Lapsettomuushoidot loppuivat - meille ei sitten tule toista lasta =(
3v yritystä/ hoitoja takana. Syy oli hormonaalinen, mutta en vain silti tullut raskaaksi. Lääkäri ehdotti IVF: ää, mutta olemme jo päättäneet ettemme lähde koeputkihedelmöityksiin.
Tyhjä olo =((
Kommentit (81)
Vierailija:
24:lle Anteeksi kun meille on näin käynyt ja vielä uskallan kertoa siitä. Terv 22
että ne saavat tietämättömät luulemaan, että lapsettomuus on henkinen sairaus. Että kun vain lopetetaan yrittäminen, niin paukahtaa paksuksi. Ei se niin vain mene.
Vierailija:
Olisitko mieluummin lapseton kuin yhden lapsen äiti?
Vierailija:
Saattaa olla, että ehkä jopa niin. Nyt, kun kerran olen äiti, ja vielä useamman lapsen, en pysty kysymystä oikein kunnolla pohtimaan.
Mutta jos lapsia en olisi saanut, en myöskään tietäisi täysin millaista se olisi ja löytäisin lohtua ja sisältöä elämään muualta. Voisin elää sellaista elämää kuin haluaisin, ilman, että vastuullani olisi lapset. Se olisi erilaista täysipainoista elämää.
Yhden lapsen vanhemmuutta ehdin elää parisen vuotta, ja olihan se mukavaa sekin. Tunsin kuitenkin syvästi, että jotain oli kesken, perhe oli kesken.
Nämä ovat vain minun tunteitani ja ajatuksiani. Kirjoitin niitä ylos vain siksi, kun tuolla joku ei voinut ymmärtää, että toista lasta voi haluta niin kipeästi, että olisi valmis hoitoihin. Minusta voi, ja väitän vieläkin, että jopa enemmän kuin esikoista.
Vierailija:
Henkinen puoli vaikuttaa kyl tuossakin asiassa hyvin paljon.
Vierailija:
Nyt, kun kerran olen äiti, ja vielä useamman lapsen, en pysty kysymystä oikein kunnolla pohtimaan.
Vierailija:
Vierailija:Olisitko mieluummin lapseton kuin yhden lapsen äiti?
Vierailija:
Yhden lapsen vanhemmuutta ehdin elää parisen vuotta, ja olihan se mukavaa sekin. Tunsin kuitenkin syvästi, että jotain oli kesken, perhe oli kesken.
Nämä ovat vain minun tunteitani ja ajatuksiani. Kirjoitin niitä ylos vain siksi, kun tuolla joku ei voinut ymmärtää, että toista lasta voi haluta niin kipeästi, että olisi valmis hoitoihin. Minusta voi, ja väitän vieläkin, että jopa enemmän kuin esikoista.
Siis ihan kamalaa on olla [u] VAIN [/u] yhden lapsen äiti, koska pakko olla tyytyväinen siihen, mitä on saanut, eikä saa haaveilla lisää lapsia, koska on jo tuo yksi.
Hankalaa tuoda esille näitä ajatuksiani, koska joudun ne hautaamaan syvälle sisimpääni.
Ja kyllä surettaa. Syytä ei löydetty, clomeilla aloitellaan ja kyllä se koeputkihedelmöityskin kyseeseen tulee, jos pakko. Toivottavasti ei...
valtavasti. Ennen ekaa lasta ajattelin, etten edes välttämättä haluaisi lapsia ollenkaan.
Ja kyllä minustakin valinta on tavallaan oma, jos ei koeputkihedelmöitystä koeta, vaikka lääkärikin sitä suosittelee.
Jos todella haluatte toisen lapsen, tottakai hankitte sen.
Lapsettomuushoidot on aina rankkoja niin henkisesti kuin fyysisesti; IVF vielä rankempaa kuin inseminaatiot yms. kevyet hoidot.
Jos on jo valmiiksi hajalla eikä enää kestä sitä toivon ja epätoivon vuoristorataa, on osattava lopettaa, kun pääkoppa ei enää kestä!
Tutullani tehty 3 IVF: ää ja 4 ICSIä, eikä vieläkään raskaana, henkinen taakka on valtava! Syy selittämätön.
Joo tiedän, että IVF on tuloksellinen menetelmä, mutta jossain vaiheessa täytyy osata lopettaa jos pää ei kestä ja se raja on yksilöllinen.
AP
Niistä vaan puhutaan niin paljon että kaikille on tullut käsitys että noinhan siinä aina käy.
Vierailija:
Usein kun hoidot lopetetaan tulee luomusti raskaaksi,
toivottavasti sinullekkin käy niin:))
En nyt ymmärrä, miksei sitä saa kysyä. Täällä valtaosa kysyjistä selvästikin on itse lapsettomuustaustaisia tai koeputkella lapsen saaneita. Ei se nyt niin mystinen juttu.
Osa näistä sitäpaitsi valehtelee, että tuli luomusti raskaaksi kun ei haluakaan kertoa että hoidoilla tuli tärppi. Ihan oikeasti epäilyttää kaverin yllätyskaksoset kolmen ivf:n jälkeen. Ei mene läpi. Saa tietysti valehdella, mutta harmittaa, että se kylvää tuota idiotismia siitä, että stressi aiheuttaa lapsettomuutta.
t. elämänsä stressaavimmassa tilanteessa raskaaksi ivf:llä tullut
sekundaarista lapsettomuuttaan, vaikka ei IVF:ään lähdekään?!
t. 5 = lapseton, jolla ei vielä yhtään lasta ja IFV:ään lähtee jos tarpeen ja silti sympatiseeraa myös sekundaarisia
Jokaisella on se oma henkilökohtainen raja ja ne syyt ovat vain ja ainoastaan henkilökohtaiset!
Kyllähän näitä on, jotka käyvät läpi hoitoja hoitojen jälkeen, mutta keskimäärin koeputkihedelmäityksessä saadaan raskaus alkamaan kolmella yrityskerralla.
Meille suositeltiin heti alkuun koeputkihedelmöitystä, ja olihan se aika paukku, kun oltiin ajateltu, että jotain lääkkeitä määräävät. Ei ne hoidot loppujen lopuksi kovin rankkoja olleet, jonkin verran väsyneempi olin, mutta töissä kuitenkin olin ihan normaalisti. Meillä tärppäsi kolmannella kerralla, puoli vuotta hoitojen aloituksesta.
En voi ymmärtää ihmisiä, jotka vaahtoaa turhasta.
tuli ivf:llä ja 2 seuraavaa luomuna. Ettei sekään ole poisssuljettua, varsinkaan kun ap ei ole yrittänyt ivf:ää vielä ollenkaan. Ja tässä perheessä ei pitänyt luomuja tulla, kun oli niin paha endometrioosi.
Vierailija: