Miksi et osta lapselle vappupalloa vaikka siihen olisi varaa???????????????
Ymmärrän kyllä jos yksinkertaisesti ei ole siihen rahaa laittaa (tosin vappujuomiin monilla silti on....) mutta en vaan jaksa ymmärtää tuota " lapsen karaistus" hapatusta mitä monet viljelevät.
Itse ostan jokaikinen vappu sen kalliin foliopallon lapselleni sillä sitä riemua on ihana katsoa. Samoin itse tedän miltä tuntuu kun sai lapsena vaan kaukaa katsella upeita vappupalloja.....
Kommentit (64)
mutta 3-7 vuotiaat haluavat lähes poikkeuksetta, joten turha puhua potaskaa.
kanna sinä vaan ne sidukat sillä rahalla kotiin, niistä saat iloa itsellesi.....
Vierailija:
Nyt mietityttää että mitenkähän on täälläkin oikeasti niissä perheissä joissa vanhemmat ylpeinä julistavat ettei lapsi muka niistä oikeasti välitä pätkääkään.........
Asia on mulle yhdentekevä, ei ole rahasta eikä periaatteesta kiinni. Lapsille ei ollut yhdentekevä, vaan yhteen ääneen huudettu EI oli suorastaan vakaumuksellinen :-)
Toinen pelkää ja toista näköjään ketuttaa vieläkin pari vuotta sitten karannut pallo (vaikka tämä super-äiti ajoi saman tien torille ostamaan korvaavan, kun se parku oli niin kamala) .
Ei meillä muuten ole serpentiiniäkään, eikä huiskia. Tavallisia ilmapalloja on, oikein kuvallisia, ei meidän huushollissa tartte sentään yksivärisiin tyytyä ;-)
Kaikki valitsevat mielummin vaikkapa jonkun pelin johon rahat sitten sijoitetaan. Krääsää eivät onneksi erityisemmin halua!
Jos haluaisivat, ostaisin pallot.
Sai sellaisen vajaa pari viikkoo sit markkinoilta ja nyt ei osteta. Tavallisia ilmapalloja, serpentiiniä ja vappunaamari saa riittää.
ikää heillä 3v. ja 5v. hikipäissään telmivät pallojen kanssa. paljon hauskempaa pojilla, kun on tavalliset pallot.
että minusta se oli jotenkin outoa, kun näin ollakin lapsella oikein hienon vappupallon, koska ei meillä niitä olluut enkä olisi kaivannutkaan Jotenkin ne vaan tuntui turhilta, vaikkakin hienoilta ja kalliilta.
Miellä oli aina tavallisia ilmapalloja ja niitä sitten pörrötettiin hiuksiin ja pallot jäivät sitten sähköisinä kattoon kiinni, ja sekös oli hauskaa!! :)
Nyt pojalla odottaa jo jokunen viikko sitten markkinoilta ostettu pieni foliopallo, ja se otetaan mukaan jos vapputorille lähdemme..
Olivat hienon näköisiä ja kuulemma kalliitakin.
En kehdannut kinuta vaikka olisin kuollut onnesta sellaisen saadessani.
Vierailija:
että minusta se oli jotenkin outoa, kun näin ollakin lapsella oikein hienon vappupallon, koska ei meillä niitä olluut enkä olisi kaivannutkaan Jotenkin ne vaan tuntui turhilta, vaikkakin hienoilta ja kalliilta.
" lapsesi varmaan polvillaan kiittävät sinua aikuisina kun eivät lapsena saaneet yhtään mitään."
Joopajoo...Meillä ei harrasteta mitään kertakäyttökulttuuria ja kyllä lapsetkin oppivat arvostamaan aitoja asioita. Mistä lapsi muka jäisi paitsi jos ei krääsää osteta? Meidän lapset todellakin saavat paljon; laatua, luovuutta ja rakentavaa virikettä ja uskon että tulevat kiittämään minua siitä!
Minusta nimittäin tuntuu nyt aikuisena surulliselta että minut hukutettiin krääsään. :/ Jotenkin puistattaa muistella lapsuutta. Oli joka vappu hienot foliopallot tosiaan ja muutenkin lelut viimeisen päälle mutta olisi voinut äiti joskus omata hiukka kulutusmoraaliakin. Lapsi kyllä osaa vaatia jos hän siihen oppii! Minusta ei ole mitään pahaa opettaa lapselle harkintaa ja pettymyksen sietokykyä. En halua olla todellakaan yhtä lepsu kuin äitini. En minä häntä siitä pahemmin kiittänyt että osti nurisematta kaiken mitä pyysin...Olisin kaivannut jotain aitoa. Jäänyt tyhjyys sisimpään.
t:59
Lapselle voi tarjota paljon hienompia aitoja elämyksiä krääsän sijaan!
ap
vappuna kun sen vappupallon voi saada vain kerran vuodessa.
Meidän lapsemme eivät todellakaan saa kaikkea haluamaansa ja harrastamme kierrätystä, leluja ja vaatteita ostetaan usein käytettyinä. Vappupallot silti hankitaan joka vuosi.
En vaan yhtään kannata nykypäivänä mitään kulutushysteriaa ja haluan opettaa lapsille tietyn kulutusetiikan. Krääsää kun opitaan kinuamaan ja sitä kinuavat vain sellaisten vanhempien lapset joille ei ole kerrottu mitään kierrättämisestä tai vastuullisesta kuluttamisesta. Eihän semmoisesta kukaan lapsen kanssa puhu!? Lapsen luovuus ei mielestäni kärsi siitä jos lapsi ei saa kaikkea haluamaansa. Perustelen kaiken lempeästi ja huolella ja lapseni ymmärtää hyvin, on sen verran iso jo. Hän oppii tiedostamaan yhä enemmän. Jo kouluissa pitäisi opettaa media- ja kulutuskriittisyyttä! Lapset ovat niin bisneksen armoilla.
59
vanhemmat valitti aina rahapulaa.
Meillä kerran vanhempi isoista pojista liukastui lopulta tyhjentyneeseen foliopalloon. Päähän tuli valtava patti ja nukkui useamman tunnin sen jälkeen. Saikulle soittaessa sanoivat että nykiä välillä niin näkee onko tajuissaan.
Lastenlasten ollessa yöhoidossa puhallin vain tavalliset pallot ja hauskaa oli!
Vappukrääsästä huomaa sellaiset " tuulimyllyt" . Sellaistakaan en ostanut heti ensi pyytäällä monestakaan syystä:
- Oli yrittänyt markkinoilta ottaa sellaisen maksamatta (luuli ilmeisesti, että niitä jaetaan ilmaiseksi, niin kuin ilmapalloja joskus).
- Oli kiire.
- Vappuun oli vielä aikaa, ennen vappua olisi varmasti ehtinyt rikkoa sen.
- Yleensäkin en mieluummin osta juuri silloin kun pyydetään vaan jutellaan, että olisiko susta sellainen kiva, ehkä äiti jonain päivänä ostaa. Ei totu mankumaan asioita, kun tietää, että äiti päättää nämä asiat itse.
Tänään ostin sitten yllärinä tuulimyllyn kun kävin yksin kaupassa.
Itselleni ei lapsena ostettu foliopalloa ja pidin niitä ihan tuhottoman kalliina (varmaan kotona kuultua) niin kuin pidän nytkin. Meillä oli aika vähän rahaa (suurperhe) ja ymmärsin ihan hyvin, että sellaisia ei osteta. Kerran satuin sulkemisaikaan torille ja eräs ilmapallonmyyjä antoi minulle ilmaiseksi vähän " väsähtäneen" pallon, joka nousi matalammalle kuin muut. Olin superonnellinen!
Vierailija: