Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lakimies vastaa kysymyksiin.

Vierailija
29.04.2007 |

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
29.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erotilanteessa tehdään ositus. Osituksessa otetaan huomioon velat ja varat. Velka vaikuttaa osuuteenne. Voitte sopia, kumpi velan maksaa. ap

Vierailija
2/27 |
29.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun velkojasi ei voida ulosmitata mieheltäsi. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
29.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 3400 euron perinnöt ovat verovapaita. Lisäksi vainajan omaisuutta voidaan aliarvostaa ja vaikkapa vaateet ym todeta arvottomiksi.

Vierailija
4/27 |
29.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minulla on kaksi veljeä, molemmat alkoholisoituneita. Äidilläni on maatila jonka hän joulukuussa lahjoitti minulle, piti itsellään elinikäisen hallintaoikeuen. Sain juuri lainhuudon siihen ja nyt veljeni ovat käärmeissään, he vaativat lahjoituksen perumista. Heidän mielestään äiti ei voi antaa sukutilaa vain yhdelle (äitini tahto on, että tila säilyy suvussa ja jakamattomana). Äitini on edelleen työelämässä ja verottaja ei juuri veroa lahjoituksesta määrännyt.

Eli ongelma on tuo veljieni hyökkäävyys. Voivatko he jollain perusteella päästä hajoittamaan sukutilaa (muuta omaisuutta äidilläni ei ollut). Joku sanoi että äitini pitää elää vähintään 3 vuotta, jonka jälkeen ei ole kenelläkään mitään sanomista, ei edes verottajalla. Miten on, voinko mitenkään suojata sukutilani vielä. Äitinihän edelleen hallitsee tilaa ja sen tuottoja.

Vierailija
5/27 |
30.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elinaikanaan täysissä ruumiin ja hengen voimissa oleva äiti voi halutessaan suosia jotakin lastaan luovuttamalla hänelle esimerkiksi maatalousomaisuutta. Muut sisarukset voivat vaatia lakiosansa vasta vanhemman kuoltua. Tilan saanut voi maksaa sisarusten lakiosat rahalla.

Vierailija
6/27 |
29.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän tässä kai se suurin ongelma onkin, että emme voi oikein asua samassa maassa vaikka haluaisimmekin, emmekä siis edes halua. Hänellä on ura kotimaassaan, minulla on täällä oma elämäni, työpaikka josta pidän ja kaikki läheiset ihmiset, paitsi lapseni isä.

Eiköhän me pojan kanssa pärjätä ihan hienosti <3

Vierailija:

Lapsi sitoo miehen rahallisesti/emotionaalisesti. Tilanetta vaikeuttaa myös ettette halua asua samassa maassa. Voi miehen mieli vielä muuttua. Hyvä et isovahemmat on asian kanssa ok. Onko mies vanhempi? Usein jos mies on esim 40+ on tilanne miehelle vaikea. Jos näin on tulee todennäköisesti sinua vielä myöhemmin kiittämään...

Vierailija
7/27 |
29.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOs vanhempien testamentissä on maininta, että aviopuolisoilla ei ole oikeutta heidän perintöön eikä sen sijaan tulevaan omaisuuteen (vain rintaperillisillä on oikeus), niin voiko perinnön saaja silti halutessaan jättää perintöä kenelle haluaa?

Eli jos ollaan ussperheessä ja perinnönsaajalla on oma lapsi ja ei-bilogisia lapsia, niin voiko hän silti testamentata vanhemmilta saamaa perintöä kaikille jälkeläisilleen, eli ei vain omalle biologiselleen?

KIITOS TUHANNESTI, JOS VASTAAT. eRITTÄIN TÄRKEÄ SAADA TIETÄÄ.

Vierailija
8/27 |
29.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli vanhempien testamentissa ei ole ns. toissijaismääräystä, niin silloin voit testamentata omaisuuden niin kuin haluat. ap.

Vierailija
9/27 |
29.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen osallisena perikunnassa, missä toinen osallinen vaatii avio-oikeuden perusteella puolia pesästä. Alunperin minulle oli tulossa enemmän testamentin perusteella. Toinen osapuoli on nyt palkannut lakimiehen ositusta tekemään.

Mikä sen lakimiehen tehtävä on? Ei kai hän aja nyt vain palkkaajansa asiaa? Kuka maksaa kulut?

Vierailija
10/27 |
29.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto (tai asuntovelka lähinnä) oli miehen nimissä, minä en halunnut mitään, koska itse olin se ns. jättäjä ja koska omaisuus oli miehen nimissä (avioehtoa ei ollut) en katsonut että se olisi ollut oikein. Mies kyllä maksoi tililleni tietyn summan ihan vapaaehtoisesti, mutta mitään papereita ei asiasta tehty. Olemme sittemmin avioituneet uudelleen, mies jo kolmannenkin kerran. Aiheutuuko tästä että mitään virallista ositusta ei aikanaan eron jälkeen tehty, jotain hämminkiä/vahinkoa miehen perillisille, sitten kun hänestä aika jättää? En tosiaankaan halua häneltä yhtään mitään, vaikka siihen olisikin mahdollisuus(?). Miten asia pitäisi hoitaa?

Vierailija
11/27 |
29.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnönjako tehdään sopimalla. Vastapuolen asianajaja ajaa vastapuolen etua. Ellette pääse sinua tyydyttävään sopuun, palkkaa itsellesi asianajaja.

Vierailija
12/27 |
29.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän tulisi tehdä kirjallinen ositussopimus.

Vierailija
13/27 |
29.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttu lyhykäisesti: mies ilmoitti kelaan liian pienet tulot, ei tahallaan, mutta tulot lähti nousuun heti pian asumistukihakemuksen jälkeen. Tuki myönnettiin noiden tulojen perusteella. Ei VIITSINYT tehdä uutta ilmoitusta ennen kuin reilut puoli vuotta jälkikäteen -> kela perii takaisin kaiken, 200 euroa kuussa. Asumistuki mun nimellä... Jos erotaan, joudunko minä maksamaan tuon velan?

Vierailija
14/27 |
29.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos avioliiton solmimisen jälkeen menee laskuja ulosottoon, voidaanko niitä ulosmitata mieheltäni?

Minulla siis ei ole omaisuutta miehen nimissä on talo ja auto.

Vierailija
15/27 |
29.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olette naimisissa, niin silloin yhteinen maksu.

Nousiko tulot sitten todellakin yli sen sallitun? Sehän on usein jotain 300 paikkeilla, minkä jälkeen vasta pitää ilmoittaa?

Vierailija:

Juttu lyhykäisesti: mies ilmoitti kelaan liian pienet tulot, ei tahallaan, mutta tulot lähti nousuun heti pian asumistukihakemuksen jälkeen. Tuki myönnettiin noiden tulojen perusteella. Ei VIITSINYT tehdä uutta ilmoitusta ennen kuin reilut puoli vuotta jälkikäteen -> kela perii takaisin kaiken, 200 euroa kuussa. Asumistuki mun nimellä... Jos erotaan, joudunko minä maksamaan tuon velan?

Vierailija
16/27 |
29.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinkö uudet ei-biologiset vanhempani? Tarvitseeko tehdä jotain, jotta perisin? Miten perintöveron määrä määräytyy?

Vierailija
17/27 |
29.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kautta lähden selvittämään isyyttä? Tiedossani on toki miehen nimi, syntymäaika, osoite, työpaikka jne (tunsimme vuosikaudet ennen vahinkoraskautta). Haluan lapselle isän edes paperilla, isälle elatusvelvollisuuden, lapselle isän sukunimen, ja oikeuden periä isänsä. Kumman maan lakia näissä asioissa noudatetaan, Suomen vaiko isän koti- ja asuinmaan?

Vierailija
18/27 |
29.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioerohakemuksen jättämisen jälkeen hankittuun omaisuuteen puolisolla ei ole avio-oikeutta.

Vierailija
19/27 |
29.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Avioerohakemuksen jättämisen jälkeen hankittuun omaisuuteen puolisolla ei ole avio-oikeutta.

Vierailija
20/27 |
29.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisen äidin lapsen isyys selvitetään Suomessa. Voit ottaa yhteyttä kuntasi lastenvalvojaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi