kuten kovat rasvat, maksa, äyriäiset. Viralliset ohjeistukset painottaa mitä pitäisi suosia, vaikka selkokielisesti pitäisi sano mitä ei saa syödä, eikä niin että suosi kuituja, ei niissä ole kolesterolia.

Ai jaa, oikea ruoka pois. Jopas on dieetti :D

Mitä jallitat, se on tä

Suosituksethan ei perustu terveyteen.

Vierailija
86/142 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan jotkut jotka eivät välitä terveydestään yhtään.

Jo useampi ulkomaalainen sydänlääkäri on kertonut, miten sydänkohtaukset ovat äkisti lisääntyneet ketoilijoiden joukossa. 

Vierailija
87/142 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla parani kolestroliarvot kun jätin kovat rasvat pois ja siirryin kasviöljyihin.

Näinhän se valtaosalla menee. Muutaman poikkeuksen perusteella ei voi laatia koko väestöä koskevia suosituksia.

Vierailija
88/142 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ei näemmä usko että kolesterolin vähentäminen voisi alentaa painoa. Tiukassa on kilot silloin. 

Minulla oli (perinnöllinen) korkea kolesteroli jo silloin kun painoin 52kg eikä vieläkään ole tarvetta laihduttaa 35v myöhemmin. 

Vierailija
89/142 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.duodecimlehti.fi/duo96273
Maitorasva suojaa sydäntä.

Kaiken kaikkiaankin vähärasvaisen ruokavalion edullisuus on kyseenalainen. Vähärasvaisella ruokavaliolla ei saavutettu etua sydän- ja aivohalvausten ilmaantuvuuden tai näiden sairauksien aiheuttaman kuolleisuuden kannalta.

Mutta kovien rasvojen vaihtamisella pehmeään on saavutettu vaikka mitä hyviä tuloksia.

Vierailija
90/142 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just vetäsi iltapalaksi makkaraleipien lisäksi  voita juustoa n. 80 g kumpaakin ja kermakahvia pari mukia palan painikkeeksi. Eikä pelottanut yhtään. Vielä Nortti ja sitten kissin viereen :) 

Elämästä ja sen antimista pitää osata nauttia eikä kituttaa ja vahtia itseään. Eikä ole tärkeää paljonko tienaat vaan se montako teet onnelliseksi itsesi lisäksi :)

Tässä näkyy hyvin se että suomalaisille on tärkeintä määrä eikä laatu (vrt ranskalaiset, italialaiset etc).

Lisäainemakkaraa, 560 kcal edestä voita ja 300kcal edestä juustoa. Siinähän ne päivän kalorit olikin, loput näkyy vyötäröllä ja veriarvoissa. 

Harmittaa nämä trollit, jotka aina ovat mollaamassa suomalaisia. Mitä lisäaineita on makkaroissa?

??

HK Lihaisa kevytbalkanmakkara on savustettu, mausteinen ja karkearakenteinen leikkele

Ainesosat

suomalainen liha (porsas, kalkkuna, nauta), vesi, muunnettu tärkkelys, jodioitu suola, mineraalisuola (kaliumkloridi, aromit), stabilointiaine (E450), dekstroosi, aromit (mm. savu), hapettumisenestoaine (askorbiinihappo), säilöntäaine (E250).

Ohut keittokinkkuleikkele. Gluteeniton. Lihapitoisuus 84 %.

Ainesosat

siankinkku (Suomi), vesi, jodioitu suola, dekstroosi, stabilointiaine (E 450), hapettumisenestoaine (E 301), säilöntäaine (E 250)

Vierailija
91/142 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa ikänne myös. Kolesteroli ruukaa kohota iän myötä. Alkaa kohoamaan 40 iän jälkeen jolloin viimeistään kehotetaan se arvo mittaamaan.

Se nousee ihan tarkoituksella.

Mikä sen tarkoitus on?

Vierailija
92/142 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä syön enkä usko kolesterolihömppään. 

Sama. Juuri mitattiin kolesteroli. Lääkäri ilmoitti että kaikki kunnossa. Tv. Rouva 54v. 

Vierailija
93/142 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elän terveellisesti käyttäen luonnollisia rasvoja. 

Ap elää epäterveellisesti.

Luonnollisuus ei välttämättä ole yhtä kuin terveellisyys. Tämän kun porukka oppisi.

Vierailija
94/142 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin käytän näitä, eli oikeaa ruokaa kuin lisäainemoskaa.

Vierailija
95/142 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä. En käytä kasvisrasvoja lainkaan ja kolesteroliarvoni ovat olleet optimaaliset verikokeissa siitä saakka kun jätin rypsi.- ja oliiviöljyt pois.

Oliivii kandee kyl safkaa. 

Oliivi on nimenomaa luonnonmukainen Fruit oili eikä processedi seedoili.

Vierailija
96/142 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

elimistön matala-asteisella tulehduksella taitaa olla suurempi merkitys kuin kolesterolilla. ..eli kolesteroliarvolla ei niin väliä jos tulehdusta ei ole ja triglyseriinit ok...kun ikää tulee kolesteroli saakin olla vähän korkeampi.Nyt alkaa näitä tutkimuksia tullakkin esim. rasvainen juusto suojaa aivoja ( MT -ruotsalainen tutkimus) Tuo ruoka ja lääketeollisuus on vaan niin vahvoja että niiden tarkoitusperä hämärtyy.

Vierailija
97/142 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne ovat ruoka-aineita, joita voi kyllä syödä, mutta vain harvoin herkutteluhetkinä ja silloinkin kohtuudella muutoin on ennen pitkään seurauksena terveysongelmia niin kuin muistakin epäterveellisiksi eluntarvikkeiksi luokiteltujen elintarvikkeiden kuten vaikka sokeripitoisten tuotteiden jatkuvasta syömisestä. Suomalaisten terveysongelmien suurin syy onkin se, että syödään jatkuvasti ja isoja määriä sitä mikä on tarkoitettu vain harvoin ja kohtuudella syötäväksi.

No mun vanhemmat on jo yli 90-vuotiaita, ja edelleen terveitä ja hyväkuntoisia. Ovat syöneet ainakin viimeiset 60 vuotta joka päivä voita, juustoa ja laittavat kermaa kahviinsa. Syövät muutenkin paljon sellaista, mikä monia nykyään kauhistuttaa, kuten pullaa, pannukakkua, lettuja jne.

Vierailija
98/142 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syönyt lähes 80 vuotta ja olen valitettavasti vielä hyväkuntoisena hengissä. Ainoa pilleri on kalkki-d-vitamiini. Tultiin puolison kanssa siihen tulokseen, että nyt ei enää kannata ruveta ruokavalioita vekslailemaan vaan syödään sitä, mikä hyvälle maistuu.

Vierailija
99/142 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön joka päivä. Mulla ei ole mitään tarvetta jatkaa elämääni sieltä loppupäästä. Ei ole muuten paino-, uni-, eikä terveysongelmia, olen yli 40v. Syön hyvää ruokaa ja nautin elämästä ilman stressiä. En sairastu flunssiinkaan vaikka välillä tekisi hyvää vähän saikutella.

Vierailija
100/142 |
01.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä syön enkä usko kolesterolihömppään. 

Ei se olekaan uskon asia.

Enimmäkseen geneettistä. Kaverilleni oli lääkäri sanonut, että vaikka söisi pelkkää pupunruokaa, olisi kolesteroli silti korkea. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi