Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auton takapuskurissa roikkujat

Vierailija
30.01.2026 |

Nyt saa anonyymisti vastata. Miksi roikut sallittua ajonopeutta ajavan auton perässä agressiivisesti vaarallisen lähellä?

Oletko raivoissasi, turhautunut, vai oletko kova jätkä / mimmi kun teet niin? Kenties joku muu syy?

Useasti nämä ovat vielä ihan komeita autoja, joita paradoksaalisesti ajaa turhautuneen oloinen reikäpää. 

Kommentit (126)

Vierailija
61/126 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kannattaa muistaa hidastaa näissä tapauksissa varovaisesti niin kauan, että se takana tulijakin ymmärtää. Pakkohan se on loogisesti ajatellen huolehtia itse turvallisuudesta pudottamalla omaa nopeutta, kun toinen ei osaa pitää yhtään väliä.

Kyllä. Siihen asti, että mahdollinen äkkipysähdys ja peräänajo ei aiheuta mahdollisesti kuolonkolaria. Eli sieltä 80km/h pikkuhiljaa pudotetaan vauhti vaikka kävelyvauhtiin, jottei vaaratilannetta tule.

Puskurissaroikkuja voi siis toki välttää tämän pitämällä riittävän turvavälin, tai tekemällä turvallisen ohituksen.

Vierailija
62/126 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan vuodessa 40000 km, enkä kyllä ole havainnut takapuskurissa roikkujia.

Ja ajan aika tarkasti rajoitusten mukaan ja mittarivirheen huomioiden.

Huomaan kyllä aika paljon humpaajia liikenteessä eli ajonopeus humpaa 60-100 km/h välillä ilman näkyvää syytä.

Ehkä puhuvat kännykkään, jotkut hidastavat loivaan mutkaankin tarpeettomasti, vauhti hidastuu kun tulee vastaan auto jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/126 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen kuskit seurasivat liikennettä. Jos näki ajopeilistä, että joku saavuttaa = ajaa kovempaa, hänelle tehtiin ohitus helpoksi näyttämällä vilkkua koska on hyvä ohittaa tai väistettiin vaikka bussipysäkille.

Joo ja ne entisajan papet kun ei ymmärrä, että vilkku vasemmalle oikeesti tarkoittaa, että olen kääntymässä vasemmalle. Saatana lähti ohittaa ja vielä mutkasella tiellä kuvitellen, että olen varmistanut hänelle turvallisen ohituksen. Onneksi varmistan peileistä, mitä takana tapahtuu ennen kuin käännyin sivutielle.

Vierailija
64/126 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peräänajaja maksaa aina, kannattaa muistaa se. Itse hidasta vauhtia aina, jos joku alkaa hiillostaa, näin niistä pääsee äkkiä eroon.

Lyö jarrut äkkiä pohjaan ja katso miten käy 🤣

Ja hanki itsellesi niskavamma 🤦

Vierailija
65/126 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaan kyllä aika paljon humpaajia liikenteessä eli ajonopeus humpaa 60-100 km/h välillä ilman näkyvää syytä.

Ehkä puhuvat kännykkään, jotkut hidastavat loivaan mutkaankin tarpeettomasti, vauhti hidastuu kun tulee vastaan auto jne. 

Määrittele takapuskurissa roikkuminen. Siis kuinka lähellä pitää ajaa että sinun mielestäsi roikutaan takapuskurissa? Kerro metreinä. 

20-30 metrin turvaväli on monien mielestä jo roikkumista, koska esim. 80 kilsan nopeudessa etäisyyttä pitäisi olla 80 metriä jotta se olisi turvallinen. 

Jos et todella ole nähnyt 20-30 metrin "turvavälejä" niin kannattaa laittaa lotto vetämään. Todennäköisyys on samaa luokkaa. 

Vierailija
66/126 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas väistää. Kyllä liikenteessä riittää pienimunaisia pullistelijoita ilman sinuakin.

Vierailija
67/126 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites ne siinä etupuskurissa roikkujat? Puhutaanko niistä välillä?

Vierailija
68/126 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päässä vikaa näillä. Ei mikään oikeuta tälläiseen itsekkyyteen ja turvavälin viis veisaamiseen, jos edellä ajava ajaa täysin oikeaa nopeutta. Ei edellävä ajava ala sen takia kahaamaan ylinopeutta. Autokouluun voisi mennä uudestaan, kortti siksi aikaa pois. 

Mikä sitten onkaan se oikea nopeus. Se on sen liikennevirran nopeus. 10% nopeimmista ja 10% hitaimmista ovat ne vaarallisimmat.

Oikea nopeus on se mikä liikennemerkissä lukee, jo 1-3 km/h ylityksestä voi napsahtaa sakko. Huvikseenko ne liikennemerkit sinne tien viereen on heitetty, kun porukka ei selvästi ymmärrä numeroita? 80 km/h alueella ajetaan 80 km/h, ei 90-100 km/h, vaikka huomioisi mittariston pienen virheen.

Vierailija
69/126 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen kuskit seurasivat liikennettä. Jos näki ajopeilistä, että joku saavuttaa = ajaa kovempaa, hänelle tehtiin ohitus helpoksi näyttämällä vilkkua koska on hyvä ohittaa tai väistettiin vaikka bussipysäkille.

Joo ja ne entisajan papet kun ei ymmärrä, että vilkku vasemmalle oikeesti tarkoittaa, että olen kääntymässä vasemmalle. Saatana lähti ohittaa ja vielä mutkasella tiellä kuvitellen, että olen varmistanut hänelle turvallisen ohituksen. Onneksi varmistan peileistä, mitä takana tapahtuu ennen kuin käännyin sivutielle.

Tää. Kerran oli hurja tilanne edessämme. Tiekone näytti vilkkua vasemmalle. Takana ollut , meidän edess ollut auto lähti ohittamaan ja vielä ylämäessä. Ilmeisesti luuli, että se oli kääntymismerkki. Se työkone kääntyi sinne vasemmalle ja oli jo kääntymässä, mutta onneksi kuski katsoi peiliin. 

Vierailija
70/126 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määrittele takapuskurissa roikkuminen. Siis kuinka lähellä pitää ajaa että sinun mielestäsi roikutaan takapuskurissa? Kerro metreinä. 

20-30 metrin turvaväli on monien mielestä jo roikkumista, koska esim. 80 kilsan nopeudessa etäisyyttä pitäisi olla 80 metriä jotta se olisi turvallinen. 

Jos et todella ole nähnyt 20-30 metrin "turvavälejä" niin kannattaa laittaa lotto vetämään. Todennäköisyys on samaa luokkaa. 

En juurikaan mittaile takana ajavan etäisyyttä omaan autooni, 20-30 metriä saattaa olla kohtalaisen normaali väli 80 km/nopeudessa, se ei minua häiritse. 

80 metrin väli on ihan kiva, mutta siihen väliin kyllä useimmiten tunkee ohittaja.

Eikä Lotossakaan ole osunut, eikä yhtään kolariakaan 42 vuoden aikana.

Vierailija
71/126 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parasta on ne rekkakuskit jotka tulee ihan puskuri hipoen moottoritiellä roikkumaan taakse. Mitähän poliisit sanoisivat moisesta toiminnasta. 

Miksi v***ssa sä ajat moottoritiellä sellaista vauhtia, että rekka pääsee roikkumaan sun perään?

En polta ap, mutta esimerkiksi on olemassa ajoneuvokohtaisia nopeusrajoituksia kuten ajoneuvon suurin kokonaismassa tai ajoneuvoyhdistelmä.

Vierailija
72/126 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekopääkaahaajia yllättävän paljon tässä ketjussa, kertokaa nyt miksi roikutte perseessä jos edellä ajava ajaa oikeaa nopeutta? Itsekkyys, tyhmyys, ymmärtämättömyys liikennesäännöistä, kiire...?

Vierailija
73/126 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran joku Bemupelle roikkui metrin päässä puskurista 80 alueella.

Pieni jarrupolkimen hipaisu niin että jarruvalot välähtivät ja Bemukuski iski hätäjarrutuksen päälle. Tuli hetkessä 50m väliä.

Vierailija
74/126 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran joku Bemupelle roikkui metrin päässä puskurista 80 alueella.

Pieni jarrupolkimen hipaisu niin että jarruvalot välähtivät ja Bemukuski iski hätäjarrutuksen päälle. Tuli hetkessä 50m väliä.

Sellainen voimaantumistarina :D

Vierailija
75/126 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekkojen nopeus on rajoitettu muistaakseni 90 tai 95km/h maksiminopeus. Ihmettelen näitä, jotka valittaa että rekat motarilla roikkuu puskurissa. Miten se on edes mahdollista jos itse ajat motaeinopeutta? Motarinopeus on sen 100 tai 120 yleensä. 

Itseä sen sijaan häiritsee motarilla ne jotka tunkevat eteen kun olen itse ohittamassa sitä matelevaa rekkaa. Sitten tämä eteen tunkenut jää siihen rekan rinnalle köröttelemään tasan 97km/ h satasen alueella (kun sen kotteron mittari heittää), ja tästä johtuen sitten kerätään pitkä jono taakseen kun se ohitus kestää ja kestää ja kestääääääääää...... 

Toivoisin ettå siinä ohituksessa huomioitaisiin se takaa tulevakin liikenne eikä tukita turhaan sitä vasenta kaistaa jos ei edes hetkellisesti uskalleta nostaa omaa nopeutta.

Vierailija
76/126 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi kun ajan liian lähellä edessäsi

Vierailija
77/126 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

adaptiivinen vakionopeudensäädin 

Vierailija
78/126 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sujuvasti ajavien takapuskurissa ei ikinä roiku kukaan! Kokeile!

Onko tarkoittamasi sujuva ajaminen ylinopeutta?

Kyllä, noin 10 km/h plussaa siihen mittariin niin jo sujuu paremmin. 

Vierailija
79/126 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päässä vikaa näillä. Ei mikään oikeuta tälläiseen itsekkyyteen ja turvavälin viis veisaamiseen, jos edellä ajava ajaa täysin oikeaa nopeutta. Ei edellävä ajava ala sen takia kahaamaan ylinopeutta. Autokouluun voisi mennä uudestaan, kortti siksi aikaa pois. 

Mikä sitten onkaan se oikea nopeus. Se on sen liikennevirran nopeus. 10% nopeimmista ja 10% hitaimmista ovat ne vaarallisimmat.

Oikea nopeus on se mikä liikennemerkissä lukee, jo 1-3 km/h ylityksestä voi napsahtaa sakko. Huvikseenko ne liikennemerkit sinne tien viereen on heitetty, kun porukka ei selvästi ymmärrä numeroita? 80 km/h alueella ajetaan 80 km/h, ei 90-100 km/h, vaikka huomioisi mittariston pienen virheen.

Mä olen nähnyt nopeusvalvontaa viimeksi joskus 2000-luvun alussa. Typerää säätää lakeja joita kukaan ei valvo. 

Vierailija
80/126 |
31.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rekkojen nopeus on rajoitettu muistaakseni 90 tai 95km/h maksiminopeus. Ihmettelen näitä, jotka valittaa että rekat motarilla roikkuu puskurissa. Miten se on edes mahdollista jos itse ajat motaeinopeutta? Motarinopeus on sen 100 tai 120 yleensä. 

Itseä sen sijaan häiritsee motarilla ne jotka tunkevat eteen kun olen itse ohittamassa sitä matelevaa rekkaa. Sitten tämä eteen tunkenut jää siihen rekan rinnalle köröttelemään tasan 97km/ h satasen alueella (kun sen kotteron mittari heittää), ja tästä johtuen sitten kerätään pitkä jono taakseen kun se ohitus kestää ja kestää ja kestääääääääää...... 

Toivoisin ettå siinä ohituksessa huomioitaisiin se takaa tulevakin liikenne eikä tukita turhaan sitä vasenta kaistaa jos ei edes hetkellisesti uskalleta nostaa omaa nopeutta.

Siten, että rekka on ulkomaan rekistereissä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi