Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä sinun moraalisi ovat peräisin

Vierailija
28.01.2026 |

?

Kommentit (62)

Vierailija
61/62 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen ateisti, mutta kasvatettu kristilliseen moraaliin eli tasa-arvoon ja lähimmäisenrakkauteen eli olen tuollainen aiemmin mainittu kulttuurikristitty."

Tuo mistä puhut kristillisenä moraalina on itse asiassa moderni tulkinta kristillisestä moraalista. Kristitty moraali aiheutti ihan erilaisia tulkintoja vaikkapa 200 vuotta sitten tai 500 vuotta sitten.

Se mitä emme usein ymmärrä modernista kristillisestä moraalista on se että se on saanut valtavasti vaikutteita nimenomaan yleisestä sekulaarista etiikasta ja filosofiasta. Monet tulkinnat esim. naisen asemasta, orjuudesta, homoudesta jne. ovat kristillisessäkin moraalissa nykyään jopa täysin päinvastaisia kuin vanhemmassa kristillisesssä moraalissa.

Niin on, uskoin että kaikki ymmärtävät tässä keskustelussa mistä on kyse, koska todennäköisesti suurin osa on kasvatettu moderniin luterilaiseen kristinuskoon vanhemman näkökulman sijaan.

Vierailija
62/62 |
30.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika perus rakennuspalikka kaikissa valtauskonnoissa on tuo "tee toiselle minkö toivoisit itsellesi tehtävän", lähimmäisennhyvöksi toiliminen yleensäkin. Tätä opetetaan myös köytännön tasolla jo pikkuöapsille "miltä susta tuntuis"... tai: "ajattele nyt miltä toisesta tuntuu..." Edellyttää myös vähän empatiaa nämä.

Ainakin kristinuskossa on myös ajatus siitä että kukin vahtisi omia tekemisiään enemmännkuin toisten. Nämä on myös asioita jotka toistuvat varhaiskasvatuksessa....kantelupukeista ei tykätä ja itse vastataan tekemisistä....

valehtelun hetteikköön ei suositella mentävän ja kokemus on osoittanut että totuudessa kannattaa usein pysyä asioiden yksinkertaistamiseksi. 

No sitten on opetettu kymmentä käakyä jotka pyörii aika lailla tällä samalla tontilla sekä lakeja siltä osin kun ne itseä koskee.

Aikuisikään mennessä pitäis jo olla perustiedot keskeisistä oikeusperiaatteista mutta ei kaikilla aina ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla